279. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 17 Juul, 2023 11:59
Postitas Kapten Trumm
Kui need hiinlaste või hindude käes olevad staazikad Euroopa firmad kasumit veel annavad, on see ju boonus.
Aga selle triki tegelik sisu on lääne tehnoloogia ja know-how enda kätte saamine, et lisaks maskide või kiipide tootjana kinnistuks Hiina maailmaturul ka autotootjana. Ega siin India midagi "head" ei tähenda, eks nende ambitsioonid on analoogsed, lihtsalt India on välispoliitikas Hiina varjus ja tüliõun on ka seal olemas - Taiwani saare asemel üks Himaalajas asuv provints.

Kuna läänes võetakse intellektuaalse omandi kaitset tõsiselt (vt mu eelmine post Samara kohta), siis ei saa lihtsalt osta auto näidiseks ja maha seal viksida. See toob kaasa kohtuasja.

Cumminsi tööstusdiislitega igatahes paistab, et nii juhtus. Hiinas asutati neid tootev Cumminsi tehas ja varsti tekkisid veel taolised tehased, kes toodavad sama mootorit, aga ilma sildita. Ja kui 2014 sattus Venemaa sanktsioonide alla ja veoautotehased neid mootoreid enam osta ei võinud (õigemini USA-st ei müüdud), siis hakkasid Hiinast tulema samasuguste mootorite osad ja venekeelsed tädid tehases hakkasid neid nobedalt kokku panema.

Volvo kasutab Hiina osi juba ammu. Lihtsalt see kahepoolne suhe kahtlemata suurendab Hiina päritolu (odava) allhanke rolli veelgi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 6:17
Postitas vanahalb
Kustotsast need Volvod odavad on? Ikka kallim hinnaklass ja autotootmise koguarvult läks Hiina Euroopast juba 10 aastat tagasi mööda. Jaapanist ja USAst mälu järgi ka ja ta on praegult vist üldse maailma suurim autotootja.

Igasuguste koopiate tegemisega on see nüanss et mingite sanktsioonide rakendamiseks peab koopiameister olema ühinenud vastava konventsiooniga mis intellektuaalset omandit kaitseb. Enamasti ikka kuulutakse sellistesse seltskondadesse ja puhtpraktilisel põhjusel- soovist ka enda kaupa eksportida. NSV Liit näiteks Berni autoriõiguste konventsiooniga liitunud ei olnud ja terved tänavad olid nn piraatmuusikat täis. Kah võib.
Selliste Cumminsi mootorite tegemisel tuleb uurida kas lahendused olid ka Hiinas patenteeritud, kas patendid aegunud polnud või oli tehnika juba nii kiviaegne et pole seal midagi patenteerida.

Pikemas ajaloolises tagasivaates on Hiina olnud kogu aeg Euroopaga enam- vähem võrdne. Mõnel perioodil ka tugevam. 20 sajand oli suht arusaamatu anomaalia ja Hiina asetub praegult lihtsalt oma ajaloolisele positsioonile.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 8:39
Postitas Kapten Trumm
Üks võimalus kasumit saada (mida eelmiste omanike käest ei tulnud), on ekspluateerida senist premium auto mainet edasi, aga vaikselt asendada hulk juppe Hiina omadega. Probleemid lükatakse edasi enamasti teise ringi kasutajale.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 11:01
Postitas Kapten Trumm
Volvost ja Hiinast üks naljalugu kah. Mu Volvol lõpetas töö kütusepaagi luuki lukustav elektrividin. Uue vidina eest küsiti esinduse letis 60 eurot.
Hakkasin siis kodus harutama, üks plastmasstükk Volvo kirjadega, siis teine, kolmas ja neljas pealekaupa. Lõpuks jõudsin ka kurja juureni - mingi pisuke tüüpne elektrimootor, peal kleebis Made in China. Samasuguse mootori sain e-bayst 6 euroga ja töötab siiani.

Tegu aga on mitte uue, vaid 2000. a autoga. Armastus Hiina asjade vastu oli rootslastel juba varem. Või oldi valmis niivähe maksma, et allhankijana ainult hiinlased arvesse tulidki.

Umbes analoogse avastuse elektrimootorite teemal tegin ka eelmine suvi. Saksa mudelipood küsib laevamudelile vajaliku 600se mootori eest 25 eurot.
Ka Hiinas on hinnad tõusnud. Lõpuks avastasin, et sama mootor on hiina päritolu rehvipumpamise kompressori sees, mis Handimannys maksis soodushinda 7 eurot. Plastmass jäätmekonteinerisse ja oligi olemas. Konkts on aga selles, et sakslane müüb täpselt samasugust mootorit, lihtsalt on sildi Made in China asendanud enda firma kleepsuga.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 16:13
Postitas vanahalb
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 11:01

Tegu aga on mitte uue, vaid 2000. a autoga. Armastus Hiina asjade vastu oli rootslastel juba varem. Või oldi valmis niivähe maksma, et allhankijana ainult hiinlased arvesse tulidki.

Või siis on Volvo nii väike tootja et ei suuda oma tehast püsti panna kus toodetakse just niisuguseid pisikesi elektrimootoreid 2000 a Volvo kütusepaagi luugi jaoks. :)
Tõenäoliselt ei ole ühelgi autotootjal niisugust tehast. Insener konstrueerib mingit sõlme, võtab kataloogist sobiva mootori ja see sinna läheb. Mingi tehas teeb neid aastas miljoneid ja omahind on võib-olla 6 senti. Kasutatakse igal pool mujal ka.

Esinduse hind 60 EUR pole peaasjalikult mitte selle mootori juurdehindlus vaid kättesaadavus. Kui keegi tuleb ja tahab endale vidinat 2000 a Volvole siis on see kohe olemas. Aga kohe olemasolu, laokulud jms maksab.
Kui ei ole nii kiire , on aega vidin jupikaupa lahti võtta, leida selline mootor ja oodata selle saatmist jne saab muidugi odavamalt. Iseasi kui väärtuslikuks keegi oma aega peab.

Hobiautodega võib nii teha kuid tarbesõidukitel on seisuaeg üsna oluline näitaja. Juba ostma hakates küsitakse varuosade tarneaega ja tavaliselt on et 90% 72 tunniga või asendusmasin või midagi sarnast. Kui mõni müüjatest pomiseb segaselt et "peab euroopa kesklaost vaatama" siis sellist masinat ei saagi osta. Ega teda seismiseks vaja pole, ükskõik siis mis hinnaga pakutakse.

Hiinlased oskavad samuti korralikke asju teha kui vaid maksejõulist publikut on. Kes on oma tehnikaga kosmoses käinud, hiinlane või rootslane?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 16:36
Postitas avrnbr
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 11:01 .... Konkts on aga selles, et sakslane müüb täpselt samasugust mootorit, lihtsalt on sildi Made in China asendanud enda firma kleepsuga.
Lihtsalt ääremärkusena:
Sakslane ei asenda seal midagi, hiinlane paneb peale täpselt selle kleepsu, mis küsitud on.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 16:39
Postitas Peeter
vanahalb kirjutas: 18 Juul, 2023 16:13
Hiinlased oskavad samuti korralikke asju teha kui vaid maksejõulist publikut on. Kes on oma tehnikaga kosmoses käinud, hiinlane või rootslane?
Mul töömehed aegajalt ikka vandusid neid järjekordseid ootamatuid Hiinamaiseid tehnilisi "pärleid" avastades. Jutt oli umbes selline, et "no kosmosesse võisid nad oma mehe saata mingi pauguga, aga vat kuidas nad ta elusalt maa peale pärast tagasi said, vat sellele ei oska seda järjekordset tehnoporri vaadates küll kuidagi moodi pihta biitida..." :scratch: :wall:

No näiteks oli (siiski kallima otsa) ATV-dega sissekallamiseks eraldi kaasas kanistriga jahutusvedelik. Kiri suurelt peal ja puha: Antifreeze coolant jne. Kui see võttis kätte meie jaoks olematu külmaga ära jäätuda, siis sai tudeeritud pakendi peal olevat ingliskeelse kasutusjuhendi kirbukirjas märget: "Miinuskraadide korral kasutage professionaalset antifriisi!" ....... sõnadeta ....... Selle jama tagajärg oli üks lõhkikülmanud silindripea.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 17:58
Postitas vanahalb
Kui pilusilmsed sõbrad sinna kanistri peale "antifreeze" olid kirjutanud ja ilma meetrikõrguste numbritega et millal külmub siis olid nad küll seatembu teinud :) . Siinkandis ikka eeldatakse vaikimisi et antifreeze on -36 või on eraldi lisaks märgitud "konsentraat" See tuleb siis ise õigeks lahustada ja kui ta külmubki siis lihtsalt süldiks mis mootorit ei kahjusta.

Küll aga ma olen näinud pakendeid "Coolant fluid" ja seal tuleb küll alati vaadata et kui palju külma kannatab. Isegi USA päritolu masinatel on seda kaasas olnud, rääkimata Itaaliast vms.
Jahutusvedelik ei tähenda tingimata et ta külma kannatab. Võib ka olla lihtsalt mingi segu kuhu on korrosioonivastaseid aineid lisatud et alumiiniumi kaitsta vms.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 18:34
Postitas Kapten Trumm
Hiinlased teevad korralikke asju vaid siis kui
-neid tehakse mõne lääne tootja Hiinas asuvas tehases
-tootearendus käib kõik Eurooas/USA-s
-kohapeal on inseneeria ja kvaliteedikontroll valgete käes, hiinlane on maksimum brigadiri rollis.

Heaks näiteks on spordijalatsid, Adidase või Salomoni tossud on kõik Hiinas toodetud, aga kvaliteet on ok.
Kui võrrelda turgudel müüdavate hiina noname koopiatega "Adibas", siis polegi midagi võrrelda, tallad kaovad alt esimese vihmaga.
Omaette nali on veel autorehvid, tahad talvel surma saada, osta Hiina rehvid.

Muudel juhtudel (hiina omad "brändid") on selle vastupidavus suurest juhuse asi. Võib olla korralikke asju, kuid asjad võivad ka kohe katki minna.
Ja nendel oma "brändidel" on ka tehnilised näitajad enamasti kõva juurdekirjutusega.

Ostsin naljapärast endale nn Hiina Stihli. Stihli sae Hiina koopia nimega "Champion". Sain Osta.ee-st vaid 35 euroga Mootori võimsus oli paberil paljulubav ja 18-tolline latt lubas oletada suuremat jõudlust. Siiski, kogemuse põhjal asendasin selle esimese asjana Stihli 14 tollise latiga ja ketiga. Sobisid 1:1. Oma silmnägu liiga kallis. Hiljem muidugi selgus, et pea kilovatt nõrgema mootoriga Husqvarna saagis tunduvalt võimsamalt, see "Stihl" ajas vaid sinist suitsu välja ka kärsatas sidurit nagu mootorile koormus tuli. Ja erinevalt kvaliteetsaagidest, kuhu pannakse õli bensu sisse 1:50, tuli sinna panna sissetöötamisel 1:20 ja pärast 1:25. Naabrid hakkasid kaebama, et õu sinist suitsu täis. Tõsi, see Husqvarna saag, mis 14 tollise latiga lõikas 60 cm saarepalki nagu juustu, maksis mitte 30 ega 90, vaid 900 eurot. Tasuta lõunaid pole.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 18:44
Postitas Kapten Trumm
avrnbr kirjutas: 18 Juul, 2023 16:36
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 11:01 .... Konkts on aga selles, et sakslane müüb täpselt samasugust mootorit, lihtsalt on sildi Made in China asendanud enda firma kleepsuga.
Lihtsalt ääremärkusena:
Sakslane ei asenda seal midagi, hiinlane paneb peale täpselt selle kleepsu, mis küsitud on.

Sakslase kleeps on pandud hiina kleepsu peale. Tõsi, see võidi panna juba Hiinas. Aga ka Saksas.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 20:36
Postitas vanahalb
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 18:34 Hiinlased teevad korralikke asju vaid siis kui
-neid tehakse mõne lääne tootja Hiinas asuvas tehases
-tootearendus käib kõik Eurooas/USA-s
-kohapeal on inseneeria ja kvaliteedikontroll valgete käes, hiinlane on maksimum brigadiri rollis.
Hiinlaste vaatevinklist see asi nii masendav nüüd ka ei ole. Tuleb jälgida seda kellele lääneriigid sanktsioone kehtestavad - need on juba arvestatavad tegijad. Huawei tuleb esimesena meelde aga igasuguseid laiemale üldsusele tundmatuid tegijaid on hulgem - keda süüdistatakse spioneerimises, keda Iraani tuumaprogrammile kaasaaitamises jne. See tähendabki et neil on kogu tootearendus ja inseneeria hiinlaste käes.

Lisaks on mõned valdkonnad nagu sadamakraanad, laevaehitus ja igasugune muu ehitus kohati täitsa tasemel. Tallinn-Helsinki tunneli lubasid hiinlased mäletatatavasti samuti nagu muuseas valmis visata kui ainult luba antakse :)

Need Stihli Hiina koopiad on tegelikult kilohinnaga kaalukaup ja 35 EUR kindlustab müüjale täitsa korraliku kasumi. Euroopas tehtaks ka kui energia oleks odavam ja ametiühingud pinda ei käiks. Ennevanasti tehtigi või kust inglaste ütlus et "ma pole nii rikas et osta odavaid asju" ? Seeaeg konteinerlaevad veel ei käinud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 20:58
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 18:34 Hiinlased teevad korralikke asju vaid siis kui
-neid tehakse mõne lääne tootja Hiinas asuvas tehases
-tootearendus käib kõik Eurooas/USA-s
-kohapeal on inseneeria ja kvaliteedikontroll valgete käes, hiinlane on maksimum brigadiri rollis.
Pole mõtet rumalat juttu ajada, kui teadmised maailmas toimuvast on läbi lukuaugu vaatamisel tekkinud. Hiina mobiiltelefonitootjad teevad tipptasemel asju. Xiaomi, One+, Oppo jne. jne. Lenovo sülearvutid maailma tipus.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 21:08
Postitas Smith
Lenovo sülearvutid maailma tipus.
Sellega on sarnan lugu nagu Volvoga - Lenovo puhul on tegija ikkagi Thinkpad seeria, mis tuli neile aneeriklaste IBM-i ostuga.
Muus osas nõus, lisaks veel näiteks DJI.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 18 Juul, 2023 21:36
Postitas AMvA
Smith kirjutas: 18 Juul, 2023 21:08
Lenovo sülearvutid maailma tipus.
Sellega on sarnan lugu nagu Volvoga - Lenovo puhul on tegija ikkagi Thinkpad seeria, mis tuli neile aneeriklaste IBM-i ostuga.
Muus osas nõus, lisaks veel näiteks DJI.
Oi, selle ajaga, mis hiinlaste IBM ostust edasi on läinud, on arvutid ikka kõvasti edasi arenenud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 9:24
Postitas Smith
Tõsi , Volvo müüdi 2010 hiinlastele, Thinkpad liikus hiinlastele viis aastat varem : 18 vs 13 aastat tagasi.
Pean võrdlust siiski kohaseks, sest ka autod on kõvasti edasi arenenud.

https://news.lenovo.com/pressroom/press ... -business/
Prior to its acquisition of IBM’s PC business in 2005, Lenovo ranked #9 in the worldwide PC industry with 2.3 percent market share and annual revenue of just $3 billion. Fast forward to 2015 and Lenovo has risen to become #1 in worldwide PCs with market share at 20% and revenue growing roughly thirteen-fold over the past ten years to $39 billion.
Thinkpadil on oma nišš, mis rokib siiani ja konkreetselt Thinkpadi ostuga tõusis Lenovo tippu.Tõenäoliselt võiks keegi suvaline Microsoftilt Windowsi ka ära osta ja kui nad seda päris tuksi ei keera, oleks nende turuosa suur(im) ka 10 aasta pärast operatsioonisüsteemide seas.