Raudteepatareide, soomusrongide ja raudtee võimalused Eestis

Tagantjärele tarkus on täppisteadus. Või kui tädil oleks rattad...
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas:
Kilo Tango kirjutas: Vabandage, aga siiani ei ole keegi suutnud selgitada, mida sab teha raudteel sellist, mida kummirehvidel teha ei saa.
Tänapäeval ei eksisteeri järelveetavaid haubitsaid (kummirehvidel) suuremaid kui 155 mm. Ja needki väljaspool teed enam sõitma ei kipu (näiteks tänase ilmaga). Probleemiks süsteemide suur kaal ja sellest tulenev kehv läbivus. Juba 2S7 Pion 203 mm on venelastel roomikute peal. Raudteel saab aga vedada oluliselt raskemaid kahureid, idanaaber vedas raudteel 305 mm kahureid.

Kui järgi mõelda, siis raudteekahurite kasutamine toimus viimati WWII ajal, kus lennukeid oli käigus kaks suurusjärku rohkem. Igatahes oli tollal lennukeid palju rohkem ja nii lihtsa asja nagu raudtee hävitamiseks kasutati tavalisi vabalangevaid pomme nagu ka praegu. Tollal oleks lennukid kerge vaevaga vist kõik raudteed hävitanud. Ometigi selliseid relvi kasutati.
Selle pärast raudteekoosseise ei kasutatagi, et nende asukoht on väga lihtsalt määratav. Pealegi on raudteekoosseisu praktiliselt võimatu maskeerida. Ka decoyst ei ole kasu, sest decoy hävitamisega hävitatakse selle all olev raudteelõik ning rongid ei saa seda enam kasutada.
Vat siin ma tahaks vastu vaielda. Eestis asub korraga sadu kui mitte tuhandeid transiidivaguneid ja ma tahaks seda luurajat kohe ise näha, kes suudab välja otsida näiteks 250 külmutusvaguni hulgast mõned välimuselt identsed "külmutusvagunid". Ja kõike seda vaguniparki uppi pommitama ei hakata, sest a)enamus kuulub venelastele b)selleks kulub ebaproportsionaalne kogus ressurssi, nii luure kui ka lennuväe osas.

Kui aga venelane teeb nagu Gruusias, 200 lennukiga kolme kaupa 50 lendu ööpäevas, siis võib päris kindel olla, et esimestel päevadel mujale ei jõutagi, sest tegeletakse müstiliste soomusrongidega (mille jahtimise tagajärjel saab valusalt pihta vene enda transiit, kaup ja veerem). :lol:

Teiseks on igas suuremas sõlmkeskuses Eestis olemas asula sisesed raudteed, Tallinnas-Muugal on neid lausa kümneid kilomeetreid. Jälle sama teema - suured ressursid lähevad nende mõnede kahurite peale.
Raudtee kasutamine on tänapäeval õigustatud tagalateenistuste jaoks. Sedagi peamiselt tsiviilkoosseisude militaarkasutusse võtmise läbi.
No aga seda tagalateenistust saab venelane ju ka õhust kottida, pommitab raudtee segi ja ei mingit tagalavedu. Tegelikult pommitati raudteid segi ka WWII ajal ja venelased rikkusid raudteed ära ka Vabadussõja ajal. Ometi rongid sõitsid ja ilma raudteeta oleks WWII pidamata jäänud. 1-2 segi lastud rööpmete-liiprite komplekti asendab vastav paranduskoosseis umbes samakiiresti kui pioneeripataljoni buldooser ajab metsateel pommilehtrid täis.
Sama rumal kui betoneeritud kaitseliini ehitamine. Piiratud ressursse saab suurusjärkudes tõhusamalt kasutada.
EKV õpikutes on selline asi täiesti olemas nagu IV astme kindlustused ehk püsikindlustused, mida ehitavad ehitusväeosad. Kas pioneerid neid ka reaalselt ehitanud on, ei tea, kuid III astet (kaitse suurtükitule eest) ehitatakse väljaõppe käigus küll. Kus see vaene Eesti sõdur ikka end napalmi ja vaakumpommide eest varjab, kui riigiisad ei täi meile osta ei korralikku õhukaitset ega seda va mobiilsust tagavat arvestatavas koguses soomustehnikat. :roll:

Püsikindlustusi omas tähenduses kasutasid modzaheedid 1979-1989 NSVL vägede vastu ja kasutas ka Taliban. Tora Bora ja nii edasi. Suurriikidel kulus märkimisväärne jõupingutus kaltsakate väljasuitsetamiseks nende koobastest, mis arvatavasti oleks ka tuumapommile vastu pidanud.

