Orkide rubla nõrgenemisest võitvad ja kaotavad firmad.
Nõrgenev rubla-võitjad ja kaotajad:
Rubla kursi langus on muutnud Venemaa ekspordi konkurentsivõimelisemaks ja karistanud importivaid ettevõtteid, kuid koos lääneriikide sanktsioonidega on nõrgem valuuta muutnud kümnete ettevõtete elu keeruliseks, mis peaks sellest kasu saama.
Need ettevõtted, kes võtsid välisvääringus laenu, on nüüd hädas võla refinantseerimisega, kuna nad ei pääse Ukraina kriisi tõttu USA ja EL-i sanktsioonide tõttu lääne kapitaliturgudele, samas kui need, kes on lootnud kodumaisele tootmisele, on mugavad.
Venemaa keskpank hoidis 2023. aasta juuni koosolekul kuuendat järjestikust otsust oma baasintressimäära muutmata 7,5% tasemel, mis on kooskõlas turu ootustega, kuid märkis, et inflatsiooniriskide tõttu on eelseisvatel koosolekutel suurem võimalus intressimäärade tõstmiseks.
Kapitalikontroll on aidanud rubla teatud määral isoleerida geopoliitika vastu viimase 16 kuu jooksul pärast Venemaa tungimist Ukrainasse, kuid Jevgeni Prigožini marss Moskvasse kajas läbi turgude ja tekitas küsimusi president Vladimir Putini võimuhaarde kohta. Rubla languse peamiseks teguriks on saanud kaubavood. Valuuta edasise suuna määravad samad tegurid, mis seda praegu juhivad – impordi ja ekspordi muutumine, eriti energiasektoris.
Liiga nõrk valuuta ohustab aga inflatsiooni – kallima impordi tõttu – ja finantsstabiilsust, kuna see kutsub esile likviidsusnõudluse. Rubla madalam väärtus muudab importkaubad kallimaks, tõstes inflatsiooni. Rubla nõrgem võib põhjustada inflatsiooni järsu tõusu, mis võib vihastada venelasi, kelle eelarvet hinnatõusu tõttu venitatakse. Enamikul venelastel pole miljoneid dollareid sääste, aga võib-olla paar tuhat. Palka makstakse rublades ja seda kasutab enamik meist toidu, riiete ja üüri eest maksmiseks. Venelaste jaoks sõltub elatustase eelkõige töökohtade stabiilsusest, palkadest ja hindadest, mitte pesamunade kasvust.
Energiaettevõtted
Venemaa eksportivad energiaettevõtted peaksid kasu saama nõrgemast rublast, kuna nad müüvad naftat, gaasi ja tooteid välisvaluutas, peamiselt USA dollarites, kuid mõned on saanud löögi ka välisvaluutas hoitavate suurte võlgade tõttu. Nõrgem rubla annab Venemaale suuremad eksporditulud, kuna energiatulu laekub valdavalt välisvaluutas, samas kui valitsuse kulutused on valdavalt kohalikus valuutas.
Kaotajad
Rosneft, Venemaa juhtiv naftatootja ja toodangu järgi maailma suurim börsil noteeritud naftafirma.
Novatek, Venemaa suuruselt teine gaasitootja.
Võitjad:
Surgutneftegas, Venemaa suuruselt kolmas naftatootja.
Pangad: kaotajad
Mõned venelased sulgevad kontosid, eelistades hoida oma raha seifides või konverteerida rublasid välisvaluutadesse. Suurem laenunõudlus koos suletud kapitaliturgudega pigistab ka pangakapitali, sundides osa riigi kontrolli all olevaid panku riigilt abi paluma. Pangad on lähi- või keskpikas perspektiivis tõenäoliselt surve all, kuna likviidsus on vähenenud välisvõlgade tagasimaksmise ja klientide rahastamise aeglasema sissevoolu tõttu, samuti majanduse aeglustumise tõttu halvem varade kvaliteet ja kasumlikkus.
Toit:
Enamasti makstakse Winnersi toidueksportijatele välisvaluutas, nende kulud aga nõrgemas rublas.
Toit jaemüük: kaotajad
Toiduainete hinnatõusu tõttu väheneb müük ja kasum, kuna tarbijatel on vähem raha poodides kulutada.
Teravili: võitjad
Kohaliku valuuta madalseis on toetanud teravilja eksporti ja kasvatanud põllumeeste tulusid. Venemaa on üks maailma suurimaid nisu eksportijaid.
Mobiilioperaatorid: kaotajad
Mobiiltelefonioperaatorid saavad löögi nii kapitaliinvesteeringutele, peamiselt välismaistele seadmetele, tehtud kulutustest kui ka võlgadest.
Automüük ja tootmine
Rubla nõrgem ja kõrgem inflatsioon piiravad tarbijate kulutusi ja vähendavad ebaoluliste kaupade, näiteks autode müüki. Kunagi peeti Venemaa autoturgu üheks kõige kiiremini kasvavaks maailmas, järgnes Hiina.
USA ja EL ei kehtestanud otseseid sanktsioone autode ekspordile Venemaale ega tootmisele riigis. Nad keelasid Venemaale ainult “luksus” mudelite tarnimise (EL kehtestas selleks autode väärtuse künniseks 50 000 eurot ja rohkem). Sellest hoolimata põgenesid lääne kaubamärgid pärast sõja algust riigist massiliselt, tuues põhjuseks tarneahela probleemid.
Selle tulemusena vähenes 2023. aasta esimeses kvartalis 2022. aastaga võrreldes müüdud Euroopa, USA, Jaapani ja Korea autode osakaal 66,8%-lt 5,7%-le. Kõige rohkem osteti KIAsid (4000 autot), kuid selle tootja üldine langus on 87%. Teised Venemaalt välja tõmbunud margid müüsid autosid vaid kolmekohalistena või kadusid ametlikust statistikast sootuks. Hiina ettevõtted tajusid seda võimalust müüa 2023. aasta esimese kolme kuuga Venemaal 64 000 autot. Nende müügiosa kasvas 8,9%-lt 42%-le. Samal ajal on Venemaa tootjad endiselt 51% ees.
Venemaa ametliku statistikaameti Rosstati andmetel tõusid uhiuute Vene autode hinnad 2022. aastal keskmiselt 29,6%, samas kui Lääne autode hinnad kallinesid 39,1%.
https://twitter.com/Beefeater_Fella/sta ... 9127608322