234. leht 666-st
Re: Autoteema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 13:58
Postitas Kapten Trumm
Manurhin kirjutas: ↑29 Dets, 2022 4:53
Igatahes minek on sellel tapjamossel pehmelt öeldes hämmastav. Poleks tol korral Raadil omaenda silmaga saanud kapotialust uurida, no elu sees ei usuks, et 1,5 liitrine ja 4 silindriline Mosse mootor sellisteks asjadeks võimeline on. Tol korral Mosse küll lausa esiotsa maast lahti ei tõstnud, aga ühel katsel hakkas kergelt vibama ja sõitis mõned raja keskel olnud lambid puruks. Korraks tekkis juba hirm, et kui nüüd käest ära läheb, siis on laibad ka taga.
Kui ma õigesti mäletan, siis Žiguli mootorist pigistas Stasys Brundza mingi 160 hj välja (Lada VFTS) ja tolle tippkiirus oli midagi natuke üke 200km/h. No muidugi, kiirendusvõistlus ja ralli on ka kaks eri asja nagu 100 meetri jooks ja maraton. Ilmselt see betooni täis valatud jahutussärgiga Mosse mootor üle paari-kolme minuti järjest töötada ei saakski, vajab vahepeal mahajahtumiseks aega.
Kui venelased poleks Fiat 124 tootmislitsensi läbirääkimistel välja rääkinud teatud ümberehitusi võrreldes esialgse Fiati konstruktsiooniga, siis võibolla oleks VFTS ja Brundza tegelenud hoopis mossega.
Osad muudatused olid ralliautole sobivad, osa mitte. Peamised erisused 2101-, mis Fiatist erinesid
1. 2101 mootor sai plokikaanes asuva ülanukkvõlli, originaalne oli alanukkvõlli ja tõukurvarrastega (selle vastu olevat itaallased enim sõdinud). Seepärast tuli mootori päris kõvasti ringi teha. Miks seejuures ei kasutatud aga juba 412 mootoril juurutatud crossflow - tüüpi plokikaant, jääb segaseks.
2. 2101 tagasild on spiraalvedrudel ja reaktiivvarrastel, Fiati oma oli lehtvedrudel. Lada tüüpi sild aga oli üks peamisi juhitavuse eeliseid mosse ees.
3. 2101 tagapidurid olid trumlitega, kuid Fiat oli nelja ketaspiduriga. Siin ehk tehti rallimeestele karuteene. Trummelpidurite paremus avaldub poristel teedel.
Kui Brundza VFTS arendas 160 hobust, siis AZLK tehases ehitatud 2140 1,6 mootoriga 140, kuid näiteks BMW 2002 võidusõiduversioonid andsid 2,0 "Mosse" mootorist 240 hobujõudu. Kui lugeda raamatuid, siis mosse mootorist millegi tegemiseks vajanuks see uut mootoriplokki, kuna sellel innovatiivsel vannilaadsel plokil polnud piisavat jäikust ning ühel hetkel ei püsinud raamlaagrid enam ühel joonel, millele järgnes kokku jooksmine. BMW M10 mootor aga oli igikõva malmplokiga, millest aeti välja kõvasti jõudu ja plokk kannatas küll. Ladal jällegi oli ka vanamoodsam, malmist plokk.
Venemaal on neid ralli 2140 replikasid mitmeid ehitatud samade meeste poolt, kes neid tehases ehitasid, mossest ralliauto saamine vajab päris korralikku ringitegemist, tagasilda hoitakse paigal lisatavate reaktiivvarrastega, lonzeroonid keevitatakse pikemaks ja ühendatakse tagavedruse esimeste kinnitustega jne jne jne.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 14:10
Postitas Lemet
kuid näiteks BMW 2002 võidusõiduversioonid andsid 2,0 "Mosse" mootorist 240 hobujõudu.
????????? Egas lugupeetav ometi taha hakata saagima sel jabural teemal, et 412 on bemu pealt maha viksitud jõuallik???
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 14:13
Postitas Kapten Trumm
Loomulikult mitte, lihtsalt BMW-l olid arhailisemate lahenduste pealt märksa kõvemad tulemused.
Mosse mootor meenutab BMW M10 mootorit lihtsalt väliselt ja sellega sarnasused lõppevad.