Loomulikult olen nõus, et esmase lahendusena on raudteekahurid oma aja ära elanud, rikkamatel riikidel asendavad neid raketikompleksid, vaesemad nagu meie imevad lihtsalt pöialt.
1. Suurekaliibrilisi torusid kasutatakse tänapäeval väga vähe. Sisuliselt peaksime me omale ise hakkama näit. 300mm torusid puurima. Pointless. Lisaks on kogu logistika sellise kaliibri juures hullumeelselt keeruline - võrreldav raketivägede logistikaga. Sestap on kasulikum vedada 270mm rakette ja kasutada olamsolevaid laskeseadmeid, mitte töötada välja oma üljämedaid torusid. Üldjuhul kasutatakse ülisuurt moona selle pärast, et ei suudeta täpselt tabada. Nii, et pigem on otstarbekas selle probleemi lahendamiseks leida muid meetodeid.

2. II MS ajal oli polmmitamistäpsus väga väike. Raudteele saadi pihta vaid ründelennukitega (mis tegid oma tööd väga edukalt, kuid mida oli vähe). Teiseks oli tegemist väga laiaulatuslike raudteevõrgustikega, kus pea alati oli võimalik koosseise vajadusel ümber suunata. Kolmandaks kasutati raudteesuurtükke väga vähe ning olulist sõjalist mõju need ei avaldanud

3. Kindlustuskompleksid on omal kohal kui sa ei suuda kiiresti manööverdada ja selle manööverdava jõuga vastast üllatada. Taliban näiteks on minule seni jäänud mulje põhjal üsna vähemobiilne kamp. Kui aga valida, kuhu raha suunata, siis manööverdamisvõimesse panustamine on märksa tõhusam kui staatilise betooni valamine.
Viimati muutis Kilo Tango, 04 Jaan, 2010 16:25, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Postitus Postitas hummel »

Mis betoneeritud kaitseliini puutub, siis sellel näen raketirongist suurematki mõtet. Mitte otseselt 2. ms Atlandi valli või Stalini liini stiilis, vaid näiteks betoonpunkritena, mida saab näiteks treilaga kohale vedada ja osaliselt maasse kaevata. Samuti u 1-1,5 m betoonpüramiidid soomukivastaste tõketena. Neist võiks olla igas KRK-s väike tagavara.

Minu meditsiinirongivälgatus seisnes liikuvas laatsaretis. Kui meil juhtuks mingi suur õnnetus näiteks 100 kannatanuga, oleks ikka igavene peavalu, sest kiirabil ega haiglatel ei jaguks kindlasti ressursse. Isegi suurel venemaal on olnud probleeme suuremate jamade puhul, et kuhu kannatanuid mahutada või viia. Peaks see nüüd olema siseminni või kaitseminni halduses, on iseküsimus, kuid sõja korral võiks see ka välihaiglaks olla. Reaalselt peaks seisma kusagil depoos reservis. Telklaagri pealelaadimine, kohaletarimine ja ülespanek on kindlasti vaevalisem, kui 5 kuni 10 vagunist rongikoosseisu kohalesõidutamine, kus on valmis voodikohad, suures osas medikamendid ja meditsiiniseadmed, köök, elektrivarustus. Samuti on võimalik peale kannatanute pealevõtmist ja seisundi stabiliseerimist kogu kaadervärk tükkis patsientidega minema sõidutada ja hakata mõtlema, mida nendega teha või kuhu nad panna. Sõidu ajal muidugi erilist ravi teha ei saa. Sellist rongi saaks kasutada ka näiteks Pärnu üleujutuse laadse jama puhul, et lihtsalt peavarjuta jäänud, külmunud ja šokis inimesi mõneks ajaks hoole alla võtta.

