Re: Võta riigikaitses võim ja langeta otsused.
Postitatud: 23 Jaan, 2015 15:50
Postitas pagan
Tere,
Tahtsin Teile teada anda, et SDE saadab Teile vastused esmaspäeval kell 10:00ks. Loodan, et väike tähtaja ületamine võimaldab siiski teil meie vastuseid kasutada. Seoses väga kiire nädalaga on olnud raske vastavatelt inimestelt sisendit saada.
Kena nädalavahetust soovides,
Sandra
----------------------------------------------------------------------------
Hetkel on siis selline seis. 2 erakonda on vastused ära saatnud. Seda teinu juba päevi varem ja ilmselt neid see lõpptähtaeg nii täpselt ei kõiguta.
Ülejäänud on jätnud vastamise viimasele hetkele.
Arvatavasti on põhjuseid mitu - Näiteks "Hirm avada kaarte enneaegselt." ja "Ehk on viimasel hetkel selgunud rohkem informatsiooni."
Või misiganes hirmud kellelgi on.
Seega on endiselt aus kui see "saatmise hetk" toimub kõigile üheaegselt ja on ette teada.
Kuna mõningatel erakondadel paistab viimase hetke ajude ragistamist veel küllaga, siis ei jää muud üle kui määrata uus tähtaeg.
Lihtsalt ei saa ennem "ümbrike" lahti teha ja avalikustada, kui keegi veel hiljem vastuseid juurde panna tahab. On ebaaus teiste suhtes.
Seega,
Tähtaeg on 26 jaanuar 2015. Esmaspäev. Kell 12.00 päeval.
See on lõplik. Ja siis on olukord selline nagu ta on, ning kedagi järgi ei oota.
Ma olen ise ka kergelt pettunud, sest uudishimu on juba päris suur. Aga tundub, et midagi pole parata. Saadan selle kirja laiali ka neile kel veel vastamata.
EDIT:
Parandan, nüüdseks 3 erakonda on vastused saatnud.
Re: Võta riigikaitses võim ja langeta otsused.
Postitatud: 25 Jaan, 2015 12:03
Postitas Some
Martin Peeter kirjutas:Kilo Tango kirjutas:
Eesti panga vahenditega ei saa osta sõjatehnikat kohe mitte mingi valemiga. Esteks tuleb see raha saada riigieelarvesse. Samas oma point su jutus on - nimelt selline, et kui vaja, leitakse ka raha.
Küll aga võiks ka Eesti riik võlakirju emiteerida, et ka Eesti võiks antud pidusöögist pisut osa saada. Need ostaksid ära peamiselt teiste riikide (kesk)pangad, sest tegemist saab olema suhteliselt usaldusväärsete väärtpaberitega. Minu meelest antud olukorras elementaarne, et mitte lolliks jääda.
Eee, see rikub Eesti väikese võlakoormusega riigi maine

Senises stiilis:
a) tehakse riigiettevõte "Kaitse Eestit"
b) "Kaitse Eestit" saab Eesti riigilt 2 miljardi suuruse garantii rahaturult laenu võtmiseks
c) laenatud rahaga ostab "Kaitse Eestit" tankid ja õhutõrjesüsteemid
d) tehakse seadus, et iga kodanik peab maksma riigikaitse teenuste tasu (teenust tarbib ju igaüks)
e) tehakse suunatud riigihange riigikaitse teenuse ostmiseks 10 aastaks, mille võidab ettevõte "Kaitse Eestit".
f) Kodanikelt saadud teenustasu ületab kahekordselt laenumakset. Ülejääk makstakse dividendina riigieelarvesse. Aasta lõpus avastab "Kaitse Eestit", et järgmise aasta investeeringute jaoks tikub raha nappima ja teenustasu peaks ca 10% tõstma.
No, ok see oli minult vast pisut kohatu iroonia seniste riigimonopolide finantseerimiste teemadel...
Re: Võta riigikaitses võim ja langeta otsused.
Postitatud: 26 Jaan, 2015 11:23
Postitas pagan
Sotsiaaldemokraatide kiri:
Tere,
Ma väga vabandan, aga ma loodan, et me võime saata vastused õhtuks kella 18ks. Kuna tegemist on erakonna seisukohtadega, mitte ühe inimese arvamusega, siis vajab veel mõne inimesega kooskõlastamist, kuid teatud asjaolude tõttu pole veel seda saanud ning enne õhtut ei jõua ka saada. Tänud juba ette! Ning loodame, et see ei tekita suuri probleeme.
Parimatega,
Sandra
--------------------------------
Egas siin vist polegi muud, kui et teeme siis ümbrikud lahti. Mul läheb selle vastuste kokku tõstmisega siin veidi aega. Selle aja jooksul võite pakkuda mis Sotside vastustega teeme.
Paneme õhtul juurde ja seejärel tärniga märkuse ka hilinemise kohta?
Re: Võta riigikaitses võim ja langeta otsused.
Postitatud: 26 Jaan, 2015 13:35
Postitas pagan
TSIVIILELANIKKOND
11) Milline on teie plaan tsiviilelanikonna kaitse osas sõjalise konflikti korral Eestis?
(REF): Põhimõtted on kirjeldatud Reformierakonna julgeolekustrateegias. Kõige olulisem on elanikkonnale tagada elutähtsate teenuste toimepidevus ja siin on omad ülesanded kõigil ministeeriumitel ja riigiasutustel.
