Re: Merekindlused
Postitatud: 15 Nov, 2015 19:38
Teema pikalt unaruses olnud. Ja ei jätka ka praegu sealt kohalt, kus omal ajal plaanitud, vaid hüppaks ajas hoopis nõksa tagasi.
Nimelt sai sahtlite koristamise käigus leitud üks 1990. a. ilmunud ajaleht "Pilk" (nr. 31, detsember 1990), kus oli sees vanameister Heino Gustavsoni artikkel Sinimägedel asunud fortifikatsioonidest I m-s ajal ja järel - "Need sinised-sinised mäed..." Sealt siis lühikene refereering esimese rannakaitse patarei nr. 7 kohta.
Tänapäeval Eestis Peeter Suure Merekindluseks nimetatavas rannakaitsesüsteemis oli ette nähtud patarei ka Merikülas. See kuulus Varu- ja ka Sisepositsioonina tuntud patareide süsteemi. Meriküla patarei ehitati kõrgele klindile, sügava ojasängi kõrvale. Kõrvalt läks mööda Narva-Jõesuusse viiv maantee ning patarei varustamiseks rajati ka Auverest raudteeharu. Patareisse kavatseti paigaldada 10" (254 mm) Durlacher'i kahurid, neli tk. Valmisid vaid kahurite alused ning muldvallid, kõrvale rajati ka laskemoonablindaaž.
Positsiooni vastu tekkis eestlastel uuesti huvi 1919. a. Kuna Vabadussõja käigus olid mõlemad pooled (küll sõja erinevates faasides) kasutanud meredessante, siis peeti dessanditõrjet väga oluliseks ülesandeks. Meriküla positsiooni peeti sobivaks positsiooniks Narva tagalasse suunatud dessandi tõrjumiseks. Kuna olemasolevad positsioonid olid rajatud 10" Durlacherite jaoks, neid aga võtta polnud, siis leiti, et kõige kiirem ning odavam on rajada uus positsioon olemasoleva naabrusesse. Pealegi oli olemasoleva laskesektor ka vähe vales suunas...
Uus positsioon rajati olemasolevast mõnisada meetrit loodesse, peaaegu klindi servale ja laskesektoriga idast loodesse. Esimene 6" Canet suurtükk pandi paika 1919. a. sügisel, patarei loeti vastuvõetuks 13. novembril 1919. Tegelikult sai teine suurtükk ülesse alles märtsis 1920.
Kuna aga rahulepingud keelasid sedasorti kindlustustööd piirilähedases vööndis, siis sõlmiti 1920. a. mais Eesti ja Venemaa vahel erileping Meriküla patarei likvideerimise kohta. Ning kahurid võetigi maha.
Samas dessanditõrje ülesanne oli endiselt oluline. Nii alustati siis uue positsiooni rajamist sellest mahavõetud patareist veelkord ca 150 m eemale. Ning 1920. a. sügisel monteeriti kahurid sinna uuesti ülesse. Seekord neid ei mehitatud, see jäi reservi (pool)patareiks. Kahurid seisid seal kuni 1922. a. sügiseni, mil need maha võeti ning Tallinna kesklattu viidi.
Vabanenud patarei nr 7 võeti aga uuesti kasutusele Viimsi poolsaarel Miidurannas asunud patarei poolt.
Nimelt sai sahtlite koristamise käigus leitud üks 1990. a. ilmunud ajaleht "Pilk" (nr. 31, detsember 1990), kus oli sees vanameister Heino Gustavsoni artikkel Sinimägedel asunud fortifikatsioonidest I m-s ajal ja järel - "Need sinised-sinised mäed..." Sealt siis lühikene refereering esimese rannakaitse patarei nr. 7 kohta.
Tänapäeval Eestis Peeter Suure Merekindluseks nimetatavas rannakaitsesüsteemis oli ette nähtud patarei ka Merikülas. See kuulus Varu- ja ka Sisepositsioonina tuntud patareide süsteemi. Meriküla patarei ehitati kõrgele klindile, sügava ojasängi kõrvale. Kõrvalt läks mööda Narva-Jõesuusse viiv maantee ning patarei varustamiseks rajati ka Auverest raudteeharu. Patareisse kavatseti paigaldada 10" (254 mm) Durlacher'i kahurid, neli tk. Valmisid vaid kahurite alused ning muldvallid, kõrvale rajati ka laskemoonablindaaž.
Positsiooni vastu tekkis eestlastel uuesti huvi 1919. a. Kuna Vabadussõja käigus olid mõlemad pooled (küll sõja erinevates faasides) kasutanud meredessante, siis peeti dessanditõrjet väga oluliseks ülesandeks. Meriküla positsiooni peeti sobivaks positsiooniks Narva tagalasse suunatud dessandi tõrjumiseks. Kuna olemasolevad positsioonid olid rajatud 10" Durlacherite jaoks, neid aga võtta polnud, siis leiti, et kõige kiirem ning odavam on rajada uus positsioon olemasoleva naabrusesse. Pealegi oli olemasoleva laskesektor ka vähe vales suunas...
Uus positsioon rajati olemasolevast mõnisada meetrit loodesse, peaaegu klindi servale ja laskesektoriga idast loodesse. Esimene 6" Canet suurtükk pandi paika 1919. a. sügisel, patarei loeti vastuvõetuks 13. novembril 1919. Tegelikult sai teine suurtükk ülesse alles märtsis 1920.
Kuna aga rahulepingud keelasid sedasorti kindlustustööd piirilähedases vööndis, siis sõlmiti 1920. a. mais Eesti ja Venemaa vahel erileping Meriküla patarei likvideerimise kohta. Ning kahurid võetigi maha.
Samas dessanditõrje ülesanne oli endiselt oluline. Nii alustati siis uue positsiooni rajamist sellest mahavõetud patareist veelkord ca 150 m eemale. Ning 1920. a. sügisel monteeriti kahurid sinna uuesti ülesse. Seekord neid ei mehitatud, see jäi reservi (pool)patareiks. Kahurid seisid seal kuni 1922. a. sügiseni, mil need maha võeti ning Tallinna kesklattu viidi.
Vabanenud patarei nr 7 võeti aga uuesti kasutusele Viimsi poolsaarel Miidurannas asunud patarei poolt.