Kapten Trumm kirjutas:Wots kirjutas:NSVL puhul imestan miks lihtsalt V-2(mis oli ka koopia + omaloomingut) ei asendatud millegi uuemaga.
Kodumaiste analoogide tegemine igas valdkonnas oli ju igapäevane elu osa tol ajal.
Umbes samaväärne oleks situatsioon kui näiteks Gaz 66 oleks kasutanud edasiarendatud Gaz AA mootorit.
Kõlab ju absurdsena.
Gaz-AA mootor (aga ka Gaz-51) ei vastanud oma võimsusnäitajatelt vajadustele, taolise läbivusega auto vajas suurema jõudlusega mootorit, Gaz-51 ega ka mitte 40 hj klassis Gaz-AA ei sobinud.
Miks nad pidanuks seda V-2 asendama, kui toona kannatas see veel moderniseerimist ja mootori võimsus oli tanki kaalu kohta täiesti konkurentsivõimeline?
NSVL tankipargi suuruseks 1991 seisuga oli 64 000 (kuuskümmend neli tuhat) tanki, sh viimase põlvkonna tanke (T-64 ja uuem) oli ca 25 000. Tankipargid ulatusid silmapiirini.
Kuidas asetuks siia nüüd põhimõtteliselt uus mootor, mis ei oma selle eelneva 64 000 ekspluatatsioonis oleva mootoriga muud ühist, kui diiselkütus?
Tupikusse hakkas asi jõudma kuskil 1980ndate teises pooles. V-2 oli (erinevalt Gaz-AA mootorist) päris võimas isegi algsel kujul, T-72 tank sõidaks isegi selle sõjaaegse mootoriga ringi, lihtsalt raskel maastikul hakkab nappima jõudu. Gaz-AA mootoriga Gaz-66 aga mitte.
Ma ei leia , et V-46(T-72 tank) mootoril on reaalselt palju üks ühele sobivaid varuosi V-2ga. Nende üldkuju on sama kuid lahates muutub järjest erinevaks. Füüsiliselt pole võimalik V-46 asendada V-2ga kuna mootori plokk ja väntvõlli ots ju erinev.
Kui me räägime tupikust siis see oli juba 45. aastal käes . Lühidalt öeldes keegi ei tahtnud juba olemasolevaid tanke sulatusahju ajada kuid samas saadi aru, et peale sõda pole mõtet toota nii primitiivseid masinaid. Siinkohal tuleb jällegi mängu see , et mida taheti ja loodeti ning kuidas päriselt välja kukkus.
---------------------------------
V-2 hädad(sõja ajal lepiti paratamatusega) , mis pakkus peavalu konstruktoritele peale sõda:
*Väikene võimsus. See , et seal tõsteti järk järgult maksimaal pöördeid ning saavutati kõrgem maksimaalne võimsus oli kaunis tühi saavutus. Väiksematel pööretel jäi võimsus/pöördemoment sisuliselt samaks.
Lihtsalt vabalt hingavatel mootoritel on oma teatud silindri õhuga täituvuse hulk(mis määrab ära kütusekoguse= võimsuse) ning kui see lagi käes siis sealt edasi minna on äärmiselt keeruline. Sest teatavast maast alates lisanduv võimsus on tühine aga kütusekulu ja mootori vastupidavus kannatab meeletult.
Ülemaailmne lahendus antud probleemile oligi ülelaadimine - mis kehtib ka tänapäevani.
*Kuigi Venelased juba sõjaajal eksperimenteerisid V-2 puhul ülelaadimist,millega teoorias peaks saama lahendada võimsuse janu siis oli asja varjukülg , et ennem kulus ca 30 aastat kuni saadi piisav mootoriresurss paigaldamaks seda keskmisele tankile.
1945+ rasketankide puhul lepiti paratamatusega, et mootori eluiga on lühikene kuid keskmine tank pidi olema odav(suhteline mõiste) ja töökindel.
*Vabalt hingavana oli V-2 toota natukene kallis. Nimelt algselt lennukimootorina(mis iganes ta algaine nimi oli) omas ülelaadimist. Selleks kasutati aga 4 klapi tehnoloogiat .Venelased vabalt hingava variandi puhul priiskasid ikka 4 klapiga mis vajas veel 2 nukkvõlli ka plokikaane kohta. Analoogid ajasid asja ära 2 klappi ja üks nukkvõll.
