Postitatud: 06 Jaan, 2005 9:25
Paldiski oli suletud linn ja ifi sealt välja ei imbunud. Selle raudtee kohta andmeid pole.
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://militaar.net/phpBB2/
Heiki kirjutas:Ma ei osanud arvata et selle Saaremaa laiarööpmelise raudtee vastu keegi võiks huvi tunda ja kuna minu veebileht on spetsialiseerunud kitsarööpmelisele raudteele, siis ei ole ma sellest ka eraldi teemat teinud. Lisasin Saaremaa teemasse lühikese kokkuvõtte koos kaardiga:
http://www.hansaco.ee/raudtee/?main=16&sub=214&tlink=0
Mul on ka üks foto ühe tsisternvaguni tsisternist mis vedeleb Sõrves raketibaasi territooriumil, kuid see on tööarvutis ja enne järgmist nädalat ei saa üles panna.
Asjast huvitatutele julgen soovitada Juri Melkonovi venekeelset raamatut "Batarei Moonzunda"(Riga 2003), seda peaks saama osta Meremuuseumist.
Paldiski ümbruses on näha hulgaliselt likvideeritud raudteeharusid.Kapral Karu kirjutas:Läheb küll teemast pisut mööda, aga... Pakri poolsaare põhjaosas olid ilmselt isegi 1970-te keskpaigani raudteel veetavate rannakaitsesuurtükkide divisjoni positsioonid -- reaktorist loodes reaktoriraudteega paralleelne haru ning kolm valliringi selle kõrval. See haru on näha Kindralstaabi topokaartidel. Kas raudteespetsid teavad sellest midagi? Heiki leheküljel selle kohta andmeid pole, küllap sellepärast, et see oli laiarööpmeline.
Selles et konkreetne needitud tsistern pärineb vanemat tüüpi laiarööpmeliselt tsisternvagunilt, ei ole vähimatki kahtlust. Sellele viitavad kõik iseloomulikud detailid millistega olen aastaid kokku puutunud (mõõdud, pikkuse ja läbimõõdu suhe, neetõmblused, täiteava kuju, rõhuventiilide kinnituskohad, küljeplatvormi kronsteinid jne).tõnuv kirjutas:Heiki
Millest sa järeldad, et antud tsistern pärineb Saaremaa laiarööpmeliselt raudteelt? Saaremaa Muuseumi videoarhiivis olevas 2000 aasta AK loos Tehumardi sõjaväelinnakust on näha vähemalt 7 sellist tsisterni. Tegu ilmselt kütusehoidlaga. Pole vaatama pääsenud, kas midagi veel alles.
Tõnu
Tehasesildi fotod ja ka kaitseliitlaste kiri on täiesti alles kuid asuvad kahjuks Lavassaares muuseumis kuhu ma tõenäoliselt enne kevadet ei satu. Tehasesilt oli saksa keelne. Ilmselt on tegemist sõja ajal Saksamaalt kaasa toodud vagunitega, peale sõda oli selliseid Eestis palju.tõnuv kirjutas:Antud videol lisaks hallidele kütusemahutitele,~7 roostes raudteetsisterni.
2000 aasta.Kas sul sildist pole fotot.Katsun mõne kaitseliitlase käest lähemalt uurida, mis ja kuidas.Vahepeal üks kohalik mees rääkis, et aiaga piiratud alal oli olnud suuri raudteerelsse, mida nad tahtsid ära vedada, aga valve peal. Ilmselt viisid tsisternid ära kaitseliidu mehed.
Pildid on tehtud Kohtla-Järvel eelmise aasta alguses. Vagun (õigemini 2 vagunit) seisis Viru Keemia Grupp territooriumil maase vajununa, kuni tehase juhtkonnal tekkis mõte üks vagunitest põlevkivitööstuse 80. aastapäevaks restaureerida ja selleks palusid nad Lavassaare raudteemuuseumi abi. http://www.vkg.ee/?id=2633 Vagun on ehitatud Saksamaal, Orenstein&Koppeli tehases 1936.a.Martti kirjutas:Et need viimased pildid restaureeritud tsisternist on tehtud KIviõlis? Mis puhul see vagun nii maasse üldse vajus?
Aasta-paari eest ilmus Küllo Arjaka koostatud Eesti Raudtee ajalooraamat -- kas seal ei ole selle raudtee kohta midagi lähemalt?Soobel kirjutas:Saaremaa lai raudtee:
1951: Liidu Teedeministeeriumi raudteebrigaad alustas Eesti Raudtee tellimisel Saaremaale raudteevôrgu rajamist, mis oli ette nähtud rannakaitserajatiste teeninduseks ja raudteesuurtükkide manööverdamiseks. Peajaam ja depoo olid môeldud kuressaarde, teid plaaniti rajada üle 200 km.
1952 suvi: avati ajutine liiklus Roomassaare-Kuressaare-Kihelkonna vahel (32km), harudega kuressaare lähedale objektile ja Kogulasse.
1952 lôpp: avati liiklus Kihelkonna-Undva vahel
1953-1954: raudtee ehitus konserveeritud. Ajutine liiklus Kihelkonna-Sôrve liinil, harudega Môntusse, Kargile ja Austlasse.
1954-56: ehitustöid jätkas üks pataljon Kihelkonna-Pammana liinil, Liini ei avatud ehituse ootamatu keelamise tôttu 1956.aastal.
Valminud teed anti üle Eesti raudteele ja paari aastaga raudteed lammutati ja neli auruvedurit läksid vanarauda.
Allikas: raamat "125 aastat rauidteid eestis"