Samas sõjalise ründe ohtu peetakse Eestis madalaks. On selge, et muutunud julgeolekupoliitilises keskkonnas tuleb kohandada ka valitsuse prioriteete ning suunata peatähelepanu väljakutsetele ja ohtudele. Valitsuse kogu fookus on suunatud Eesti iseolemise ja ühiskonna kaitsele, kuid see ei tähenda, et riigikantselei või siseministeerium või kaitseministeerium võtaks osapooltelt funktsioone üle. Sotsiaalministeerium ja tervishoiuamet täidavad ka kriisis oma põhikohustust: tagada tervishoiuteenuse osutamine. Igal ministeeriumil ja ametil, igal kohalikul omavalitsusel ja elutähtsat teenust korraldaval asutusel on oma roll ühiskonna toimepidevuses ning tsiviilühiskonna kaitses.
Plaan on uuendada strateegilise planeerimise dokumente (näiteks "Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika alused") ja praktilisemas vaates rakendada riigikaitse arengukava ning siseturvalisuse arengukava.
Kindlasti me:
-suurendame valitsuse situatsiooniteadlikust;
-vaatame üle juhtimise poole ja vajadusel tugevdame riigikantselei koordinatsioonivõimekust;
-vaatame üle sidekorralduse tagamaks, et info liikumine üle Eesti oleks kiire, turvaline ja katkematu;
- vaatame üle varud ja selle soetamise, hoidmise ja võimaliku jaotamise põhimõtted ning vajadusel loome uusi ja suurendame olemasolevaid;
-vaatame üle elanikkonnale suunatud teavitustegevuse meetmed ja korralduse;
-vaatame üle evakuatsiooni korralduse ja kohaliku omavalitsuse rolli inimeste evakuatsiooni toetamisel.
(KESK): Üleriigilise elanikkonna kaitse ja elutähtsate teenuste jätkusuutlikkuse tagamisel tahame näha palju rohkem Kaitseliidu ja eriti eriorganisatsioonide tuge. Nemad omavad üleriigilist võrgustikku, kollektiivset mälu ja ka praktiliste oskuste võimet, mis jääb puudu kohalikel omavalitsustel. Tahame asuda tegelike kriisiplaanide ettevalmistamisele ja inimeste teavitamisele, kuhu pöörduda suurõnnetuse korral. Samuti tuleb välja töötada plaanid inimeste evakueerimiseks, majutamiseks, toitmiseks ja laste koolitamiseks lahingute ja suurõnnetuste piirkonnast väljas turvalisemas piirkonnas. See kõik nõuab hoolikat ja läbimõeldud tööd, mis tuleb peagi ette võtta.
(SOTS): ***Sotsiaaldemokraatlik Erakond lähtub laiapindse riigikaitse põhimõttest: riigi kaitsmisel osalevad koordineeritult kõik kodanikud, riigiasutused ja institutsioonid.
Laiapõhjaline riigikaitse peab tagama piisava heidutuse, et välitida sõjalise konflikti tekkimine.
(IRL): Laiapindne riigikaitse arengukava hõlmab ka tsiviilkaitset, meditsiiniabi ja elutähtsaid teenuseid ning see tuleb rakendada. Sõjalise võimena on oluline tsiviilelanikkonna kaitseks keskmaa õhutõrjevõimekus.
(EKRE): Tsiviilelanikkonna kaitseks on vaja teha ettevalmistusi rahuajal. Kõigil ministeeriumitel peab olema selge, mis on nende ülesanded sõja korral, et tagada riigi katkematu toimimine. Kõige tähtsamad neist on:
1) tagada elanikkonna turvalisus – politsei, päästeamet, meditsiin ja muud võimustruktuurid toimiksid edasi;
2) elanikkonna varustamine elementaarse toidu ja küttega – olukorras kus suur osa praegu seal töötavatest inimestest kuulub mobilisatsiooni kutse alla;
3) elanikkonna informeerimine ja olukorra koordineerimine olukorras, kus kasutatakse sõjalisi vahendeid sidesüsteemide ja elektrivõrkude vastu;
Öeldakse „paber kannatab kõike“ see tähendab, et ohustsenaariumid tuleb ka reaalselt läbi mängida ja puudused kõrvaldada.
Eraldi tuleks analüüsida pommivarjendite (või siis alternatiivina raketikaitse) rajamise mõttekust (rahaline pool ja kasu saamise suurus võimaliku konflikti korral).
(EER): Tsiviilelanike kaitse eriolukordades (sh. loodusõnnetuste korral) ja sõjas on keskse tähtsusega ning tuleb senisest tõhusamalt integreerida sõjalisse planeerimisse, sh. Kaitseliidu tegevuskavadesse ja
väljaõppesse. Tsiviilkaitse organiseerimisel ja planeerimisel võtame eeskuju soomlastelt.
(VABA): Hetkel on see meil peaaegu olematu. Selleks on vaja luua esmalt tingimused ja võimalused. Elanikkonna koolitamised ja just Kaitseliidu rolli läbimängimine.
12) Milline on teie hinnangul riigi julgeolekul mõju ühiskonna turvatundele üldisemalt ja täpsemalt inimeste riigist emigreerumisele või laste sündivusele?
(REF): Inimese ja ühiskonna turvatundele on meie riigi julgeoleku- ja kaitsepoliitikal otsene mõju. Mida kindlam ja veenvam on meie riigipoolne käitumine kaasaegses julgeolekukeskkonnas ja infoühiskonnas, seda turvalisem on tegelikult meie inimestele pakutav elukeskkond.
Näidet riigi julgeoleku mõjust ühiskonna turvatundele pole vaja kaugelt otsida: sõjaolukorras Ukrainas põgenevad inimesed riigist. Mida turvalisem on riiklik julgeolek, seda kindlam on ka inimeste enesetunne. Kui Eesti julgeolek on tagatud, siis kasvab ka majandus, on tagatud välisinvesteeringute sissevool, tõusevad palgad ning on võimalik näiteks demograafilise meetmena tõsta lasetoetust.
(KESK): Mõju on kindlasti olemas. Suurim mure on Eesti inimeste jaoks siiski majanduslik toimetulek, kuid heast majandusest ei ole kasu kui turvatunne puudub. Me püüame teha kõik, et kasvaks nii inimeste toimetulek kui reaalne kaitsevõime.
(SOTS): ***Mõju on olemas. Julgeoleku tagamine tõstab turvatunnet ja turvalises ühiskonnas mõeldakse lahkumise asemel pere suurendamise peale. SDE laiapõhjaline julgeolekuprogrammi keskmes ongi tugev ja turvaline riik, mis suudab vastu seista nii sise- kui ka välisohtudele.
(IRL): Oluline mõju. Inimeste majanduslikul ja sotsiaalsel turvatundel on omakorda mõju ühiskonna laiemale sidususele ning vastupanuvõimele. Inimeste majandusliku julgeoleku tagamiseks on IRL pakkunud välja madalapalgaliste maksureformi.
(EKRE): Turvatunde puudumise mõju on ühiskonnale vahetu. Seda võib põhjendada näiteks faktiga, et turvatunne on Maslow` vajaduste püramiidis teisel kohal peale esmaseid vajadusi, mis tähendab seda, et turvatunde puudumisel on raskendatud tähtsuselt järgmiste kihtide/vajaduste täitumine (näiteks eneseteostus, pere loomine, suhtlemine teiste inimestega jne). Kui inimesel puudub turvatunne, lahkub ta kergemini riigist, mis on tema jaoks ebaturvaline ja on vähem huvitatud laste saamisest selles riigis.
Riigi julgeolek on samuti oluline faktor välisinvesteeringute saamisel, investoril peab olema usk Eesti riigi püsivusse ja investeeringute füüsilisse turvalisusesse.
(EER): See on väga suur.
(VABA): Tänases Eestis ei mängi julgeoleku olukord mingit rolli väljarändes või laste sündivuses. Kui me oleksime sarnases olukorras Ukrainaga, oleks põhjust rohkem antud teemasid siduda.
13) Millised on teie poolt planeeritud võitlejate ja nende lähedaste sotsiaalsed garantiid sh. sõjalise konflikti korral?
(REF): Sotsiaalsed garantiid on reguleeritud valdkonna vastavates seadustes. Eesmärgiks on selgete sotsiaalsete garantiide süsteem välismissioonidel ja rahuajal kaitseväeteenistuses osalejatele ning nende lähedastele. Kui tekib reaalne oht meie kodumaa iseseisvusele ja sealt järgnev sõjaline konflikt, siis ei vaatle me eraldi inimestegruppi "võitlejad", vaid siin kaasub riigikaitsesse kogu ühiskond ja rahuaja sotsiaalsete garantiide mudel ei saagi enam toimida.
(KESK): Need aspektid on veel väljatöötamata, kuid me teadvustame selle valdkonna suurt olulisust. Siin on tarvis spetsialistide abi vastava eriprogrammi väljatöötamisel. Me teadvustame täiel määral, et selleks, et võitlejad saaksid oma riigikaitselisi ülesandeid motiveerituna täita, peab nende tagala olema kindlustatud. Kindlasti on tarvis head ja toimivat süsteemi võitlejate perede hoolikamaks kaitseks. Me ei saa lubada maad võitlejatele, nagu tegid meie esiisad Vabadussõja päevil, kuid riik ei tohi kunagi unustada või olla tänamatu nende inimeste ees, kes oma eluga riskides on meie iseseisvust kaitsnud.
(SOTS):***Eesti riik peab meeles, tunnustab ja väärtustab sõjalistel operatsioonidel osalenud ning seal vigastada saanud või hukkunud kaitseväelaste panust Eesti rahvuslike huvide teenimisel. Riik arendab veteranipoliitikat, et väärtustada Eesti eest võidelnute panust, aidata vigastatud kaitseväelasi ja teisi veterane tavaellu naasmisel ning pakkuda tuge veteranide ja hukkunud kaitseväelaste lähedastele.
(IRL): Kaitseväelastel peab olema konkurentsivõimeline palk. Me ei toeta kaitseväelaste pensionite kaotamist. Veteranipoliitikat tuleb edasi arendada. Võitlejad peavad teadma, et riik toetab neid ja lähedasi. Sellest tuleb lähtuda ka võimaliku sõjalise konflikti puhul.