Mis kaitseväe med-teenistust puudutab, siis minu nägemusel võiks olla rahuajal kaitseväes näiteks ajateenijate baasil pidevalt vähemalt 1 vähendatud meditsiinikompanii logistikapataljonis, kaitseväe kesklaatsaret, võitmatu brigaadi tagalapataljonis vähendatud med kompanii, jalaväepataljoni med rühm komplektsena ning brigaadi taseme toetuspataljonide medrühmad 1/3 ulatuses komplekteeritud. Kui aastas käiks 2 11-kuulist ajateenijate lendu, saaks praktiliselt pidevalt olla miski osa allüksustest ka reageerimisvalmis. Scoutsis peaks ka med rühm olema. Meditsiiniõpe peaks käima miskis kaitseväe meditsiinikoolis Log keskuse alluvuses nagu kõik ülejäänudki erialakoolid "koolid" on. Kooli all peaks olema ka miski arendustöö. Aga vb peaks olema keskhaigemaja, meditsiinikool, logistikakool ja logistikapatt hoopis üks suur üksus nimega logistikarügement... muidu neid väikseid pabulaid nii palju, samas igaüks ajab oma rida ja vaevleb varustuslik-majanduslikus viletsuses kah veel. :roll:
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

hummel kirjutas:Mis betoneeritud kaitseliini puutub, siis sellel näen raketirongist suurematki mõtet. Mitte otseselt 2. ms Atlandi valli või Stalini liini stiilis, vaid näiteks betoonpunkritena, mida saab näiteks treilaga kohale vedada ja osaliselt maasse kaevata. Samuti u 1-1,5 m betoonpüramiidid soomukivastaste tõketena. Neist võiks olla igas KRK-s väike tagavara.

Minu meditsiinirongivälgatus seisnes liikuvas laatsaretis. Kui meil juhtuks mingi suur õnnetus näiteks 100 kannatanuga, oleks ikka igavene peavalu, sest kiirabil ega haiglatel ei jaguks kindlasti ressursse. Isegi suurel venemaal on olnud probleeme suuremate jamade puhul, et kuhu kannatanuid mahutada või viia. Peaks see nüüd olema siseminni või kaitseminni halduses, on iseküsimus, kuid sõja korral võiks see ka välihaiglaks olla. Reaalselt peaks seisma kusagil depoos reservis. Telklaagri pealelaadimine, kohaletarimine ja ülespanek on kindlasti vaevalisem, kui 5 kuni 10 vagunist rongikoosseisu kohalesõidutamine, kus on valmis voodikohad, suures osas medikamendid ja meditsiiniseadmed, köök, elektrivarustus. Samuti on võimalik peale kannatanute pealevõtmist ja seisundi stabiliseerimist kogu kaadervärk tükkis patsientidega minema sõidutada ja hakata mõtlema, mida nendega teha või kuhu nad panna. Sõidu ajal muidugi erilist ravi teha ei saa. Sellist rongi saaks kasutada ka näiteks Pärnu üleujutuse laadse jama puhul, et lihtsalt peavarjuta jäänud, külmunud ja šokis inimesi mõneks ajaks hoole alla võtta.

Mis kaitseväe med-teenistust puudutab, siis minu nägemusel võiks olla rahuajal kaitseväes näiteks ajateenijate baasil pidevalt vähemalt 1 vähendatud meditsiinikompanii logistikapataljonis, kaitseväe kesklaatsaret, võitmatu brigaadi tagalapataljonis vähendatud med kompanii, jalaväepataljoni med rühm komplektsena ning brigaadi taseme toetuspataljonide medrühmad 1/3 ulatuses komplekteeritud. Kui aastas käiks 2 11-kuulist ajateenijate lendu, saaks praktiliselt pidevalt olla miski osa allüksustest ka reageerimisvalmis. Scoutsis peaks ka med rühm olema. Meditsiiniõpe peaks käima miskis kaitseväe meditsiinikoolis Log keskuse alluvuses nagu kõik ülejäänudki erialakoolid "koolid" on. Kooli all peaks olema ka miski arendustöö. Aga vb peaks olema keskhaigemaja, meditsiinikool, logistikakool ja logistikapatt hoopis üks suur üksus nimega logistikarügement... muidu neid väikseid pabulaid nii palju, samas igaüks ajab oma rida ja vaevleb varustuslik-majanduslikus viletsuses kah veel. :roll:
Sellisel moel on asjal jumet.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2292
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Raudteekahuri mõttekuses julgeksin kahelda. Ainus mõttekus raudteel oleks tõesti vaid nii suurte ja raskete raketikomplekside peitmisel Tallinna ja Muuga tehaste ja terminaliteede rägastikku, milliseid autodega vedada ei kannataks. Ja needki käiksid niimoodi, et esmalt erekteeruks ühest katusest miski sihtimisradar, võetaks lahe peal kõik vaenlase laevad sihikule, lennutataks raketid välja ja meeskonnad teeks juba lähenevate ründelennukite eest sääred. Kõik see ei tohi kesta rohkem, kui loetud minutid.

Mis aga miskitesse meditsiinikoosseisudesse puutub - ei näe mõtet. Meil on niisamagi olemas terve hunnik tavalisi kaugesõiduvaguneid, mis oma olemuselt on ju nagu ratastel magalad - autonoomse keskküttega, väikese veevärgi ja mitmekümne voodikohaga. Kuniks leidub vett, keskküte peab ja on midagi katla alla tulle loopida, on sellised vagunid kindlasti mahapõletatud linna kodututele elanikele abiks. Ja kui on personali ja ravimeid, saab ka neis täiesti vabalt haavatud sõjamehi tohterdada. Natuke ebamugavamad ja külmemad on selliseks tegevuseks ka diiselrongid, nende miinus on veel see, et nad vajavad diiselkütust toimimiseks ja soojaandmiseks.

Nii et eraldi mingi tsiviilkaitsekoosseisu loomisle ei näe ma mõtet. Ja kui käibki rahuajal mingi ilmkärakas, siis raudtee on ikkagi sedavõrd kohmakas süsteem, et selle ajaga, kui näiteks Tapal paiknev tsiviilkaitsekoosseis Näiteks Paldiskisse kohale jõuab, on bussid, kiirabid ja helikopterid kõik kannatanud juba ammu mööda haiglaid laiali vedanud.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

paharet kirjutas:Probleemiks rongide kasutamisel võib saada ka see,et paljudel rannakaitse raketikompleksidel on max. kasutamise kaugus rannajoonest 10 km (Vene kompleksidel on kohe andmetes kirjas lääne omadel pole andmetes kirjas aga peaks olema enamvähem sama.See on ainult maismaal baseeruvate komplekside kohta.) aga põhjarannikul on raudtee üldjuhul kaugemal kui 10 km.Mõeldav oleks see võibolla Tallinna ümbruses või Paldiski suunal.Ma eelistaks kui meil oleks võtta selle lehe pealt mõni kompleks
WWII aegne 305 mm kahur lasi juba tollaste teadmiste juures ca 30 km.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas:
paharet kirjutas:Probleemiks rongide kasutamisel võib saada ka see,et paljudel rannakaitse raketikompleksidel on max. kasutamise kaugus rannajoonest 10 km (Vene kompleksidel on kohe andmetes kirjas lääne omadel pole andmetes kirjas aga peaks olema enamvähem sama.See on ainult maismaal baseeruvate komplekside kohta.) aga põhjarannikul on raudtee üldjuhul kaugemal kui 10 km.Mõeldav oleks see võibolla Tallinna ümbruses või Paldiski suunal.Ma eelistaks kui meil oleks võtta selle lehe pealt mõni kompleks
WWII aegne 305 mm kahur lasi juba tollaste teadmiste juures ca 30 km.
Milline täpsemalt? See ei lahenda probleemi, et 305mm torusid ei toodeta enam ammu.
Kasutaja avatar
man21
Liige
Postitusi: 822
Liitunud: 01 Juun, 2005 13:34
Kontakt:

Postitus Postitas man21 »

