K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
strateegiline sõdur
Liige
Postitusi: 513
Liitunud: 17 Nov, 2016 11:33
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas strateegiline sõdur »

Some kirjutas:Militaarsest seisukohast - kui elektrijaamadele pauk pannakse, kuidas energiat varuda ja lahinguväljale transportida? Tsiviilid jäävad kindlasti oma elektriautodega kuivale..
See pauk tuleb siis kiiresti panna, muidu pole enam kohta kuhu panna. Elektrijaamade plokkide sulgemis ajagraafik:
2021 Eesti elektrijaama plokkide sulgemine, 815 MW;
2021 Balti elektrijaama ploki sulgemine, 130 MW;
2024 Täiendavate plokkide sulgemine Eesti Elektrijaamas, 346 MW
2031 Plokkide sulgemine Eesti ja Balti elektrijaamas kokku 386 MW

Kompenseerimiseks arendatakse taastuvenergiat. Samas mahus samal perioodil ei jõua. Sõltuvus välistest tarnijatest suureneb. Seega jääb loota rohkem välisühenduste peale (Estlink kaablid ja maismaaühendused). Neid saab muidugi läbilõigata.

Salvestamistehnoloogias head lahendust veel pole. Ideid on väljahõigatud mitmeid. Alates akudest kasvõi üksikinimese tasandil. Suuremas vaates on keerulisem. Elering on välja toonud mõtteid grafitatsioonipõhisest lahendusest, pump-hüdroelektrijaamast, elektrolüüsi abil vesiniku ja metaani tootmisest, personaalne päikesepaneelide ja akude süsteemist, tarbimise juhtimisest, riikidevahelisest merevõrgust avameretuulikutega.

Mulle tundub, et enda tarbeks elektrit toota on vist siiski lihtsam kui üritada köögipliidil vanadest kummikutest bensiini saada.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3505
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Dr.Sci »

strateegiline sõdur kirjutas:...Mulle tundub, et enda tarbeks elektrit toota on vist siiski lihtsam kui üritada köögipliidil vanadest kummikutest bensiini saada.
... kindlasti, aga oma kodus toodetud elektriga ikka elektriautot ei raatsi laadida, ja tootmine on selline "maakate" pärusmaa, Mustamäel seda ei tee. Ja kui vedelkütuse ressurside ümber jagamine kriisiolukorras on iseorganiseeruv hajusvõrgustik siis side (ja interneti) saaks ju ka kuidagi samamoodi korraldatud, aga mitte vajalikus koguses elektrienergia ülekandeid.

Maakeeli - ämbriga võid panna suvalise tüübi punktist a punkti b liikuma, aga kaablit päris suvaliselt sama punkti vahele ei ühenda isegi kogenud elektrik kui ei tea, mis võimsused ühel ja teisel pool taga on...
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4835
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Some »

Teine häda on laadimiskiirus, kui tavaautol kütusotsa saab, siis tood kanistriga juurde, elektriauto tuleb kuhugi lohistada. Koduvõrgus laed siis terve öö, et Tallinnast Tartu saada, kiirlaadijas tunnike? Kujutan ette politsei maanteepatrulli kuskil Paala ristmikul paar tunnikest laadimas, päris mõnuga tööaega saab sellele raisata. Militaarsõidukite laadimist lahinguolukorras ei kujuta üldse ette. Miski diiselgeneraator laeb ühte autot vist terve päeva?
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1728
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Smith »

https://youtu.be/hTsrDpsYHrw

Hiinlastel selle jaoks täiesti toimiv lahendus olemas.
Ära vahetatakse autol aku, kusjuures 3 minutiga.
Hetkel on olemas juba üle 130 “vahetusjaama”.
Mitte ei lae igaüks akut vaid on korraliku elektrivõimsusega jaam,
kus laetakse hunnikut akusid, nagu pandisüsteem või nii.

