F-4 Tallinnas

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44033
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See lühikese eluea jutt vastab teatud määral tõele. Vähemalt mootorite osas kindlasti. Esimesed vene turboreaktiivmootorid, mis 1000 tundi ületava elueaga oli, on needsamad, mis Su-27-l on. Varasemate mootorite eluiga on tavaoludes nii lühike kui 100 tundi.

Tu-16 lendas küll kaua, aga minuteada võideldi seal väsimuspragudega. Eriti just Põhjalaevastiku lennukite hulgas, mis lendasid tihti halva ilma ja ekstreemsete temperatuuridega.

A-50 ei ole siiski esimene AWACS NL-l. Enne seda oli analoogne asi Tu-114 baasil tehtud Tu-126, minu keskkooli-aegne matemaatikaõpetaja on sellisel teenistuses olnud ja need lendasid tollal pidevalt. Kentsakas tõsiasi on see, et kõik 12 toodetud lennukit valmistati kasutusest maha võetud reisilennukitest, mis on NL ajal ebatüüpiline
Pilt
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Kapten Trumm kirjutas: A-50 ei ole siiski esimene AWACS NL-l. Enne seda oli analoogne asi Tu-114 baasil tehtud Tu-126, minu keskkooli-aegne matemaatikaõpetaja on sellisel teenistuses olnud ja need lendasid tollal pidevalt. Kentsakas tõsiasi on see, et kõik 12 toodetud lennukit valmistati kasutusest maha võetud reisilennukitest, mis on NL ajal ebatüüpiline
Oskad oma õpetaja teenistusest rohkem rääkida? Kus teenis, ajavahemik jne... Üksusest ta sel ajal vaevalt rääkis...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Veel üks asi mis puutub elektroonikasse. Alates 80-ndatest aastatest elektroonikakomponentide hinnad ja kättesaadavus on muutunud dramaatiliselt. See mis on jätkuvalt kallis on soft ning selles osas on venelastel olukord enam vähem ok. Raud ei maksa tänasel päeval mitte midagi. V põlvkonna hävitajad kasutavad sama elementbaasi mis 500 USD maksev hiina arvuti. Enamus vidinatest mille hankimiseks 20 aastat tagasi pidi tegelema James Bondi stiilis operatsioonidega tänasel päeval on võimalik hankida 24 tunniga kohaletoomisega Interneti kaudu.
Näiteks, kui NLiidu ajal oli LCD monitooride puudus probleemiks, siis täna see probleem puudub vaatamata sellele et Venemaal need jätkuvalt ei toodeta.
Kasutaja avatar
kalleb
Liige
Postitusi: 5343
Liitunud: 27 Mai, 2005 22:55
Kontakt:

Postitus Postitas kalleb »

muidugi suur hiina on ju olemas-seal tehakse kõike
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44033
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See 500 USD jutt arvatavasti ei pea paika. Lennuki teevad kalliks eelkõige spetsiaalsed andurid ja osad, mitte kõvaketas, mis seda infot seal töötleb. Pealegi sellisteks ekstreemsetes tingimustes töötamiseks on tarvis siiski way paremaid elektoonikajuppe kui K-arvutipoes müüakse :)

Venemaal polnud kaua aega küsimus mitte LCD monotorides (no oleks võinud sinna panna ka tavalised, kui väga vaja), vaid selles sensorbaasis ja info töötlemises, mis võimaldaks sinna ekraanile midagi vettpidavat ka näidata. Kui radar näitab lock-on puhul ainult ühte lennukit või kui pardasensorid võimaldavad tuvastada (nt Berjoza) radarikiirguse asukohta 45 kraadise täpsusega ja ei suuda määrata kiirguse asukoha, kaugust ja radari marki, siis pole sinna LCD kuvarile ka suurt midagi näidata. Seepärast pole seda ka vaja. Räägin praegu Su-27 ja Mig-29-st selles teostuses, nagu NL relvastuses nad olid. Põhilised lennuparameetrid nagu kalle, kurss, kiirus ja kõrgus on nendel masinatel niikuinii HUD peal olemas.

