järgmine paranduste voor:
1943. aasta sügisest kuni 1944. aasta suveni saadeti raudteed mööda Tartusse kokku 24 suurtükipraami.
esimesed MAL saabusid Tartusse aprilli teisel poolel. Meister kirjutab arvuks ligikaudu - etwa, mitte kokku (venekeelne tõlge sisaldab samuti seda nüanssi). Sellest võib järeldada, et ta ei tea nende koguarvu. Igatahes on 24 kindlasti vale, põhiliselt räägitakse 12 MAL.
Juuni lõpus olid need kokku monteeritud.
Kokkupanek algas mai alguses. Esimene MAL astus rivvi 23.mail, [esialgu?] ilma kompassi ja raadioseadmeteta.
Lisaks neile aeglastele alustele kujunesid laevastiku olulisemaks löögijõuks 4 kiirekäigulist 2 raskekuulipildujaga relvastatud KM-booti (Küsten-minenleger ehk kaatrid-miiniveeskjad, edaspidi miinikaatrid).
Üldiselt plaaniti lisaks MAL-le kasutada 8 KS-Boote', KM-Boote tulid rohkem nagu juhuse peale - 31.Minensuchflottille'le
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km ... m31-46.htm
nad ei sobinud, põhjuseks liigne sõltuvus ilmastikutingimustest ja suur bensiinikulu. Siis tekkis kellegil mõte tuua nad Peipsile. 2 raskekuulipildujat - mul andmed, et tegu oli 1,5 cm MG, aga see peaks olema siiski kahur (MG 151 ?), sakslastel ilmselt seal üleminekupiiril segadus tähistamisega MG või MK.
Väegrupp “Nord” saatis järvele veel lisaks Feldwasser-Abt 4
nagu üleval selgus, oli Feldwasser-Abt 4 juba pikemat aega Peipsil.
Piirisaarel paiknes 94. Saksa julgestusrügemendi pataljon koos õhutõrjesuurtükkide patareiga. Õhutoetust loodeti Tartus paiknevalt pommituslennukite eskadrillilt ja mõnedelt hävituslennukitelt.
Üldiselt, pole mõtet neid mingil hetkel Piirissaarel ja Tartu lennuväljal paiknenud üksusi siin nimetada, kindasti seis muutus mõne aja möödudes, eriti lennuväe koha pealt - Luftflotte 1 siples Heeregruppe Nord alal nagu tumm leilis.
Vaatamata suurele aluste arvule ei õnnestunud sakslastel Peipsil peremehetseda
siis võib välja lugeda, et peremehetsemise eelduseks on suurem arv - aga kui laevaklassid on erinevad, kas siis see ka kehtib ? Ja kas saksa üksustele üldse anti ülesanne Peipsil peremehetseda?
Edaspidi teeme juttu Kriegsmarine Peipsi flotillist, sest maavägede laevad täitsid põhiliselt transpordifunktsioone(?).
ilmselt on siiski juttu mereväe üksustest sellepärast, et nendest jutustab meile J. Meister ?

Tasub muuseas tähele panna, et ka Meister ei tee juttu sõjalaevastikust tervikuna, vaid põhiliselt mõnedest laevukestest. Maavägede üksusest räägitakse (suhteliselt napilt) ülevalpool märgitud Randolf Kugleri raamatus "Das Landungswesen in Deutschland Seit 1900", rohkem pole mina kuskil midagi näinud. Peipsil valitses üldse suur segapuder - Landungs-Btl.772 oli operatiivselt allutatud 4.Artillerie-Trägerflottille ja viimane operatiivselt omakorda uuesti maavägedele - kas 18.armeele või mõnele sealkandis olnud armeekorpusele. Ja maavägede laevad ei täitnud põhiliselt transpordifunktsioone.
mida juhatas kapten Aržavkin
auaste peaks olema: 2. järgu kapten ja nimi: A. F. Aržavkin, guugeldades leiab tema kohta ka eluloolised andmed.
Raudteeplatvormvagunitel veeti kaatrid Leningradi kaudu Peipsi järve äärde
see vedu käis ikka keerulisemalt - omal jõul Leningradi ja sealt raudteed mööda.
Olgu kohe öeldud, et madala veesügavuse tõttu ei kasutanud võitlevad pooled Peipsi järvel miine ega ka torpeedosid.
20. märtsi paiku informeerisid TEK ja T Wa kedagi sellest, et KS- ja LS-Boote'lt välja lastud torpeedodel on eriti sügav "kott". Tundub, et varem seda ei teatud, kui planeeriti KS-Boote'de kasutamist Peipsil. Igatahes kästi peale seda KS-Boote kasutada valve-, luure- ja patrullteenistuses.
raske on ette kujutada 2 raskekuulipildujaga relvastatud kaatri kasutamist suurtükipaadina
kuulipildujate kohta vaata ülal.
10. juunil julgestasid KM-d 12 maaväe Siebel-praami retke Lämmijärvele.
peaks ütlema "üleviimist", tegemist siis sellesama maaväe Landungs-Btl. veesõidukitega.
kohe seejärel asusid tulistama ka 6-8 rannakaitsesuurtükki. Sõjaajaloolane Miroslav Morozov kinnitab, et mingeid suurtükke rannakaitses ei olnud. Võimalik, et selle mõtlesid sakslased välja selgitamaks oma allajäämist kahele vene kaatrile ja ühe laeva kaotust (võimalik, et õhutõrjepatereid).
siin mingi segadus - ma pole kindel, et sakslased (ja Meister) väitsid, et neid tulistasid just rannakaitsesuurtükid. Teksti võib tõlkida minu arvates ka kui lihtsalt maalt/rannast. Ja kuskohas see Morozov seda väidab, et polnud ühtegi rannakaitsesuurtükki - ma ei leidnud seda kohta Meisteri venekeelsest väljaandest üles.
Samas oli selge, et ilma suurtükkideta kaatrite pääsemine suurtükkidega relvastatud vene soomuskaatrite käest oli võimalik vaid kiire põgenemisega.
liiga palju on sellest jutust üles ehitatud nendele raskekuulipildujatele - otsime lihtsaid lahendusi ? Põgenemine vastase kaatrite eest - kas juhtnöörid vaenlase laevadega kohtumise puhuks on teada ? Äkki polnudki plaanis ette nähtud vastasega duelli pidamist? Mõni lõik eespool on ju ära toodud Meisteri tõlgendus valvelaevadele antud juhtnööridest.
Need olid Balti mere laevastiku kaks ründelennukite diviisi (ühte juhtis Nikolai Tšelnokov, teist polkovnik Dmitri Manžossov).
minu eelmises postituses olnud viitest peaks selguma, et Peipsile suunati vaid üks ründelennuväe diviis.
september “Uku” Tartu jõesadamas oma meeskond?
metsavennad tegutsevad Tartu sadamas ?
ps.
veel üks tore viide, sealt saab MAL 13-24 elulood:
http://historisches-marinearchiv.de/mar ... eibung.php