Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Suletud
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Kriku »

Kaubandus-tööstuskoja juhi Mait Paltsi sõnul jäi alkoholitootjate arvestuste järgi eelmisel aastal Lätis müüdud alkoholi arvelt Eestil saamata ka 17,9 miljonit eurot käibemaksu. Koda on korduvalt küsinud hinnanguid ja arvutusi ka rahandusministeeriumilt, aga nemad ei oskavat piirikaubandusest saamata jäänud käibemaksu arvestada.
2018. aastaks on planeerinud riik 333 miljonit eurot alkoholiaktsiiside laekumist, 2019. aastal on riigieelarve strateegia järgi planeeritud laekuma 353,7 miljonit. Tuginedes senistele müüginumbritele prognoosivad alkoholitootjad, et tänavu laekub alkoholiaktsiise ca 223 miljonit ja 2019. aastal ca 212 miljonit.

Seega ennustavad alkoholitootjad, et riigieelarvesse jääb laekumata tänavu ca 110 miljonit ning 2019. aastal ca 141 miljonit.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/ka ... d=81339179

Kahe aasta peale 250 M - mida selle eest KV-le saaks?
nimetu
Liige
Postitusi: 7677
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas nimetu »

Leedukate NASAMSi hinnaklass oli umbes 100 miljonit. Võtame teise 100 miljonit ülalpidamiseks, väljaõppeks ja muuks selliseks ning ongi olemas.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16610
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Fucs »

Kriku kirjutas:Aga see nõuab kõvasti arvutamist ja kokkuhoidu küll.
Justnimelt, alustama peaks kokkuhoiust ja optimeerimisest. Laristamiste lõpetamisest.
See tähendab õiges kohas kokkuhoiust ja õigete asjade/valdkondade optimeerimisest.

Eraettevõtlus (nimetame seda tinglikult "riigisüsteemi" väline rahapump) ragistab ajusid ja komponeerib, optimeerib, leiutab, arendab jne, et kust, kuidas, millega raha nii sise- kui välisturult kätte saada (peab tootma midagi, osutama teenust vms) ja maksab oma tegevuse käigus õiglaseid makse "riigisüsteemi". Selle eest peaks ta saama "riigisüsteemilt" pädeva seadusandluse, ühiskonnakorralduse, tööjõuturu, äri- ja elukeskkonna jne ehk tegevust võimaldava ja tegevuseks soodsa keskkonna. "Riigisüsteem" aga laristab tihtilugu selle "kergelt tulnud" ühise rikkuse elegantse kergusega maha (riigiaparaat, mittekasumlikud riigiettevõtted, munitsipaalettevõtted, rahakülvi X tegevused ja Y toetused jne). Ja siis kui raha otsas või jääb puudu, siis hakkab riigisüsteem reformina igasuguseid pseudoasju, väljaarvatud iseennast. Ja igasugused maksurahadest (riigi eelarvest) elatujad (raha süsteemisiseselt ümberpumpajad) hakkavad epistlit lugema maksuraha süsteemi sissepumpajatele.
Et kuidas tegelikult peaks ja kuidas on õige.
Valitsussektori tööjõukulud on ELi keskmisest suuremad.

Kui Euroopa Liidus moodustavad valitsussektori keskmised tööjõukulud 2016. aastal 10,1 protsenti SKPst, siis Eestis oli see protsent kõrgem - 11,8 protsenti.
Viimastel aastatel on need kulud olnud tõusutrendis, naaberriikides Lätis ja Leedus jäävad need aga alla ELi keskmise.

2016. aastal töötas valitsussektoris keskmiselt 116 757 töötajat. Kõige suurema töötajaskonnaga olid kohaliku omavalitsuse üksused, kus töötas 61 880 inimest. Keskvalitsuse tasandil oli töötajaid 54 029.
https://www.err.ee/632882/graafik-2018- ... d-ja-kulud

Et siis millest küll huvitav see seltskond elatub? Toodavad midagi kasumlikku? Toovad raha juurde riiki? Riigikassasse? Käitlevad meie kõigi maksuraha heaperemehelikult?
Ah õige küll, nemad on ju see riiki teenindav asendamatu raffas, kes määrab ise oma struktuuride suuruse, töötajate arvu ja nende palganumbrid. Tihti ka oma vajaduse eksisteerida.

Kui nüüd võiks arvata, et näiteks 47 aastat välisturule hõbekuule eksportinud JÜRI, kes on ausalt maksnud kõik need 47 aastat kõiki makse ja toonud ka boonusena raha välismaalt riiki juurde, peaks hakkama kunagi saama mingitki vanaduspensioni, siis tulevad JUHANID, kes 47 aastat on liigutanud maksuraha siia ja sinna (ka ennast seejuures ära unustamata) ja ütlevad et VALE ! EI OLE NII ! Me peaksime alustama sellest, et reformiks õige alustuseks JÜRI pensioni, sest vaadake.... ega ta peakski pensioni tegelikult saama.
Küll aga peaksime MEIE, JUHANID, saama.... muuhulgas ka eripensioni... sest vaadake....

Seega alustaks valitsussektori kulude optimeerimisest ? Siit saaks vajadusel lisaraha ükskõik kas pensionikindlustusfondi või mujale, nt. kaitseväele.
Kes kopikat ei korja, see rublat ei saa.

Kuna jutt käis siin vahepeal pikalt jälle pensionäridest ja pensionitest, siis edasi vaataks üle eripensionäride kireva maailma. Siin saaks pensionikindlustusfondi olemasolevaid vahendeid (2017 aastal 1,67 miljardit eurot) suurendamata leida vajadusel lisaraha või kulutada seda raha mujale, nt. kaitseväele. Märgiks veel ära, et lisaks eripensionitele on meil riigis olemas veel ka erinevad pensionilisad ja sooduspensionid. Ükski statistika ei taha sellest mulle üheselt arusaadavalt rääkida, kui palju kulub meil näiteks raha konkreetselt vanaduspensionäridele per nase ja summa-summaarum, kui palju kulub konkreetselt raha eripensionäridele per nase ja summa-summaarum, ning kui palju raha erinevatele pensionilisadele summa-summaarum (avaliku teenistuse seaduse jms alusel). Ühe ilusa tabelina. Erinevate erigruppide protsentuaalne suhe pensionäride koguarvu ja protsent kulutatavatest vahenditest igale erigrupile. Tahaks väga näha seda.

Leiab vaid üksikuid infokilde ajakirjandusest, et nt. 170 parlamendipensionärile võib vabalt kulutada 4,9 miljonit EUR aastas, raha jagub küll, no problem......
Parlamendiliikme vanaduspensionidele on eelmisel aastal ja tänavu kokku kulunud 5, 6 miljonit eurot.

2016. aastal kulus parlamendiliikme vanaduspensionidele 4 865 168 eurot, toitjakaotuspensionide kulud olid 222 857 eurot. Sellel aastal on parlamendiliikme vanaduspensionitele kulunud üle 820 000 euro, toitjakaotuspensionide kulud on 37 125 eurot.

Riigikogu pressiteenistuse teatel on tänavu veebruari seisuga parlamendiliikme vanaduspensioni saajaid 170 ja toitjakaotuspensionide saajaid 18
https://www.ohtuleht.ee/801064/riigikog ... onit-eurot

...ja et, 2600 eripensionärile (see on ainult ÜKS osa/grupp eripensionäridest) võib vabalt kulutada 21 miljonit EUR aastas...
Tegevteenistuses, politsei- ja prokuröriteenistuses on käesoleval ajal ligikaudu 7300 inimest. Eripensionide määramine toimub peale reformi veel kuni 30–40 aastat ning maksmine 70–80 aastat.

Praegu saab neis valdkondades eripensionit 2600 inimest, pensionikulu riigieelarvest on 21 miljonit eurot.
https://www.err.ee/592460/kolme-aasta-p ... -maaramine

Viimase jutu juurde peaks selguse huvides lisama, et need kolm nimetatud alamgruppi (Tegevteenistus, politsei, prokuratuur) kulutavad seda "eripensionifondi" täiesti erinevalt. Kõige "kulukamad" on prokuratuuritöötajad ja kõige "vähemkulukamad" kaitseväelased.

On tehtud uuringuid ja on kirjutatud igasuguseid analüüse, et mida ja kuidas peaks tegema.
Põhimõtteliselt on jõutud seisukohani, et alustada tuleks (juba ongi alustatud) eripensionite reformist. Kusjuures tuleks ära kaotada riigikogulaste eripension (tehtud), reformida riigiametnikele erinevate eriseaduste alusel makstavaid eripensione ja pensionilisasid (midagi VIST on tehtud, aga enamuses tegemata), teha ümber prokuratuuritöötajate eripensionite maksmise süsteem (ei tea, tegemata minu arust), siis järgmisena võtta ette politseitöötajad ja kõige lõpuks kaitseväelased. Viimaste puhul (eriti politseitöötajate puhul) on kirjutatud, et ära kaotada eripensione ei ole arukas, need peaksid jääma kuid teistsugusel kujul kui praegu + tõstma peaks iga, millal eripensioni saama/välja maksma hakatakse.
2014. aasta detsembri seisuga on Eesti keskmine palk 1068 eurot.
Alates 01.07.2013 on esimese astme kohtuniku ametipalk 3380 eurot, seega on esimese astme kohtuniku ametipalga suurus ligilähedaselt kolm Eesti keskmist palka.
Arvutuste kohaselt oleks näiteks 25-aastase staažiga kohtuniku igakuine riiklik vanaduspension (ilma kogumispensioni süsteemiga liitumata ja ilma muu tööstaažita, võttes aluseks üksnes ametipalga) eeltoodud ametipalga puhul 540 eurot, Eestis keskmist palka saanud isiku pension aga ~250 eurot.

Sellest tulenevalt moodustaks keskmist palka teeniva isiku pension ligilähedaselt 23% tema endisest palgast, kohtuniku puhul oleks selleks suuruseks aga vaid 16%. Juhul, kui asetada antud tehtesse eripensioniõigusega kohtunik, siis tema pensioni suuruseks oleks 75% kohtuniku ametipalgast – seega igakuine pension oleks 2535 eurot). Kui aga vaadata eeltoodud näite põhjal kohtunikuametist pensionile jääva isiku riikliku pensioni suuruse suhet keskmist palka teeninud pensioneerunud isiku riiklikku pensionisse, siis on kohtuniku riiklik pension veidi rohkem kui 2 korda suurem keskmist palka saanud isiku pensionist. Asetades samasse võrdlusesse aga kohtuniku eripensioni, mis moodustab 75% kohtuniku viimasest ametipalgast, on vahe veidi enam kui 10 kordne.
politseinike ja kaitseväelaste eripensioneid ei tohiks reformida nii radikaalselt kui kohtunike eripensioneid, s.t. neid ära kaotades. Kaitseministeeriumi poolt 2014. aastal tellitud uuringust „Tegevväelaste pensionikulukuse analüüs 20 aasta perspektiivis“ nähtub, et 2034. aastaks võib kaitseväelaste tegevteenistuspensionite saajate hulk ulatuda ligikaudu 2000 isikuni ja sealjuures kasvab pensionite maksmiseks vajalik rahaline kulu ligikaudu 4 miljonilt eurolt aastas kuni 350 miljoni euroni aastas.
Arvestades politseistruktuuri ja kaitseväestruktuuri põhimõttelist sarnasust võib autori arvates väita, et analoogselt suurenevad ka kulud politseinike eripensionidele.
Seega on täiesti mõistetav, et kaitseväelaste eripensionide, samuti politseinike eripensionite kaotamine aitab kaasa riigieelarve tasakaalustamisele ja säästmisele pikemas perspektiivis.
Samas ei saa autori arvates rahaline aspekt olla ainsaks argumendiks eripensioni kaotamisel ning kaaluda võiks eripensioni süsteemi ning makstava pensioni suuruse
muutmist.
Siseminister on oma vastuses Riigikontrolli aruandele märkinud, et eripensionide süsteemi reformimise puhul on oluline sisejulgeolekusüsteemi ja kaitseväe hüvanguks inimeste tehtud valikute väärtustamine, kuna alustatud teenistus seob inimese sisuliselt eluaegse kohustuse ja piirangutega.

Kaitseminister toob oma vastuses Riigikontrolli aruandes tehtud ettepanekule eripensioni säilitamise ühe põhjusena välja eripensioni olulise rolli hoidmaks tegevväelasi
kaasaegse dünaamilise tööjõuturu tingimustes tegevteenistuses. Samuti juhib kaitseminister tähelepanu asjaolule, et võttes arvesse tegevteenistuse ja sõjalise riigikaitse valdkonna eripära ning teiste NATO riikide praktikat, on tegevväelastele täiendavate sotsiaalsete tagatiste kindlustamine ka pärast teenistuse lõppemist vajalik.

Sarnaselt kohtunikega on tegevteenistuses oleval kaitseväelasel piirangud tegutsemiseks väljaspool oma ametit. PS § 125 kohaselt ei tohi tegevteenistuses olev isik olla muus valitavas ega nimetatavas ametis ega osa võtta ühegi erakonna tegevusest. KVTS § 125-126 sätestavad veelgi rangemad piirangud, keelates kaitseväelasel kaitseväeteenistuse kõrval tegutseda ka ettevõtlusega, sh tegutseda ettevõtjana täisühingus või usaldusühingus, kuuluda äriühingu juhtorganisse, kontroll- või revisjoniorganisse ega isiklikult vastutada äriühingu kohustuste eest. Eeltoodust tulenevalt võib autori arvates kaitseväelase eripensionit käsitleda kompensatsioonina kaitseväe teenistusega kaasnevate piirangute eest.
http://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10 ... karmen.pdf

Aga mis tehti?

27.04.2017 14:58 Kolme aasta pärast lõppeb eripensionite määramine.
Valitsus toetas neljapäevasel istungil eelnõu, mis kaotab alates 2020. aastast kaitseväelaste, politseinike ja prokuröride eripensionid....
https://www.err.ee/592460/kolme-aasta-p ... -maaramine

Halloo!
Miks on ikkagi prokurörid ühes paadis kaitseväelastega?
Ja mis ma ei saa lugeda, et kui juba, siis miks ei kaotata ära ka teised ERIpensionid? Need, millest oleks pidanud alustama?

Eestis sätestavad õiguse ametnike eripensionidele järgmised seadused:

* politsei ja piirivalve seadus (politsei- ja piirivalvetöötajad)
* kaitseväeteenistuse seadus (kaitseväelased)
* päästeteenistuse seadus (päästeametnikud ja töötajad)
* kohtute seadus (kohtunikud)
* prokuratuuriseadus (prokurörid)
* riigikontrolli seadus (riigikontrolörid)
* õiguskantsleri seadus (õiguskantslerid)
* Vabariigi Presidendi ametihüve seadus (presidendid)
* Eesti Vabariigi Ülemnõukogu XII koosseisu ning Riigikogu VII, VIII ja IX koosseisu liikmete pensioni seadus
* väljateenitud aastate pensionide seadus (Väljateenitud aastate pension määratakse nende kutsealade töötajatele ja spetsialistidele, kes teevad sellist tööd, millega kaasneb enne vanaduspensioni ikka jõudmist kutsealase töövõime kaotus või vähenemine, mis takistab sellel kutsealal või ametikohal töötamise jätkamist)
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Kriku »

Kui nüüd jälle esitada kulunud küsimus, et kes vastutavad, siis tegelikult on õigus akf-il, kes siin millalgi kommenteeris, et kõik see pole ainult Ossinovski või sotside süü. Kolm järjestikust valitsuskoalitsiooni on selle jama korraldanud. Nendesse kuulusid Reformierakond, IRL, sotsiaaldemokraadid ja Keskerakond, ehk siis kõigil erakondadel peale Vabaerakonna ja EKRE on selles oma osa. Alustasid Reformierakond ja sotsiaaldemokraadid pärast IRL-i koalitsioonist välja viskamist 2014 nagu ka kooseluseaduse ja muu mögaga: Valitsus kavandab aktsiisimäärade tõusu. 25.04.2014.

Aga IRL opositsioonis olles oli ka vait nagu sukk.

Uuring: piirikaubandus Lätiga sai hoo sisse Taavi Rõivase valitsusajal.

Rahandusminister Tõniste jutt eelmise aasta suvest: Tõniste: riik ei kaota aktsiisitõusu tõttu.
Rahandusminister Toomas Tõniste ütles Vikerraadio saates "Uudis +", et kuigi aktsiisitõusu tõttu on oodata, et soomlased enam nii palju Eestist alkoholi ei osta ja eestlased ostavad selle võrra rohkem Lätist, siis Eesti riik rahaliselt mitte midagi ei kaota.

Saatejuht Arp Müller rääkis, et käesolevaks aastaks on riigieelarvest kavandatud tulu alkoholiaktsiisist 276 miljonit ehk eelmise aastaga võrreldes 25 miljonit rohkem. Müller küsis Tõnistelt, kas see tuleb ikka kokku. Samal ajal viitas ta toidutööstuse liidu prognoosile, et aktsiisitõusude tõttu jääb riigil saamata tänavu 68 miljonit ja aastal 2018 juba 150-170 miljonit eurot.

"Ma arvan, et nende PR-töötajate eesmärk ongi jätta selline mulje nagu riik kaotaks. Siiamaani on tegelikult kõige täpsemad olnud rahandusministeeriumi prognoosid ja seal tegelikult prognoositakse edaspidi eelarve kasvu. Selles mõttes me täna kindlasti ei saa rääkida, et me midagi kaotame, riik saab rohkem tulu aktsiisist kui enne aktsiisitõusu," kommenteeris Tõniste.

Tõniste tunnistas, et kindlasti on oma mõju piirikaubandusel ja tegelik tulu võiks veel suurem olla ja siis hakkas rääkima, et ka Lätil on plaanis aktsiisi tõsta.

"Aga nagu me näeme, nagu me siin räägime, et me toidame Läti riiki, siis Läti riik ka täna ikkagi väga jõuliselt mõtleb aktsiisi tõstmise peale, sest see toob kindlasti riigieelarvesse tunduvalt rohkem raha kui selline lokaalne kaubandus," rääkis Tõniste.

Müller lisas vahele, et ka pärast Läti aktsiisitõusu jääb Eesti ja Läti õlleaktsiisi vahe kolmekordseks.

"Jah, jääbki. Ega see aktsiisivahe ongi suur ja kindlasti seal mingi piirikaubandus jääb, samamoodi nagu meil Soome poole on ka piirikaubandus. Me prognoosimegi oma prognoosides ka seda Soome poolse kaubanduse natuke vähenemist ja Läti poole pealt piirikaubanduse kasvu. Kuid me ei kaota midagi, sest aastal 2018 ma juba ootame kuskil 60-70 miljonit rohkem tulusid tänu aktsiisitõusule riigieelarvesse, kui enne nii et see ei ole kindlasti kaotus," lõpetas rahandusminister.

Rahandusministeeriumi pressiesindaja ütles eelmisel nädalal, et rahandusministeeriumi hinnangul kaotab Eesti piirikaubanduse tõttu käesoleval aastal 22 miljonit eurot maksutulu.
Ükski neljast suurest erakonnast pole puhas.
nimetu
Liige
Postitusi: 7677
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas nimetu »

Ükski neljast suurest erakonnast pole puhas.
Täpselt nii. Lisada võib vist ainult nii palju, et uus koalitsioon otsustas selle asja veel agressiivsemalt ette võtta. Kui ma ei eksi, siis muudeti aktsiiside tõstmise ajakava ja võimalik ka et suurusjärku.
Z03
Liige
Postitusi: 1136
Liitunud: 22 Juul, 2016 10:09

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Z03 »

Kriku kirjutas:Ükski neljast suurest erakonnast pole puhas.
Minu meelest nii öelda on õiglane.

Kriku Õiglane :)
nimetu kirjutas:See reform oli laias laastus loll ja mida kiiremini see prügikasti saadetakse, seda parem.
Minu arvates läheb siis haridussüsteemis kõik nihu, kui hakatakse mõtlema ainult rahapõhiselt. Hariduse eesmärk ei peaks olema kasumi tootmine, vaid inimeste vaimupimedusest päästmine. Tean, tean, see kõlab jaburalt ja idealistlikult, aga tegelikult ka. Kui ülikoolid murraks rohkem pead selle üle, kuidas aidata üliõpilastel hariduseesmärke saavutada, mitte kuidas võimalikult rohkem teenida, muutuks kõrghariduse põhimõte, või siis, kui suuri sõnu teha, paradigma täielikult. Ülikoolidest peaks saama kultuuri ja teaduse kantsid, nagu need olid sajandeid tagasi, mitte rahanumbreid liitvad ja lahutavad (Exceli tabelis) majandusasutused. Kui vanadel headel aegadel oleks mõeldud ainult rahapõhiselt, poleks loodud ühtegi külakooli, sest mis kasu talulaste harimisest ikka mõisnikule tõusta võis. Las olla lollid teoorjad edasi. Aga ikkagi loodi ja nii mõnigi lihtrahva hulgast sai edasise võimaluse haridust omandada. Mis viis lõpuks nii ärkamisaja kui ka oma riigi moodustamiseni.

Seega on hariduse tasuliseks muutjad täiesti valel teel. Haridus ei ole kasumi tootmise vahend, vaid igaühe õigus. Minu meelest inimõigus. Haridus võiks olla eesmärk, mitte vahend.
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Martin Peeter »

2korda2 kirjutas:
Martin Peeter kirjutas:1) Probleem pole mitte rikkus, vaid vaesus.
Vaat mina aru ei saa, kuidas sotsialism siin aidata saaks. Sotsialism pole mitte kuskil mitte kunagi ühiskonda rikkamaks teinud. Korduvalt on proovitud. Korduvalt on tõestatud ideoloogia ja tegelikkuse vastandlikkust. Vaesem ühiskond tähendab aga automaatselt ka vaesemaid ühiskonna liikmeid.
Võiks ikka natuke enne kribama hakkamist mõelda. Siin foorumiski piisavalt liikmeid, kes Põhjamaades tööl käivad, sest on selle tõttu rikkamad. Tegemist on ühiskondadega, mis rakendavad üsna võrdsust suurendavat majanduspoliitikat ning on seejuures üsna stabiilsed. Võrdsem ühiskond ei tähenda veel kommunistide võimu, mida me siin 50 aastat ja veel hiljemgi nautida oleme saanud. Aga mis see sotsialism on, seda ma ei tea. Kas Põhjamaades on sotsialism?
Dona nobis pacem!
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Martin Peeter »

Kapten Trumm kirjutas:Euroopas on seda krahhi edasi suudetud lükata:
1. immigratsioonipumbaga
2. laenuvõtmisega (vt EL juhtriikide laenukoormust)
3. osade kulude (nt riigikaitse) suunamisega sotsiaalvaldkonda (ilmselt on neid kulusid veelgi).

Sedasi seal seda inimväärset elu on seni tagatud (pole siin Soome ka eriline erand).
Soome avaliku sektori võlg on 63% GDP-st, Rootsil 42%, Taanil 38%. Norrast ärme räägi. Pole hullu - suudavad erinevalt meist mõistlikku finantspoliitikat ajada ja on igatpidi tugevamad. Aga tööjõudu on nad meilt muidugi hoogsalt ära tõmmanud ja see on meile suur probleem.
Immigratsiooni osas on Taani näiteks üsna tagasihoidlik ja ega seal Soomeski midagi väga hullu pole. Rootsis on muidugi jama majas, aga see on selline jama, mis ei teeni ülearu vanadele penssi.
Dona nobis pacem!
nimetu
Liige
Postitusi: 7677
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas nimetu »

Seega on hariduse tasuliseks muutjad täiesti valel teel. Haridus ei ole kasumi tootmise vahend, vaid igaühe õigus. Minu meelest inimõigus. Haridus võiks olla eesmärk, mitte vahend.
Kui riigil pole kavas tõsiselt ülikoolide rahastamist lahendada, siis ei näe ma muud varianti. Aaviksoo reformi eelduseks oligi tegelikult see, et riik paneb tugevamalt õla alla. Kui seda ei järgnenud, siis ei saagi muud tulemust olla kui järjepidev kiratsemine. Sellel reformil puudus igasugune mõte, sest keegi ei mõelnud esimesest paarist aastast kaugemale. Nö "tasuta" kohad jääksid ju alles, lihtsalt soovijad saaksid ka ise enda eelistatud õppe eest maksta.
Jaanus2
Liige
Postitusi: 4563
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Jaanus2 »

Rootsi on siiski immigratsiooniga edukalt rahvaarvu kasvatanud ja need varasemad immigrandid pole päris muidusööjad ka olnud. Nende viga on lihtsalt, et õigel ajal ei ole tehtud õigeid järeldusi. Immigrandil ja immigrandil on vahe ja eriti viimasel ajal on immigrantide kvaliteet järsult halvenenud - soomlased, itaallased ja isegi jugoslaavlased olid paremad kui araablased, midagi pole teha. Rootsi sotsialistid vaatavad, et kõigil on kaks kätt ja jalga enamasti ja ei saa aru, mis nüüd teisiti on, lasevad hambad ristis vana viisi edasi. Seda võiks Rootsist õppida küll, kuidas immigrantidele riigikeel selgeks õpetada.
Z03
Liige
Postitusi: 1136
Liitunud: 22 Juul, 2016 10:09

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Z03 »

nimetu kirjutas:Nö "tasuta" kohad jääksid ju alles, lihtsalt soovijad saaksid ka ise enda eelistatud õppe eest maksta.
Vastupidi, ma arvan, et kõrgharidus peaks jääma tasuta, ainult tuleks tunduvalt vähendada vastuvõtuarve. Nii, et akadeemiline kõrgharidus ei oleks massiharidus, vaid ikkagi vaid andekamatele. Rakenduslik kõrgharidus aga, mis sisuliselt on ju ametiõppimine ja seega kutseharidus, võiks olla kättesaadav kõigile, kes rakenduskõrgkoolide vastuvõtutingimused täidavad. Kui akadeemiline kõrgharidus oleks ainult kõige andekamatele, siis tõuseks ka kõrghariduse kvaliteet.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Jürgen Ligi eile seda AK-s ka kommenteeris - kui oli näha, et asi on jama, siis tulnuks pidurit tõmmata, mitte kivipalli jätkata.
Samasugune kivipallurlus on ju ka see legendaarne "firmaautode pakett", kus lootusetust üritusest loobumise asemel joostakse suurema õhinaga peaga vastu seina.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
nimetu
Liige
Postitusi: 7677
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas nimetu »

Kui akadeemiline kõrgharidus oleks ainult kõige andekamatele, siis tõuseks ka kõrghariduse kvaliteet.
Ei tõuseks. Kõige taga on ikkagi raha, raha, raha. Ilma üliõpilaste ja rahata ei suuda meie ülikoolid konkureerida. Nii lihtne see ongi. Ja riik on juba selle reformiga demonstreerinud, et raha nad tegelikult jagada ei taha. Lasku siis vähemalt erasektoril seda asja lahendada. Omamaisel ülikoolil, mille taset ei suudeta tagada, puudub mõte.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Kriku »

nimetu kirjutas:Aaviksoo reformi eelduseks oligi tegelikult see, et riik paneb tugevamalt õla alla. Kui seda ei järgnenud, siis ei saagi muud tulemust olla kui järjepidev kiratsemine.
Järgnes ikka ka, ega need lisandunud õppekohad ju ilma finantsideta tulnud.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitus Postitas Kriku »

Kapten Trumm kirjutas:Jürgen Ligi eile seda AK-s ka kommenteeris - kui oli näha, et asi on jama, siis tulnuks pidurit tõmmata, mitte kivipalli jätkata.
Jah, see on õige - praegune koalitsioon vajutas eelmiste vigadele hoogu juurde.
Suletud

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist