USA on jõudsalt arendanud tehisintellekti militaarvaldkonnas.
USA õhuvägi kinnitas: pidasime kahevõitluse tehisaru ja inimpiloodi juhitud lennukite vahel
Tehisaru pandi õhulahingus vastamisi tavalise piloodiga. Kes võitis?
Tehisaru pandi õhulahingus vastamisi tavalise piloodiga. Kes võitis?
USA kaitseministeeriumi kõrgtehnoloogiliste uurimisprojektide amet (Defense Advanced Research Projects Agency ehk DARPA) avaldas neljapäeval, et tehisintellekti juhitud hävituslennuk osales edukalt õhulahingus inimpiloodi vastu.
DARPA alustas tehisintellekti rakenduste katsetamisega juba 2022. aasta detsembris osana oma õhuvõitluse arengu (Air Combat Evolution ehk ACE) programmist.
Selle eesmärk oli välja töötada tehisaru süsteem, mis suudab täiesti iseseisvalt juhtida hävituslennukit, järgides samal ajal õhujõudude ohutusprotokolle ja juhiseid.
Pärast esimesi õhulahingu simulatsioone tehisaru piloodiga paigaldas DARPA süsteemi oma eksperimentaallennuki X-62A pardale. See lubas viia tehisaru juhitava lennuki California osariigis asuvas Edwardsi õhujõudude baasis päriselt õhku, kus tehti septembris 2023. aastal läbi esimene edukas õhulahingu test inimesega.
Kuigi inimpiloodid olid ka X-62A pardal ja neil oli võimalus tehisintellekti süsteem «punasest nupust» välja lülitada ning ise juhthoovad haarata, kinnitab DARPA, et ohutuslüliti kasutamise vajadust ei tekkinud «ühelgi hetkel».
X-62A asus õhus vastamisi inimese juhitud kerge hävituslennukiga F-16. Õhulahingus demonstreerisid mõlemad lennukid lähedalt kohtumisi ja jõudsid üksteisele kuni 610 meetri kaugusele kiirusel umbes 1931 km/h.
Katselennukis X-62A istusid igaks juhuks ka inimesed, kuid kunstmõistuse käest ei olnud vaja juhtimist üle võtta.
Katselennukis X-62A istusid igaks juhuks ka inimesed, kuid kunstmõistuse käest ei olnud vaja juhtimist üle võtta. Foto: DARPA
DARPA ei avaldanud, milline lennuk õhulahingus nii-öelda võitis.
«Õhulahingud olid probleem, mida lahendada, et alustada tehisintellekti süsteemide autonoomsete testidega õhus,» sõnas õhujõudude katsepilootide kooli peakatsepiloot William Gray, «iga õppetund, mille saame, annab meile teadmisi, milliseid ülesandeid võiks tehisintellekti süsteemidele anda.»
Agentuur on seni teinud kokku 21 katset ja testid jätkuvad aastani 2024. Tehisaru kiire areng on tekitanud muret selle üle, kuidas sõjavägi süsteeme kasutada võiks. Wall Street Journal kirjutas näiteks eelmisel aastal, et Pentagon soovib arendada tehisintellekti süsteeme kaitse eesmärgil ja oma droonide võimekuse suurendamiseks.
Vähem kui aasta jooksul alates tehisintellekti agentide esialgsest paigaldamisest X-62A lennukile kuni esimese tehisintellekti ja inimese vahelise nägemisulatuses toimunud õhulahinguni on arendusmeeskond teinud üle 100 000 koodirea lennukriitilisi tarkvarauuendusi kokku 21 katse jooksul.
X-62A kasutamine õhulahingutes näitas edukalt, et tehisaru ohutu kasutamine on võimalik ka lennunduses. Esimene masinõppepõhise autonoomia kasutamine lennukriitilistes süsteemides loob aluse tuleviku lennunduse kunstmõistuse lahenduste loomiseks, usuvad arendajad, need on turvalisemad ja usaldusväärsemad nii äri- kui ka militaarrakendustes.
Video tehisaru kandumisest lennundusvaldkonda
https://www.youtube.com/watch?v=C8yjtaZfNCw