Sellest kodusest taastuvas elektrist veidi veel. Endal mul on korralik
päikesepaneelipark. Eesti üldiselt liigub tasapisi Saksamaa suunas -
seal on näiteks suvel ühtelugu elektrienergia börsihind miinuses.
Toodetakse nii palju päikeseenergiat, et pole kuhugi panna. Sellisel
päeval tuleb tarbijal tasuda ainult võrgutasu. Öösel taas on energia selle võrra
kallim. Siit jõuame akude juurde. Olen täiesti kindel, et lähiaastatel hakkame
nägema ka Eesti kodudes külmkapi suuruseid akusid, mis katavad ära öise tarbimise.
Päeval siis paneelidest laetakse neid, üritades võimalikult palju kasutada ise päeval ära elektrit.
Olen kuulnud, et üks suurem Eesti päikeseenergiag tegelev ettevõte hakkab uuest aastast sellist akuga kombinatsiooni massilisemalt pakkuma, töö selle nimel käib.
Kusjuures, aku asemel olevat võimalus kasutada ka elektriautot.
Mul on öine tarbimine kusagil 5kwh. Tesla aku on näiteks ca 100kwh, toidab maja öise tarbimise
ära ja kannatab hommikul tööle ka minna. Kõik see on muidugi tehtav eestis ca 9 kuud aastas
ja on seotud veel paljude agadega, kuid lahendused on põnevad.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui keegi arvab, et elektriauto laadimise problemaatika on nagu nutitelefoni laadimine, vaja on vaid pistikupesa, siis minge uurige vahelduseks mõnda neist ELMO laadimisjaamadest, mis meil töötavad. Uurisin seda Paldiski Alexelas, vaadake sinna peale pandud silte vahelduv- või alalisvoolu laadija pinge ja voolutugevuse teemal näiteks.

Lahinguväljaga on selline väike probleem, et patareiauto akul on täna ja nähtavas tulevikus energiatihedus kaunis lahja, sestap veokitele need lähima 20 aastaga kindlasti ei jõua.

Kanistritäiel mootorikütusel on ikka kolossaalne energiatihedus võrreldes akudega. Tendiveok sõidab sellega kergesti 100+ km maha, proovige sama teha 25 kg kaaluva akuga.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Lemet »

Olen täiesti kindel, et lähiaastatel hakkame
nägema ka Eesti kodudes külmkapi suuruseid akusid, mis katavad ära öise tarbimise.
Päeval siis paneelidest laetakse neid, üritades võimalikult palju kasutada ise päeval ära elektrit.
Olen kuulnud, et üks suurem Eesti päikeseenergiag tegelev ettevõte hakkab uuest aastast sellist akuga kombinatsiooni massilisemalt pakkuma, töö selle nimel käib.
Kogu selle maalilise tuleviku rikub ära üksainus sõna- hind. Kui palju hakkab kodutarbijale maksma kilovatt-tund. Ja kui suur osa maakera rahvastikust on suuteline seda maksma. Kui suur protsent India elanikest? Brasiilia? Hiina??
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1728
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

Mina rääkisin Eesti kontekstis, austatud Lemet.
Me võime vastu puksida aga sinna suunas asi läheb,
kusjuures juba praegu on näiteks päikeseenergia tasuv ka ilma toetusteta.

2018 aasta artikkel
Uudne süsteem koosneb energiaruuterist ja -salvestist. Ruuter korraldab kodumajapidamise energiavoogu – suunab energiaülejäägi salvestisse või elektrivõrku, arvestades sealjuures ka energiaturu tariifidega. Võrgupinge kadumisel hoiab energiaruuter majasisesed süsteemid salvesti abil siiski käigus. Elektrisalvesti teeb aga uudseks asjaolu, et selle võib ühendada otse vahelduvvooluvõrku ja ta suudab suhelda energiaruuteriga.
Saksamaal keegi neile peale ei maksa ja sääraseid süsteeme juba rajatakse.
Jutt on siis Saksa firma Sonnen akudest. Kui õigesti mäletan siis hinnati
7,5 kwh aku maksumuseks koos paigaldusega 7000 euri. Akul eeldatav eluiga
20 aastat, 10 000 laadimistsüklit ja garantii 10 aastat.