Kui venelased võtnuks BMW mootorit ikka tõsiselt kopeerida, ehk oleks ka siis mosse tõug veits parem saanud
Igal juhul, sõltumata AZLK ponnistustest, siiski mossest võidusõidus VFTS-ile konkurenti ei saanud. Oli mingeid üksikuid edukaid välgatusi, kuid laiemalt paistis Lada olevat andekam toorik. Kes vanasti Vasalemma rallikrossi regulaarselt vaatamas käis, see ehk mäletab seal Koltsovi mosset, mis korra pjedestaalile Ladade kõrvale mahtus. Sellel olla väntvõll olnud tervenisti kuullaagrite peal, rääkis rahvas.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 14:15
Postitas Lemet
Tegelikuses oli 412 mootor bemu omast märksa innovaatilisem.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 16:38
Postitas Kapten Trumm
Selle innovatsiooniga käisid Vene oludes kaasas ka massiivsed kvaliteedi- ja töökindlusprobleemid. Alustades samast pehmevõitu mootoriplokist kuni sinnamaani välja, et kogu see ime ei olnud tehtud kuigivõrd kvaliteetsest (loe pehmest ja vedelast) alumiiniumist. Soovides saada mosse plokikaane tasapinnalihvi, saad ilmselt sõimusõnade osaliseks, sest materjal, millest see tehtud, ummistab masinat ja toob töötegijale rohkelt jama kaasa.
Kogu selle innovatsiooni (mootori konstruktsioon) taga oli tegelikult normaalse remondi infra puudumine ja mootori napp ressurss, taolise konstruktsiooniga mootori kapitaalremont on võimalik teha ilma ühegi tööpingita, kasutades vastavat remondikomplekti, kus sisalduvad kolvid rõngastega, hülsid, saaled ja väntvõll (viimast pole vaja, kui originaal pole rikutud). Pehmest alumiiniumist plokikaant on ammustest aegadest "lihvitud" vastu suurt käiakivi ja ega selle pisike kõverus ka suur draama pole - tikkpoltidega saab selle "õigeks" venitada ka teatud maani.
Kuivade hülssidega malmploki puhul selline asi võimalik ei ole, kuna hülsside mõõtu ajamine nõuab tööpinke.
See kaalutlus ilmselt tingiski need sissepandavate hülssidega alumiiniumplokid venes (mitte ainult mossel, vaid ka ZMZ mootoritel). Paraku aga taoline konstrui ei saa olla kuigivõrd tugev eelkõige väändejäikuse mõttes.
412 plokk
BMW M10 plokk
Kumb on tugevam (ses mõttes, et säilitab oma kuju koormuste all)?
Kogu selle tugevuse teema praktiline väljendus on ehk selles, et see alumiiniummootor ei pea praktikas õli, sest kõik need alumiiniumist detailid "elavad" liigselt ja kui laua peal on võlli ots ja simmerling ilusti ühte langeva tsentriga, siis auto peal see enam nii olla ei pruugi.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 16:46
Postitas Kapten Trumm
2106 mootori plokk kah
https://lada-vaz.com.ua/en/detali-dviga ... tovaz.html
Üsna selge, miks peale väikest järelemõtlemist valis VFTS alusautoks Lada.
Lisaks veel see pisike probleem, et Ladal oli Togliattis oma mootoritehas ja mida seal tehti, oli enamvähem kontrolli all, Gaz-i ja mossede mootoreid tootis enamiku aja alltöövõtja (esimesel ZMZ ja teisel UZAM) ja võib arvata, et seal oli rahval suhteliselt pohlad, kui head või halvad nende mootorid olid. See võibolla ka seletab, miks Ladadega vähem probleeme oli.
Re: Autoteema
Postitatud: 04 Jaan, 2023 18:47
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑04 Jaan, 2023 13:58
Manurhin kirjutas: ↑29 Dets, 2022 4:53
Igatahes minek on sellel tapjamossel pehmelt öeldes hämmastav. Poleks tol korral Raadil omaenda silmaga saanud kapotialust uurida, no elu sees ei usuks, et 1,5 liitrine ja 4 silindriline Mosse mootor sellisteks asjadeks võimeline on. Tol korral Mosse küll lausa esiotsa maast lahti ei tõstnud, aga ühel katsel hakkas kergelt vibama ja sõitis mõned raja keskel olnud lambid puruks. Korraks tekkis juba hirm, et kui nüüd käest ära läheb, siis on laibad ka taga.
Kui ma õigesti mäletan, siis Žiguli mootorist pigistas Stasys Brundza mingi 160 hj välja (Lada VFTS) ja tolle tippkiirus oli midagi natuke üke 200km/h. No muidugi, kiirendusvõistlus ja ralli on ka kaks eri asja nagu 100 meetri jooks ja maraton. Ilmselt see betooni täis valatud jahutussärgiga Mosse mootor üle paari-kolme minuti järjest töötada ei saakski, vajab vahepeal mahajahtumiseks aega.
Kui venelased poleks Fiat 124 tootmislitsensi läbirääkimistel välja rääkinud teatud ümberehitusi võrreldes esialgse Fiati konstruktsiooniga, siis võibolla oleks VFTS ja Brundza tegelenud hoopis mossega.
Osad muudatused olid ralliautole sobivad, osa mitte. Peamised erisused 2101-, mis Fiatist erinesid
1. 2101 mootor sai plokikaanes asuva ülanukkvõlli, originaalne oli alanukkvõlli ja tõukurvarrastega (selle vastu olevat itaallased enim sõdinud). Seepärast tuli mootori päris kõvasti ringi teha. Miks seejuures ei kasutatud aga juba 412 mootoril juurutatud crossflow - tüüpi plokikaant, jääb segaseks.
2. 2101 tagasild on spiraalvedrudel ja reaktiivvarrastel, Fiati oma oli lehtvedrudel. Lada tüüpi sild aga oli üks peamisi juhitavuse eeliseid mosse ees.
3. 2101 tagapidurid olid trumlitega, kuid Fiat oli nelja ketaspiduriga. Siin ehk tehti rallimeestele karuteene. Trummelpidurite paremus avaldub poristel teedel.
Kui Brundza VFTS arendas 160 hobust, siis AZLK tehases ehitatud 2140 1,6 mootoriga 140, kuid näiteks BMW 2002 võidusõiduversioonid andsid 2,0 "Mosse" mootorist 240 hobujõudu. Kui lugeda raamatuid, siis mosse mootorist millegi tegemiseks vajanuks see uut mootoriplokki, kuna sellel innovatiivsel vannilaadsel plokil polnud piisavat jäikust ning ühel hetkel ei püsinud raamlaagrid enam ühel joonel, millele järgnes kokku jooksmine. BMW M10 mootor aga oli igikõva malmplokiga, millest aeti välja kõvasti jõudu ja plokk kannatas küll. Ladal jällegi oli ka vanamoodsam, malmist plokk.
Venemaal on neid ralli 2140 replikasid mitmeid ehitatud samade meeste poolt, kes neid tehases ehitasid, mossest ralliauto saamine vajab päris korralikku ringitegemist, tagasilda hoitakse paigal lisatavate reaktiivvarrastega, lonzeroonid keevitatakse pikemaks ja ühendatakse tagavedruse esimeste kinnitustega jne jne jne.
FIAT 124 tagavedrustus oli spiraalvedrudega pikemalt siin
https://www.carthrottle.com/post/zdzerd3/
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 9:52
Postitas Kapten Trumm
Nende tagavedrustustega on tegelikult lugu natuke keerukam, mujale müüdud Fiati tootmislitsensid (näiteks Polski Fiat) olid jällegi lehtvedrudega.
Uuem Fiat 125, mis NSVL-s muutus 2103-ks oligi ainult lehtvedrudel tagasillaga.
Mulle on sellest loost jäänud selline mulje, et olles ära ehmatatud Fiati katsetuste tulemustega NSVL-s (kus katsetatud 124 tugevus jättis soovida) üritasid itaallased suruda venelastele peale lehtvedrudega töökindlamat lahendust (nagu natuke vanemal 125-l), kuid venelased pidasid seda aegunuks ja päeva lõpuks läks tootmisse spiraalvedrudega lahendus, mida venelased siis oma äranägemisel tugevdasid.
Iseenesest on see käik natuke ebaloogiline, sest kõik nõuka sõiduautod peale sapika olid toona tagumiste lehtvedrusega, isegi valitsuse Zilid.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 13:11
Postitas Lemet
Venemaal on neid ralli 2140 replikasid mitmeid ehitatud samade meeste poolt, kes neid tehases ehitasid, mossest ralliauto saamine vajab päris korralikku ringitegemist, tagasilda hoitakse paigal lisatavate reaktiivvarrastega, lonzeroonid keevitatakse pikemaks ja ühendatakse tagavedruse esimeste kinnitustega jne jne jne.
Üks selline ehitati 80ndate lõpus ka Eestis valmis.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 13:17
Postitas Kapten Trumm
Rallimosse tutvustus
https://www.youtube.com/watch?v=cubpOyMLDGg
Tundub, et nende rallimossede toorik on 2140-117 ehk nn SL-mosse. Seal on plastmassist stanged ja teistsugune armatuurlaud.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 15:24
Postitas Lemet
Siinehitatu baasiks oli tavaline 2140 (nagu ka toona Moskav tiimil sõita olnud) Liiati- sisuliselt polnud mingit vahet- teised stanged ja tagatuled tükkis salongiga ei muutnud midagi, liiati utiliseeriti "puška" puhul kõik need detailid nii ehk naa... ja järele jäi tavaline 2140.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 21:56
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑05 Jaan, 2023 9:52
Nende tagavedrustustega on tegelikult lugu natuke keerukam, mujale müüdud Fiati tootmislitsensid (näiteks Polski Fiat) olid jällegi lehtvedrudega.
Uuem Fiat 125, mis NSVL-s muutus 2103-ks oligi ainult lehtvedrudel tagasillaga.
Polski FIAT on litsentsi järgi valmistatud FIAT 125 (FIAT 125p), mis on teine auto kui FIAT 124.
2103-l ei ole mitte midagi ühist FIAT 125-ga peale mõnede välisviimistluselementide kopeerimise.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 05 Jaan, 2023 23:22
Postitas OLAVI
AMvA kirjutas: ↑05 Jaan, 2023 21:56
Kapten Trumm kirjutas: ↑05 Jaan, 2023 9:52
Nende tagavedrustustega on tegelikult lugu natuke keerukam, mujale müüdud Fiati tootmislitsensid (näiteks Polski Fiat) olid jällegi lehtvedrudega.
Uuem Fiat 125, mis NSVL-s muutus 2103-ks oligi ainult lehtvedrudel tagasillaga.
Polski FIAT on litsentsi järgi valmistatud FIAT 125 (FIAT 125p), mis on teine auto kui FIAT 124.
2103-l ei ole mitte midagi ühist FIAT 125-ga peale mõnede välisviimistluselementide kopeerimise.
Fiat 125`el oli ehituses olulisi erisusi, nagu näiteks mootori õlitus läks otse õlipumbast õlikanalitesse ja läbi õlikanali õlifiltrisse, kus asus reduktsiooniklapp ning õli jooksis läbi filtri otse tagasi karterisse.
Auto kasutusjuhendis oli sellekohane õlitussüsteemi joonis koos hoiatusega kasutada originaalset õlifiltrit.
Kui tavaliselt kasutatakse kardaanil kahte kardaaniristi (sest üks kardaanirist ei ole püsikiirusliigend), siis sellel oli kardaanil kolm kardaaniristi ja kolmas rist oli teiste ristide suhtes 45 kraadise nurga all.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 09 Jaan, 2023 11:25
Postitas Kapten Trumm
Lada VFTS oli küll änksa pill, ainult tuleb meeles pidada, et tegu oli B-grupi ralliautoga, kus ümberehitused olid suhteliselt vabad. Läänes finaliseerus B-Grupp 500 hj tuld hingavate monstrumitega, mis muutusid eluohtlikuks. Nende kõrval oli VFTS ikka suht sääse pirin.
B-grupi autot üritati teha ka Tauriast (ZAZ-1102) ja Samarast, kuid need katsed lõppesid peagi B-grupi keelamisega. See VFTS-is tehtud Samara EVA jõudis meil ka vist Old Toomas Rally'l nullautona ennast näidata. Samarad, millega siin rallit sõideti, olid juba A-grupi omad.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 09 Jaan, 2023 12:48
Postitas Kapten Trumm
Lemet kirjutas: ↑05 Jaan, 2023 15:24
Siinehitatu baasiks oli tavaline 2140 (nagu ka toona Moskav tiimil sõita olnud) Liiati- sisuliselt polnud mingit vahet- teised stanged ja tagatuled tükkis salongiga ei muutnud midagi, liiati utiliseeriti "puška" puhul kõik need detailid nii ehk naa... ja järele jäi tavaline 2140.
Need klassikalised rallimossed, mida AZLK tehases ehitati, omasid A-grupi homologatsiooni, mis tähendas stangede, armatuuri ja enamiku salongielementide säitlitamist. Põhiline halvemus VFTS ees oli see, et mosse oli raskem (A-grupis olid keelatud asjad, mida VFTS-i kergendamiseks teha võis). VFTS-il näiteks olid mõlemad stanged eemaldatud, A-grupi mossel või Samaral olid need alles.
SL-i kasutamine võis olla seepärast, et selle moodsamad plastikstanged (toodeti Jugoslaavias) olid kergemad ja aerodünaamilisemad kui kodused terasest stanged, samuti oli SL loodud rohkem ekspordi mõttega ehk siis rallitati sellega, mida oli vaja välismaale müüa.
AZLK ehitas B-grupi auto valmis kah, aga mitte enam 2140-st, vaid 2141-st
https://www.thedrive.com/news/38453/the ... -rally-car
Mootoriks väidetakse olevat 2,0 liitrine, 175 hobujõudu.
Kolmas, valminud B-grupi auto oli ZAZ-1102 Tauria põhjale tehtud ja siin tuleb tõdeda, et Eesti mehed selle valmis tegid.
Muidugi, sõltumata näpuosavusest oli konkurents ralli MM-l, kus domineerisid 500 hobujõulised neliveolised autod, oli täiesti lootusetu.