Akf Palm, kui loed veel minu varasemaid alateema postitusi, siis ma ei ole otseselt ega kaudselt teinud Türgi masinaid maha, minu esmane küsimus tulenes sellest, kas Türgi on piisavalt usaldusväärne partner nii tarne kestel kui ka hilisemal hoolduse jms teenuste tagamisel.
Nagu ka ühes postis ütlesin, siis oma funktsiooni täidavad vähemalt Ukr näitel minu vaatluse hinnangul asjakohaselt (loe: hästi). Kui poliitiline risk on arvestatud ja mitte ainult paberil, siis väga hästi.
Hindade osas: enamus siinsetest foorumlastest saavad tugineda vaid olemasolevatele avalikele andmetele, me saame võrrelda tehingute avalikku sisu ja väärtust,mis loomulikult ei ole sama kui omada objektiivseid andmeid enda ees laual seisval pakkumisel. Küll aga on mulle teada see,et EKV 2.brigaadile on vaja ca 3 JVP jagu soomukeid, mille hulgas ilmselt on ka teatud arv eriotstarbelisi masinaid - medevac, juhtimine, tt jne. Teada oli ka see,et EKV hangib sellele brigaadile kahesuguseid masinaid - 6x6 ja 4x4. 6x6 osas on varasemad avalikud andmed näidanud soomlaste puhul (kes toodavad ka nö rahvaarmeele), et suudavad pakkuda 500k - 1miljon eurot ühikuhinnaga masinaid. Jah, ilmselt on need hinnad ilma raskema pardakahuri (mis om sageli pool hinda lisaks) ja sidesüsteemideta.
PASI kui EKV-d hästi teeninud masina uuemaid versioone tellivad täna nii lätlased,soomlased kui vist ka rootslased. Tundubki selline rahvaarmee masin, mida oleme juba harjunud kasutama.
JLTV teema tuli sisse leedukate näitest,kes on nüüd juba mitu tellimust sisse andnud. Hind peaks avalike andmete puhul ühele jaole jääma samuti kuni ca 1 miljoni kanti (avalike andmete järgi peaks saama 1 miljoni euro sisse ka kahe JLTV sidesüsteemid ja vast ka kaugjuhitava raske kuulipilduja). Võimalus toota eriotstarbelisi masinaid. Lisaks oleks 4x4 veoskeemiga masinatest USA Humvee, sest 4-5 jalaväelast mahutava või erimeeskonna masina kulu tänases vääringus ca veerand miljonit USD. Viimane neist on muide näidanud väga head hinna ja kauba väärtuse (nt meeskonn ellujäämise võime) suhet. Akf ruger tõi sisse masinapargi erinevuse ja selle osas vaid konstateerisin fakti, ja selle all mõtles kaasfoorumlane ikkagi 3B erinevat tehnikaparki, mitte otseselt seda, et EKV-l saab olema täiendavalt 2 erinevat masinat lisaks.
Miks aruteluks just sellised alternatiivid sattusid? USA mainitud 4x4 masinad on selgelt kõige massilisemalt tootmises, soomlaste PASI väiksemas mahus, kuid samuti seeriatootmises. Meie lähimad naabrid on neid masinaid viimasel ajal soetanud.
Tõsi - antud juhul ei võetud minu ega teiste kaasfoorumlaste poolt arvesse EKV-le soetatava 4x4 masina eesmärke, s.t mis ülesandeid nad täitma peavad. Spekuleerime ajakirjanduses saadavate infokildude alusel. Kui valikuks on Kirpi (II), siis tõesti mahutab üks Kirpi väidetavalt terve ühe jalaväejao, mida ülalmainitud 4x4 USA toodanguga peaks saama katta enamvähem 2 masinaga (mille summaarne hind avalike andmete põhjal peaks jääma samuti 1 miljoni kanti).
Nii nagu austatud kindralid on varem siinset vääriti mõistmist või väärinfot ümber lükanud, võiks seda teha ka olemasoleva hanke raames, vähemalt nii palju kui seda on võimalik teha. Ja raharaiskamise etteheide ei olnud EKV-le või selle juhtkonnale, vaid poliitikutele, kes nii elementaarset asja oleksid võinud siiski ette näha ja sellest tulenevalt ka varasemaid otsuseid teha (oleks poleks,aga kellele see naabrimehe naisepeks üllatusena tuleb).
PS! Sellest varasemast Läti-Soome-Eesti PASI projektist. Jällegi saab baseeruda ainult avalikul infol, sest muud võtta ei ole. Ma ei arva, et minu avalikult kättesaadavate andmete põhjal kujunenud arvamus erineks väga palju siinse foorumi keskmise foorumlase arvamusest, sest me kasutame suhteliselt samu allikaid.
Näiteks artiklid
https://www.err.ee/1142536/kaitsevagi-e ... d-arendada ja
https://www.err.ee/1608229722/lati-saab ... si-soomuki.
Antud artiklite alt leiab terve seeria teemaga seotud teisi artikleid.
Seega võiks vastu argumenteerida, et mis täpsemalt tõele ei vasta (see oli süüdistus minu suunal).