Mida kurat jahuda, tänapäeva 155mm mürsk on hoopis effektiivsem kui 20. saj alguse 305mm´ne.
Lolll ja mõttetu arutelu, aamen
Ela täiel rinnal ja kui kord kooled, siis ära kahetse elatud elu!
Kasutaja avatar
paharet
Liige
Postitusi: 531
Liitunud: 14 Jaan, 2005 11:53
Asukoht: Tamsalu
Kontakt:

Postitus Postitas paharet »

Kapten Trumm kirjutas:
paharet kirjutas:Probleemiks rongide kasutamisel võib saada ka see,et paljudel rannakaitse raketikompleksidel on max. kasutamise kaugus rannajoonest 10 km (Vene kompleksidel on kohe andmetes kirjas lääne omadel pole andmetes kirjas aga peaks olema enamvähem sama.See on ainult maismaal baseeruvate komplekside kohta.) aga põhjarannikul on raudtee üldjuhul kaugemal kui 10 km.Mõeldav oleks see võibolla Tallinna ümbruses või Paldiski suunal.Ma eelistaks kui meil oleks võtta selle lehe pealt mõni kompleks
WWII aegne 305 mm kahur lasi juba tollaste teadmiste juures ca 30 km.
Kahur võib lasta küll kaugemalt kui talle laskeandmed rannikult antakse aga kui radar sama rongi peal on siis asi raskem.
Ja pealegi305 mm vajab korraliku positsiooni ei saa kasutada ettevalmistamata positsioonilt ja isegi ettevalmistuse puhul võtab aega.
Alus 305mm ja 356mm jaoks selline need 2.maailmasõja aegsed Pakri poolsaarel http://www.battal.pri.ee/pakri/pakri01.html
Suvalisest kohast sai lasta selline 180 mm kahurhttp://www.nortfort.ru/kgorka/foto6.html
ja võrdluseks 305mm ega tänapäeval selline kahur väiksem ei tule http://www.nortfort.ru/kgorka/foto6.html
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui efektiivsus seisneb lennukauguses ja mürsus sisalduvas lõhkeaine koguses, siis kardetavasti võidab isegi vene 305 mm pika puuga.

Mina ei tahaks olla Leningradi piirava sakslase nahas, kui kuskil varjulises kohas istuva tulejuhi näpunäidete peale (st suht täpselt) mingi vene rannapatarei sulle 305 mm mürske metoodiliselt kraesse kukutab :shock:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas:Kui efektiivsus seisneb lennukauguses ja mürsus sisalduvas lõhkeaine koguses, siis kardetavasti võidab isegi vene 305 mm pika puuga.

Mina ei tahaks olla Leningradi piirava sakslase nahas, kui kuskil varjulises kohas istuva tulejuhi näpunäidete peale (st suht täpselt) mingi vene rannapatarei sulle 305 mm mürske metoodiliselt kraesse kukutab :shock:
See Škoda tehtud toru, mida venelased kasutasid ei lasnud minu teada üle 15 km. 210mm versioon lasi u. 30 km peale. Aga täpset laskmist ei tahaks ma selle toru ja selle distantsi juures küll tõsiseltvõetava jutuna võtta.
Kasutaja avatar
paharet
Liige
Postitusi: 531
Liitunud: 14 Jaan, 2005 11:53
Asukoht: Tamsalu
Kontakt:

Postitus Postitas paharet »

Kapten Trumm kirjutas:Kui efektiivsus seisneb lennukauguses ja mürsus sisalduvas lõhkeaine koguses, siis kardetavasti võidab isegi vene 305 mm pika puuga.

Mina ei tahaks olla Leningradi piirava sakslase nahas, kui kuskil varjulises kohas istuva tulejuhi näpunäidete peale (st suht täpselt) mingi vene rannapatarei sulle 305 mm mürske metoodiliselt kraesse kukutab :shock:
Ja seda sakslane sai oma nahal tunda kui talle raudteekahurid ja rannakaitsepatareid samuti laevade kahurid oma mürsud kaela saatsid.
Kasutaja avatar
Gfreak
Liige
Postitusi: 562
Liitunud: 11 Jaan, 2007 18:05
Kontakt:

Postitus Postitas Gfreak »

No aga kui näiteks Peterburi oleks Pariisi püssi (I ms) eesti versiooni laskeulatuses, siis oleks see vist juba piisav heidutus, või mis?
Kasutaja avatar
setu
Liige
Postitusi: 1108
Liitunud: 11 Mär, 2009 10:32
Kontakt:

paraku

Postitus Postitas setu »

eelmainitu tundub rubriigist "lahing valedel alustel". See ei saanud huupi kahemõttelisena kirja pandud. Teadvustada tuleks, mittevõrd eeldusi, mis pakuvad senitundmatuid ja vajaka jäävaid efekte (paugutada Narva lahe ääres merre jms), vaid sisulisemaid viise, kuidas nõ idarinne toimib. Küsimus on selles, et pealetungija tulemine toimib piki rööpaid. Punkt. Ja vastus peaks tegema vastava kliki meie mõistmises, et miks mitte minna vastaval võimalusel neile operatiivselt nö vastu ja näidata või kutsuda esile sisulisi piiranguid, kus pealetungija enam ei saa raudteed pidada low-budget transiidikanaliks pealetungi ülesehitamisel ja toimimisel, vaid hoopiski ülejõukäivaks. St nad peaksid viskama oma senised kinnistunud mõttemallid nurka. See aga, on reaalne heidutus.

tervit,
otsin eestlasi, kes teenisid eskadrilli ülema major Toompuu all (sinised baretid) / (üksus Alfa); Taškendis, operatsioonid-patrullid: Pakistanis, Afganistanis, Vene-Hiina piiril; Vietnami operatsioon USA "guerrillas" vastu (1960ndad - 1970ndad).
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kilo Tango kirjutas: See Škoda tehtud toru, mida venelased kasutasid ei lasnud minu teada üle 15 km. 210mm versioon lasi u. 30 km peale. Aga täpset laskmist ei tahaks ma selle toru ja selle distantsi juures küll tõsiseltvõetava jutuna võtta.
305 mm merekahur oli küll venelaste enda tehtud, MK-3-12 ja tsehhidel pole sellega küll mingit pistmist. Laskekaugus 29,3 km (tollal oli 150 mm klassi välihaubitsa laskekaugus natuke üle 10 km). Sellist masti merekahuritega tulistasid sõjalaevad üksteist 10-20 km kauguselt ja üldiselt said pihta ka - nende täpsus pole kehvem meie 155 mm omadest. Need ehitati tsaariajal, kui venelased veel korralikult tööd tegid ja kui revolutsiooniline pardakk polnud tulemusi andnud.

http://flot.sevastopol.info/arms/guns/mk3_12.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/MK-3-12

Seal on ka selline huvitav lause, kas keegi ajaloolastest kommenteeriks selle õigusus (veel ka küsimus, MIKS seda tehti):
Three railway guns were built, using guns from the sunken battleship Imperatritsa Mariya, which had been lost to a magazine explosion in Sevastopol harbor in October, 1916. They were used in the Soviet-Finnish war in 1939-1940. In June-December 1941 they took part in the defense of the Soviet naval base on Finland's Hanko peninsula (Rus. Gangut/ Гангут). They were put out of order by Soviet seamen when the base was evacuated, and were later restored by Finnish specialists using guns from the withdrawn Russian battleship Imperator Aleksander III. After the war these handed over to the Soviet Union, and they were maintained in operational condition until 1991, and withdrawn in 1999. When withdrawn from service, they were the last battleship-caliber Obukhov pieces still operational in the world
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Tapper
Liige
Postitusi: 717
Liitunud: 28 Juul, 2005 9:12
Asukoht: Ütsainus Mulgimaa
Kontakt:

Postitus Postitas Tapper »

Ründelennukeid ei olnud vähe, minuteada oli IL 2 kõige suurema tiraažiga lennukitüüp üldse II MS.

Üldiselt on tõesti põletavamaid teemasid, kuid kuna austatud korüfeed on oma mahlad tilgatumaks pigistanud teemades: parim tank IIMS ; ekv tankid
EKV lennukid jms.
Siis pannaksegi sellised teemad üles. Peasi, et mõni mees kirjutada saaks ehk tuleb mõnel mehel 5000 posti täis 2010 aastal.
Evolutsiooni kõrvalmõju, intelligentsus
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline