http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 99#p519599
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 71#p520371
Ruger kirjutas:Hakka või uskumagi Venemaa poolse GPS signaali asukoha muutmise võimekust.
No GPS (ja teised GNSS süsteemid, nagu GLONASS, GALILEO jne) on tegelikult suht kapriissed asjandused ja väga kergelt võivad anda suhteliselt vale positsioneerimistulemuse.
Me võime rääkida tsiviilis tavakasutusel olevate seadmete puhul isegi kuni mitmesaja meetrilist erinevust tegelikkusest.
Nüüd kui jutuks tulevad aga juba mingid ulmelised vead, mida mõõdetakse kilomeetrites (või mitmekümne kilomeetriga), siis see on juba piisavalt ebanormaalne, et kahtlustada võib tõesti ka tahtlikku segamist... kuid...
Kordame siis üle (ma siin mitmes kohas olen kirjutanud suht pikalt ja põhjalikult asjast ka varem), et tsiviilis kasutatakse valdavalt GPS (ja muid GNSS) seadmeid, mis kasutavad L1 kanalit sagedusel 1575.42 MHz ja C/A (L1C/A Coarse/Acquisition – jämedakoeline) ja 1023-kohalise PRN koodi koodimõõtmist (code) .
Kasutusel on ka L1 kanal ainult C koodiga (L1C).
Järgmine tase tsiviilis on seadmed, mis kasutavad lisaks L1 kanalile L2 (ja L2C) kanalit sagedusel 1227.60 MHz (kahesageduslikud). L2 kanalil mõõdetakse koodi asemel faasi (carrier), mis annab suurema täpsuse
koos L1C/A koodimõõtmisega kombineerituna.
Järgmine tase tsiviilis on võimalus mõõta L1 kanalil ka faasi.
Üldiselt igal pool (nii tsiviil kui mil) järgmine tase/üks lisavõimalus mis annab täiendava kindluse ja täpsuse on kasutada erinevaid sateliitsüsteeme, mitte ainult GPS-i (siis peaks sihilikult sittakeerates "maha häkkima" korraga kõik erinevad satisüsteemid).
Samas... kõik satisüsteemid (avalikud) kasutavad andmete edastamisel L1; L2 ja L5 kanaleid....
Kõige uuem tase tsiviilis ongi uus (või täna juba "uus") L5 kanal (1176.45 MHz widelane) mis võimaldab edastada võimsamat signaali kui L1 ja L2 ja edastab kahte PRN koodi (phase code ehk I5-kood ja quadrature-phase code ehk Q5-kood).
Nüüd militaaria kasutab lisaks veel oma koode M ja P(Y) (P kood Precision code – täpne kood mis on krüpteerimata kujul kättesaadav ka tsiviilis), millest osad (P(Y)) on ka krüpteeritud W koodiga (P koodi krüpteerimisel salajase W koodiga saadakse krüpteeritud P kood ehk P(Y) ) ja need on tsiviilseadmetele kättesaamatud/loetamatud.
Nendest M kood võimaldab positsioneerida ilma C/A; C; P(Y) jne koodideta (kasutades P(Y) krüpteeritud koodi on siiski vaja lisaks kasutada ka C/A krüpteerimata koode - lihtsalt P(Y) koodi kasutamine annab täpsuseparandi, mis on krüpteeritud ja mida ei saa mõjutada). Mingi info kohaselt on tänaseks aga saavutatud militaarias ka võimekus oma asukohta määrata ainult P(Y) koode kasutades ja selle meetodiga puudub väidetavalt vajadus kasutada krüpteerimata C/A koode.
M ja P(Y) koode saab edastada ja edastatakse samuti nii L1 kui L2 kanalil.
Oluline on, et kuna tsiviilkäibesse antud kanalid ja koodid on juba läinud väga täpseks ja heaks, siis (laiskusest? lihtsusest?) kasutatakse ka militaarias igapäevaselt väga laialdaselt just neid krüpteerimata koode. Ilmselt siis, kui on tegemist mõne tõsisema asja ja teemaga, kasutatakse ainult mil.koode ja tehnikaid. Seega võivad ka mil. subjektid panna navigeerimisel totaalselt puusse, kui neid krüpteerimata tehnikaid kasutatakse.
On veel ka L3 kanal 1381.05 Mhz, kuid seda kasutatakse tuumaplahvatuste monitoorimisel (Nuclear Detonation ehk NUDET süsteem).
L4 1379.913 Mhz kanal pole veel väidetavalt kasutusse võetud ja on alles testimisel.
Suurima võimaliku positsioneerimisvea annab kas satelliidi kella, või GPS vastuvõtja kella andmete mõjutamine (kella viga).
Üks mikrosekund kellaviga = ca 300 meetrit viga maastikul.
Täpne ja töökindel kell on üks peamisi komponente, mis teeb GPS vastuvõtjad (seadmed) kalliks.
Seega piisab, kui piirkonnas mõni oluline kell peksab segast (kas konkreetse navigeerija vastuvõtja kell - siis oleks tegemist üksikjuhtumiga), või mõne olulise sati kell (kellad) - siis oleks oma posimisega ämbris kõik selle piirkonna ja ajahetke navigeerijad.
Igasugused täpsete parandite koodi- ja faasimõõtmised (ionosfääri ja troposfääri vigade parandused jms), ning nende "häkkimine" ja valeks ajamine annavad vead mida saab mõõta meetrites või halvimal juhul kümnetes meetrites.
Kunagi ei saa muidugi välistada, et mõni geenius on leiutanud mingi muu süsteemse meetodi, millega saaks ajada GNSS posimise valeks sinna mitme(kümne) kilomeetri kanti ilma kellasid ja/või kellade (lisaks GPS vastuvõtja kelladele satide aatomikellad) sünkroniseerimise datat mõjutamata.
Lihtsam on IMHO signaalid üldse tummaks jämmida/maha tõmmata.
Mis puudutab seda, et Moskvas mingid Pockeman-Go tegelased avastasid esimesena, et nende asukoht kaardil sattus kurat teab kuhu mitmeid kilomeetreid, siis siin võib olla (võib olla, aga ei pruugi) tegemist ka sellega, et VF maapealsed DGNSS parandite jaamad (kui kasutatakse DGNSS võimekusega seadmeid) või AGNSS (AGPS - peaks olema igas tavalises nutiseadmes) parandite jaamad (kui kasutatakse lihtlabast A-GPS posimist) edastavad seal spetsiaalselt niivõrd valesid DGNSS parandeid ja AGPS (GLONASS) jaamade asukohti... mis samas ja omakorda teeb DGNSS puhul jällegi suht võimatuks kasutada seal nt geodeesias neidsamu parandeid täpismõõtmistel ja tunduks rohkem nagu endale jalga laskmisena....
Kusjuures kallimad riistad peaks olema niivõrd intelligentsed, et välistavad täiesti valesid andmeid automaatselt, kui need ei ole süsteemsed elik kõik saadavad andmed on valed ühte ja samasse auku.....
*****
C/A koodimõõtmine:
C/A kood koosneb GPS-i ühel sagedusel 1023-st väärtusest (0 või 1). Vastuvõtja genereerib samuti satelliitide PRN koode ja võrdleb neid satelliitidelt saadutega. Vastuvõtja ja satelliidi PRN koodid on omavahel nihkes aja võrra, mis kulub signaalil vastuvõtjasse jõudmiseks. Nihke suurus tehakse kindlaks PRN koodide ühitamisel – vastuvõtjas genereeritakse kandevlaine ja moduleeritakse see PRN koodi koopiaga. Kahte signaali nihutatakse seejärel ajas kuni nende maksimaalse
ühildumiseni (kahe andmeseeria omavahelise seotuse, korrelatsiooni, väljaselgitamiseks kasutatakse ristkorrelatsiooni meetodit). Nihke suuruse määramisega saadakse esialgu signaali levimisaeg vastuvõtja kella suhtes. Signaali tõelise levimisaja väljaselgitamiseks peab teada olema vastuvõtja kellaviga, see tehakse kindlaks vahemaade mõõtmisega vähemalt nelja satelliidini. Kui signaali levimisaeg määrata koodi 1 väärtuse, ehk 1/1023 täpsusega, saame satelliidi-vastuvõtja vahelise kauguse täpsuseks 300 m
Faasimõõtmine:
Märgatavalt täpsemini saab vahemaid satelliitide ja vastuvõtja vahel mõõta faasmõõtmiste abil. Millest see tuleneb? Kood- ja faasmõõtmisi võib ette kujutada kui kahte mõõdulinti. Esimesel lindil on jaotisi vähe (C/A ja P koodide puhul vastavalt iga 300 ja 30 m järgi), mis teeb sellega mõõtmise ebatäpseks. Teisel lindil on jaotisi oluliselt tihedamalt – L1 ja L2 sagedustel vastavalt iga 19 cm ja 24,4 cm tagant. Kuna lained pole teineteisest eristatavad, puuduvad sellel lindil aga tähistused.
Faasmõõtmine tähendab satelliidi ja vastuvõtja vahel täisarvu lainepikkuste „kokkulugemist“ ning viimase mittetäieliku lainefragmendi pikkuse (lainefaasi) mõõtmist.
Kuna GPS signaalid on ühesugused, pole neid ilma lisainfota võimalik üksteisest eristada. Vastuvõtja tuvastab signaali PRN koodi abil ja demoduleerib selle.
Seejärel mõõdetakse faasinihe vastuvõtjasse saabunud laine faasi ja vastuvõtja poolt genereeritud vastava suuruse vahel. Faasinihe määratakse laine ühe tsükli siseselt. Tsükliks nimetatakse ühte lainepikkust, mis nt GPS L1 signaali puhul on 19,05 cm. Faasinihke väärtusele lisandub mõõtmiste alghetkest loenduv lainetsüklite arv.
Faasmõõtmiste täpsus sõltub nii faasinihke (Joonis 5.12) kui algtundmatu määramise täpsusest. Esimest, faasinihet, on võimalik määrata 0,005 tsükli (cycle) täpsusega. Seega teoreetiliselt on L1 signaali puhul võimalik kaugusi satelliitide ja vastuvõtja vahel määrata 0,2 mm täpsusega!