Re: Riigikaitse eelarve
Postitatud: 21 Mai, 2021 22:50
Kui Hr. Kalle Laanet ka võitleks selle organisatsiooni eest, mille juhiks ta määratud on, siis ta ju saakski krediiti ja poliitilist kapitali aga seda pole ei näha ega tunda... 

LupusII kirjutas:Kas aeg on küps teha erukaitseväelastel riigi juhtidele üks kiri a'la Prantsusmaa?
Ekspressi uudiskiri: kas saata koroonakriisis Saaremaale välihaigla või orkester?
Kogu nädala on kirgi kütnud nädalavahetusel teatavaks kaitseväe juhataja Martin Heremi otsus alates 1. septembrist koondada kaitseväe koosseisus olev puhkpilliorkester (40 muusikut) ja sõjaväe kaplanaat (10 kaplanit).
Hulgaliselt on avaldatud üle võlli emotsionaalseid arvamusi, nagu:
• kaitsevägi oleks ilma puhkpilliorkestrita mõeldamatu ja nõrgem
• puhkpilliorkestril või kaplanaadil on suur roll Eesti kaitsetahtes ja -võimes
• Eesti kultuur on rünnaku all ja põhiseadus ohus.
Kiiresti on seega sellest saanud poliitiline küsimus, mitte enam riigikaitseline.
Kuidas otsus sündis?
Protsessi käivitas valitsuse poolt riigieelarve strateegias kokku lepitud tegevuskulude kärbe.
Just selline otsus sündis seetõttu, et kaitseväe juhtkond soovib arendada reaalset riigikaitset, mis nõuab palju lisaressurssi. Et eelarve piirides suuta plaanitud asju teha, tuleb selleks leida vahendeid, tõmmates muuhulgas kokku kaitseväe kulusid kõrvaltegevustelt, mis riigikaitset ei mõjuta või mõjutavad kõige vähem.
Järgmisel aastal lisandub kaitse-eelarvele võrreldes tänavusega 60 miljonit eurot (tänavuse 645 miljoni pealt 705 miljoni euro peale järgmisel aastal). Kaitse-eelarve tõuseb selle plaani kohaselt rekordilisele tasemele - 2,31% SKPst.
Samal ajal on kulud suuresti planeeritud reaalse kaitsevõimekuse arendamiseks. Järgmisel aastal on kavas muuhulgas:
• paljude liikursuurtükkide kasutuselevõtt, ka varasemast plaanist suuremas mahus
• rannakaitsesüsteemi, mereseireradarite, meremiinide ja kaugrakettide hange
• siiamaani on terve rida üksusi, mis on täielikult varustamata. Need lüngad on plaanis täita.
• paljud Kaitseliidu üksused on endiselt täielikult relvastamata ja puudub kaasaegne kaitsevarustus. Neid ei ole saanud seetõttu lülitada sõjaaja koosseisu. Seda on plaanis muuta.
Paljud neist uutest võimekustest eeldavad, et kohe leitaks personal, kes alustab väljaõpet ja keskendub hangitavatele kaitse- ja relvasüsteemidele, mida hiljem teenindama hakatakse. Seega tekib suur hulk uusi töökohti, millest riigikaitse kvaliteet otseselt sõltub.
Selle põhjalt otsustas kaitseväe juhtkond orkestri ja kaplanaadi kui reaalsesse riigikaitsesse mitte panustavad üksused koondada.
Need kaks palju kära põhjustanud kulurida - kaitseväe orkester ja püsivalt kaitseväe koosseisus olevad kaplanid - võtsid seni aastas kaitseväe eelarvest 1,7 miljonit eurot.
Otsuse eelugu
Orkestri ja kaplanite koondamine valmistati ette juba aasta tagasi.
Ühest küljest oli ette näha, et koroonakriisiga tekib SKP langus, mis võib ka kaitseväe eelarvet mõjutada. Teisest küljest oli juba siis vaja rohkem ressursse tegeliku kaitsevõime arendamiseks.
Mõlemad, nii orkestrijuht kui ka kaplanaat olid informeeritud otsusest nüüd, enne avalikuks saamist. Samuti sellest võimalusest varasemate plaanide osana.
Kärpeplaanide sisu teadsid enne nende väljakuulutamist nii kaitseminister kui peaminister.
Kaplanaadi küsimus
Kaitseväe juhtkond oli kaplanaadi teemadel oma muret Kirikute Nõukogule väljendanud juba paari aasta eest. Selle ajaga pole mitte midagi muutunud, nagu näitab ka regulaarne ajateenijate kohta käiv kompleksuuring.
Viimane uuring näitas:
• vaid 3,3% ajateenijatest on pöördnud kaplanite poole,
• kaplanid on sellega kõige vähem rakendust leidnud tugiteenus ajateenijatele,
• kui nende poole pöördutakse, siis sageli mitte kristlikes või usulistes küsimustes, vaid üldistes ajateenistuse ja kollektiiviga kohanemise küsimustes.
• selleks on kaitseväes olemas psühholoogid ja sotsiaalnõustajad, keda dubleerida pole vaja.
Usuliste küsimustega pöördumist esineb, aga väga vähe.
Plaan on jätkata kaplanite kasutamist vajadusel, kuid toetudes Kaitseliidus olevatele kaplanitele (üle 70 on neid seal).
Seega sisulist põhjendust kaitseväes kaplanite palgal pidamiseks ei ole. Eriti,kuna riik ja kirik on põhiseaduse järgi lahus.
Orkestri küsimus
Kaitseväe juhtkonna hinnangul on orkestril aastas ca 20 riiklikku esindusülesastumist. Ning sellele lisandub paarsada esinemist kõikvõimalikel rahvaüritustel, ausammaste, mälestuskivide ja muude objektide avamisel, aktustel, pidudel, suvalistel spordivõistlustel - mida Martin Herem intervjuus Delfile kokku nimetas meelelahutusüritusteks.
Ajalooline paralleel: eelmisel aastal suleti spordirood. Siis oli avalik reaktsioon sarnane: spordi suretamine, põlglik suhtumine sporti, Eesti maine kukub.
Kaitseväe vaatest polnud aga mingit põhjust seda pidada, seal nimekirjas olijad ei panustanud ajateenijate sporditeadlikkusse, enamasti polnud ajateenijad neist sportlastest kuulnudki, ka avalikkus ei seostanud sportlasi kaitseväega. Kaitsevägi soovis keskenduda põhitegevusele.
Mis orkestrist saab?
On äärmiselt tõenäoline, et:
• orkester Kaitseväe koosseisus ei jätka. Samuti kaplanid.
• valitsuspoliitikud annavad avalikkuse emotsionaalsele survele järele ja leitakse formaat, mille all tegutseks riigi esinduspuhkpilliorkester edasi. Kuna ka PPA on teatanud oma orkestrist loobumisest, on kõige tõenäolisem, et neile leitakse koht kultuuriministeeriumi haldusalas. Kuna tõsiseltvõetavad argumendid orkestrite riigi palgal hoidmiseks on niikuinii kultuurilised, mitte julgeolekulised.
Lühidalt tõlkides, Läti kaitseminister ütles, et üks on suundadest ühine arendus- ja hanketegevus, näiteks raketisüsteemide vallas. Peale selle ütles ta, et kõik kaitseministrid olid kinnitanud kavatsust planeerida kaitse-eelarve suurendamist, sest praegusel ajal eelarve vähendamine oleks katastroofiline kõigi [Balti] riikide kaitsetööstuste ja hangete jaoks.
kas saata koroonakriisis Saaremaale välihaigla või orkester?
Kõik laenud tuleb varem-või hiljem tagasi maksta.
kana tagumik kirjutas:Kõik laenud tuleb varem-või hiljem tagasi maksta.
Need, kes nii kirjutavad, ei adu võlgade mahte, mille all Euroopa toimetab. Ühtegi laenu ei maksta ega kavatsetagi seal mitte kunagi tagasi maksta. Seda raha lihtsalt ei eksisteeri, ega hakka mitte kunagi olema. See puudutab ka seda taastusrahastufondi. Seda ei hakka eesti mitte kunagi tagsi maksma, sest seda miljardit kasvõi saja miljoni kaupa pole VABA RAHANA mitte kusagilt eelarvest võtta.
Asi lõppeb euroopa föderaliseermisega 2025 paiku (Brüsseli keskpank ostab võlad kokku, milleks ise raha trükkis ja saab selle eest maksustusõiguse, kusjures juba praegu on Brüsselil sellised maksustusplaanid, mis lähevad eesti huvidega vastuollu, seda on kinnitanud välisminni asjapulgad) . Plaanid on juba tehtud ja tärminid paigas. Kui teid huvitab, kustkohast tärmin 2025, siis koogeldage Martin Schultz ja Euroopa ühendriigid.
Asjad on otustatud mõnda aega tagasi ja seega on targem on mängida rehepappi kuni lõpuni.
OT lõpp.
Mälul on imelik omadus - olla valikuline!Borja kirjutas:Kuna minu sügava sisemise veendumuse kohaselt roodina-mattj dolzhnaa znattj svoihh geroojev - ...
... Üks tähelepanek veel - EKREIKE valitsuse puhul sarnased KVJ-vastased rünnakud ilmselt võimalikud polnud - aga KERE puhul läks kohe andmiseks...
mart2 kirjutas:Mälul on imelik omadus - olla valikuline!Borja kirjutas:Kuna minu sügava sisemise veendumuse kohaselt roodina-mattj dolzhnaa znattj svoihh geroojev - ...
... Üks tähelepanek veel - EKREIKE valitsuse puhul sarnased KVJ-vastased rünnakud ilmselt võimalikud polnud - aga KERE puhul läks kohe andmiseks...
https://www.ohtuleht.ee/1012623/rahandu ... -padevuses
Ses suhtes oli rohmakas koondamisteadete väljasaatmine õnnetule orkestrile ikkagi totaalne feil. Selmet otsida aktiivselt ja avalikult lahendust nt kultuuriministeeriumi alla koonduvale riigiorkestrile vms.
Hilisemad maineparanduskampaaniakulud on kahjuks mitmekordsed.