Trummile

Sa räägid kiirlaadijast. Tavaline kodulaadija tahab saada eraldi vooluahelat
mis on eraldi 16 amprise kaitse taga.
Kes endale elektriauto ostnud, see võtab juurde spetsiaalse kodulaadija. Kodus laadimiseks pakuvad tootjad oma originaalseadmeid, aga on olemas ka terve rida spetsiaalsed laadimisseadmed, millega saab elektriautot laadida 16 või 32-amprise vooluga.

Kõige tüüpilisemalt on autole vaja 1 faas ja 16A. Autod on võimelsied vastu võtma ka 1 faas ning 32A, kuid enamus kodusid seda pakkuda ei saa ja ka 16A saab aku täis laetud üle öö.
https://www.accelerista.com/soiduauto/e ... dida-voib/

Ei midagi müstilist. Tööle-poodi-koju-voodi käimiseks enam kui küll.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Aasta-kaks tagasi tegin rehnuti Austraaliasse rajatud Tesla energiasalvestusjaama hinna põhjal. Napilt jäi tasuvus liiga pikaks, et Eesti elektrihinna keskmiselt kõikumiselt teenida. Täna on see ilmselt tasuv. Rääkimata siis päikesejaama energiatootmise silumisest.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4835
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Kilo Tango kirjutas:Aasta-kaks tagasi tegin rehnuti Austraaliasse rajatud Tesla energiasalvestusjaama hinna põhjal. Napilt jäi tasuvus liiga pikaks, et Eesti elektrihinna keskmiselt kõikumiselt teenida. Täna on see ilmselt tasuv. Rääkimata siis päikesejaama energiatootmise silumisest.
Kas mitte Tesla Powewalliga ei olnud see teema, et kui akude soetusmaksumus ja eluiga hinna sisse arvestada, siis kWh hind tuli miski 10-15 sendi kanti? Ehk siis hetkel tasub ära vaid kõrge elektrihinnaga piirkondades.

Usun, et miski murdepunkt tuleb tahkisakudega - eluiga pikem, laadimisaeg 2/3 lühemkui liitium-ioonil.

Muidu täna lõbus lugu Maalehes kuidas tavaline autoajakirjanik Peugeot 2008 elektriversiooni laadimisega pusis. https://maaleht.delfi.ee/artikkel/92113 ... i-ullatusi?

Väike vahepala äpiga

Selgus, et püstoli ots, mis elektrilaadija küljes juba loomupäraselt on, Peugeot 2008 puhul ei sobinud. Kerisin siis lahti auto pakiruumis leidunud kollase juhtme, ühendasin selle ühe otsa kütusepaagi luugi tavalisse asukohta ja teise laadijasse. Nüüd!

Ei! Selgus, et kuigi mul oli nüüd juba leping, ei saanud see mulle ju selsamal tunnil kohale tuua laadimist lubavat kaarti. Õrn (kuid pisut tüdinema hakkav) naisehääl telefonitoru teises otsas soovitas alla laadida äpi. Juba see sõna ise tekitas judinaid, protseduur seda enam, aga kui mitte lapseea kodukanti, siis vähemalt koju tagasi oli ju tarvis ikka saada!

Maailm tuhandete vandesõnade võrra rikkam, suutsin ma selle äpi siiski lõpuks alla laadida ja auto laadima panna. Nii. Nüüd see lubatud pool tundi laadimist ja teele!

„Teie laadimisaeg 2 tundi ja 50 minutit,“ teatas masin kiretult. Tohhoo kurat, ise lubasid ju, et pool tundi ja 80 protsenti laetud! 80 protsenti 320st aga on ju nii vähemalt 250 km läbisõitu!

Vaata manuaali veel täpsemalt!

Nüüd oli aeg käsiraamatu juurde tagasi pöörduda. Jah, seal on tõesti kirjas, et poole tunniga 80%, aga seda vaid 100-vatise laadija puhul. Selle Sõpruse 174 laadija seinal aga säras 22 kW. Täpsemalt: poolkiirlaadija. Seega – süüdista iseennast.

