Viienda põlvkonna
stealth hävitaja DASA TDEFS – F-117 saksapäraselt.
Möödunud sajandi 70-ndatel-80-ndatel hakkas USA aktiivselt välja töötama radaritele raskestiavastatavat
stealth tehnoloogial põhinevaid lennukeid. Vähesed aga teavad, et ameeriklastega paralleelselt toimusid taolised tööd ka Lääne-Saksamaal. Mis viis väga huvitavate prototüüpide loomiseni. Üks sellistest oli ka DASA TDEFS. Kuid tegu polnud mitte esimese katsega nähtamatu lennuki loomiseks Saksamaal. Esimeseks(kui mitte arvestada Horten Ho-229, mis loodi juba Teise Maailmasõja aegadel) oli lennuk nimega MBB Lampyridae. See prototüüp loodi sakslaste poolt juba 70-ndatel, kuid projekt suleti. (paljude saksa lennundusajaloolaste arvates oli selle põhjuseks ameeriklaste poolne surve, sest masin oleks võinud ohustada tuntud F-117 seisundit oma märksa paremate lennutehniliste omaduste poolest).
Pärast Lampyridae projekti sulgemist jätkas Saksamaal
stealth tehnoloogiaga tegelemist firma DASA, kelle poolt loodi korraga mitmu nähtamatu lennuki mudelit. Erinevalt MBB Lampyridaest tuli see lennuk välja märksa universaalsem ning sobis paremini Euroopa tingimustesse. Mudeleid katsetati suurekiiruselises aerodünaamilises torus, kus need näitasid väga häid tulemusi. Lennuk sai nimeks FTTU (Fliegender Technologie – Trager Unbemannet). Järgmiseks sammuks oleks pidanud saama piloteeritava katsemasina loomine, mis oleks tulnud ehitada programmi Lampyridae tehnoloogiaid kasutades.
Eesrindlikest lahendustest, mida pidi selle lennuki loomisel kasutatama, võiks ära märkida muudetava vektoriga mootoreid, mida oli katsetatud eksperimentaallennukil Rockwell X-31. Peale selle pidi lennuk kaetama alles hiljaaegu välja töötatud spetsiaalse radarikiirgust hajutava värviga.
Kuid prototüüpi valmis ei ehitatudki. Asi oli selles, et firma DASA mõistis kohe, et üksi ta seda projekti välja ei kanna. Ning püüdis seepärast ligi meelitada võimalikult palju teisi osalisi. Kuid paraku see ei toiminud. Selle põhjuseks oli projekti teostamiseks valitud ebasobiv ajastus. Just toona olid paljud Euroopa firmad hõivatud omaenda projektide seeriatootmisse juurutamisega. Eurofighter, Rafale ja Gripen. Ja seetõttu eii omanud nad loomulikult vabu vahendeid veel ühe suurprojekti teostamiseks.
Teiseks faktoriks oli see, et DASA TDEFS projekt põhines MBB Lampyridae tehnoloogiatel, mida tolleks ajaks peeti juba vananenuiks ja ebaaktuaalseteks, põhiliselt selles rakendatud vananenud arvutitehnoloogia tõttu. Niimoodi lõppeski kahjuks saksa viienda generatsiooni masina lugu.
Карпенко Дмитрий.
Allikas:
http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4e.htm
http://alternathistory.org.ua/opytnyi-s ... o-nemetski
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...