Samuti ka see - et vene lennuväe kasutamine on räigelt tsentraliseeritud, mistõttu piloodile ei peetudki vajalikult eriti infot anda.

Selline sensorbaas ja selle adekvaatn esitamine võimaldab intensiivses lahingus piloodil kauem ellu jääda, sest info sellest, kas sa oled ühe või teise relva tuleulatuses või sellest väljas, samuti teadmine sind valgustava radari kandjast võimaldab valida varakult taktika ja vältida tule alla sattumist. Berjoza põhineb ainult kiirguse tüübi määramisel ja selle umbkaudsel suunal, korralikel süsteemidel on aga oluline tuleulatuse määramine. Sest loeb tuleulatus, mitte avastamiskaugus.

On muidugi kuulda olnud väiteid, et aktiivse radariga relvad nagu AIM-54 Phoenix ja AIM-120 AMRAAM kiirgavad nii vähe, et aktiivseks läinud raketi kiirgust need seadmed ei avasta. Või kui avastavad, siis lihtsalt indikaator aeg-ajalt vilgub, nagu raadiohäirete puhul. See on muidugi selline jutt, millel ajaloost tõendust ei ole.
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Siiski fakt on see et elektroonika on muutunud kordades odavamaks ning kättesaadavamaks viimase paarikümne aasta jooksul.

LCD monitooridega oli muide täielik anekdootiline olukord. Siis kui ehitati Su-35 vist oli et sõjaväelased nõudsid et need oleksid olemas, kusjuures kohaliku tööstuse toodang.
Venemaal värvilisi LCD displeid tol ajal ei tehtud, lõpude lõpuks avastati et kuskil Valgevenes mingis riigiettevõttes on olemas n.n. põlve peal tehtud katseeksemplaarid. Umbes nagu Punane RET 80-keskel "tootis" CD-mängijad. Kokkuvõttes ma ei tea kui palju need mitu tk. läksid maksma, aga kui hakati tegema SU-30MKI hindudele siis taheti panna mingi hiina oma. Aga see ei sobinud juba hindudele kelle jaoks hiina on kõige suurem vaenlane peale pakistani, kokkuvõttes pandi peale rahulikult vabas jäemüügis olevad"made in france" toodangu.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2294
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Jah, elektroonika pole kallis ja valdavalt on see käbedate kollaste käekeste koostatud. Hirmkallis on täppismehaanika, mida lennuki radarid jm hulgaliselt sisaldavad. Ja venemaal pole seni eriti osatud täppismehaanikat toota, depoos maadleme vene värgiga siiamaani.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Jah, seda mina ka tahtsin öelda. Pigem mina näen probleemi igasuguse täppismehaanika osas. Näiteks igasugused väikese mõõdu elektriajamid vene hävitajatel on üheks probleemiks jne. Samas, ka selle kättesaadavus on kordades tõusnud. Näiteks hürostabiliseeritud platvormid mida kasutakse sihimiseks/filmimiseks mis 20 aastat tagasi olid kättesaamatud täna on igal pool võimalik saada. Samasugune olukord on ka muu peenvärgiga. Ka seda on saadaval, enam ei ole külm sõda. Lõppkokkuvõttes, enam ei ole see et Venemaa peab oma lennukid ehitada ainult oma komponentidest. Seda isegi ameeriklased enam ei tee, ka neil on väga palju komponente pärit muudest riikidest. Arvan, et tänasel päeval on suureulatuslik sõjakonflikt stiilis Venemaa vs kogu muu valge maailm on sama tõenäoline kui marssianlaste tulek. Sellega, lennuk on lihtsalt toote, samasugune kui näiteks B-737 mida kasutab Estonian Air.
mannlicher
Liige
Postitusi: 40
Liitunud: 04 Aug, 2005 11:42
Asukoht: ösel
Kontakt:

Postitus Postitas mannlicher »

Kapten Trumm, kommenteeri palun inglise ja argentiina konflikti nn. Falklandi sõda, seal oli vastamisi inglise ja prantsuse relvad ( Harrier versus Mirage). Kes seal õhulahingutes peale jäid ja miks?
ka luuavarrest vöib pauk tulla
Kasutaja avatar
Merepura
Liige
Postitusi: 184
Liitunud: 20 Okt, 2004 11:22
Asukoht: Saaremaa
Kontakt:

Postitus Postitas Merepura »

Mannlicher...
...kommenteeri palun inglise ja argentiina konflikti nn. Falklandi sõda, seal oli vastamisi inglise ja prantsuse relvad ( Harrier versus Mirage). Kes seal õhulahingutes peale jäid ja miks?
Kommenteerida ei oska aga siin küllaltki kõnekad faktid.
Kindlasti üks põhjustest ettevalmistus (relvastuse võrdlemise jätan pädevamatele).

Peale jäid inglased. Inglaste kaotustest ainult 1 lennumasin (28.05 Scout?) on Argentiina õhujõudude poolt alla tulistatud.
Argentiina poole pealt ainuüksi 01.05 lasti inglaste poolt 3 lennukit alla (Mirage IIIEA, Canberra B.62, Dagger A)ja ühte vigastati (Mirage IIIEA), mille lasi seejärel alla oma õhutõrje. Inglastel siis Sea Harrierid Sidewinderitega.
Lisaks Sidewinderitele märgitud allatulistamise põhjuseks (lennuväe poolt) ka 30mm kahurit.

Sõjast ise (relvad, operatsioonid, kaotused jne)
http://freespace.virgin.net/gordon.smit ... KLANDS.htm
Viimati muutis Merepura, 16 Aug, 2005 14:39, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44033
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

mannlicher kirjutas:Kapten Trumm, kommenteeri palun inglise ja argentiina konflikti nn. Falklandi sõda, seal oli vastamisi inglise ja prantsuse relvad ( Harrier versus Mirage). Kes seal õhulahingutes peale jäid ja miks?
Ainuke relvasüsteem, mis edukas oli seal sõjas - oli prantslaste Super Etendard, mis oli relvastatud ühe Exocet-tiibraketiga. Neid rakette oli sõja alguses argentiinlastel õnnestunud kätte saada alla 10, lennukeid 4. Olgu öeldud, et tegemist oli eelhelikiirusega lennukiga, mida kasutasid prantslased hävitus-pommitajana lennukikandjatel.

Õhusõja võitsid selgelt inglased, kaotamata ühtegi masinat. Argentiina lennukeid lasid Harrierid alla üle 10. Tegemist oli tollaste algupäraste masinatega, mis kandsid vaid 2x30mm kahurit ja kuni 4 Sidewinderit (AMRAAMiga relvastati need peale sõda).

Inglise laevade õhukaitse oli kõigele vaatamata alla igasugust arvestust ja ei suutnud tagada kõikide rünnakute tõrjumist. Argentiina Miraged ja Daggerid (Mirage variant arengumaades) tulid 20 m kõrgusel ja enamasti murdsid laevade kohale läbi. Asjale aitas kaasa laevastiku passimine Port Stanley all lahes, kus lennukit ilmusid ootamatult kõrge kalda tagant välja.

Relvastuses olnud Exocetid kulutati esimestel päeval ära (neist osa lasti välja maa pealt, mitte lennukitelt).

Inglastel puudus korralik AWACS-süsteem (õigemini oli mingi helikopter radariga, mis ei olnud õhus kogu aeg. See võimaldas tiibrakette kandvatel Etendardidel märkamatult ligineda ja segamatult raketid lendu lasta.

Enamik inglise laevu uputati IIMS aegsete pommidega. Inglaste kaotused oleks olnud suuremad, kui argentiina piloodid oleks teadnud midagi taktikast ja pommid oleks lõhkenud. Suur probleem oli, et 40 aastat seisnud pommid ei plahvatanud, nende kohaletoimetamiseks tuli aga lennukeid kaotada.

Õhus sidusid parema ettevalmistusega Harrieri piloodid argentiinlased manööverlahingusse (Mirage vs Harrier ebasoodne varinat). Argentiinlased olid lollid ja läksid õnge. Harrieril oli parem manööverdusvõime tänu muudatava nurgaga mootoridüüsidele, millega ta õhku tõuseb.

