Kapten Trumm kirjutas:[
Ja seda tehakse mis põhjusel tegelikult.....?
Selline "uraka" tegemine on kõige ehedam maksupettus, mitte "heakskiidetud ettevõtlus".
Muidugi on soomlasel odavam, jääb ära kogu maksu, ametühingu jne jura - lollid eestlased riskigu ise, kui vigaseks jäävad, siis pole meie probleem.
Samuti maksuametile vahele jäämine on eestlase probleem. Soomlane laiutab käsi - tema tellis teenust.
Samas olen kindel, et need "urakamehed" ei võta oma OÜ-st raha välja palgana ega maksa makse, vaid skeemitavad ja seetõttu ollakse ilma ravikindlustuseta, pensioni ei koguta jne jne. Eesti maksuamet peaks selle värgi lihtsalt koos soomlastega luubi alla võtma ja jällegi - on vähem põhjust Soome purjetada.
Herr Trumm, sulle kohe meeldib manitseda teemades, milles sa end eriti koduselt ei tunne.
Mis see Eesti maksuamet siia puutub? Selleks, et urakatööd teha peab firma kõigepealt Soome äriregistris olema, ehk soome firma. Mina tegin firma Soome sellepärast, et peatöövõtja ütles - eesti firmadega (NB! eesti FIRMADEGA, mitte eestlastega) nad mingit koostööd ei tee. See on poliitiliselt ebakorrektne kuid niisugune on korporatsiooni poliitika. Muidugi tule tööle kuid registreeri firma Soomes. Kui vaja, siis aitame ja juhendame. Niimoodi võib igaüks teha, teatavasti ei pea selleks Soome kodanik olema.
Kõik ülejäänud urakamehed on soomlased, mõni neist juba mitmendat põlve ja räägib, et juba vanaisa ei maksnud endale palka. Kõige klassikalisem urakamees on soomlane, kes sõidab ringi veoautoga, kabiinil kiri "Kuljetus Timo Jumalhauda OY" või midagi taolist. Ta ongi iseendale tööandja ja see on firma ainuke auto. Aga neid töötab igal pool mujal ka, tootmisprotsessides või operaatoritena nii kallitel masinatel , mida nad ise osta ei jõuaks või müüvad lihtsalt vabakutselistena oma tööjõudu või mida iganes.
Mul on laua peal viimane Tehnoloogiatööstuse ja Metallitöötajate Liidu ametiühingutega sõlmitud kokkulepe. Võib-olla leiab kuskilt internetist ka "Teknologiateollisuuden Työehtosopimusratkaisu 1.11. 2106-31.10.2017" nime all. See on avalik info kõigile teadaandmiseks. Töövõtjate ja tööandjate vahel on kokku lepitud , et kõige madalam alampalk on 882 senti tunnis ja kõige kõrgem alampalk 1303 senti tunnis ehk 1537-2271 eurot kuus. Õhtune töö (kl 14-22) 115 senti/tund kallim ja öötöö (kl 22-06 ) 212 senti/tund kallim. Laupäevane töö 212 senti/tund kallim. Rohkem võib ka loomulikult maksta kui tahtmist ja võimalust on.
Selline kokkulepe tähendab, et Soomes on nii tööandjate kui töövõtjate arvates ca 2000 EUR kuupalk piisav, et kaheksa tundi päevas koos kohvipausidega nokitseda, vahepeal "Lõpe-lõpe-põllukene" laulda ja nädalavahetusel puhata, õlut juua ja kalal käia. Inimene ei pea end tööga ära tapma.
Nende jaoks, kes tunnevad vältimatut sisemist vajadust end tööga tappa on hoopis urakatöö hoopis teiste normide ja maksumääradega ja ametiühingute kokkulepped on siinjuures suunavad. Suunavad selles mõttes, et kui töötajale tuleks maksta 12 EUR tunnis, siis urakamehele sama asja eest nii 25-30 või midagi sinnakanti olenevalt urakamehe (eraldi firma ) ja tellija läbirääkimiste tulemustest. Selle raha eest organiseerib urakamees kõik ise ja tellija saab ainult arve, mis on talle palju lihtsam kui töötajaga tegelemine.
Millegipärast arvutab kapten Trumm ülalpool nüri järjekindlusega ainult tulumaksu. Laari koolkonna jaoks ülikeerulise maksusüsteemiga Soomes ei tähenda, et kogu saadud tulu (olgu siis 3500 EUR näiteks) oleks maksustatav tulu. Erilise või sees on siin ehitajad oma ametiühinguga, kellel on maksuvabad toidurahad ja reisirahad ja päevarahad jms . Eestisisese komandeeringu päevaraha oli kunagi Eestis ka ja millal võrdsuse ja vendluse poole püüdlev seltsimees Ligi selle kui kodanliku igandi ajaloo prügikasti saatiski? Millalgi masu ajal või oli see siis kui veel võrdsematele ehk Brüsselis käijatele maksuvaba koduigatsustasu kehtestati?
Minumeelest on ka teistel, mitte ainult ehitajatel, ehk neil kellel töökoht jääb kodunt kaugemale kui 15 km mingi maksusoodustus põhimõttel, et kui riik ei taha või ei viitsi bussiliini koduukseni vedada , olgu osa autokasutusest maksuvaba.
Ja kust on tekkinud arusaam, et pole ei haigekassakaarti ega pensioni ega üldse mitte mingit sotsiaalkaitset? Urakameestel on täiesti eraldi ettevõtja sotsiaalmaks (või õigemini kindlustus, sest koguvad nagu kõiki muidki sotsiaalmakse erakindlustusseltsid, mitte riik) See pole väljavõetud palgast sõltuvuses, vähemalt mina maksin esimesel poolikuks jäänud aastal kõvasti rohkem kui tarvis oleks olnud ehk kokku ca 1800 EUR. Sellepeale tuli järgmisel aastal kindlustusseltsist kiri, et tänutäheks selle 1800 EUR panustamise eest Soome majandusse, hakkan tulevikus saama pensioni 11 EUR kuus kuni elupäevade lõpuni. Eluks Tais võib-olla piisab:) Kui edaspidi ka järge pidada, saab hakata ehk kunagi isegi Hispaania peale mõtlema.
Haigekassakaart kirjutataksegi välja selle peale kui minna haigekassa ukse taha, ühes käes väljavõte Äriregistrist kus kirjas, et oled ettevõtte omanik ja teises kindlustusseltsi maksegraafik, et tulevikus hakkan niimoodi maksma. Vähemalt ma tegin nii ja rohkem küsimusi kellelgi polnud.
Siis on veel vastutuskindlustus kui minu süül midagi juhtuma peaks 3 miljoni euro peale hinnaga 76 EUR aastas ja see sõltub jälle isikuomadustest ja riskikäitumisest ja kogemustest ja krt mis valemist. Niisugust vastutuskindlustust küsisin kunagi Eestis sama tööd tehes samuti. Enamikul kindlustusseltsidest seda hinnakirjas polnudki. IF vist pakkus ca 800 EUR aastas ja välistuste peatükk oli mitu lehekülge. Lõin käega, et pole vajagi.
Loogiliselt mõeldes saan aru küll, et Kapten Trumm mõtleb talle tundmatu termini "urakamees" all neid Eesti registris firmasid, kes teevad sellesama 30 eur tunnihinnaga alltöövõttu, palkavad omakorda 6-eur hinnaga töömehed Bulgaariast, ostavad neile paari labakindaid ja ülejäänud raha eest tunnevad elust mõnu. Ei tea kaasa rääkida, pole kokku puutunud.
Väide, et Soome on 90 aastat saanud areneda ja Eesti ainult 26 pole päris kohane. Soome majandus või vähemalt suur osa sellest kukkus samuti koos NSV Liidu lagunemisega kokku ja Soomes tuntakse seda perioodi "lama" nime all. See oli siis kui enamaltjaolt NSV Liidu ja muu idabloki maadele allhanget tegevalt Soomelt tellija ära kadus ja tuli uued turud leida. Pankrotte tuli nagu rahet ja nii mõnedki leidsid end oma üllatuseks, nöör kaelas, kase ladvast. Täpselt samuti nagu Eestis ja täpselt samal aastal. Eestisse ei jäänud NSV Liidust maha sugugi mitte põletatud maa vaid toimiv tööstus, mille toodangule enam ostjat polnud.
Soome suutis sellest mülkast välja rabeleda, Eestis keerati asi "analooge mitteomava" maksusüsteemiga ja Ketsi-Väintside juhitava erastamiskampaaniaga kapitaalselt tuksi. Laar sai oma preemiad tellijatelt, mitte eesti rahvalt.
Kapten Trummi viidatud automaksud kehtivad uutele autodele ja sõltuvad igasugustest näitajatest (et asi ikka keerulisem oleks). Mõni kümmekond aastat vana auto nagu ehitajatelemmik Audi A6 on umbes sama hinnaga kui Eestis. Päris odavad autod on odavamad kui Eestis. Üks töökaaslane ostis äsja 300 EUR eest kehtiva ülevaatusega VW Golfi , sest ei viitsinud hakata teisel autol amorte vahetama ja arvas, et kevadeni kärab küll. Vanarauahoovi värava taga passides saab stiilis "Palju maksab? 25 EUR! Mul nii vähe pole anda, võta 50!" samuti üht-teist. Jälle üks tuttav ostis, samas põlve otsas kirjutati müügileping valmis ja nüüd sõidab juba teist aastat. Sel polnud küll ülevaatust ja 45 EUR tuli lisaks välja käia. Kui keegi oma vana auto utiili viib siis, erinevalt Eestist, raha talle selle eest ei maksta. Hea , et veel mingit ohtlike jäätmete käitlemise tasu ei küsita.
Oma unistuste auto saab näiteks sellelt lehelt välja valida.
http://www.nettiauto.com
Automaks ise on sihuke vaieldav asi. Odavad on autod nendes riikides, kus on oma autotööstus ja see loob töökohti ja tuleks tööstusharu turgutada jne. Nagu näiteks Saksamaal. Soomes midagi peale Uusikaupunki värkstoa pole, aga neid autosid tavainimesed osta ei jõua. Nii et automaks jääb riigile ja Skoda või Volvo kokkupanijaid ei tee see ei rikkamaks ega vaesemaks.