1. Maveriku "odavate versioonide" häda kipub olema sama, mis enamikel rakettrelvadel. Neil on kindel eluiga ja tavaliselt lastakse laovarud ennem aja lõppemist harjutamise eesmärgil ära. Vanu mudeleid aga enam ei toodeta, sest kogu tootmisahel on ammu välja vahetatud (sa ei leia näiteks enam paljusid 80-90ndate trükiplaate ja kivisid, või siis ainult "kollektsionääri" hinnaga). Seetõttu ei ole vanu mudeleid tegelikult enam saadaval. Võimalik, et USA nõustuks meile harjutamiseks oma laovarudest midagi soodsamalt andma (nagu juhtus vanade Block0 Javelinidega) aga sõja puhuks varuks peaksime ikka ostma uusi rakette, hinnaga mis on vägagi võrreldav uute Javelini omadega.
Wikipedias kipuvad vanade lennukite/rakettide hinnad olema kunagise ostuaegse hinnaga, see ei arvesta isegi mitte inflatsiooniga, rääkimata sellest, et täpselt sama asja pole preagu toota lihtsalt võimalik.
2. "Lennutunnihind" ei ole samuti midagi universaalselt kokku lepitut. Väga tihti on see taotuslikult politiseeritud "sea ja käo" võrdlemine, kus uuete platvormide röögatud hinnad saadakse võttes kokku absoluudselt kõik kulud v.a.
upgrade'id jagatuna lennukipargi arvuga (kõik hoolduskulud lennuki eluea jooksu depoodes ja mujal, k.a. kõik palgad tehnikust/piloodist alates lõpetades progorammi manageerijatega kuskil kontoris jne). Vanade lennukite puhul aga kasutatakse 10-20 aastaid vanu lennuks kuluvaid hindu (kütus ja varuosad), arvestamata inflatsiooni, rääkimata palkadest vms.
Siin blogipostis on lahatud ühte POGO jaburat graafikut selles osas.
Kui googeldata lennutunni hindu, siis soliidsematest väljaannetest jõuab tavaliselt viidetega
siia (Fixed Wing and Helicopter Reimbursement Rates), kus peaks vähemal enamvähem võrreldav väljavõte kuludest üle USA sõjalennupargi. Kuid ka need kulud on vaid väike osa tegelikest kogukuludest. Seal on näiteks A-10 puhul saadud palju tsiteeritud number $5787, samas kui kunagine USAF juht ise on öelnud, et praeguseks on
see on pigem $20 000 kandis ning plaan oleks need välja vahetada droonidega, millel see tuleks circa $5000 tuhande kanti.
Siit ka sulle mõtlemisainet. Kui "ürgse, lihtsa ja odava" A-10 lennutund on USAFi jaoks praeguseks 20K kandis, kas siis ikka sinu välja toodud 2000-2500€ lennutunni pealt (nüüd kõigi nende sinu mainitud relvade jpm) on ikka reaalne?
Sisulised kulud lennuki opereerimisel on ikka hoopis teised, mis isegi ametlikes dokumentides kirjas. Ehk siis mingit suvalist, kurat teab kust saadud, "lennutunnihinda" wikist ei tasu puhta tõe pähe võtta.
3. Nagu ka Kapten Trumm juba välja tõi:
Kapten Trumm kirjutas:Vanade masinate puhul on küsimus, kust võtta selliseid, mille remontimisel on perspektiivi ehk mille plaaneri jääkressurss on vähemalt 2000 lennutundi (mis vastab umbes 10-le aastale).