Argentiinlased oleks pidanud kasutama kiirrünnakuid ja kohest lahingust väljumist (Mirage kiirus on üle kahe korra suurem - 1100 vs 2300 kmh), mitte hakkama mingit tagaajamist. Inglasi muidugi toetas laevade raadiolokatsiooniväljas olek, operaatorid andsid õiget infot vaenlase asukohast ja taktikast. Mirage piloot nägi samapalju, kui radar näitas.

Üks puudus oli veel see, et Miraged startisid mandrilt, mitte saartelt ja lendasid praktiliselt tegevusraadiuse piiril, mis seadis piirangud lahingu ajale ja nõudis manööverdamist segavate ripp-paakide kasutamist. See lasi inglastel oma taktika peale suruda.

Tegelikult on õige taktika selline
Lennukid stardivad sellise arvestusega, et lisapaagid on tühjad enne lahingupiirkonda. Lennatakse Mach 0,8-ga, heidetakse paagid alla ja kiirendatakse Mach 1,5-ni.
Inglaste startimisel kiirendatakse Mach 2,0-ni, tulistatakse raketid välja ka kiirust vähendamata väljutakse lahingust, kasutades meeletut kiiruse eelist.
Lennatakse ökonoomsel kiirusel koju tagasi.

Sellise taktikaga oleks Harriere samapalju alla lastud kui Miragesid.

Jälle üks näide väljaõppe tähtsusest, Mirage on tehniliselt igas mõttes ju Harrierist üle.
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Kapten Trumm kirjutas: Õhusõja võitsid selgelt inglased, kaotamata ühtegi masinat. Argentiina lennukeid lasid Harrierid alla üle 10.
Kui nüüd tähte närida, siis inglased ei kaotanud argentiina lennukeile ühtegi oma lennukit. Kaotused olid õhutõrjetule läbi, lennuõnnetustes ning argentiilaste raketitabamuste korral briti laevadele.

Argentiinlased kaotasid Harrier'idele kokku 32 lennukit ning helikopterit. Lisaks samuti muu õhutõrje ning lennuõnnetused.
Kapten Trumm kirjutas: Enamik inglise laevu uputati IIMS aegsete pommidega. Inglaste kaotused oleks olnud suuremad, kui argentiina piloodid oleks teadnud midagi taktikast ja pommid oleks lõhkenud. Suur probleem oli, et 40 aastat seisnud pommid ei plahvatanud, nende kohaletoimetamiseks tuli aga lennukeid kaotada.
Inglaste kaotused oleksid olnud suuremad, kui argentiina relvurohvitserid oleks midagi teadnud kasutusel olnud pommide sütikutest.

Tegemist oli II Maailmasõja aegsete brittide 1000 naelaste pommidega, mille sütikutel oli küllalt suur viide (et pomm tungiks sügavamale pinnasesse, betooni või mida iganes ning tekitaks seega suuremaid purustusi). Pommid heideti aga madalalt horisontaallennult ning need tabasid tavaliselt laevakülge, kus (tänapäeva sõjalaevadel) pole enam mingit paksu soomust. Näiteks HMS Glasgow'd tabanud pomm lendas läbi laeva mõlemist pardast olles vahepeal purustanud ka teele ette jäänud kütusepaagi, kuid plahvatas alles teiselpool fregatti. Laeva ainsateks vigastusteks jäigi kaks päris kopsakat auku kummaski pardas ning purunenud vaheseinad ning kütusepaak.

Britid nägid sea moodi vaeva, et argentiinlased sõja ajal sellele probleemile jälile ei jõuaks (cover story'd pressile jne)...

Kapten Trumm kirjutas: Tegelikult on õige taktika selline
Lennukid stardivad sellise arvestusega, et lisapaagid on tühjad enne lahingupiirkonda. Lennatakse Mach 0,8-ga, heidetakse paagid alla ja kiirendatakse Mach 1,5-ni.
Inglaste startimisel kiirendatakse Mach 2,0-ni, tulistatakse raketid välja ka kiirust vähendamata väljutakse lahingust, kasutades meeletut kiiruse eelist.
Lennatakse ökonoomsel kiirusel koju tagasi.

Sellise taktikaga oleks Harriere samapalju alla lastud kui Miragesid.
See teooria kõlab ilusasti, aga 2300 km/h arendas Mirage ainult suurtes kõrgustes ning ilma välise lastita. Kui oleks soovitud tabada lennukikandjalt startivaid Harriere, siis oleks tulnud lennata oluliselt madalamalt ning isegi kütusepaakide äraheitmisel oleks tiibade alla jäänud raketid.

Tegelikult oli Mirage'i lennukiirus lahinglastis ning kuni 1 km kõrgusel mere kohal vaid veidi suurem Harrier'i omast. Brittidel oli pidevalt õhus üks paar Harriere, mida siis laevaradarite abil suunati lähenevate sihtmärkide vastu. Ja kui Mirage'id oleks üritanud seal tõesti ülehelikiiruseid saavutada, siis poleks neil olnud enam kütust, et tagasi lennata.

Tegelikult oli argentiinlastele lahing kontrolli pärast õhuruumi üle kaotatud ilmselt juba sel hetkel, kui brittide Vulcanid suutsid tabada Port Stanley lennuvälja stardirada ning selle Mirage'ide, Dagger'ite ning A-4 jaoks kasutuskõlbmatuks muutsid. Edaspidi oleks aidanud vaid see, kui briti lennukikandjad oleks põhja lastud...

Ahjaa - Dagger oli tegelikult Iisraelis toodetud Mirage V piraatkoopia, mida nad müüsid välismaale kui ründelennukit. Sellel polnud isegi korralikku radarit. Siiski argentiinlased kasutasid seda aeg-ajalt oma ründelennukite katteks kahe Shafrir nimelise IR-peaga õhk-õhk raketiga relvastatult. Ainuke tõeline hävituslennuk oli neil siiski Mirage III.

Minu tarkused ammutatud raamatust Jeffrey Ethell and Alfred Price "Air War South Antlantic" :wink:
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44033
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nublu, mul pole raamatut nina all, peast öeldu kohta piisavalt täpne.

Ma ei leidnud kuskilt Harrieri kiirus merepinnal, aga päris kindlasti on see eelhelikiirus. Kiirus alla 1200 kmh on suurel kõrgusel. Äkki leiad targast raamatust, mis see oli, kui see nina all on

Mirage III kiirus merepinnal on Mach 1,14 ehk 1390 kmh. Harrieril see vaevalt üle 800 on.

Eelhelikiirustel välistab üle 100 kmh kiirusevahe manööverlahingu pidamise, sest füüsiliselt ei jõua järgi.

Mirage-taolisel hävitajal on vertikaalkiirus tavaliselt suurusjärgus 200 meetrit sekundis. Harrieri oma otsi ise (see on kuskil poole väiksem).

Põhimõtteliselt samatark vahekord, nagu moskvitsi ja vormel 1 võrldus. Kui ei oska seda eelist realiseerida, siis on loll piloot.

Mirage III-ga on iga kell võimalik Harrierile oma taktika peale suruda, näiteks lennates patrullipiirkonda sisse maksimaalkõrgusel. Ega nüüd keegi ei väida, et Harrier on tehniliselt parem kui Mirage?

1967 sõjas tulistasid Iisraeli Miraged alla Egiptuse Mig-17 d nagu märklaudu (manöövriomadustest ja kiiruselt võrreldav Harrieriga).

Tuleb lihtsalt peale suruda oma taktika, mitte tormata kui lõunamaa poeg kunagi otse surma.

Kroonikakaadridetl on näha, et Miraged alustasid horisontaallahingut. Õige taktika horisontaalis paremini keerava lennuki vastu on vertikaali minek. Ehk kui Harrier läheb pöördesse paremale, lähed sa vertikaali, kasutades oma paremat tõusukiirust ja võimsust, teed poolsõlme ja tuled Harrieri selja taha. See on F-4 taktika Vietnami sõjast Mig-17 ja Mig-21 vastu.