(EKRE): Kaitseliidu vabatahtlike kindlustamine (õppustel osalemise ajaks) õnnetusjuhtumite ja haiguste vastu.
Tuleb muuta seadusandlust suunas, mis kohustaks tööandjal töötaja vabastama töölt KL õppuste ajaks, samuti maksma talle 100% palka, mis kompenseeritakse KM eelarvest, jne.
Üldisemalt vajab see põhjalikumat uurimist, et leida kesktee ootuste ja võimaluste vahel.
(EER): Kui on häid ettepanekuid lisaks värskelt vastuvõetud seadusteparandustele, siis oleme valmis neid arutama ja toetama.
(VABA): Kaitseliidu vabatahtlike liikmete sotsiaalsed garantiid on minimaalsed kui mitte pea olematud. Kindlasti peab õppuste korral kehtima lähedastele samad garantiid kui palgaliste kaadrikaitseväelaste peredele.
NATO
14) Milline on teie hinnangul NATO riikide sõjaline valmisolek Eestit kaitsta?
(REF): Venemaa kallaletung Ukrainale on konsolideerinud Lääne-Euroopa riike, sealhulgas NATO liikmesriike. On olemas täielik kindlus, et ohu korral Eestile käivitub Põhja-Atlandi lepingu artikkel 5 ehk NATO liitlased eesotsas Ameerika Ühendriikidega tulevad meile appi. NATO riigid jälgivad pingsalt julgeolekuolukorda, vaatavad ümber oma kaitse-eelarvet ning suurendavad oma sõjalisi võimekusi.
(KESK): Reaalne seis Euroopas on meie hinnangul kehvapoolne. Ebapiisavad kaitsekulud ja vähesed võimed meie naaberriikides, raskendatud ligipääs nii veest kui õhust (maad mööda rääkimata), panevad meid rõhutama püsiva iseseisva kaitsevõime loomise vajadust. Meil on terve rahvana vaja aktsepteerida see väljavaade, et peame kaua üksi vastu pidama ja iga liitlasabi, mis tuleb on vaid hea täiendus, kuid ei saa olla meie põhiplaan.
(SOTS): ***Selles ei ole mingit kahtlust - NATO kaitseb kõiki oma liitlasriike kogu poliitilise ja sõjalise jõuga. Mitte ükski riik ei ole mitte kunagi julgenud mitte ühtegi NATO liitlasriiki rünnata. NATO on juba praegu panustanud Eesti ja teiste NATO piiririikide kaitsesse ning meie ülesanne on seda heidutavat panust suurendada.
(IRL): Poliitiline tahe on olemas. Sõjalise valmiduse areng on positiivselt muutumas ja peame seda pidevalt survestama. Vajame pidevat kaitseplaanide ümbervaatamist ja nende sisustamist õppustega. On hea, et NATO staabid tulevad meie regiooni ja ka Eestisse. Need staabid peavad olema just kaitseplaanide jõustajad. Vajame pidevaid artikkel 5. suuremahulisi õppusi, selle valmisoleku läbitestimiseks. Vajalik on saavutada see, et USA paigutaks osa oma tegelikke sõjalisi võimeid Vahemere äärest Balti-Poola regiooni.
(EKRE): Usume, et see on kindlasti olemas. Eriti loodame sellistele riikidele Nagu USA, Poola, Taani ja Inglismaa. Nagu eelpool kirjutasime, sõltub selle reaalne rakendamine tegelikkuses aga peamiselt meie endi valmisolekust – nii tahtest kui ka vahenditest.
Kui me ise alustame aktiivset ja tõhusat vastupanu, peavad liitlased kasvõi mundriau päästmiseks meile ka kõige rängemates tingimustes appi tulema. Iseseisev vastupanu saab olla edukas ainult juhul, kui meil on olemas piisav tulejõud - vähemalt 2 pataljoni tanke ja jalaväe lahingumasinaid, iseliikuvad suurtükid, keskmaa tankitõrje võimekus, minimaalne rannakaitse mobiilsete rakettidega jne.
(EER): Kuni pole juhtunud kõige halvem, st. sõda, ei tea me täpselt meie liitlaste valmisoleku määra; siiski peame spekulatsioone stiilis "keegi meile tegelikult appi ei tule" vastutustundetuks või lausa pahatahtlikuks paanikakülvamiseks.
(VABA): NATO riikide valmisolek Eestit kaitsta on reaalne ja täiesti olemas. Seda näitavad ka NATO viimased tegevused Balti riikides. Aga ka meie ise peame olema valmis ennast kaitsma ja NATO liitlasi kaitseks appi võtma.
15) Milline on teie hinnangul NATO riikide valmisolek ebatraditsiooniliste sõjaliste konfliktide lahendamiseks Eestis?
(REF): Valmisolek on olemas. Relvajõudude poolelt on NATO valmis tegutsemiseks. Vajadus on teatud õigusaktide täpsustamiseks, seda näiteks hübriidsõja osas.
(KESK): See on kaheldav ja praeguses rahvusvahelises õigusruumis väga keeruline. Just seetõttu oleme esitanud ainsa erakonnana loodava riigikaitseseaduse eelnõu muudatused, mis muudaks selliste ebatraditsiooniliste sõjaliste ilmingute korral tunduvalt kiiremaks politseipoolse Kaitseväe ja Kaitseliidu kasutamise olukordade lahendamisel. Hetkel on selline võimalus väga piiratud ja aeglase protsessiga.
(SOTS): ***NATO ja NATO riigid jälgivad ja analüüsivad julgeolekuolukorda väga tähelepanelikult. Nii Eesti kui ka teised NATO liitlasriigid peavad arendama valmisolekut erinevate riskide maandamiseks ja igasuguste sõjaliste konfliktide ära hoidmiseks võimalikku agressorit heidutades aga ka vajadusel olema valmis konflikte lahendama.
(IRL): See on olemas, aga mitte piisav. Praegu on 48-tunniste valmidusega NATO superkiirreageerimisüksus plaanitud arendada välja 2016. aastaks. Meie huvi on, et see tehtaks ära ASAP.
(EKRE): NATO valmisolek ebatraditsiooniliste sõjaliste konfliktide lahendamiseks on hetkel kindlasti suurem kui see oli veel aasta tagasi Eestis. NATO-le on problemaatiliseks kujunemas Euroopas puhkeda võiva suuremastaabilise ja traditsioonilise sõjapidamise võime tänu aastaid kestnud Euroopa riikide kaitsekulutuste vähendamisele. Saksamaale on alles jäänud alla 400 tanki, võrdluseks võib tuua, et rohkem tanke on kaotatud Ukraina konfliktis, mis pole isegi täismahuline süda. Euroopa ei suuda enam ligilähedaseltki välja panna jõude, mida ta suutis külma sõja ajal. Samal ajal on ida pool relvastuses oleva tehnika hulk (olgugi, et praeguseks vananenud) kukkunud oluliselt vähem.
(EER): Hetkel ilmselt madal, sest selle teema tähtsuse teadvustamine on alles üsna uus ja tõenäoliselt ei ole veel jõudnud sõjalise kaitse kavadesse.
(VABA): Kindlasti on selliste olukordade lahendamine NATO üksustele keerulisem ja ka ajamahukam reageerimiseks. Kui Eesti suudab antud olukordades ise hakkama saada ja välispoliitiliselt olukorda selgitada, on NATO võimekus reaalne. Siin on väga oluline roll meie riigi usaldusväärsus ja välispoliitika tõsiseltvõetavus. Kindlasti mängib siin rolli ka pädeva välisministri olemasolu.
16) Kas olete teadlik NATO Artikkel 3-ega meile pandud kohustusest? Mis tasemel me seda teie hinnangul täidame?
(REF): Adekvaatsel tasemel. Artikkel 3 kohustab riike arendama kaitsevõimet vastavalt julgeolekuolukorra muudatustele. Järsult halvenenud julgeolekuolukord Ida-Euroopas on pannud riike oma kaitsekulutusi ümber vaatama suurendamise poole nii NATO riikides kui ka Euroopa Liidus. Samamoodi ka Eestis. Riik tõstab kaitsekulusid, panustab kaitse-eelarvesse üle 2% sisemajanduse kogutoodangust ja investeerib riigikaitsesse 2015. aastal enam kui 400 miljonit eurot, et tagada Eesti kaitsevõime pidev areng. Lisaks sellele on valitsus otsustanud liitlasvägede siinviibimise kulude katteks eraldada täiendavad summad.
(KESK): Artikkel 3 kohustab arendama ja hoidma iseseisvat ja kollektiivset kaitsevõimet. Usume, et ülaltoodu on ka siia vastuse andnud. Olgu vaid märgitud, et toetame Eesti kaitseväelaste ja tsiviilspetsialistide osalemist mõtestatud välismissioonidel nii tahtekoalitsioonide, NATO, EU kui ka ÜRO raames. Need on olulised Eesti lipu hoidmiseks kui ka kogemuste omandamiseks.
(SOTS): ***Suurepäraselt. Eesti on usaldusväärne ja sõnapidaja NATO liitlasriik. Meie kaitsekulutused on üle 2% SKPst, Eesti suudab julgeolekut toota, mitte tarbida. Eesti on välja arendanud lahinguvõimelise kaitseväe, mis koosneb kiiresti reageerivatest kaitseliitlastest ja tegevväelastest ning varustatud ja relvastatud reservväelastest.
(IRL): Me oleme hästi tegutsenud, kuid muutunud olukorras peame panustama rohkem. See, et osad riigid Euroopas veavad julgeoleku arvelt seanahka ei tohi olla õigustus.
(EKRE): Jah, oleme teadlikud. Me kõik võime seda ju NATO aluslepingust lugeda:
„ Article 3
In order more effectively to achieve the objectives of this Treaty, the Parties, separately and jointly, by means of continuous and effective self-help and mutual aid, will maintain and develop their individual and collective capacity to resist armed attack.”
Täna on meil artikkel 3 selle osa täitmisega, mis puudutab Eesti esmast iseseisvat kaitsevõimet ja HNS-i, arenguruumi küllalt.
(EER): Jah, oleme teadlikud, kuid meil pole piisavalt infot, et kohustuste täitmise ulatust hinnata.
(VABA): Koostöö ja ühine tegevus julgestuse tagamisel on oluline. Meie osalemine välismissiioonidel annab meile partnerite silmis kindlasti usalduskrediiti ja loob võimaluse mitte oma kodumaapinnal harjutada ning saame kogemusi tänapäevasest reaalsest konfliktist, et vajadusel oma kodumaad nende oskustega paremini kaitsta.
JULGEOLEK LAIEMALT
17) Millise kaitsekulutuste taseme juures tulevad teie hinnangul välisinvesteeringud Eestisse ja millise juures kaotame neid seoses julgeoleku riskidega?
(REF): Oleme NATO riik ning ühise vihmavarju all kaitstud, selles osas me ei näe seost välisinvesteeringutel Eestisse ja meie olukorral. Kaitsekulutuste tase pole seotud välisinvesteeringutega, see on eelkõige seotud julgeolekuriskidega.
(KESK): Ka sellele küsimusele ei saa konkreetselt vastata, kuna ühest kindlat numbrit ei ole paraku olemas ja see sõltub ka väga mitmete erinevate komponentide koosmõjust, nagu maksud, tööjõud, innovatiivsus jms. Reeglina ei mängi kaitsekulutuste tase investorite jaoks erilist rolli, vaid rohkem on olulised poliitiline stabiilsus ja turvalise keskkonna prognoos. Kaitsekulutuste tase ei peegelda otseselt eelnevaid nõudeid.
Kaitseotstarbelise suurema investeeringu tarvis Eesti üksi oma kaitseotstarbeliste vajadustega ja vaid enda tarbeks ei ole välismaisele suurinvestorile kahjuks atraktiivne. Tuleb luua nutikamaid lahendusi (vt. ka vastust allpool p. 20).
(SOTS): ***Kaitsekulutuste hoidmine 2% tasemel SKT-st, aga ka meie läbimõeldud välis- ja julgeolekupoliitika ning tugevad liitlassuhted USA ja EL-i riikidega, on tõstnud riigi usaldusväärsust ja kindlasti tagab ka edaspidi välisinvesteeringute tulemise Eestisse.
(IRL): Geopoliitilised riskid on juba täna strateegiliste investorite jaoks meie regioonis probleem. Neid aitab maandada ennekõike NATO selge kohalolekupoliitika tegeliku, mitte üksnes sümboolse sõjalise jõuga meie regioonis.
(EKRE): Kaitsekulutused ei võrdu paraku kaitsevõimega. Investorit huvitab, kas tema investeeringud on hästi kaitstud, mitte palju me selle peale kulutame. Kui investor näeb Vabariigi aastapäeval mõjusat vaatepilti läheb see talle rohkem korda, kui number SKT lahtris.
Üldisemalt võiks meie kaitsekulutused olla 2% SKT-st + vajalikud investeeringud relvastusele.
(EER): Välisinvesteeringute jaoks on tänane kaitsekulutuste tase piisav, kuid Eesti enda investeeringud relvastuste arendusse ja tootmisesse Eestis on liig vähesed.
Kaitsekulutustesse investeerimine on meie jaoks pigem investeerimine iseseisvusesse ja sõnavabadusse ning välisinvesteeringute hulk on sellega nõrgalt seotud.
(VABA): Tänane tagatud 2% on hea näitaja. Sellega on Eesti näidanud, et oleme aus ja tegus partner ning valmis ka ise oma kaitsevõimeks midagi tegema.
18) Kas Kreeka lahkumisel eurotsoonist kaotame suurema summa laenutagatisena kui on meie aastased kaitsekulutused?
(REF): Kreeka lahkumine eurotsoonist pole kindel, ja lahkumine ei tähendaks automaatset laenumaksete lõppu ega ka sel juhul „laenugarantii kaotust“ või varasematest kohustustest vabastamist. Juba saadud laenud tuleb Kreekal tagasi maksta. Eesti kaitsekulud on aastas suurusjärk suuremad kui kogu meie kapitalimakse tinglik nii-öelda „Kreeka osa“ ESM-is, ent kaudne kahju on suurem kapitalist.
(KESK): Kindlasti mitte. Ei tohi unustada, et lepingu kohaselt hakkab Kreeka intresse ja põhilaenu tagasi maksma alles 2022. aastal. 2015 aastaks on kavandatud kaitseeelarve 412 miljonit eurot. Eelmise aasta novembri lõpus oli Eesti garanteerinud EFSFi kohustuste põhiosa koos intressidega 559,56 miljonit eurot. Kuid see on koos Kreeka, Portugali ja Iirimaaga. Viimased kaks on saanud ennast jälle käima. Samuti on riske maandatud mitmete päästefondide loomisega. Kuna Eesti Panga osalus on 0,28%, tähendab see, et Eesti Pangal on Kreeka võlakirjadega kanda risk suurusjärgus 62,8 miljonit eurot. Siiski on Kreeka lahkumine eurotsoonist küsitav, sest see halvendaks nende olukorda oluliselt. Kuid läheb nii nagu nad otsustavad; Eesti jaoks ja seega kaitseeelarvele see katastroof olema ei saaks.
(SOTS): ***Ei
(IRL): Kreeka riik peab oma võlakohustusi täitma, sõltumata sellest milline on ta rahvusvaluuta.
(EKRE): Eesti osalus EFSF (European Financial Stability Facility) on 458 miljonit eurot, millest 80% läks Kreekasse ( 366.4 miljonit eurot ), 11% Portugali ja 9% Iirimaale 2014. aasta seisuga. 2014. aasta kaitse eelarve oli 384 miljonit eurot.
