Lemet kirjutas:Saksa televisiooni uudistesaates Turu ülikooli haigla ukse juures bussist väljunud mehes ära kapten Avo Pihti.
"Kui sa oled inimesega kaks aastat koos sõitnud ja näed teda läbi kiirabiauto akna
Siis kas nähti väljumas bussist või nähti mööduva kiirabi aknast? Päris suur ja põhimõtteline vahe.
Mina olen sellest videote ja "Pihti nägemiste" teemast saanud aru järgmiselt.
1. Mare Balticum/Diana II mehed nägid Rostockis erinevaid uudistevideosid. S.h. erinevad mehed nägid ka erinevates uudistesaadetes erinevaid videosid.
2. On üks Saksa uudistes kahel korral näidatud video, kus päästetud väljuvad kiirabimasinast mingi klaasustega hoone (ilmselt haigla) juures, mida nägid Aivar Kaur, Enn Lääne, Raivo Martinson, Tõnu Polakes. Mehed läksid Erich Moik juurde selle jutuga, et Piht oli pääsenud ja videos. Moik istus siis ka järgmite uudiste ajal teleka ette, aga seda videot enam ei näidatud.
3. Hiljem näidati selle video asemel nii TV-s kui Moigile ja teistele, kes hakkasid pärast Pihti kadumist selle video jälgi ajama, kas mingit teist sarnast videot, või seda sama aga lõigatud kujul. See koht on segane, et kas näidati alguses sama videot aga lõigatud kujul ja pärast video lõikamisele viitamist näidati juba hoopis teist videot, või näidatigi kohe juba hoopis teist videot ja sedagi oli lõigutud.
Jutt käib siis ilmselt (aga ma pole sugugi selles 100% kindel) sellest videost, mida näidatakse ka ETV uudiste saates siin
https://www.youtube.com/watch?v=EHNGojf5p64
Ka seda videot on 0:03 lõigatud ja osad autost väljujad on välja lõigatud.
Samat olukorda on siis filmitud ka teise nurga alt siin
https://www.youtube.com/watch?v=VNWV-z7laPk
aga seal pole samuti näha kõiki kiirabi masinast väljujaid.
Kusjuures 0:12 peaks väljuma kiirabist ka Pealtnägijas esinenud rootslane Anders Harald Eriksson, kes viidi 28.09 hommikul peale kella seitset päästeparvest helikopteriga Utö saarele (nagu ka väidetavalt Piht hommikul kella nelja paiku) koos Ülo Kikase, Einar Kuke ja Jaan Sterniga.
4. Siis hakati pärast Pihti kadumist taga otsima seda videot, kus oli ära tuntud ja nähtud väidetavalt Avo Pihti. Pöörduti ka telejaama poole, kust seda videot Saksamaal nähti. Läbi tuhniti ja läbi vaadati terve hulk toonaseid uudistevideosid, aga seda otsitavat videot enam ei leitud. Videote läbivaatamise käigus avastas aga Erich Moik (ja/või veel keegi?) selle teise video, mis on see siin
https://www.youtube.com/watch?v=yyfsUX_ ... e=youtu.be
ja arvas ka seal ära tundvat Avo Pihti.
5. Kui Rossija TV tegi dokufilmi (s.o. kohati n.ö. "dokufilm" - suhtuge ja vaadake reservatsiooniga) Estonia hukust, kust pärineb ka see lingitud lühike videlõik, siis nad otsisid just selle video välja ja näitasid Moik`ile. Seal filmis küll pealelugeja räägib, et need ongi need välja lõigatud kaadrid, aga.. no need võivad olla kusagilt välja lõigatud kaadrid (ei ole võimatu, et kui seal videos peakski olema Piht, et siis on need Pihti sisaldavad kaadrid välja lõigatud kõikidest videotest, kus nad sees juhtusid olema) ainult, et mingist teisest videost, mitte sellest kus Mare Balticum/Diana II mehed nägid Rostockis hommikul kahes uudiste saates Pihti.
