278. leht 666-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 8:48
Postitas Kapten Trumm
Madis Reivik kirjutas: ↑08 Juul, 2023 11:25
Loomkatse oli show mitte tehnika.
M5 sikutati enne 12 tonnini ja siis läks mõõteahel katki
Nii et selle käigus sai ta vigastada
Seega uus katse oleks tulnud teha uue kepsuga.
Tõmbetugevus ei ütle anyway suurt midagi, kuna kepsud töötavad valdavalt survele ja seal on olulisem väsimustugevus (tõmme-surve) vahelduvad pidevalt.
Ei ole õige. Need laiali lennanud kepsud, mida mina näinud olen, on kõik laiali lennanud tõmbele. Kas siis kolvi kinni jäämisest silindrisse või siis ülearusest kolvikiirusest - purunemine on analoogne videos nähtavaga. Olen näinud ühte kepsu, mis on saanud kannatada survest (klapid läksid pähe ka klapitaldrik jäi kolvi ja plokikaane vahele. Tulemuseks oli vaevumärgatav kepsu keerdumine ümber pikitelje (kepsu silmad ei olnud enam ühel teljel).
Olen kuulnud lugusid, kus inimesed on sõitnud autoga vette ja vesi sattus silindrisse, kepsud läksid kergelt välku meenutavalt kõveraks, aga ei murdunud. Ise näinud pole.
Mossel andsid järgi ainult kepsupoldid, need aga saab alati tugevamate vastu vahetada (ARP näiteks). BMW kepsudel kasutatakse stetch-polte, mis on ühekordse kasutusega, õige momendini pingutades venib polt õigesse pikkusesse.
Vaatasin praegu netist, ka F1 mootorid kasutavad kepsupolte. Kõik mootoriehituse raamatud räägivad, et poldid tuleks asendada tikkpoltide ja mutritega, miks see hea on, ei oska seletada. Kui näiteks ostad ARP plokikaanepoldid, siis saad sa tikkpoldid ja mutrid. Mosse mootoris on muidu kõik kriitilised poltühendused tehtud tikkpoltide ja mutritega nagu raamatus. Plokikaas, kollektorid, väntvõlli raamlaagrid, kepsud, kõik.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 9:45
Postitas Kapten Trumm
OLAVI kirjutas: ↑08 Juul, 2023 20:20
Geely Holdingu ja Ceviani finantsdirektori ja asepresidendi Daniel Donghui Li poolt Ceviani kaasasutaja Christer Gardelli juuresolekul allkirjastatud lepingu tingimuste kohaselt on Geely Holding võtnud kohustuse omandada Cevian 88,47 miljonit A-aktsiat ja 78,77 miljonit AB Volvo B-aktsiat. Lõpetamisel ja pärast vajalike regulatiivsete kinnituste saamist saab
Geely Holding AB Volvo aktsiakapitali suurimaks omanikuks.
Autotööstuse sattumine hiinlaste omandisse on strateegiline viga. Hiina kasutab seda lihtsalt intellektuaalomandi varastamiseks ja kui sealt enam midagi varastada pole ja kui Volvo tehas kasumit ei tooda, siis läheb asi sama kaduviku teed nagu SAAB - viimase puhul "aitas" sellele kaasa see, et üks osanik GM sai Washingtonist karmi käsu, et mingit tehnoloogialeket hiinlastele teha ei või. Rootslastel ilmselt nii suuru cojonesid pole.
Hiina on täna muutunud Venemaast kaalukamaks strateegiliseks rivaaliks valgele ilmale, kes vahendeid valimata, arendab oma tööstust ja majandust.
Senised Hiina katsed kinnitada kanda autode tootmises on vähemalt siinkandis läbi kukkunud, sest 10a taguste mudelite ehitamine Lada kvaliteediga - Eestisse ei õnnestunud müüa ühtegi autot (Brilliance, Landwind jne "bräandi"), mille autod olid eluohtlike sõiduomadustega ning roostetasid juba uuena.
Hiina saamiseks globaalseks majanduslikuks hegemooniaks on veel vaja üks pisiasi - "omastada" maailma suurim pooljuhtide tootja Taiwan, paraku selle vahel seisab USA laevastik ja oht tuumasõja puhkemiseks.
Ja nagu olla Karl Marx öelnud, et paku kapitalistile 300% kasumit ja pole ühtegi tegu, mida ta ei teeks kasvõi võlla hirmus - ehk siis Lenini edasi arendatud kasulike idiootide teooria põhipostulaat. Ja taolist tehnoloogia "varjatud võetust" kasutasid juba seltsimehed sinistes vormimütsides 1920--1930ndatel Venemaal.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 9:50
Postitas Max.
Võrreldes poldiga, ei keera tikkpolte niimoodi sõlme kui neid mutriga pingutada. Ideaalis mõjub kogu jõud tikule piki telge. Millal peaks poldi(inglise keelne vaste tegelikult "kruvi") asendama tikuga võiks sõltuda ehk pingutusmomendist?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 10:00
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 9:45
OLAVI kirjutas: ↑08 Juul, 2023 20:20
Geely Holdingu ja Ceviani finantsdirektori ja asepresidendi Daniel Donghui Li poolt Ceviani kaasasutaja Christer Gardelli juuresolekul allkirjastatud lepingu tingimuste kohaselt on Geely Holding võtnud kohustuse omandada Cevian 88,47 miljonit A-aktsiat ja 78,77 miljonit AB Volvo B-aktsiat. Lõpetamisel ja pärast vajalike regulatiivsete kinnituste saamist saab
Geely Holding AB Volvo aktsiakapitali suurimaks omanikuks.
Autotööstuse sattumine hiinlaste omandisse on strateegiline viga. Hiina kasutab seda lihtsalt intellektuaalomandi varastamiseks ja kui sealt enam midagi varastada pole ja kui Volvo tehas kasumit ei tooda, siis läheb asi sama kaduviku teed nagu SAAB - viimase puhul "aitas" sellele kaasa see, et üks osanik GM sai Washingtonist karmi käsu, et mingit tehnoloogialeket hiinlastele teha ei või. Rootslastel ilmselt nii suuru cojonesid pole.
See on kahe otsaga asi. Volvo kuulus enne Fordile, täpselt samamoodi nagu Jaguar, Land Rover ja Aston Martin. Need aastad olid nendele automarkidele ühed kõige õnnetumad. Nüüd, hiinlaste käe all, on nii Volvo kui Jaguar ja Land Rover õitsemas.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 10:33
Postitas Kapten Trumm
Pole raske märgata, et viimastel aastatel on hiina automargid samuti õitsema hakanud, küllap juhuslik....
Kui aga Hiina tahab hakata oma toodangut valges ilmas müüma, siis paraku jah, 10a tagused mudelid ei müü ja vaikselt mahaviksimisele järgneb valges ilmas skandaal.
Umbes analoogne olukord, mis NSVL autotööstust sundis Fiati ja Porschega diili tegema.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 12:18
Postitas Walter2
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 8:48 mootoriehituse raamatud räägivad, et poldid tuleks asendada tikkpoltide ja mutritega, miks see hea on, ei oska seletada. Kui näiteks ostad ARP plokikaanepoldid, siis saad sa tikkpoldid ja mutrid. Mosse mootoris on muidu kõik kriitilised poltühendused tehtud tikkpoltide ja mutritega nagu raamatus. Plokikaas, kollektorid, väntvõlli raamlaagrid, kepsud, kõik.
Tikkpolt töötab ainult tõmbele, tavapolt nii tõmbele kui väändele ehk pingeolukord on tikkpoldil parem ning seetõttu tuleks neid ka eelistada.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 12:23
Postitas rockrapdude
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 10:33
Pole raske märgata, et viimastel aastatel on hiina automargid samuti õitsema hakanud, küllap juhuslik....