Seega Eesti osalus Kreeka laenude tagamisel on natuke väiksem kui olid aastased kaitsekulutused. Samas Kreeka lahkumisel eurotsoonist oleksid mõjud majandusele kindlasti suuremad kui meie aastane riigikaitse eelarve.
(EER): Eesti võib kaotada läbi ESMi mehhanismi 1,3 miljardit eurot. Pigem loodame, et vastus on ei, aga me ei tea ka lepingute kõiki tagamaid. Kahtlus jääb, sest Eesti pole Soomest eeskuju võtnud tagatiste osas ning praegune parlament ja valitsus on ka saadud intressidest loobunud.
(VABA): Seda on täna võimutu öelda. Esiteks pole Kreeka eurotsoonist lahkunud ning kindlasti ei tohiks siduda puhtaid finantsküsimusi kaitsekulutustega. Need on piisavalt erinevad asjad, kuna vabadusel ei ole hinda.
19) Milline on teie nägemus lisa-vahendite panustamisel Siseministeeriumi valdusalas siseturvalisuse teostamiseks? (hetkel ca. 1,7% SKT-st) Millised oleksid vahendite katteallikad?
(REF): Siseturvalisuse valdkonda tuleb Reformierakonna arvates tugevdada. Tegevused on kirjas meie „Rahvusliku julgeoleku strateegias“. Kui suur see number täpselt olema saab, on raske ennustada. See sõltub ka sellest, kes valitsuse moodustavad ja milline saab olema koalitsioonileping. Siseminister Hanno Pevkur on välja pakkunud, et see number võiks olla 2% SKT-st analoogselt kaitsekuludega.
(KESK): Ukraina sündmused peaks olema kõigile selgeks teinud, et sisejulgeoleku roll riigikaitses on samavõrd oluline - kui mitte kohati olulisemgi - kui sõjaline riigikaitse. Seega oleks % SKT-st sisejulgeolekule oleks igati asjakohane sarnases suurusjärgus kaitseeelarvega. Väga oluline on ka reaalsuses tagada teatud vahendite ja süsteemide ristkasutus, mis omakorda vähendab tarbetuid kulusid. Katteallikaks on poliitiline tahe leida riigi julgeolekuks ressursse, nagu on leitud võimalus ettevõtluse tulumaks kaotada või kapitali väljavoolu soodustada. Riigi raha saab tulla vaid targast tuluallikate planeerimisest, milles on väga oluline koht Eesti ettevõtete toodete ja teenuste ekspordi toetamisel riigi poolt. See on ka üks olulisemaid kursse, mida Keskerakond tahab majanduse turgutamiseks ette võtta.
(SOTS): ***Õhukese riigi ideoloogia esindajad on vähendanud politsei suutlikust võidelda kuritegevusega ja piirivalve võimekust kaitsta idapiiri. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna julgeolekupoliitiline suund on selge: turvaline riik, tugev ühiskond ning kaitstud Eesti! Meie programmiline lubadus on siduda politsei ja piirivalve alampalk keskmise palgaga ja tõsta kõigi sisejulgeolekuvaldkonna töötajate palku vähemalt 12%. Samuti toome piirkondlikud konstaablid tagasi. Politsei- ja piirivalve konstaablite arv peab riigi äärealadel kasvama vähemalt kaks korda.
Katteallikaid on mitu, näiteks luksusautodele maksu kehtestamine.
(IRL): Me ei toeta ideed, et sõjalise riigikaitse vahendid 2 % suunataks osaliselt sisejulgeoleku rahastamiseks. Sisejulgeoleku vallas on oluline lisavahendite puhul tagada kontrolljoone tõhus valve. Meie eelisvaldkond sisejulgeoleku vallas on konkurentsivõimeline palgapoliitika politseinikele ja päästjatele.
Raha selleks tuleb riigieelarve üldistest maksulaekumistest, mida 2016 on ca 350 miljonit enam.
(EKRE): Tõsta politsei, piirivalve, kaitseväe ja päästeameti palkasid ning luua nende töötajatele parem sotsiaaltagatiste ja rehabilitatsiooni süsteem.
Katteallikateks oleks üleüldine majanduskasv ja vahendite eesmärgipärasem kasutamine.
(EER): Ainus reaalne katteallikas ühiskonna vajaduste katteks on saastamise ja ressursikasutuse õiglane maksustamine.
(VABA): Reaalne oleks nende vahendite kasv, minimaalselt 2% SKT-st. Siseturvalisus ja piirivalve on väga oluline osa üldisest julgeolekust. Katteks on mitmeid võimalusi, tulumaksu alandamise lõpetamine ja ettevõtetele tulumaksu taastamine ja veel muidki hoobasid maksunduses. Rõhutan veelkord. Ei ole kasu väikesest maksust, kui me ei julge oma rohkem teenitud 10 euroga tänavale minna või meil polegi enam seda vabat tänavat kuhu minna. Kõik algab prioriteetidest poliitikute otsustes. Senimaani on prioriteedid olnud mujal kui siseturvalisus ja julgeolek.
20) Kuidas teie nägemuses saab riik aidata kaasa kodumaise sõjatööstuse arengule?
(REF): Kuna rahvusvahelisel kaitsetööstuse turul on oma reeglistik, kus on kindel koht ka riigipoolsel toel ja garantiidel, on riigil oluline roll toetamaks meie kaitsetööstuse arengut. On piisavalt väiklane arvata, et Eesti kaitsetööstuse eesmärgiks oleks vaid oma riigi vajaduste rahuldamine ja seda kaasaegsel ja kõrgelt arenenud tehnoloogia toel. Tegemist on rahvusvahelise turuga ja vaid selles konkurentsis püsides suudame ka oma vajadusi nõutava kvaliteediga tagada.
Reformierakond on programmiliselt paika pannud, et soodustab rahvusliku kaitsetööstuse arengut osana riigi kaitsevõime arendamisest (vaatlusseadmed, mehitamata luurelennukid, päästekaatrid, tehnika hooldustoetus, küberkaitse, info kogumise, töötlemise ja jagamise süsteemid jne), sealhulgas toetab kaitsetööstuse kaasamist rahvusvahelistele missioonidele. Lisaks soodustame kaitseotstarbelist teadus- ning arengutegevust, toetame Eesti väikese ja
keskmise suurusega ettevõtete suuremat kaasamist Euroopa kaitsetööstuse projektidesse ning Eesti ülikoolide osalust rahvusvahelistes julgeoleku- ja kaitsealastes teadusuuringutes.
(KESK): Tuleb kindlasti parandada ühishangete ja koostöö raamistikku Balti riikide vahel ja ka Põhjala riikidega. Lisaks tuleb võtta jõulisem suund Eesti kaitsetööstuse ettevõtete aitamisele koostööks suuremate rahvusvaheliste ettevõtetega, mis tagaks vähemalt osalise tootmise ja tööhõive Eestis. Tahame aidata kaasa mõistliku silla loomisel Eesti ettevõtja ja Kaitseväe vahel, et Eestis oleks olemas suutlikus toota ja tagada peamised sõjaaja varud. Erinevaid võimalikke meetmeid on mitmeid ja Eesti Kaitsetööstuse Liit ka nende leidmisega tegeleb. Keskerakond kavatseb selle ettevõtete liidu nõuandeid huviga kuulata ja paremate võimaluste loomisele kaasa aidata.
(SOTS): ***Rohkem koostööd riigi ja ettevõtluse vahel. Kindlasti peame ära kasutama rahvusvahelist ekspertiisi.
(IRL): Riigil on olemas eelmisel aastal koostatud kaitsetööstuspoliitika. Peame jätkama nii arendustegevuse toetamist kui perspektiivikatele projektidele riigi toel turgude leidmist. Erinevate abiprojektide puhul idapartnerluspoliitika raames peaksime mitte pakkuma raha vaid meie kaitsetööstuse tooteid. Vajalik on see, et Eesti ettevõtted oleksid suutelised arendama sõjatehnika ja varustuse hooldusteenuseid.
Vastuostupoliitika peab jätkuma rõhuga kaitsetööstuse toodetele.
(EKRE): Väikeriik nagu Eesti ei suuda endale tekitada mitmekülgset kaitsetööstust. Kuid on kindlasti võimeline tootma väiksemaid asju (näiteks padruneid) ja ehk välja arendadama mõne spetsiifilise kaitseotstarbelise toote mis oleks maailmatasemel.
Riik saab omalt poolt aidata ka eelistades Eestis valmistatud tooteid kui hind on enam vähem võrdne, samuti pakkuda end abiks toodete väljaarendamisel ja testimisel.
(EER): Ei ole üldse kindel, et riik praegu süstemaatiliselt selles suunas tegutseks. Riik peab investeerima kaasaegsetesse kaitsetehnoloogiatesse ning tagama ka nende tootmise Eestis. Riik peab suunama osa teadusrahastusest kaitseväe võimekuse parandamisse.
(VABA): Olles meie partnerite juures vahendajaks ning kindlasti tellides ja ostes ka eelistatult ise kodumaiste tootjate teenuseid ning tooteid. Partnerite silmis on see suurim reklaam, kui saame ise seda kasutada ja sellega oma sõjatööstuse tooteid reaalselt reklaamida.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
***Sotsiaaldemokraadid saatsid oma vastused 4,5 tundi peale seda kui ülejäänud erakondade vastused olid juba avalikult väljas.
SDE sai viivitamisega ebaausa eelise, kus oli võimalik oma vastuseid viimasel hetkel kohandada.
Palun arvestage sellega ja kahtlemise korral eelistage alternatiivi.
Laske sõduriraadio tööle. Trükkige töökohtades stendidele. Jagage lingina sotsiaalvõrgustikes. Kutsuge kõiki arutelus osalema. Ja tulge siis siia ikka tagasi, sest siin peaks hakkama tekkima igasugu paremusjärjestusi kõiki erinevaid aspekte arvesse võttes.
Saadan mulle saadetud vastused ka ajakirjanikele edasi.
Ja vabandage mind kui mõni tahtmatu viga kuskil tekkinud on. Parandan esimesel võimalusel.
Need 2 postitust ongi see erapooletu presentatsioon.
EDIT1:Kujunduse parandamine.
EDIT2:Sotsiaaldemokraatide vastuste lisamine.
EDIT3:Kujunduse parandamine. - Meili postkasti kitsusest tulenevate liigsete reavahetuste eemaldamine.