See selleks. Maale sõit jäi igatahes seekord sõitmata, sest kolmetunniseid puhkepause ma külma ilmaga väga sisukateks muuta ei oska. Ja ausalt öeldes ei soovi ka. Järgmisel korral otsin üles kas kuni 50kW kiirlaadija, mis peaks oma töö tegema poole kiiremini või siis koguni nn ülikiirlaadija. Seega: rohkem kodust ettevalmistust, sõbrad!

Neljas võimalus on Peugeot 2008 oma kodusesse pistikusse panna. 16 tundi, aga paak täis. Tõsi, kui selle täis paagiga auto külmema ilmaga käima paned, kukub kohe 40 kilomeetrit sõiduulatust ära. Sõidad linna, käid kaupluses, paned uuesti käima – kukub ära veel hulk kilomeetreid. Praegune seis autode elektrifitseerimisel lihtsalt on niisugune.

=======
Militaartehnikal veel see omapära, et nood tikuvad reeglina kolonnidena liikuma. Kujutan ette pataljoni Adaži polügoonile sõitmas ja siis keset Pärnut paarikümnele toetussõidukile laadimist korraldamas :P
Kõik juhid teevad oma äpid lahti ja siis vannuvad tulist kuradit, sest mobiilne internet on parasjagu maas ja kaardiga/sularahas maksta ei saa...
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1728
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

https://youtu.be/MjMhZKmHKGk

https://www.auto24.ee/uudised/uudised.php?uid=63048

Nagu kõik toredad asjad siis maailmas - küll militaarsektoris lahendused välja mõeldakse.
Antud tsiviilmasin Hummer , lubab sõiduulatust üle 500km ,
kiirendust 0-100km/h 3 sekundiga ja 1000 hobujõudu.
Loomulikult ekstreemsetes oludes sõiduulatus väheneb aga sama on sisepõlemismootori puhul.
Originaal “Humvee” sõiduulatus ühe tankimisega on suht sama.

Kui see laadimisprobleem lahendatakse on elektrisõidukil ka palju plusse.
Mõtle kui vähe liikuvaid osi on elektrisõidukil - sisuliselt iga ratta küljes mootor,
nagu puldiautol. Usun , et võib olla töökindlam väga külmades ja kuumades oludes
võrreldes diisliga. Küll USAs midagi välja nuputatakse. Kui praegu on tohutult suured
veokid mis veavad kütust, hakkavad tulevikus vedama näiteks akupakke või minupärast kasvõi
mingeid miniatuurseid tuumageneraatoreid nagu tuumallveelaevadel vms.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4835
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Või siis kütuseelementidel voolugeneraatorid sõidavad rekkadega kolonnidel sabas. Kütuseelemendi energiakandjaks võib vabalt ka metanool olla. Metanooli saab hoiustada/transportida nagu tavalist vedelkütust, ehk siis vesinikuga seotud peavalud jääksid ära. Ja et metanooli saab toota ka biogaasist siis on ka jääkarud õnnelikud ja poliitikud paistavad rohelisemad välja. Win-win-win!
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Oi oi
Metanool on EL-s paha-paha. Meil keelati ju paar aastat tagasi see isegi aknapesuvedelikus ära (mis tõi kaasa selle 2x hinnatõusu).
Kuna seda toodetakse fossiilsest maavarast (kivisüsi). Kindlasti saab seda ka toota taimsest, ainult kääritamisel kipub ikka etanool tekkima koos tibakese metanooliga. Niiet see metanooli idee pole kosher - ikka kallis biojäätmetest toodetud etanool peab olema :oops:

Muidu etanooli saab edukalt ka ottomootoris põletada (kiirendusautod seda kasutavad), lihtsalt on tarvis leida tehnilised lahendused tema korrodeerivatele omadustele nagu klappide tööpindade, silindrite peegelpinna, pihustinõelte jne kaitse. Enamik bensuautosid täna sõidaks sellle etanooliga kah, kui mootorit vähe ümber seadistada, lihtsalt kulumine on kiire ja rikete võimalus kõrgem.

Ja muidu koostootmisjaamades kasutatakse suuri tööstusdiisleid, mis on kohandatud tööks gaasiga. Biogaasiga ilmselt töötaks kah.

Lihtsalt see elektriautode haip tingib selle, et sellised praktilisemad lahendused tapetakse ära, kuna on moekas sõita Teslaga ja laadida seda päiksejaamast, maksu mis maksab. Ja kui saaks endale sebida veel Volkswageni vananenud platvormile loodava Apple isesõitva elektriauto :dont_know:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1728
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

https://m.youtube.com/watch?v=xXZj9YEd8cs

Türklastel on sügavalt pohui nendest EU co2 kvootidest aga näe teevad, proovivad.
Mis elektriautode haibist sa räägid? Droonid näiteks on ammu juba elektrilised kuigi oli sama
nutt alguses , et lendavad vähe ja akud rasked.

Antud Türgi ideesõidukid on kindlasti kaugel massilisest kasutusest aga kindlasti
luuakse turutingimustes ja põhjusel, et nad on milleski paremad kui (ainult) sisepõlemismootoriga sõidukid.
Esindaja toobki välja : ülim töökindlus kuna pole sisuliselt midagi hooldada.
Ülalpidamiskulud samal põhjusel väikesed. Väändemoment väga suur ja igas asendis (võrdle näiteks abramsi turbiinmootoritega, palju pöördeid vaja on, et maja liiguks).
Praktiliselt hääletud ja väikese termojäljega jne jne.

Vahetavad tankidel mootoreid lahinguväljal kui vaja, nüüd ei saa tühjenevatele akudele lahendust? :D

Egas nad lollid ole ega arenda midagi mis on sitt. Türgi kaitsetööstus on väga kiiresti
arenev ja seal toimuval tasub silma peal hoida.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
hjl85
Liige
Postitusi: 6863
Liitunud: 16 Mär, 2018 11:29
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas hjl85 »

Akf strateegiline ja Smth: maja ja maja. Suurem osa elab korterites. Selle 500 km distantsi võib puu taha panna. Pane sinna autosse perekond koos inimestega, kliima/ soojendus sisse ja sõida tatises kliimas ning siis vaata palju järgi jääb.
Londoni plaani pole parlament kinnitanud. See on valitsuse arvamus aga ei ole parlamendis hääletatud. Poliitik valitsuses või ametnik ministeeriumis võib igasugu plaane teha. Ning 2030 aastaks ei ole Eestis rohkem 10% el sõidukeid

Akuvahetus: maailma tobedaim idee. Selleks peab kõik olema standard, tehase garantii kehtima ka suvalistele "bensukast" saadud akudele jne jne.
On ikka ulme mõtlemine inimestel
Ja üle poole sellest 25% moodustasid hybriid või pistikhybriidid. Puhtaid el autosid oli alla poole sellest.
Elektrikad leiavad kiiremini tee nende juurde kellel eramaja ( neil pikemateks sõitudeks ice autod). Kuni ei lahendata laadimise kiiruse probleemi siis niikaua nad väga suurt levikut ei saavuta. Inimene ei vaheta autot välja kui puudub kiire, mugav laadimine.
sada
Liige
Postitusi: 345
Liitunud: 29 Jaan, 2013 11:56
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas sada »

Smith kirjutas:Mõtle kui vähe liikuvaid osi on elektrisõidukil - sisuliselt iga ratta küljes mootor, nagu puldiautol.
Pole spetsiaalselt uurinud aga siiani on mulje jäänud, et tavatarbijale mõeldud elektriautodel on üks mootor telje kohta. Võib-olla odavam või efektiivsem vms. Kas tead mõnda, millel on iga ratta kohta mootor?

Huvitav, et lisavarustuse variandina pole keegi välja tulnud mingi eraldi (näiteks piiritusega) põletisüsteemiga salongi kütmiseks, aku pealt sooja toota tundub nagu raiskamisena.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist