Kriku kirjutas: ↑25 Apr, 2025 21:06
Ma saan aru, et ta droonide pealt siis pritsib Internetti alla?
Akf lennumudelist, kas on võimalik näiteks ka valguskaablit pidi internetti üles drooni peale saada, et siis õhu kaudu alla pritsida...?
Kuidas ta seda teeb, mina videost aru ei saanud. Kuulasin, aga ta ei täpsustanud.
Saab aga küll. Valguskaabliga droonidest osad (hiinakad) edastavad kaablis ühilduvuspõhjustel erinevaid "imelikke" protokolle (eesmärgiks emuleerida analoogvideot), aga transsiiverid lingi mõlemas otsas on valdavalt (ei väida, et eranditult) mõeldud interneti edastamiseks. (Minu kodustes mänguasjades, millest lähiajal loodan asjalikumat asja saada, näiteks läheb maa pealt fiiberkonverterisse Etherneti kaabel ja õhus tuleb pardaarvutisse välja Etherneti kaabel.)
Mis puudutab droonilt neti maha kiirgamise efektiivsust - tundub, et pidev õhus hoidmine väsitaks ja kurnaks, ajaks kulud üles. Tundub, et õhupall / aerostaat oleks sidejaama rolli jaoks sobivam. Siis on akusid vaja ainult sideks, mitte õhus püsimiseks.
Millest ma viimati mõelnud olen seoses interneti protokollidega, on et kui fiiberdroon läheb mingit ülesannet täitma, võib temaga üsna loomulikult kaasa lennata parv raadiodroone, mida juhitakse fiiberdrooni vahendusel. Kui need raadiodroonid juhtumisi on mingisuguse võrguprotokolli põhised (labane näide: korraga 2.4 ja 5.8 GHz WiFi, võimendiga loomulikult), siis juhtimiskanalite arv, mida netiprotokollide (TCP, UDP, jms) kaudu edastada annab, ei ole rangelt piiratud - fiiber võib olla näiteks gigabitine ja sinna mahuks kulgema sada kümne megabitist linki (ütlen et kümnest, kuna see tundub mõistlik miinimum talutava videopildi jaoks).
Sealjuures marsruuditavate protokollide puhul - piloodid ei pea olema füüsilise lingi teises otsas - lingi otsas võib olla pelgalt ruuter, mille kaudu piloodid linki sisse saavad. Piloodid võivad olla ülesande jaoks kokku kogutud (ilma füüsiliselt kokku tulemata) kümnest eri kohas olevast üksusest, mis asuvad näiteks lähema 100 km piirkonnas.
Natuke hakkab viirastuma tulevikupilt, et rinde lähedale sõidab veoauto. Natuke imelik veoauto, tendi asemel kari imelikke karpe peal. Varustatud kahtlaselt suure tagalasse osutava suundantenniga. Võimalik, on ka, et saabub ilma antennita auto ja koheselt maandub tema kõrval fiiberdroon, mis tõi 20 km kauguselt üle puulatvade ad hoc sidelingi. Autojuht tõmbab drooni küljest fiibri välja ja ühendab auto külge, ise putkab võssa. Võimalik aga, et autojuhti pole ja selles etapis kasutatakse lühimaa raadiolinki.
Igatahes hüppab drooniemalaev-veoautost järmise asjana välja seal baseerunud sidejaam-fiiberdroon ja tema järel parv kamikaze-raadiodroone. Kõik varem valmis pakitud, et ruttu startida saaks. Minimaalse personali ohtupanekuga - piloodid on laiali eri kohtades ning ei koondu kohta, kus võidakse tuli peale tõmmata. Kui auto on pärast operatsiooni alles (vastulööki ei lastud), siis sõidutatakse see uuesti laadimisele. Veoauto tundub paras platvorm sajapealise parve jaoks.
Kui reaalselt omale kättesaadavate vahenditega teeks, siis muidugi sajapealise parve koordineerimine eeldaks õige mitut WiFi jaama mitme eri võimendiga, igaüks oma ajahetkel omal sagedusel, mitte kõik koos ühel, et kerge maha suruda oleks. Aga profid ilmselt ei teeks seda WiFi abil, vaid märksa edevamate raadiolinkidega. Peamine, et lendav tugijaam oma võrgupõhise side neisse linkidesse lahti harutada ja neist kokku koguda suudaks.