corvus kirjutas: Üks, mis evib seisukohta, et riigi ükskõik millise institutsiooni initsiatiivis tuleb alati näha (leida; otsida: konstrueerida) "agat" ning vaatab alati üle õla, et ega ometi....(huvitav küll mille jäänuk või kust see tulnud on?). Sellest tulenevalt nagu lausa otsitaks konfrontatsiooni asjades, kus seda küll kõige vähem võiks leida.
Samas teine maailmavade katsub mõista riigi institutsioonide initsiatiivi pigem kodaniku (kui represseritava?) seisukohast ning mõelda kahesuunaliselt (antud juhul: mina annan relva ja mina saan vastu pisutki turvalisema keskkonna).
Siin pole mingit maailmavaadet, vaid külm juriidiline probleem. Eestis otsustab selle üle seadusandlik võim, milline tegu on kuritegu ja mitte. See on karistusseadustikus kirjas, kus muuhulgas on 5. jagu nimega "Tulirelva ja laskemoonaga seotud süüteod", mille alt leiame kenasti paragrahvi 418, mis ütleb, et tulirelva, selle osa ja laskemoona ebaseadusliku käitlemise v.a padrunid ebaolulises koguses karistatakse rahatrahviga või 3 aastase vangistusega. Ja ei ole ei relvaseaduses ega KarS-is mingit volitusnormi juba toimepandud teo (ehk relva käitlemise) olematuks tegemisega politsei poolt selle vabatahtliku lõpetamise ja relva loovutamise teel.
Ok. Varastasid auto. Juba esimene sõna ütleb millega tegu. Kui varastasid relva ja viid selle tagasi, koheldakse sind samuti nagu autovarast. Tagasiviimine/loovutamine on vaid kergendav asjaolu.
Lugesid ikka jutu läbi ka või paugutad huupi? Küsimus on selles, et
relva käitlemine, mille alla kuulub minuteada ka relva omamine ilma loata ja
auto varastamine on KarSi järgi võrreldava raskusastmega kuriteod. KarSi mõistes on ebaseadusliku relva vabatahtlik loovutamine samasugune kergendav asjaolu nagu auto tagasiviimine. Miks
üks osaline pääseb niisama, teine saab krim karistuse?
Küsimus pole mitte selles, et ma oleks sellise möönduse vastu, vaid olen selle vastu, et politsei on endale võtnud seadusandliku võimu funktsiooni- otsustada, mis on kuritegu ja mis mitte. Antud juhul siis relva ebaseaduslik käitlemine peale selle vabatahtlikku loovutamist ei ole, Frontline klubi tegevus oli, autovargus on.
Ehk siseministeerium peab sellise asja siva ära seadustama.
Kui aga viid vabatahlikult relva (ükskõik mis ajaoludel ta siis sinu käes on v.a vargus) on tegu kahe juba täiesti võrreldamatu faktoriga
KarSi järgi aga on võrreldavad, isegi karistused on võrreldavad - trahv kuni mõneaastane vangistus. Ja KarSis on süü välistamise asjaolud ka selgelt kirjas, muuhulgas pole seal sätet mis lubaks kuriteo järgselt sellisel juhul süüst vabastada.
Nii seaduse, ühiskonna kui ka südametunnistuse seisukohast. Need muideks on põhikriteeriumid, millega kohtunik peaks arvestama tehes kohtuotsust.
Eesti kohtusüsteemis on kohtunik kohustatud lähtuma teo kvalifikatsioonist ja kergendavatest/raskendavatest asjaoludest. Mingi südametunnistusega otsustamine lõpeb järgmise kohtuastme äramuutva otsusega, kui kohtunik pole nimetatud kriteeriumitest lähtunud.
Mis puutub siia seaduse väänamine või loovutuste legaliseerimine?
Puutub küll. Karistusest vabastamise aluste nimekiri on ammendav loetalu ja seal ei eksisteeri põhjusena peale teo toimepanekut teo vabatahtlikku ülestunnistamist ja kuriteo eseme vabatahtlikku loovutamist.
Minuarust tuleb siin
a) dekriminaliseerida relvade ebaseaduslik käitlemine väikeses koguses või
b) täiendada KarSi vastava sättega, mis vabastab isiku vastutusest, kui ta loobub vabatahtlikult ebaseaduslikust relvast.
Sellist õigust politseil täna pole ja ei tule. Sest sellise asja tegemise õigus on seadusandlikul võimul. Politsei on täitevvõim. Politsei võib oma volituste piires varieerida üksnes rahatrahve, KarSi sellise teo eest võib karistust määrata ainult kohus. Õigusriigis on võimude lahusus - täitevvõim ei tee ega muuda ise seadusi.
Õigusriigis lähtutakse hoopis teistest printsiipidest.
Ma saan aru, millele sa vihjad, kuid antud diskussioonis sa eksid.
Kui te aga kardate, et õigusriik kui selline kaob, siis kahjuks ei mängi mingi mineviku relvaloovutus sel puhul enam mingit rolli. Sisuliselt võib tagantjärgi sinu vastu kasutada mida vaid (kasvõi e-hääletusel valet valikut) - see tõttu ka termin "mitteõigusriik". Ja valmistuda igas asjas "mitteõigusriigi" tulekuks? Sel juhul tuleks esmalt endale ausalt tunnistada, milline ühiskonnakorraldus enamasti seda "tagab".
Ütleme, see on lihtsalt üks nüanss, "oleks". Teistpidi võib politsei ka ühel päeval otsustada, et n parteid rahastav kodanik on ka süüst priii?
Isiku suhtes, kes vabatahtlikult on alustanud ebaseadusliku relva loovutamise protsessi, tuleb käsitleda vabatahtlikku käitumist kui õigusvastasust välistavat asjaolu. Kriminaalmenetluse seadustiku § 199 lg 1 sätestab kriminaalmenetlust välistava asjaoluna kriminaalmenetluse aluse puudumise.
See on politsei tõlgendus. Ebaseadusliku relva omamisel on kõik kriminaalmenetluse alused olemas, sest tegu tehti enne relva loovutamist, mitte relv ei langenud taevast loovutajale pihku, kes seda siis kohe loovutama tormas. Sellisel juhul on tõesti politseil õigus.
Kuna õigusvastasust välistav asjaolu on kriminaalmenetlust välistavaks asjaoluks, ei alustata vabatahtlike relvaloovutamiste juhtudel kriminaalmenetlust. Faktilised asjaolud ning karistusseadustik ja kriminaalmenetluse seadustik annavad vabatahtlikele relvade loovutajatele garantii nende suhtes kriminaalmenetluse mittealustamiseks.
Ma tahaks näha seda KarSi paragrahvi, mis sellise volitusnormi annab. Ei leia!
Politsei käitub lihtsalt common sense põhimõttel, kuid paraku pole selleks vettpidavat alust. Ohtlik teema, sest common sense võib olla veniv mõiste.
Autovaras on vargusega toime pannud kriminaalkorras karistatava/käsitletava õigusvastase tegevuse. Seega ei välista tagasitoomine ja süümepiinad kriminaalmenetluse alustamist.
Juhul kui relva pole omandatud õigusvastaselt/ebaseduslikult kriminaalkorras kohaldatava tegevuse käigus (relvapoe tühjendus näiteks; avalik vargus vmt.), siis puudubki alus samastada säärast isikut autovargaga.
Relva ebaseaduslik käitlemine on samasugune II astme kuritegu nagu autovargus. Mis siin vahet on? Kui relva ebaseaduslik omamine ei oleks kuritegu, poleks politseil ju põhjust rääkida mingitest süüd välistavatest teguritest (mis küll minuarust on näilised, aga see selleks).
Lisaks tasuks meenutada, et eksiteerib veel õigusvastase/ebaseadusliku tegevuse toimumise(uurimise) aegumisprintsiipi. 1992.aastal kuskilt Kodukaitse või KL relvakapist virutatud püstoli tagastamisel ei ole eelnev tegevus (vargus) enam kriminaalmenetlusele alluv.
Jälle ei saa sa aru? Karistatav pole antud juhul mitte püstoli hankimise tee, vaid selle
ebaseaduslik, st loata omamine. See on II astme kuritegu nagu näiteks radioaktiivse aine, narkootikumide vms loata omamine. Miks nt narkoparun ei vabane karistusest, kui läheb ja viib oma savu ise ära?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.