Minujaoks on kerge müsteerium, millist lennuväevõimekust KAMINA mehed üldse näeks kui näeks
Külanaised räägivad, et 2009 olid lennukid vist kamina idee, maapealne ÕT rohkem peastaabi tahtmine. Eks viimast toetas ka rahaline argument (õigemini raha vähesus), sest tõenäoliselt saab ÕT hulka raha säästa sellega, et võtta esialgu kasutusse olemasolev radar network (fixed kaugmaa radarid+Giraffed). Sest radarid (ja C3/4) on väga kallid, nt sellest Mistrali hankest andsid radarid ikka olulise osa. Need Scaniad plekist kastidega ei maksa suurt midagi seles kontekstis. Maksavad radarid, juhtimissüsteemid ning rakettide varu.
Mind täitsa huvitaks, mis rolle saavad täitma Liibüa operatsioonile kutsutud Rootsi ja Soome esindajad?
Soome attack capability upgrade pole minuteade veel operational. Samas Soome saab kasutada US Navy supporti, kuid Aviano mõistes on Hornet võõrkeha seal. Gripenile tuleb kogu nänn kaasa vedada.
Gripenid on A2G operatsioone USA-s teinud, kuid arsenal vägagi piiratud.
Põhiliselt hakkavad patrulle lendama. Sinna elumajade vahele neid tanke jahtima ei lase keegi. ARM-e mõlemad kasutada ei saa.
Neid asju tasuks mõelda, ka L-ide teemat arendades.
Mis seda F-4 puudutab, siis mõistagi, tegemist on nn raske klassi hävitajaga (nagu F-15, F-14, Su-27 jne) ja selle lennutunni hind on kerge klassi masinast (nt F-16) umbes poole kallim. Üldreeglina võivad "raskeid" lubada endale rikkad riigid. Samas on tehnika niipalju edasi arenenud, et F-16 viib lendu peaaaegu samasuure relvalasti, kannab umbes samahead radarit, lendab sama kaugele, kuid lahingut saab pidada kauem kui F-4, sest lennuk on terve suurusjärk ökonoomsem.
F-4-ga tuleb iga hinnaga vältida lähikontakti vene hävitajatega, sest manööverdusvõimes jääb ja alla nii MiG-29-le kui Su-27-le. USA-s harjutustel sakslased seda taktikat kasutasid (edukalt). Keskmaal on aga shansid väga head, välja arvatud kui väga suur mass korraga peale tuleb.
Lisaks: kolmanda generatsiooni, eriti sedavõrd vanade masinate putitamise maht on tohutu. F-4 kohta ei tea, aga nt F-14 vs F/A-18 (mis on ka kahemootoriline) ütlevad, et inimtöötundide maht on F-14 käigushoidmiseks pea 10 korda suurem.
F-4 peab hästi vastu õhutõrjetulele. Vietnamis tuli neid küll auklikul kujul tagasi, ka 23 mm aukudega. F-16 on õrnake, tänu ebastabiilsemale plaanerile ja fly by wire juhtimisele. Üks kõks, stabiilsus kaob ja tõmba sangasid. F-4 lendab ka ühe mootoriga.
F-4 vajab pikemat rada, kuid on vähem nõudlik raja kvaliteedile, ei karda lahtist sodi, teliku baas ja rööbe onväga lai, ees topelt rattad kannatab rohmakaid maandumisi (millega F-16 kergelt hunnikusse läheb). Kiirteelt suudavad toimetada mõlemad. Raja probleemi saab leevendada trosspidurdusega (mida Soomes minuteada ka kasutatakse maanteedel). F-16 konks - ainult hädamaandumisel.
F-4 reaalne relvastus on mõnevõrra suurem. Kui F-16 saab kaasa võtta korraga 2x AIM-9 ja 4xAIM-120, siis F-4F võtab kaasa 4xAIM-9 + 4xAIM-120 (Saksas harilikult 3xAIM-120, ühes kinnituses segamiskonteiner). Saksa F-4F ei ole tegelikult multirole, omal ajal oli eraldi A2A ja A2G moderniseerimine. A2G pakett on ilmselt tasuline lisavarustus.