Kui aga Hiina tahab hakata oma toodangut valges ilmas müüma, siis paraku jah, 10a tagused mudelid ei müü ja vaikselt mahaviksimisele järgneb valges ilmas skandaal.
Umbes analoogne olukord, mis NSVL autotööstust sundis Fiati ja Porschega diili tegema.
Porschega diili tegema?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 12:52
Postitas Kapten Trumm
Samara loomine toimus ju suuresti Porsche konstruktorite käe all. Pluss selleks osteti veel hunnik litsensse komponentidele, mida NSVL-s ei osatud toota, näiteks lohvita rehvid, püsikiirusliigendid, roolilatt, karburaator, kontaktivaba süütesüsteem, tagasild, jne jne jne.
Tänu ostetule said ka võimalikuks muud autod, mis valuutat ei pälvinud, näiteks M2141, Tauria ja osa asju kulus ära ka väsivate kandiliste Ladade järgi aitamiseks. Näiteks 2105 mootorile ilmunud hammasrihma seostatakse Samaraga, sest autode hammasrihmasid varem NSVL-s ei tuntud.
Samara seeriatootmise jõudmise ajaks oli NSVL-s majandusest õhk suuresti välja visisenud, sest mitmed asjad jäidki vist rahapuuduses autole panemata, näiteks digitaalne näidikuteplokk, elektriaknad ja konditsioneer.
Kuna plaan oli autot ka eksportida (Lada oli relvade ja maavarade järel NSVL üks olulisemaid valuuta-allikaid), siis 80ndatel oli intellektuaalne omand juba piisavalt teema, et mingi plagiaadi ekspordikatsed oleks kaasa toonud kohtuasjad, sestap pidi NSVL vajaliku kõik ametlikult hankima.
Muideks, osadel eksporti müüdud Samaratel oli mootoril silt "System Porsche", millega markeeriti muidu Porsche inseneritööd. NSVL siseselt müüdavatele autodele seda panna ei lubatud, mäletan, et autoajakirjandus läks sellest Porsche teemast vaikselt mööda.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 13:07
Postitas Madis Reivik
Walter2 kirjutas: ↑10 Juul, 2023 12:18
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 8:48 mootoriehituse raamatud räägivad, et poldid tuleks asendada tikkpoltide ja mutritega, miks see hea on, ei oska seletada. Kui näiteks ostad ARP plokikaanepoldid, siis saad sa tikkpoldid ja mutrid. Mosse mootoris on muidu kõik kriitilised poltühendused tehtud tikkpoltide ja mutritega nagu raamatus. Plokikaas, kollektorid, väntvõlli raamlaagrid, kepsud, kõik.
Tikkpolt töötab ainult tõmbele, tavapolt nii tõmbele kui väändele ehk pingeolukord on tikkpoldil parem ning seetõttu tuleks neid ka eelistada.
Tikkpoldid ja mutril on siledam-kvaliteetsem keere ja pingutamine on täpsem. Mootoriplokis on kurat teab mis, eriti veel kasutatud plokis.
Mida väiksem on hõõrdumine kinnikeeramisel seda täpsema pingutusjõu saab.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 10 Juul, 2023 13:58
Postitas Kapten Trumm
Vaatasin natuke pilte, tundub, et seal testis olnud BMW 530, mille keps kohe krõmsti katki läks on pärit siiski uuemalt (ja odavamaks ratsitud) M60 V8 mootorist, mitte vanakooli M30 rida-6st. Antud kerega 5-sel oli nimelt 530i nime all kaks erinevat mootorit, vanakooli ja uus. See keps, mida seal katsetati, ei ole kohe kuidagi sedamoodi, mida ma näpu vahel veeretanud olen. See vanakooli M30 mootor, mis leiutati 60ndatel, öeldakse olevat seeriasisuga võimeline kannatama välja ülelaadimist kuni 1,6 bar, mis vabalthingava mootori kohta on ikka väga tugev.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 11 Juul, 2023 13:48
Postitas vanahalb
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 10:33
Pole raske märgata, et viimastel aastatel on hiina automargid samuti õitsema hakanud, küllap juhuslik....
Kui aga Hiina tahab hakata oma toodangut valges ilmas müüma, siis paraku jah, 10a tagused mudelid ei müü
Hiinlased on elektriautodega ette rebinud ka nad ei kavatsegi traditsioonilisi mootoreid arendada. Kui siis Venemaa jaoks kuhi lääs nagunii ei müü.
See et Soome müüdavaim elektriauto on hiinakas (Volvo) hakkab juba reegliks muutuma.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 11 Juul, 2023 14:00
Postitas AMvA
vanahalb kirjutas: ↑11 Juul, 2023 13:48
Kapten Trumm kirjutas: ↑10 Juul, 2023 10:33
Pole raske märgata, et viimastel aastatel on hiina automargid samuti õitsema hakanud, küllap juhuslik....
Kui aga Hiina tahab hakata oma toodangut valges ilmas müüma, siis paraku jah, 10a tagused mudelid ei müü
Hiinlased on elektriautodega ette rebinud ka nad ei kavatsegi traditsioonilisi mootoreid arendada. Kui siis Venemaa jaoks kuhi lääs nagunii ei müü.
See et Soome müüdavaim elektriauto on hiinakas (Volvo) hakkab juba reegliks muutuma.
No kui palju see Volvo nüüd hiinakas on on iseasi. Insenerid istuvad veel siiani Rootsis ja autosid toodetakse ka Rootsis.
Selle teooria järgi peaks Pirelli rehve kah hiinakateks nimetama, sest aktsiate enamusosalus on hiinlaste käes.
Või sa mõtlesid Polestari?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 11 Juul, 2023 14:15
Postitas vanahalb
Ikka Volvot mõtlesin. Kelle raha eest arendatakse ja kes kasumi välja võtab. Või tegelik kasusaaja on mida deklareerima peab.
Rootsi insenerid oli vist kokkulepe et üldse hiinlastele müüdaks ja tehast pole mingit mõtet EL välja viia. Pigem vastupidi et tollimaksudest pääseda.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 11 Juul, 2023 22:31
Postitas Marvin
AMvA kirjutas: ↑10 Juul, 2023 10:00
See on kahe otsaga asi. Volvo kuulus enne Fordile, täpselt samamoodi nagu Jaguar, Land Rover ja Aston Martin. Need aastad olid nendele automarkidele ühed kõige õnnetumad. Nüüd, hiinlaste käe all, on nii Volvo kui Jaguar ja Land Rover õitsemas.
Väike vihje - Volvo omanik Geely on kahtlemata Hiina firma, aga Jaguar Land Rover on Tata Motorsi omanduses. Ja Tata on India firma, globaalse haardega ja väga laia tegevusampluaaga. Hiinast pole seal lõhnagi.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 12 Juul, 2023 8:29
Postitas AMvA
Marvin kirjutas: ↑11 Juul, 2023 22:31
AMvA kirjutas: ↑10 Juul, 2023 10:00
See on kahe otsaga asi. Volvo kuulus enne Fordile, täpselt samamoodi nagu Jaguar, Land Rover ja Aston Martin. Need aastad olid nendele automarkidele ühed kõige õnnetumad. Nüüd, hiinlaste käe all, on nii Volvo kui Jaguar ja Land Rover õitsemas.
Väike vihje - Volvo omanik Geely on kahtlemata Hiina firma, aga Jaguar Land Rover on Tata Motorsi omanduses. Ja Tata on India firma, globaalse haardega ja väga laia tegevusampluaaga. Hiinast pole seal lõhnagi.
OK, õigus jah. My bad.