Rossija TV film ise on siin (Pihti puudutav lõik algab 35:10)
https://www.youtube.com/watch?v=vSl2T0zEpW8
Seal muuhulgas räägib ka väliseesti ajakirjanik Heiki Tann, et nägi seda algset videot, kus Piht peal... ja enamgi veel... tal olevat olnud see video (selle video koopia või TVst tehtud lindistus siis ilmselt) ja ta olevat saatnud selle Rootsist Tallinna, kus see aga olevat kadunud.
*
Andi Meister seisukoht
Andi Meister: kapten Avo Piht võib olla elus
16. august 1997
Andi Meister esitab hulga tunnistusi ja dokumendikatkeid, mis kinnitavad Pihti pääsemist.
Reisiparvlaeva "Estonia" teise kapteni Avo Pihti võimaliku pääsemise kohta on rohkem tunnistusi ja oletusi kui tema huku kohta, väidab laevahuku uurimiskomisjoni endine esimees Andi Meister.
BNS-i kirjastuse avaldatavas raamatus "Lõpetamata logiraamat" esitab Meister hulga tunnistusi ja dokumendikatkeid, mis kinnitavad Pihti pääsemist. Paljud laevahukust pääsenud inimesed nägid Pihti viimati 28. septembri öösel "Estonia" välistekil. Laevaohvitseri tunnusteta särgis oli ta reisijate silmis samasugune reisija, kes püüdis meeskonna väidetava tegevusetuse tõttu teisi aidata, kirjutab Meister.
"Estonia" motorist Ivan Siljajev nägi Pihti kaheksanda teki päästepaadi juures päästeveste jagamas. Külmutusseadmete mehhaanik Andres Verro nägi Pihti samuti laeva ahtris viimase päästepaadi juures. "Estonia" restorani ettekandja Sirje Johanson nägi kaptenit samuti tekil käsklusi jagamas ja reisijaid aitamas. Laeva ohutusabi Ervin Roden sai tekil kapten Pihtilt korralduse minna appi laevapere tüdrukutele, kes püüdsid kaheksandalt tekilt päästeparve vette lasta.
Meister oletab, et Piht lahkus uppuvalt laevalt ühena viimastest ning sattus mõnele päästeparvele, kust päästekopter ta üles korjas. Kõige reaalsemaks peab Meister seda, et Pihti võttis pardale Rootsi kopter Y-64, mille pardal oligi ametliku aruande kohaselt vaid üks päästetu, kes viidi Utö saarele. Isik, kelle tõi saarele Y-64, jäi mingil põhjusel Utö evakuatsioonikeskuses registreerimata. Kopterite meeskondade aruannetest selgub, et Utö saarele viidi kokku 24 päästetut, Utöl koostatud nimekirjades ja laevahuku uurimiskomisjoni aruandes väidetakse aga, et Utöle toodi 23 pääsenut. "Üks inimene on puudu," kinnitab Meister.
Poolteist aastat laevahuku uurimiskomisjoni juhtinud Meister oletab, et Piht toimetati Utö saarelt edasi Turu ülikooli kliinikutesse, kus ta teistest pääsenutest eraldati. Pihti transportimisel jäi kapten korraks ka videokaamera ette ajal, mil väljus pisibussist.
28. septembri hommikul nägid Rostockis olevad Pihti kolleegid kaptenit Saksa televisiooni uudistesaates, kus teda näidati hetkel, mil ta väljus Turu ülikooli haigla ukse juures bussist. Laeva "Diana-II" arst Aivar Kaur, laojuhataja Enn Lääne, kaupluse juhataja Raivo Martinson ja hotelli purser Tõnu Polakes kinnitasid, et tundsid videolõigus näidatud mehes ära Pihti. Sama päeva õhtuks oli kaader Pihtiga televisioonis korratud videolõigust kadunud.
Pihti nimi sattus 28. septembri hommikul ka päästetute esimestesse nimekirjadesse, Pihti nime taga oli seal märge, et kapten on Turu ülikooli haiglas. Hiljem kadus Pihti nimi päästetute nimekirjadest.
Meister kirjutab, et üks Soome naisarst rääkis oma abikaasale, kuidas ta kutsuti õnnetuspäeva hommikul Turu ülikooli kannatanuid abistama. Arst helistas oma abikaasale, Turu laevaremonditehase projektijuht Erik Mõrdile ja ütles, et "nad peavad saatma kapten Avo Pihti haiglast autoga Helsingisse". Mõrd rääkis sellest uudisest Eesti kaptenile Erich Moigile. Kolm nädalat hiljem kinnitas Mõrd, et pole kunagi kellelegi Pihti kohta midagi rääkinud. "Kapten Moik kinnitab, et jääb oma sõnade juurde ja kuulis Mõrdilt uudist Pihti kohta," ütleb Meister.
30. septembril 1994 andis Rootsi meresõiduameti tollane juhataja Bengt Erik Stenmark intervjuu Reuterile ja väitis, et laevaõnnetuse uurijad on vestelnud kapten Pihtiga. Mõne aja pärast Stenmark vallandati. Rootsi kriminaalpolitsei on väitnud, et kapten Avo Piht hukkus laevaõnnetuses, kuid pole esitanud avalikkusele ühtegi seda kinnitavat tunnistust või dokumenti. (BNS)
https://www.ohtuleht.ee/7656/andi-meist ... -olla-elus
*
30.11.2000 a telekanal НТВ saates "Независимое расследование" olid kohal ka Enno Tammer, Aivar Kaur, Erich Moik ja ülal tsiteeritud Heiki Tann
Tammer Moskvas Estonia-saates
Eesti Päevalehe ajakirjanik Enno Tammer esineb neljapäeval NTV saates "Sõltumatu juurdlus", mis käsitleb parvlaeva Estonia huku erinevaid versioone. Tammer ütles eile Moskvast, et saate stsenaarium on rahulik ja maffiaversioon seal kõlama ei jää. "Olen stsenaariumi läbi lugenud ja minu meelest pole see sensatsiooniline, pigem rahulik," lausus Tammer. Tema sõnul esitatakse saates ka küsimus, kas kapten Piht ja osa teisi kadunuks jäänuid võisid pääseda. Ta ütles, et saates püstitatakse ka hüpotees, et neid meeskonnaliikmeid oli kasulik varjata kindlustussumma saamiseks firmalt Skuld. Lisaks Tammerile on Moskvas NTV stuudios ka kapten Erich Moik, laevaarst Alvar Kaur ja Heiki Tann.
https://epl.delfi.ee/eesti/luhidalt?id=50792364
Saade ise siin
https://www.youtube.com/watch?v=pYZl1Fen6Vs
kadunud päästetutest alates 28:10
Aivar Kaur (laevaarst) räägib seal ise, mida mehed Rostockis nägid ja mis videosid neile hiljem näidati ja Moik räägib ise, mida tema nägi või ei näinud.
Jutta Rabe räägib muuhulgas seal, et kui ta läks Saksa ZDF telekanalisse (kust Mare Balticum/Diana II mehed Rostockis olles hommikul uudistevideot nägid) Pihti videot otsima, siis seal seda enam ei olnud, kuna üks Saksa eriteenistus oli käinud ja selle ära viinud.
*
Videote
Nr.1
https://www.youtube.com/watch?v=VNWV-z7laPk ja Nr.2
https://www.youtube.com/watch?v=EHNGojf5p64 võrdlus:
Nr.1 videos astub esimesena meditsiinimasinast maha sama mees kes on Videos nr.2 esimene
Nr.1 videos astub teisena meditsiinimasinast maha sama mees kes on Videos nr.2 teine
Nr.1 videos astub kolmandana meditsiinimasinast maha Anders Harald Eriksson. Videon nr.2 on sellest kohast alates lõigatud
Nr.1 video lõppeb sellega, et meditsiinimasinast astub maha Anders Harald Eriksson
Nr.2 video jätkub pärast väljalõiget kohas, kus Anders Harald Eriksson on juba kaadrist kadunud ja hoonesse sisenenud
Nr.1 videos ei ole näha kedagi hoone lahtise klaasukse taga (ukse taga on tühjus) kuniks maha hakkab tulema Anders Harald Eriksson. Siis on vilksamisi läbi klaaside ja läbi kiirabi auto ukse klaasi näha, et seal toimub inimeste liikumine suunaga hoone ukse poole.
Nr.2 video alguses on näha läbi selle sama hoone klaasukse, et kiirabi masinast paremalt liigub hoone poole samuti inimesi, kes on mähitud tekkidesse. Peale katkestuse kohta videos on näha, et kaadris olevad isikud tulevad hoopis ukse tagant, mitte ukse ees seisvast kiirabi masinast. Samal ajal on näha, et vähemalt üks inimene veel tuleb välja ka ukse ees seisvast kiirabi masinast.
Tundub nii, et lisaks ukse ees seisvale masinale tuleb päästetuid veel ka teisest või teistest kiirabi masinatest.
Videos nr.1 on näha, et tegemist on ilmselt tavalise kiirabi masinaga, kus tagant vaates vasakul on kanderaam ja paremal üks istekoht meedikule.
Ühes sellises medistsiinitranspordi või kiirabi mikrobussis (
oletatavalt VW T4, mida 90-ndatel Soomes üsna laialdaselt kiirabis ja muus meditsiinitranspordis kasutati), kuhu saab sisse ja kust saab välja tagumise ukse (kanderaam) + ühe lisa küljeukse kaudu (meditsiinitöötaja), saab olla 4 (tõenäoline) inimest lisaks juhile ja kõrvalistujale. Seega saab ühest masinast välja tulla ilmselt ainult neli päästetut.
Seega kui seda videot lõiguti selle pärast, et varjata kedagi pääsenutest, siis see inimene pärines ilmselt mõnelt muul meditsiinimasinalt, kust rahvas tuli ukse tagant ja ukse ees seisvast meditsiinimasinast mööda.
Juhul kui meditsiinimasinast tuli välja rohkem kui neli inimest, siis võis(id) "väljalõigatud isik(ud)" pärineda ka ukse ees seisvast masinast.
Videos nr. 3
https://www.youtube.com/watch?v=yyfsUX_ ... e=youtu.be on näha, et kiirabi masina küljel on kirjad "Farsta" ja "B 804".
Farsta on Stockholmi linnaosa, seega on see filmitud Rootsis.
Videos nr.2 on kiirabi tagauksel näha kiri SSK (Suomen Sairaankuljetusliittoa).
Seega see on tõenäoliselt filmitud Turu ülikooli haigla kiirabi vastuvõtu ukse ees, nagu ka on väidetud.
Turu ülikooli haigla kiirabi vastuvõtu uksed
*
Pihti väidetav teekond ja transpordivahendid millega teda veeti või võidi vedada.
Laevahuku kohast Utö saarele helikopteriga.
Edasi on kaks peamist teooriat, Avo Pihti naise oma ja uurimiskomisjoni esimese esimehe oma.
Sirje Piht kirjutas:Avo Piht võeti 28. septembri öösel päästekopteri Q97 pardale ja toimetati täie tervise juures kell 4.20 Soome lähedale Utö saarele. Kell 4.47 viidi Piht edasi Marienhamni (Maarianhamina*) helikopteriga Y69
Andi Meister kirjutas:Avo Piht viidi õnnetuspaigast helikopteriga Y64 Utö saarele ja sealt edasi Turu ülikooli haiglasse
Kuna kuskil dokumendis on märge, et Piht on Turu ülikooli haiglas (+ mitmed räägivad, et just Turu ülikooli haiglas olevat teda nähtud), siis tundub teine variant usutavam.
Ilmselt (täit kindlust ei ole) viidi kõik Utöle viidud päästetud helikopteri(te)ga Turu ülikooli haigla juurde. Sinna oli just ehitatud uus helikopteri maandumisplats.
Turu ja Utö vahel käis helikopteritega tihe sebimine. Utöle viidi arste ja Utölt toodi päästetuid.
https://lounaeestlane.ee/estonia-paaste ... tel-naine/
Võimalik, et mitte kõik kopterid ei maandunud Turu haigla juurde vaid kusagile mujale ja sealt siis veeti kiirabimasinatega neid Turu haiglasse.
Turust viidi Piht teise teooria kohaselt väidetavalt edasi Helsingisse (ilmselt siis mingi maismaasõidukiga).
Seega (kui kogu see jutt Pihti pääsemisest peaks pädema) võis olla mitmeid erinevaid hetki, kui Piht viibis erinevates sõidukites ja seega võis olla ka mitmeid erinevaid videosid nendest erinevatest sõidukitest.
* Marienhamni viidi Utölt muidu ka teisi päästetuid. Näiteks Estonia raamatupidaja Siiri Salme
https://www.err.ee/521089/estonialt-paa ... lt-muutuda
*
Kõige huvitavamad on alati vahetult sündmustega samal ajal produtseeritud kirjutised.
"Rahva tõeline hääl" kirjutas 29.09.1994
Hanko Tervisekeskuse peaarst Matti Saloranta ütles BNS-ile, et tema haiglasse toodi 13 inimest, neist 4 eestlast. Päästetute nimesid Saloranta ei avaldanud, kuid ütles, et nende tervislik seisund on rahuldav. Turu linnahaigla valvearst Kristjan Bertenyi ütles BNS-ile, et haiglasse on toodud üks laevaõnnetusest pääsenu. “Oleme valmistunud vastu võtma teisigi merehädalisi, kuid tõenäoliselt suunatakse nad teistesse haiglatesse,” arvas ta. Turu Ülikooli keskhaiglas oli samuti üks inimene. Länsiuudenmaa piirkonnahaigla peaarst Lasse Saloranta ütles BNS-ile, et tema haiglasse on toodud 3 päästetut, neist üks eestlane. Eestlase seisund oli madala kehatemperatuuri tõttu kriitiline. Ahvenamaa keskhaiglasse toodi 8 inimest, neist 2-3 eestlast. Stockholmi Huddinge haiglasse viidi kaheksa ellujäänut, neist vähemalt üks eestlanna - laeva tantsija. Turu rannavalvekeskuse kohtuarst Antti Jääskeläinen ütles BNS-ile, et suurem osa päästetuist on rootslased ja eestlased. Kui õnnetusest oli möödunud 9 tundi, arvas Jääskeläinen, et rohkem päästetuid pole eriti oodata....
...AP teatel võeti laeva “Symphony” pardale 10 pääsenut. Kella 2 ja 3 vahel toodi sinna kaks meeskonnaliiget - köögitööline ja orkestriliige - ning kaks reisijat. Veel kuus inimest toodi kopteriga kella 6 paiku....
...Rootsi kopteripiloot Stefan Carneros kirjeldas AP-le, et päästetööd tormis olid “kirjeldamatult rasked". Kui kopter päevavalguses Stockholmi tagasi pöördus, oli lennumasina pardal vaid üks päästetu - noor eestlanna, kes vinnati jääkülmast veest kopteri pardale vintsiga. Ta oli olnud mitu tundi päästeparvel. Neiu viidi Huddinge haiglasse....
...“Mariella” päästis külmast tormisest merest viisteist inimest....
...Siiani pole leitud 796 inimest, kelle nimed kanti reisipraam “Estonia” nimekirja enne väljumist Tallinna sadamast. “Estonia” uppumispaigal toimuvaid päästeoperatsioone juhtiva Raimo Tiillkaise sõnul on seni veest leitud 168 inimest. “Me oleme leidnud 126 pääsenut ja 42 surnukeha. Kokku oli laeva pardal 964 inimest ja seega on 796 inimest siiani kadunud,” ütles Tiilikainen eile õhtul kella kaheksa. “Praeguseks on Jäänud väga vähe lootust kedagi elusana leida.”...
...Esimesena jõudsid õnnetuspaigale autopraamid “Mariella”, “Silja Europa” ja “Silja Symphony”. Need laevad korjasid ühtekokku merest välja umbes kolmkümmend inimest. Utö saarele, mille läheduses õnnetus juhtus, oli kella poole seitsmeks eile hommikul toimetatud üksteist “Estonialt” päästetut. Utö saare kindlustuse asekomandör ülemleitnant Jarkko Miettinen ütles pressile, et kõik päästetud olid läbi külmunud ja šokiseisundis. Mõnedel oli kergeid kriimustusi, kuid keegi polnud tõsiselt vigastatud. Saarele toimetatud ellujäänute hulgas on Rootsi, Vene, Soome, Eesti ja Hollandi kodanikke.
https://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=is&o ... =staticpdf