Noh, soomlaste arvuliselt kõige suurem ost oli ikkagi Me-109 (162 lennukit). Huvitava kurioosumina jõudis neid Soome kohale 159, 3 tükki kukkus sodiks Soome jõudmata (kas need kogenud soome lendurid ei saanud ikka riukaliku messeri stardi- ja maandumisomadustega toime...?). Kõik ostetud messerid olid G-mudelid, mis olid päris räige tiiva erikoormusegaEdit: kui juba soomlaste lennukite lugemiseks läks, siis huvitaval kombel ei ostnud nad sakslaste käest ühtegi vene hävituslennukit, ainult pommituslennukeid. Küll aga pidasid nad vajalikuks osta sakslaste käest 44 Hawk-75 hävituslennukit. Mis nood omakorda Prantsusmaal oli sõjasaagiks saanud. Mis selle Hawk 75 tiivakoormus oligi? 75A-1 oli vist midagi 112 kg/ruutmeetrile...
Mulle meenub kuskilt uduselt (ei ole aega ka kontrollida), et soomlased ostsid siiski mingi koguse I-153, mida sakslased said saagiks "hävitatud lennuväljadelt", ka wikis figureerib (erinevalt I-16-st) päritolumaana seal taga Saksamaa.
Soome relvastuses oli ka Pe-2 pommitajaid 7 tk, mis olid kõik sakslastelt ostetud, kuna Talvesõjas (kus allasadanud lennukid olid Soome olulisim vene lennukite allikas) neid lihtsalt veel polnud. Need saidki olla pärit jällegi "hävitatud lennuväljadelt".
Ma ei saa hästi aru sellest uskmatusest selle variandi suhtes, et NSVL VVS väeosad lasid lihtsalt jalga ja jätsid tehnika maha. Sama "mudel" toimis väga kenasti muu raskerelvastuse puhul, millest valdav enamus ei saanudki mingeid lahinguvigastusi. Sai siis küte otsa või lihtsalt keegi karjus "meid piiratakse ümber" ja läkski jooksuks.
Solonin oma 22 juuni raamatus toob päris huvitava statistika Wehrmachti ja NSVL tanki- ja veoautokaotustest, kui Wehrmacht kaotas natuke tanke ja palju veoautosid, siis 1941 olid eelajaloolised "Gazonid" lausa uskumatu ellujäämisvõimega, palju parem kui T-34 tank - sellega sai ju 20 meest "ümber baseeruda" ja seepärast tankid kaotati, aga veoautod mitte. Wehrmacht aga võitles, mitte ei plaganud ja seepärast olid antud kaotused vastupidised.
Ma ise arvan, et Soome vähest huvi uue põlve NSVL hävitajate vastu (mida ka sakslaste saagiks langes) tingis pigem praktiline arusaam nende lennus hoidmise keerukusest. Kui "Isakkide" puhul oli kõik leiutatud (ja sinna külge sobisid nende lääne mootorite jupid, millelt mootorid kopeeritud olid), siis MiG-3 või LaGG-i omandamine polnud neile lihtsalt praktiline valik. Kui sülle niisama langes (3 LaGG-3), siis kasutati, aga ise juurde ei otsitud.
Edit: Soome kokku 21-st I-153-st olid 10 ostetud Saksamaalt. Ülejäänu olid enda trofeed või üles putitatud allakukkunud lennukid. Kuna I-153 maandumiskiirus on üsna madal, siis õnnestub temaga hädamaandumine teha enamvähem igas tasasemas kohas ja lennuk säilib (see seletab ka nende suurt arvu).