Lõunamaa meeste sõjapidamine käibki sedasi, et enne sureme ja pärast mõtleme. Põhjamaa meestel jääb vaid päästikule vajutada :lol:
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Kapten Trumm kirjutas: Nublu, mul pole raamatut nina all, peast öeldu kohta piisavalt täpne.
Ära nüüd solvu ainult. Mu jutt on tihti peale nagu norimine, kuid enamasti pole sellisena mõeldud. :wink:
Kapten Trumm kirjutas:Ma ei leidnud kuskilt Harrieri kiirus merepinnal, aga päris kindlasti on see eelhelikiirus. Kiirus alla 1200 kmh on suurel kõrgusel. Äkki leiad targast raamatust, mis see oli, kui see nina all on
Kuna raamat inglaste oma, siis kiirus antud mph - 690 mph Harrier'i (FRS 1) jaoks ning "not considerably higher" Mirage III jaoks :lol:

Mis puutub sellesse, et Mirage'id ronisid alla ning ei lennanud üleval - nende sihtmärgid olid ju all. Miks pidi Harrier ülesse suurtesse kõrgustesse ronima, kui mingi paar Mirage'i seal tiirutab? Äärmisel juhul oleks mõni ristleja oma õhutõrjerakettide võimekust võinud proovida. Laevastikule neist seal reaalset ohtu poleks olnud.

Lahingud käisid madalal, kuna argentiinlased ründasid laevu ning britid kaitsesid neid. Kogu mäng käis selle ümber. Hit-and-run taktikat oleks Mirage'id saanud kasutada vaid selle pidevalt patrulliva Harrier'ide paari vastu. Aga ilmselt jäi neil selle jaoks puudu just raadiotehnilise luure vahendeist (üks korralik varajase avastuse lennuk, või siis radarisüsteem kusagil Falklandi saarel, mis ka nii kaugele oleks suutnud olukorda näha.

Ahjaa - üks asi tuli veel meelde. Neil vanadel pommidel polnud mitte ainult suure viitega sütik. Neil oli veel küllalt pikk teekond, mille pomm pidi õhus enne läbima kui sütik vinnastus. Mingid dessantalused olid seal Port Stanley lahes, mis said pommid kätte ning need jäid laevakeresse kinni. Aga sütik ei olnud liiga lähedalt heitmise tõttu veel vinnastunud ning pommid ei plahvatanud. Ja see polnud vist ainus kord...

Ja kui rääkida Mirage'ist ning Harrier'ist kui lennukeist siis need olid loomulikult vähe eri klassidest. Aga kui omakorda võtta relvastus ning varustus, mis neil peal oli, siis oli see klassivahe hoopis teine. Harrier'idel oli Sidewinder'i viimane modifikatsioon AIM-9L relvastuses. Mirage'idel aga põlvkond vanemad Matra 530 pool-aktiiv radarpeaga ning Matra 550 IR-peaga raketid.

Ning 18 neist alla tulistatud Argentiina lennukeist lasti alla Sidewinder'itega...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Postitus Postitas kari lumppio »

Falkland/Malvinas õhusõda

Panen oma sõna sekka kuigi vestlus pole enam ammu läinud teema "F-4 Tallinnas" alla.

Britide ning argentiinlaste relvades vahe oli see, et britide Sidewinder mudeliga sai lasta niiöelda "vastu nägu" ehk ka eestpoolt. Minu mäletada olid argentiinlastel ka Sidewinderid aga nendega sai tulistada ainult tagasektorist. Lisaks Harrier'i mootori "suuauk" (IR-raketid ju!) võib suunduda kuhu tahes.

Nii et kui argentiina piloodid enda arust alles suundusid lahingusse oli see juba läbi, nende vastu tulid juba raketid. Pikemaid manöveerdamislahinguid vist oli vähem ?

Ei nüüd mäleta kui uued need briti Sidewinderi modifikatsioonid olid aga võimalik, et argentiinlased ei veel teadnudki et need olid vastaspoolel kasutusel. Eks USA aitas "omasid" jälle. Sellest konfliktist täieliku pildi saamine vist nõuab veel aastakümneid.


Kari
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist