Tuttav lugu.
Olen palju kordi NAK-ile tunde andnud ja olen ka mitu korda küsinud, et "kes ei tulnud NAK-i vabatahtlikult ehk tahtis pigem autojuhiks?" Üldjuhul on ikka pooled tõstnud käe, mõnikord enamgi. Mõnikord aga sobiksid mõned autojuhid pigem NAK-i... Üsna harva küll juhtub, et kedagi vägisi autojuhiks pannakse, kuna tal on B või C kat load (aga B vendi kompaniis vähe ja ülevalt on korraldus, et puhtalt lehelt ei tohi alustada) ja see on justkui "karistus" omamoodi. Aga "barankavennaks" tahab saada alati absoluutne enamus, sest voila - nii saab ju riigi kulul tasuta juhiload, millega on pärast mõndagi tsiviilis peale hakata! Samuti on autojuhikursus võrreldes seerukursusega oluliselt "lebom" ja hilisem teenistus üldiselt samuti.
Probleem on, aga see ei saa algust mitte ebasümpaatsest rühmaülemast ega isegi pataljoniülemast vaid mitu korda kõrgemalt ja kaugemalt. Ja uskumatu, kuid tegemist ei ole vaid mõne tusase ajateenija, vaid ka samamoodi paljude tegevväelaste-ülemate jaoks päris suure probleemiga. See on nimelt kodeeritud kogu KV ajateenistuse vildakasse kontseptsiooni. Ajateenistuse diferentseeritud pikkus tähendab, et juhtide ja autojuhtide ametitesse, kelle teenistus on teise pikkusega, on juba u 10 aastat puudunud piisavalt adekvaatne valik. Seda ei suuda teha KRA ette ega ei saa piisavalt teha ka hiljem väeüksus.
Eelvõtmise ajateenijate jagamine automaatselt autojuhtideks ja seerudeks on minumeelest üsna anekdootlik lahendus, mis rängalt pidurdab kogu riigikaitsesüsteemi lahinguvõimet. Laias laastus pooled seerud on oma ametisse sobimatuid kas motivatsiooni või siis isikuomaduste tõttu. Sama lugu autojuhtidega, kellest pea poolte hooleks poleks väga mõistlik taktikalisi autosid jätta ning üksikuid ei lasta hiljem üldse rooli (keegi ei taha kaasa sõita). Ehkki selle asjaga on olnud kroonilisi muresid juba üle 10 a, pole kahjuks suudetud midagi reaalset ette võtta peale konstanteerimise, et "jah on pahasti". Eks sageli on ka üksustes lihtsalt harjutud, et keskmine seeru on ludri nagu ta on ja autojuht ka. Vaid aspirandid paistavad üldiselt silma, sest neid saab päriselt valida.
Räägitud on unejutte maailma päästvast 6/9/12 ajateenistusest, aga ega see ka midagi head ei tähenda, sest kõrvalmõjud lihtsalt muteeruvad ja lõpptulemus märkimisväärselt ei muutu. Samuti ei jagu kaitseväes täna tegevväelasi, et olemasolevatki 11/8 süsteemi väga heal tasemel jooksutada. Lisandunud on nö SA ülesanded ja paljud ei saa üldse aru, miks nad palgaliseks tulid - krooniliseks laohoidjaks või ka sõjaväelaseks-juhiks-instruktoriks?
Kogu saaga ei lõpe enne, kui kehtestatakse taas samapikk ajateenistus nagu see oli enne 2001-2002. a. 11 kuud on täiesti ok. Siis saame ka reaalselt valida, et kes ikkagi tegelikult sobib/soovib autojuhiks, kes seeruks, kes niisama meheks. 1:4 valik on märksa efektiivsem, kui 1:2. Uskuge mind, kvaliteet, sealhulgas SA lahinguvõime tõuseb märgatavalt. Ja ajateenijal/tegevväelasel on märksa vähem kurta.
Teema algatajale aga soovitaks, et Keep Calm - kõik ei lähegi alati nii, kuidas tahaks ja lube ei saa.... aga mossitamine teeb asja veel hullemaks, sest siis jääd ilma ka tulevaste ülemate (ning alluvate) lugupidamisest.