Lugege parem seda:
http://www.ksk.edu.ee/wp-content/upload ... nemets.pdf
Tegemist on läbi aegade kõige põhjalikuma analüüsiga ja ettepanekutega, milline võiks olla Eesti sõjalaevastik ning algselt oli see tehnikaülikoolis kaitstud magistritöö. Autor lõpetas õpingud cum laude.
Lugesin lõpuks läbi.
Mulle see töö küll muljet ei avaldanud. Peamiselt sellepärast, et seal polnud mingitki katset tehtud reaalse Eesti merevõimekuse hetkeolukorra, vajaduste ning nende lahendamiste korralikuks analüüsiks. Seetõttu kaldus see paratamatult puhtasse tehnoloogilisse oleksoloogiasse. Autor oleks võinud vähemalt piirata oma teemade mahtu (3. peatükk oli pinnapealne ja laiemas laastus tarbetu), et siis veidi põhjalikumalt analüüsida doktriini (või selle puudumist) ning kujundada selgem nägemus Eesti merevõimekuste tulevikust.
Üks esimesi väiteid, mis (halvas mõttes) mu tähelepanu endale tõmbas oli:
Ühendamise poolt on seni esitatud peamiselt majanduslikke argumente, sisulisi vastuväiteid peale umbmäärase jutu ülesannete erinevusest, ühinemist mittevõimaldavast õigusruumist vms pole aga esitatud.
See on äärmiselt lihtsustatud väide. Esiteks on tema viidatud (1997. aasta!) Postimehe artiklis juttu koordineerimissüsteemi loomisest, mitte asutuste ühendamisest. Koordineerimine=/=ühendamine. Teiseks on vastuväited kõike muud kui umbmäärased - keerulised kindlasti, kuid mitte umbmäärased. Sinna hulka käivad personali, väljaõppe, struktuuri ja vaheditega seonduvad küsimused. Kas merevägi suudaks värvata vajalikul hulgal kaitseväe nõuetele vastavat personali? Kas ühendamine tähendaks piirivalvurite üle viimist teise struktuuri ja ümberõpet? Kas ühendamise käigus liidetakse ka PPA piirkondlikud üksused koos kogu nende varustusega (kaatrid, mootorpaadid, sõudepaadid jne.) või jääb mingil määral ikkagi eraldi võimekused? Kas merevägi võtab üle kõik PPA merelised ülesanded, sh. näiteks meresõidukite juhtide joobe kontrollimine? Kui ei, siis mil määral neid ülesandeid dubleeritakse? Kuidas tagab ühendamine efektiivsemat ressursside jaotust ja kasutust? jne jne
Ma kindlasti sooviks lugeda Igor Schvede vastavateemalist tööd, millele autor oli viidanud. Võib-olla sisaldaks see mõningaid vastuseid.
Põhiline probleem selle analüüsiga ongi see, et autor võtab automaatselt omaks idee asutuste ühendamisest ning seejärel hakkab jaotama uusi eesmärke/ülesandeid selle põhjal. Tema nägemus mereväe ülesannetest hõlmab kõike mis hakkab lihtsamast mereseirest/merepäästest ning lõppeb täiemahulise sõjategevusega, ilma arvestamata kas selline ülesannete jaotus oleks mereväe suhtes täielikult adekvaatne, jõukohane ja tõhus. Kusjuures suurem osa sellest põhineb suuremate välisriikide doktriinidel, mis ei pruugi kaugeltki kokku sobida meie oludega. Samuti ei too see tegelikku selgust selles, et miks ikkagi praegune haldusjaotus nende ülesannete täitmiseks ei sobi. Mina näiteks vaidleks vastu, et praegune jaotus võimaldab tänu erinevatele personalinõuetele lihtsamat värbamist, ülesannetele asjakohaste (loe: säästlikku) vahendite tagamist ning efektiivset ülesannete jaotust (sest asutuste rollid on üldjoontes selged).
Lisaks häirib mind, et ei oldud põhjalikumalt analüüsitud meie kaitseväe koostööd NATO ja EL raamistikes. Mis siis ikkagi on meie konkreetsed kohustused NATO ees? Kuidas üks või teine lahendus sobiks NATO vägede suuremasse pilti? Kuidas oleks kõige efektiivsem meie panust NATOsse rakendada? Kui siiamaani on ilmsena võetus asjaolu, et Eesti ei hakka omama hävitajaid, esiteks majanduslikel põhjustel ja teiseks tänu sellele, et NATO on valmis seda võimekuse lünka katma, siis mille poolest pole selline lähenemine (vähemalt osaliselt) õigustatud meie merevõimekuse osas? Kõik need küsimused vajaksid põhjalikke vastuseid enne kui me saaksime üldse meie mereväe struktuuri ja ülesannete väljaselgitamise peale mõtlemagi hakata. See on just see koht, kus hakkab kõige selgemini ilmnema autori kaldumine oleksoloogiasse, mis kahandab oluliselt tema analüüsi praktilist väärtust.
Omaette debatti vääriks autori suhteliselt kriitikavaba
fleet in being kontseptsiooni omaksvõtt. Kas seda ideed saaks üldse meie võimalusi arvestades rakendada? Arvestamatta jäävad ju paljud üsna tähtsad üksikasjad. Näiteks vastase õhujõudude ülemvõim aga ka meie laevade võime konflikti korral seda lähenemist teostada. Meie puhul tähendaks
fleet in being aktiivset kontakti vältimist vastasega kuni tekib mõni sobiv võimalus, mis tegelikkuses eeldab üsna head pilti merel toimuvast ja paremat mobiilsust kui vastasel. On väga kaheldav kas me suudaksime neid tingimusi täita. Vastasel juhul oleks meie merevägi istuv märklaud või paremal variandil lihtsalt olulist efekti mitteomav väeliik.
Nagu eelnevalt mainitud sai, siis 3. peatükk on kõige õnnetum osa sellest tööst. Sellega ei suudeta leida lahendust Eesti tulevikuvajadustele (riigi võimalusi pole praktiliselt üldse arvesse võetud) ega isegi kooskõla enda püstitatud eesmärkidega. Jutt algab efektiivsetest ja säästlikest platvormidest ning lõppeb sisuliselt nende mõlema lähtepunkti aknast väljaloopimisega. Kohati fetišeeritakse modulaarsuse ümber, pikemalt analüüsimata kas see on antud eesmärke silmas pidades ka tegelikult kõige tõhusam lahendus (kui näiteks raha ei jätku teiste moodulkonteinerite soetamiseks, kas see lahendus on üldse õigustatud?). Autori arvamus on igatahes järgnev:
Moodulipõhiste miinitõrjelahenduste suurimaks puuduseks peetakse praegu tehnoloogia ebaküpsust ja sellest tulenevat vähest efektiivsust võrreldes üheotstarbeliste miinijahtijatega. Teiseks pole veel selge, kas emaplatvormi on alati võimalik miiniohtlikust alast välja jätta. See omakorda toob kaasa oluliselt suuremad kulud, mis on vajalikud signatuuride vähendamiseks.Nimetatud probleem nõuab detailsemat tähelepanu, kuid kindlasti ei ole see Eesti piiratud ressursse arvestades nii suure kaaluga, et olla tugev vastuargument moodulipõhisest ülesehitusest loobumiseks.
No ma ei tea...
Igatahes, avamere patrull-laevast saab kähku äärmiselt kõrgtehnoloogiline multiotstarbeline 1000+ tonnine korvett. Mõned selle laeva nõuded ajasid mind kohutavalt segadusse. Kopteriplatvorm? Kellele ja milleks? Minu teada pole meie kopterid selliseks asjaks üldse varustatud (tavaliselt vajavad nad ankrut, mis haarab platvormi keskel olevast restist). Rannikumere patrull-laeva puhul räägitakse alguses veidike Rootsi CB90 kaatrist (mille ilmastikukindluse seaksin kergelt kahtluse alla), kuid läheb siis üsna kiirelt jälle ühe äärmiselt kuluka multiotstarbelise platvormi kirjeldamise teed. Peamiselt lähtuti nende laevade kontseptsiooni kirjeldamisel nende sõjalisest otstarbest ja muud otstarbed jäid lihtsalt järelmõtte tasandile, kuigi reaalselt leiaksid need laevad kõige rohkem rakendust just nende muude otstarvete kallal. Tõesti, see viimane osa oleks võinud olemata olla, sest viis kogu töö mulje tugevalt alla (esimene osa oli üldiselt siiski OK).
Autor peaks olema merendusega väga hästi kursis, mistõttu ongi nii kummaline sellist üsna pinnapealset tööd lugeda.
EDIT: Samuti on ilma pikema analüüsita üsna ohtlik langeda selle mõtte lõksu, et multifunktsionaalsus võimaldab hakkama saada vähemaga. See, et mingi laev suudab terve hulga erinevaid ülesandeid täita, ei tähenda, et ta kõikide nende ülesannete täitmiseks saadaval on. Ütleme, et laev on võimeline täitma hüdrograafiaga seonduvaid ülesandeid, kuid kogu selle aeg kulub pikkadel patrullidel, siis on sellest potentsiaalsest võimekusest vähe kasu, sest osad ülesanded jäävad ikkagi teostamata. See tähendab, et multifunktsionaalse variandi odavus tuleb tegelikult tänu sellele, et mingi võimekus eksisteerib ainult paberil.