Jooksutasin natuke numbreid, kuna kahtlustan, et see küsimus (kuidas bensiinist loobumine Eesti elektritarvet, SKP-d ja importi mõjutaks) huvitab paljusid, aga pole viitsinud arvutada.
Eeldused:
- Autode arv Eestis oluliselt ei muutu (~700 000)
- Elektrifitseerimine mõjutab vähem diiselmootoriga autosid, kuna need on mõeldud pikemate distantside läbimiseks.
- KÕIK bensiinimootoriga sõiduautod lähevad üle elektritoitele
- Keskmine bensiinimootoriga auto kütusekulu on 6 liitrit / 100 km (allikas: Euroopa Keskkonnaagentuur).
- Bensiini energiasisaldus on umbes 9,33 kWh/liter.
- Keskmine elektriauto energiatarbimine on 20 kWh/100 km (allikas: USA EPA. NB! Võib meil oluliselt erineda, sest meil on talv.).
- Eestis bensiinimootoriga autode poolt läbitud aastane vahemaa on võrdne Euroopa keskmisega, mis on umbes 12 000 km aastas (allikas: Euroopa Komisjon).
- Euroopa Autotootjate Ühenduse (ACEA) andmetel oli 2019. aastal Eestis bensiinimootoriga sõiduautode osakaal umbes 62,1% kogu sõiduautode arvust. Eeldades, et bensiinimootoriga autode suhe püsib konstantsena: 700 000 * 0,621 = 434 700 bensiinimootoriga autot.
- Hinnanguliselt 75% elektriautode laadimisest toimub öisel ajal (vahemikus 22:00-06:00)
See on üsnagi kunstlik stsenaarium, aga vaatame, mis juhtub.
Arvutused:
Määrame keskmise bensiinimootoriga auto aastase energiatarbimise:
6 liitrit / 100 km * 9,33 kWh / liiter * 12 000 km = 6 679,2 kWh / aasta.
Määrame keskmise elektriauto aastase energiatarbimise Eestis:
20 kWh / 100 km * 12 000 km = 2 400 kWh / aasta.
Arvutame elektriautodele täieliku ülemineku tõttu täiendava elektritarbimise:
434 700 autot * 2 400 kWh / aasta = 1 043 280 000 kWh ehk 1,043 TWh / aasta.
Mis see tähendab energiasüsiteemile:
Kogu elektritarbimine:
Arvutame kogu elektritarbimise protsentuaalse suurenemise:
(1,043 TWh / aasta / 7,9 TWh / aasta) * 100 = 13,2%
Seega suureneks Eesti kogu elektritarbimine ~13,2%, kui kõik praegused bensiinimootoriga sõiduautod läheksid üle elektrile,
ceteris paribus.
Öine elektritarbimine:
Arvutame täiendava elektritarbimise elektriautode tõttu öötundidel:
1,043 TWh / aasta (kogu täiendav tarbimine) * 0,75 (laadimine öösel) = 0,782 TWh/aasta.
Arvutame uue öise elektritarbimise pärast 75% elektriautode öist laadimist:
2,765 TWh/aasta (praegune öine tarbimine) + 0,782 TWh/aasta (täiendav öine tarbimine) = 3,547 TWh/aasta.
Arvutame öise elektritarbimise protsentuaalse suurenemise:
(0,782 TWh/aasta / 2,765 TWh/aasta) * 100 = 28,3%.
Nende arvutuste põhjal suureneks öine elektritarbimine ligikaudu 28,3%, kui 75% elektriautodest laeksid öösel.
Juhin tähelepanu, et öise tarbimise suurenemine on selle rehkenduse täpsusest märksa rohkem sõltuv, kui päevase suurenemine, kuna tarbimisfoon on öösel väiksem. Küll aga tekib mul küsimus:
Küsimus:
Kas keegi palun seletaks mulle, kuidas me saame tagada ca. 1/3 jagu kasvava öise elektrinõudluse lisanduvate päikesepaneelidega (sest see on praktiliselt ainus elektri tootmise liik, mida praegu juurde tuleb)? Või kuidas see tagatakse talvel? Talvel autoga ei sõida?
Positiivse poole pealt - selline bensiinist täielikult loobumine kasvataks impordi vähenemise arvelt Eesti SKP-d automaatselt 1,46%. Samuti väheneks oluliselt kaubavahetuse defitsiit (kuni 1/3)
P.S: See on töö kõrvalt ChatGPT abiga kokku visatud rehnut. Võimalik, et mina eksisin või ei märganud mõnda ChatGPT viga (terve rea ma parandasin). Kui viga näed laita, kirjuta PS - parandan.