Jaapani lennukitest võiks juba täiesti uue
threadi avada. Pe-8 kui "maailma esimese diislitega pommitaja" teoorial on nüüd loodetavasti lõpp või kuidas?
See, kui korralikku allikat ei viitsi otsida, pole küll allika süü. On head allikad ja halvad, on esimese-, teise- ja kolmandajärgulised. See pole vabandus, et hakata ise mingeid teooriaid välja mõtlema ja tõe pähe esitama. Selleks allikaviited ongi olemas, et oleks, mida millega võrrelda ja kontrollida. Sinu seisukoht näib olevat, et kui paar allikat eksivad, siis ülejäänuid pole mõtet vaadatagi.
Nüüd siis Jaapani lennukite raadiotest, mida sinu teooria kohaselt sõja ajal suuremal osal lennukitest olemas polnud.
Kapten Trumm kirjutas:
Aplaus saalis

Ta võis seal olla (tagavaraks), kuid peatelefoniside oli Pe-8-l päris kindlasti olemas. Jaapani lennukites aga enamikes ei olnud - vaata kroonikakaadreid Vaiksel ookeanil peetud lahingutest - japside lendurimütsides polnud kõrvaklappegi.
Kaldun arvama, et see on järjekordne teooria, mille kohta ma niipea allikaviidet ei näe. Kui sa väidad, et pole sõjaaegsetes kroonikakaadrites kõrvaklappe näinud, on päramine aeg silmaarsti külastada. Kas sa ikka antenne nägid? Teisest küljest, kui monoplaan tundub biplaanina, siis oli minu küsimus liigne.
Et allikate juurde tagasi minna, siis alustaks Vjatšeslav Kondratjevi raamatust
Halhin Gol, voina v vozduhhe (Moskva 2002, lk 45), kus juttu on küll 39. aastast ja suuremalt jaolt hävitajatest:
Kuigi muidu püüdsid Jaapani konstruktorid stardimassi igati vähendada, pidasid nad vajalikuks hävitajad varustada raadiojaamaga. Kõigil lennukitel oli raadiovastuvõtja, igal kolmandal saatja.
Nõukogude pilootidel jäi üle niisugusest luksusest üksnes unistada. Raadiot kasutati ainult pommitajatel. Hävitajate puhul kasutati ikka veel laialdaselt sedasorti visuaalseid signaale nagu tiibade kõigutamine ja žestid kätega. Õhulahingu puhkedes muutus grupi juhtimine kiiresti võimatuks ning grupikomandörist sai tavaline realendur. Maapinnalt kasutati hävitajate juhtimiseks valgeid signaallinasid, mis osutasid sinna, kus vastast oli viimati nähtud.
Imperial Japanese Naval Aviator 1937-45 (Osprey Publishing, Warrior Srs. # 33, lk 30):
Hiina sõja ajal ja Vaikse ookeani sõja algul olid kõik peamised merelennuväe lahingulennukid varustatud tüüp 96 süsteemi raadiotelegraafi ja raadiotelefonidega. Suurematel pommitajatel nagu tüüp 96 (G3M "Nell") ja tüüp 1 (G4M "Betty") ning lendpaatidel tüüp 97 (H6K "Mavis") ja tüüp 2 (H8K "Emily") oli nii tüüp 96 mudel 3 / mudel 4 raadiotelegraaf kui raadio tüüp 98 mudel 4 (pilootide lennukisiseseks sideks).
Kahekohalistel pommitajatel nagu tüüp 99 (D3A "Val") ja Suisei (D4Y "Judy") kasutati raadiotelegraafi tüüp 96 mudel 2 (võimsus 60 W, efektiivne tegevusraadius üle 500 meremiili).
Kolmekohalistel pommitajatel nagu tüüp 97 (B5N "Kate") ja Tenzan (B6N "Jill") ja luurelennukil tüüp 0 (E13A "Jake") oli pardal raadiotelegraaf tüüp 96 mudel 3 ja raadio tüüp 1 mudel 3. Tüüp 96 mudel 3 võimsus oli 50 W ja efektiivne raadius 800 meremiili. See oli töökindel seade, mis jäi relvastusse ka edaspidi. Samas asendati see mudel osal kolmekohalistest lennukitest raadiotelegraafiga tüüp 2 mudel 3 (võimsus 80 W, efektiivne raadius 1500 meremiili).
Ja lõpuks, kui liikuvate piltide jälgimisega tõepoolest raskusi peaks olema, siis
Japanese Naval Aviation Uniforms and Equipment 1937-45 (Osprey Publishing, Elite Srs. # 86, lk 4-7) näitab kolme erinevat lendurimütsi varianti (tüüp 30, tüüp 2 ja tüüp 3), kõik sõjaajast pärit (üks ka vanem) ja
kõigil on kõrvaklapid.
Muidugi jääb väike võimalus, et sinul on õigus ja kõigil ülejäänutel mitte, aga nendes allikates on fotod, tootjafirmad, logod, tehniline inf... ja sinul üksnes järjekordne teooria.
Muide, ma tunnen suurt huvi selle
Jane'i väljaande vastu, kus on juttu kolonel
Tombi 14 võidust. Kui ma selle kohta allikaviite saaksin, siis muust enam ei hooligi.