Jahun sellest, et euroopa ühe riigi (Saksamaa) ülemäärane sõjaline võimsus viiks euroopa sisemise konfliktini, tõenäoliselt sõjalise konfliktini, mille tagajärjed oleksid Eesti jaoks ennustamatud. Kujuta ette olukorda, kus Saksamaa mitte ei vähendaks oma külmasõja aegset relvastust vaid arvestades Saksamaa majanduslikku võimekust kasvataks euroopa sõjalise jõu number üks. Seda ei seediks ei britid, prantslased ega ka väiksemad tegijad. Arvan, et sakslased saavad sellest ise täitsa selgesti aru ja ei kavatse oma majandsulikku edu peamiselt sõjalisse väljundisse suunata (võibolla ajalooline kogemus). Ja kui ühel päeval selline võidurelvastumine sõjalise konfliktiga lõpeb, ei saa välistada, et Eesti leiab end järjekordselt Saksamaa vastase koalitsiooni liitlasriigi Venemaa kaitse all olevat.
setu kirjutas:Ah, et loogikast.

Absoluutselt kõik riigid panustavad sõjaks valmistumisega, isegi Island, kellel pole essugi. See on iga riigi iseseisvuse tagamiseks normaalne ja argipäevane tegevus. Mõnel riigil jätkub seda panustamist vaid paraadi tarbeks.
Just, aga panustamise suuruses on vahe sees, kui su üks naaber panustab suurusjärkudes rohkem relvastumisse, tekitab see sinus küsimusi ja sunnib sind samaga vastama - kuhu see välja viib. Viib välja absurdse võidurelvastumiseni, sõjani või ka kokkuleppeni mõlemapoolse relvastuse vähendamiseks (nt tavarelastuslepe või tuumarelvade piiramise ja vähendamise lepe) Setu loogika järgi andku kõik aga hagu oma relvastamiseks ja need kes midagi piiravad, vähendavad on peast soojad. Tõhusaim heidutus on tuumarelva omamine ja iga riigi ülim kaitseeesmärk saaks olla oma tuumarelv, parem kui palju tuumarelvi

Paraku on mingil põhjusel tuumarelva omavad riigid otsustanud, et teistel neid relvi olla ei tohi

Mis kuramuse pärast peaks Saksamaa euroopa südames end relvastama, kelle vastu, kelle kaitseks, kes "ohustab" Saksamaa iseseisvust. Kusjuures mitmed, eriti demokraatlikud riigid ei mõtle kategooriates "iseseisvuse tagamiseks", sest paradigma, kus sõjavägi on ainult kuningavõimu kaitsmiseks kipub olema möödanik. Tänapäeval "iseseisvuse tagamiseks" hoiavad oma armeed peamiselt P-Korea sarnased riigid. Eks see tuleneb sellest kuidas keegi kaitse ja relvajõudude olemusest aru saab. Mõni ütleb, et armee peamine olemus ja ülesanne on kaitsta tsiviilelanikonda - kaitsta oma inimesi, teiste jaoks tundub peaeesmärk olevat tagada kehtiva võimu turvalisus, kaitsta eelkõige instiutsionaalset võimu, riiklust. Samuti ei tarvitse sõjaline kaotus tähendada iseseisvuse kaotust, senine võim muutuda aga riik ja riiklus, iseseisvus võib jääda alles, nii et ka tulevikus kohalik rahvas teostab enda võimu ise. Näiteks läänekoalitsiooni rünnakud Iraagi, Liibüa, Afganistani vastu - kas need riigid on kaotanud oma iseseisvuse - vaieldav

