Kapten Trumm kirjutas:Noh, osade tegelastega on oluline see, mida nad ütlemata jätavad.
Ah, saa üks kord üle juba. Ma ju ütlesin seal briti radarite artiklis, et ma antud jutus muid (VHF sageduste kasutamisega seotud) radariteemasid ei käsitle.
Briti lennukkiradarid
Initial AI sets were available in 1939 and fitted to Bristol Blenheim aircraft, replaced quickly by the Bristol Beaufighter. These measures greatly increased Luftwaffe loss rates. Later in the war, Mosquito night intruders were fitted with AI Mk VIII and later derivatives, which with "Serrate" allowed them to track down German night fighters from their Lichtenstein signal emissions, as well as a device named "Perfectos" that tracked German IFF. As a countermeasure, the German night fighters employed Naxos ZR signal detectors.
Peale seda läksid britid veel suurematele sagedustele ehk sentimeeterlaineala.
The combination of magnetron, transmit-receive (T-R) switch, small antenna and high resolution allowed small, powerful radars to be installed in aircraft. Maritime patrol aircraft could detect objects as small as submarine periscopes, allowing aircraft to track and attack submerged submarines, where before only surfaced submarines could be detected. In addition, radar could detect the submarine at a much greater range than visual observation, both in the daylight and at night, when submarines had previously considered themselves safe to surface and recharge their batteries. Centimetric contour mapping radars like H2S, and the even higher frequency American-created H2X, allowed new tactics in the strategic bombing campaign. Centimetric gun-laying radars were much more accurate than the older technology. Allied naval gunnery improved and, along with the proximity fuze, radar made anti-aircraft guns much more effective. The two new systems used by anti-aircraft batteries are credited[by whom?] with destroying many V-1 flying bombs in the late summer of 1944.
Aga rääkisin just meelega algsest radariprojektist Chain Home ning selle tulemusest. Sest seal oli näha selge loogiline areng, kuidas konkreetse ülesande lahendamiseks loodi terve relvasüsteem ning võeti see ka kasutusele. Ning kasutati. Tulemuslikult.
Sakslased ehitasid ka radareid. Nii maismaa kui lennukiradareid jms. Kohati nende radarid olid brittide omast täiuslikumad. Kohati samal tasemel. Aga nad ei loonud sellist tsentraalset juhtimissüsteemi nagu see brittidel oli.
Jäi veel kirjutamata selle Filipiini mere lahingu jutu juures - siis kasutasid ameeriklased ka esmakordselt keskset juhtimispunkti, mis oli üsna sarnase põhimõtte järgi üles ehitatud. See oli üks akendeta pime ruum, ainus konditsioneeritud ruum lennukikandjas. Mis oli pleksikaasist seinaga pooleks jagatud. Ühel pool olid siis laeva radarioperaatorid ja radistid ja muu selline tehniline staff, teisel pool operatsiooni juhtinud kõrgemad ohvitserid. Olukord kanti sellele pool-läbipaistvale pleksitahvlile, kusjuures kirjutajad pidi ka andekad olema - kirjutada tuli paremalt vasakule ja tagurpidi, et "teise poole" meestele tekst loetav oleks. Need siis tegid vastavalt joonistatud/kirjutatud pildile otsuseid, ja radistid saatsid korraldused aina teele.
Ka see keskne komandopunkt oli üheks otsustavaks faktoriks Filipiinide lahingu võitmisel. Kõik soodsad taktikalised olukorrad kasutati kohe ära. Avastati Guamilt startivad lennukid -> kohe saadeti lähim patrulliv grupp ning need tulistati alla juba kuinad alles kõrgust võtsid. Samuti - avastati Guami tankima minev grupp -> oma patrull sappa ning lasti alla maandumise hetkel.
jne. jne.
Ja loomulikult ei ole võimalik oma lennuväge selliselt juhtida, kui sul enamus lennukeid on isegi ilma raadiota...