2. leht 3-st
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 29 Okt, 2025 17:45
Postitas mart2
Walter2 kirjutas: ↑29 Okt, 2025 12:46
Kuidas nt oleksite ette kujutanud NSVL ajal siin mingit õhupallindust? KGB pistaks osalised trellide taha pikema jututa. ...
... Ning meteoroloogilistel eesmärkidel lasti ka sel ajal õhupalle ilma kgb sekkumiseta (isegi kui need sattusid siit ka piiri taha). Kuidas see protsess toimus ei ole kursis aga vaevalt meteopunktides kgb esindajad sitsisid et iga balloon isiklikult üle kontrollida mis asi lendu läheb. Ilmselt määrati keegi võimutruu ilmavaatleja vastutama koos vastava aruandluse koostamisega.
Mul kaks tädi töötasid 60.-70.-ndatel ilmajaamades ning sai neil enne kooli ka külas käidud.
Ilmajaama nurgas oli kast pallidega. Kui ettenähtud aeg kätte jõudis, siis võeti sealt pall, riputati "kast" külge, lasti pall gaasi täis ja läks ...
Kohe pärast lendulaskmist tehti sissekanne vaatluspäevikusse. Kahtlen, et seal keegi võimutruuduse kontrolli tegi, sest vaatluspäevik oli nagunii vaja täita või muidu saadeti muule tööle.
KGB-d kohapeal ei näinud.
Kuidas sealt andmed saadi ja mis edasi, selle vastu minul, kui koolieelikul , sel hetkel huvi puudus ...
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 29 Okt, 2025 18:37
Postitas a11
Taaniel Tina kirjutas: ↑29 Okt, 2025 15:41
Ammu oleks juba Balti riikidel muretseda endale mõned lihtsad ja odavamad lennukid, millel oleks pardakahur peal.
Ei peaks nuputama, kuidas hulkuvaid õhupalle või droone alla lasta.
See tähendaks miskise odavama otsa lennuvahendi 24/7 valmisolekut koos sobiva relvaga pardal.
Mina saan aru, et see nagu ongi ju õhujõudude (relvajõudude) ülesanne, olla valmis 24/7.
Olen sama mõelnud. Et ei peaks F-35-ga õhupalle taga ajama. Super Tucano taolise lennuki ülalpidamine oleks ka jõukohasem. Aga meil tundub, et hakatakse tegutsema alles siis kui jama majas. Viimasest ajast võib näiteks tuua Saatse Saapa juhtumi -alles nüüd hakati kiiruga teed ehitama.
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 02 Nov, 2025 9:52
Postitas ruger
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 02 Nov, 2025 21:53
Postitas Lemet
kui maa pealt lasta ei ole võimalik, kas siis õhust ei saa neile üks pauk ära panna?
Tegelikult on ADA kaunikest komplitseeritud sihtmärk. Sedavõrd komplitseeritud, et nõukogude ajal tähendas selle allatulistamine piloodi pea automaatselt ordenile esitamist
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 9:31
Postitas HAT
Sellist jura võib tõepoolest avaldada vaid Luka ise.
Täiendan veidi tausta osas:
Lukašenko ütles, et ameeriklased nõudsid, et ta Leedu ees vabandust paluks. Ta vastas: "Käigu persse.".....
Ta ütles, et
Valgevene kodanikud "ostsid tehasest sigarette täiesti legaalselt ja andsid need edasi Valgevenesse saabunud leedulastele, teenides sellest kasu....
https://news.zerkalo.io/life/112341.html?c
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 11:43
Postitas Kapten Trumm
Lemet kirjutas: ↑02 Nov, 2025 21:53
kui maa pealt lasta ei ole võimalik, kas siis õhust ei saa neile üks pauk ära panna?
Tegelikult on ADA kaunikest komplitseeritud sihtmärk. Sedavõrd komplitseeritud, et nõukogude ajal tähendas selle allatulistamine piloodi pea automaatselt ordenile esitamist
Ameeriklaste ADA-d olid lennanud sellistel kõrgustel, kus selle pihtamine hävituslennuki poolt eendanuks dünaamilist tõusu stratosfääri ja ülihead sihitamist, kuna kiiruste vahed olid tohutud. See oli küllaltki ohtlik operatsioon, mida olevat tihtipeale tehtud kõrglennuvarustuseta (mitte kõik PVO hävitajad seda ei kasutanud), sellises kõrguses dehermetiseerumine või vajadus katapulteeruda tähendas surmaotsust.
Leedus lendavad need palju madalamal, ma ise soovitaks teha sama, mida teevad ukrainlased - kahekohale propiga õppelennuk, tagumises kabiinis automaadi või kerge KP-ga mees ja moonana kasutada puust või plastist kuuliga moona - et alla langevad projektiilid kedagi kogemata surnuks ei koksa.
Sobiv lennumasin loodi WWII alguses Inglismaal
https://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant
Võitluses saksa lennukitega ei osutunud tõhusaks.
Tagumises kabiinis paistab olevat sarnane 7,7 mm kuulipildujaseade, mis nt Lancasteril sabas oli.
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 11:52
Postitas MeelisV
kui kõrgel need vv/leedu pallid siis üldse lendavad ?
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 12:02
Postitas Lemet
MeelisV kirjutas: ↑03 Nov, 2025 11:52
kui kõrgel need vv/leedu pallid siis üldse lendavad ?
Räägitud on 6000 meetrist ja kiirusest kuni 200 km/h...

Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 12:11
Postitas MeelisV
Lemet kirjutas: ↑03 Nov, 2025 12:02
MeelisV kirjutas: ↑03 Nov, 2025 11:52
kui kõrgel need vv/leedu pallid siis üldse lendavad ?
Räägitud on 6000 meetrist ja kiirusest kuni 200 km/h...
kui leedu on suures plaanis 350km lai siis see 6000m kõrgusel pall jõuab enne Taani kui Leedus maanduda kui ta päris 200 km/h liiguks
see kõrguste ja kiiruste info on jäänud mul kuidagi jah nagu arusaamatuks. või polegi seda konkreetselt väljendatud
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 13:20
Postitas andrus
Ilma ajamita õhupall liigub vast max tuule kiirusega? Palju seal seda 200 km/h tuult on?
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 13:50
Postitas Kapten Trumm
Lemet kirjutas: ↑02 Nov, 2025 21:53
kui maa pealt lasta ei ole võimalik, kas siis õhust ei saa neile üks pauk ära panna?
Tegelikult on ADA kaunikest komplitseeritud sihtmärk. Sedavõrd komplitseeritud, et nõukogude ajal tähendas selle allatulistamine piloodi pea automaatselt ordenile esitamist
Ordenid olla saanud tavaliselt see, kes esitas tõendid, st allalastud ADA tükid. Piirialal tegi PVO töö ära, kuid rusud korjasid kokku piirivalvurid, neil lihtsalt oli ala kontroll käes ja saapad maa peal. Ja ega sinna piiritsooni võõraid lastudki. Niiet võib arvata, et enim ordeneid võtsid piirivalvurid.
Sellest on juttu nii Vaino Raketigarnisonis kui Loemaa raamatus (viimases oli olukirjeldus, kuidas polgukomandör ise läks oma ordenit püüdma) - tegu oli hävituspommitajate väeosaga, isegi mitte hävitajate omaga, rääkimata PVO-st. Ilmselt siis oli ADA piisavalt aeglane sihtmärk, et algas võidujooks ja sellele jõudsid paljud.
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 14:36
Postitas lennumudelist
andrus kirjutas: ↑03 Nov, 2025 13:20
Ilma ajamita õhupall liigub vast max tuule kiirusega? Palju seal seda 200 km/h tuult on?
Rohkem, kui maa peal kõndides arvata võiks. KiteGen pakub ühe võimaliku vastuse:
https://kitegen.com/pages/winddata.html
The most favourable altitude in term of wind power is, quite difficult to exploit, at approx. 10 000 m (32 800 ft), where average wind speeds can exceed 45 m/s (equal to 162 km/h or 100 mph).
Ehk, kui salakauba õhupall (või miks mitte ründe-õhupall) lasta maksimaalse tuule kõrgusele, siis on tuul rämedalt tõhus liikumisvahend. Sul peab ainult hea ilmaennustus olema. Ja muidugi, ilma juhtimiseta ta ei püsi ühel kõrgusel. Tõenäoliste trajektooride aken on enamasti kaarekujuline laienev koonus.
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 15:18
Postitas Jaanus2
Siin oli juttu, et õhupalle on raske alla lasta, kuna liiga kõrgel. Kui nad kõrgel hirmsa kiirusega kihutavad, kuidas pahad oma sigaretid kätte saavad, enne kui õhupallid Leedust välja jõuavad? Lasevad kontrollitult gaasi välja? Madalal aeglaselt lendava õhupalli maandumist saab veel kuidagi ette arvestada. Teine võimalus, et seal küljes polegi sigarette, trollivad nendega lihtsalt, seni edukalt.
Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 03 Nov, 2025 15:33
Postitas MeelisV
see ka minu küsimus, et kuidas need kellele sigaretid mõeldud olid need siis üldse kätte saavad ?
on neil mingi gps jälgimine ka siis küljes ?
seni nagu on sigarettidest ikka räägitud mitte lihtsalt tühjadest karpidest suvalise raskusega.
ja noh, et siis kui läheb kõrgele ja kiiresti ning tuul viltu veab kah veel siis kaugel see Eesti siis veel on (u. 165 km piirist piirini linnulennul )
Tartusse 260 km Riia 225km - sedasi saab kõike veel kollitada.
kaugele need pallid lendavad siis üldse kui üleval nii kihutavad

Re: Õhupallid Leedu kohal
Postitatud: 04 Nov, 2025 19:38
Postitas lootsik
Nende heeliumipallide trajektori ennustamise jaoks on selline hea sait.
https://www.stratoflights.com/en/tutori ... ight-path/
Tõsi siin on arvestatud, et pall tõuseb kuni lõhkemiskõrguseni ja siis laskub (loodetavasti pisikese langevarjuga)
Kuidas antud juhul laskumine on planeeritud, seda ma ei tea.