Või maailma militariseerituim riik USA - kes ohustab USA iseseisvust - keegi ei ohusta, USA ohustab teisi. Jällegi ilmne tõestus, kui esimeses vaatuses sein relvi täis riputada on teises vaatuses lasu vältimine samahästi kui võimatu. Jään oma seisukoha juurde, et Saksamaa sõjalise võimuse vähenemine on pigem piirkonna julgeolekule kasuks, kui kahjuks.
Tänapäeval lisandub veel oluline nüanss, mis konfliktide tõenäosust tõstab, sõjaliste löökide ennetav iseloom. Rünnata relvastuvat riiki enne, kui ta on saavutanud oma sõjalise tipu. Ehk, kui Saksamaa sõjaline kasv oleks ilmne, oleks näiteks prantslastel mõistlik anda sõjaliselt ennetav löö ja et nullida Saksamaa arusaamatud relvastus püüdlused eos.
Enne kui Saksamaa relvastuskärpeid kritiseerida, tuleks küsida, kes ohustab Saksamaa isesesvust, kelle vastu peaks Saksamaa end relvastama. Kas Saksamaa relvastumine lahendaks probleemid (huvitaks mis need probleemid või püüdlused oleks) või tekitaks probleeme juurde.
Ka Eesti puhul ei häiri ega ohusta Venemaad Eesti kaitsevägi vaid eelkõige Eesti kuulumine NATO-sse, mis tähendab, et Eesti on Venemaa jaoks potentsiaalseks platsdarmiks, kus NATO mistahes liige või peamiselt NATO ülivõimas sõjaline juhtriik võib paigutada Eesti pinnale oma relvastust, vägesid, radareid, luurevahendeid jne-jne. See on oht, millega Venemaa peab arvestama. Seega on täisesti mõistetav, miks Venemaa julgeolekuline huvi ei ole saada oma piiridele NATO liikmesriike (Soome, Gruusia) lisaks. Täna kasutab Venemaa Soome puhul oma julgeoleku huvide eest seismiseks diplomaatilisi vahendeid (Makarovi, Putini avaldused). Mis saab juhtuma kui Venemaa diplomaatilised võtted oma julgeoleku eesmärkide eest seismisel ammenduvad. Gruusia puhul, kus Gruusia Venemaa julgeoleku huve ei arvestanud ja oma NATO püüdlusi ei varjanud, sel puhul kasutas Venemaa sõjalist jõudu näitamaks oma julgeoleku huvide tõsiseltvõetavust. Kas saab välistada Gruusia veelkordset ründamist, kui Gruusia natostumine realiseeruma tahab hakata - ei saa välistada, on tõenäoline, et kas Venemaa astub veelkordselt sõjalisi samme, mis Gruusia NATO arengud välistaks, peataks või lükkaks teadmatuks ajaks edasi. Teine variant, mida Venemaa võib Gruusia natostumise puhul saavutada on, NATO juhtriikide ja Venemaa vaheline kokkulepe Gruusiat relvastada nii, et see ei ohustaks ega riivaks Venemaa julgeoleku huve. Sellise kokkuleppe olemasolu võib kahtlustada ka Balti riikide natostumisel, kus NATO panus meie kaitsevõimesse on jäänud pigem juriidilis-diplomaatilis-bürokraatlikuks ja on tõenäoline, et jääb ka edaspidi vähemalt seisu, kus Venemaa julgeoleku huvid ei saa kahjustatud. See tähendab, et Eestis ei saa olema rakettrelvastust, mis võiks Venemaad ohustada, samuti ei saa Eestis olema tavarelvastust või ründerelvastust koguses,mis Venemaad võiks reaalselt ohustada.
Ei imestaks, kui Soome natostumise puhul võib Soome reaalne kaitsevõime üllatuslikult vähenema hakata. Võibolla tänane Soome relvastuse vähendamine on ettevalmistus ja tähendabki peatset Soome natostumist

Võib väita, et Venemaa ja USA omavahelised salajased läbirääkimised Venemaaga piirnevate NATO riikide üle ja nende relvastamise osas on vandenõuteoreetikute luul, aga kas on, kas see on tõesti võimatu või on see ennem tõenäoline ja võimalik - arvan et võimalik. Muidugi, on maailm julgeolekuline olukord, poliitika, valitsused, liitlassuhted jne-jne pidevas muutumises ja ka salajased kokkulepped võivad ajas muutuda. Üks pool võib teist survestada ja teine pool teha järeleandmisi, mõne koha peal võidakse kokkuleppeid murda, teha uusi leppeid jne.