Igasuguseid taolisi jäänuk lahendusi, millel õiget otstarvet polnud kuid Venelased ei osanud ümber muuta(loe kulus aastakümneid) oli sellel mootoril omajagu.
*Õli põletamine. Peale selle probleemi , et õli on ka kuluaine(mille pidi veel tanki ära mahutama) ning üks asi logistika ahelas juures. Siis tanki maskeerimine ja madal profiil jms natukene kaotab mõtte ära kui suitsupilve järgi saad asukohta aimata. Eriti palju tossas siis kui tank oli töötanud tühikäigul(õli kogunes silindrisse/pläga väljalaske torusse) ja siis alustati manöövrit. Suitsupilv jääb aga mõneks ajaks hõljuma.
Eks see probleem tulenes tehniliseks mitmest aspektist:
*Erinevalt lennukimootorist(mis töötab ühtlase koormusega) siis tanki mootor suures vahemikus. See jällegi viib asjaolule, et õli mitte ei põle pidevalt ja vähe märgatavalt(visuaalselt) vaid pahmakate kaupa sõltuvalt gaasi vajutusest ning mootori temperatuurist(mis kõigub ka rohkem kui lennukil) + palju seda on sinna kogunenud.
*V-2 pole klapisääre tihendeid- kas üldse ja millal edasiarendused need said jään vastuse võlgu(pole veel kohanud). Ning Venelased ei suutnud valmistada häid klapi juhtpukse mistõttu läbi suurte lõtkudega siis õli lihtsalt imetakse silindrisse.
Siinkohal on ka see probleem, et kui koopia alusmaterjal oli üleaadimisega mootor siis seal seda probleemi ei tekkinud- sisselaskes kanalis vaakumi asemel(mis imeb õli) on ju ülerõhk. Venelased seda aga ümber teha ei osanud.
*Venelaste suutmatus valmistada korralike õlirõngaid ja silindri pinda. Siin on jällegi oma osa ka sellel, et kuna nad viksisid ülelaadimisega mootori pealt asjad maha siis läks nihu. Esiteks on silindri surved ülelaadimise korral suuremad ja see muudab rõngaste tööd . Teiseks , vabalt hingavana tekib sisselaske takti ajal vaakum mis "pumpab" õli silindri seintel hoopis ülesse.
Jätkub....------------------
Mis ma tahan veidi ülevaatlikult öelda on see, et aastakümneid arendada mingit 20-30.ndate mootorit kus lõpuks jõuti algusesse ringiga tagasi(lisati ülelaadimine) on väga küsitav tegevus nii pika aja peale.
Sisuliselt V-2 ajalugu(1945+) näitas seda, et koguaeg jäi võimsusest puudu. T-54 seeria mudel tõmmati 36 tonni peale kuigi esimesed prototüübid kaalusid rohkem - kiirus omadused kannatasid . T-62 oma 40tonniga ei suutnud enam muu armee jalaväe toetus tehnikaga sammu pidada. T-64 puhul hakati üldse ja ikkagi(erinevalt Trummi tarkusest) uut mootori tüüpi arendama&tootma. T-72 puhul ka rakendati absurdset kaalujälgimist(mis kummitab Vene selle seeria tanke kuni tänapäevani) , et olemasoleva napi võimsusega hakkama saada. T-80 puhul mindi üldse gaasiturbiini peale sest tol ajal muud lahendust kust saada 1000-1200 hp ei paistnud.
Tead,see V-2 sõjajärgne lugu tuletab mulle meelde NSVL muu militaar teaduse 1945+ arengut. 50.ndatel veel oli täiesti tüüpiline , et soomus kaitset hinnati selle järgi kui hästi ikka Saksa 8.8/12.8cm mürsku kinni pidas. Või kuidas uus
järelveetav tankitõrje kahur läbistab ikka Panter tanki mitme kilomeetri pealt. Kõik on tore kuid sõda juba ammu läbi ja aeg edasi läinud ning olukord muutunud ju - tegelikud probleemid ja nõrgad kohad on mujal.