Natuke hindadest.
64 m laev Kindral Kurvits telliti 2010 (15 aastat tagasi) ja maksis 33 miljonit. Laev oli tsiviilotstarbeline. Kui hindad, et 100 meetrine sõjaliseks otstarbeks ehitatav patrull-laev maksab täna 100 miljonit on suurusjärk igati õige. Kuid siin on vist üks aga. Arutelu käib selle üle, et kas patrull-laev ise või äkki hoopis laev koos rakettidega? Ning mis võimekused veel lisaks.
Avalike allikate põhjal hinnatakse Blue Spear raketi maksumuseks 5 miljonit tükist. Nii, et kui laev koos rakettidega siis vist tuleks laeva 100 mln hinnale oluliselt summat juurde panna.
Patrull-laeva õhutõrje võimest juttu pole olnud, kuid eeldan et seda vist siiski on vaja? Ehitada kallis laev, osta hulga kalleid rakette, peaks ju õhust ka kaitsma? Pigem peaksime laeva kogu(ostu)hinna puhul rääkima äkki 150 - 200 miljonist? Ma muidugi ei tea, et kui palju enamasti ühel keskmisel laeval rakette peal on.
Ja üleüldse miks me ei räägi korvetist? Mis viha see korvettide vastu on? Klassifitseerimise vaates on ju patrull-laeva või teisisõnu valvelaeva puhul tegemist kergelt relvastatud sõjalaevaga, mis on mõeldud avamerel valve-, vaatlus- ja kontrolliülesannete täitmiseks. See millest meie jutt siin käib on ju laeva tüübi mõttes korvett. Lisaks patrullile valveülesanded, meresihtmärkide ründamine, õhusihtmärkide tõrje, kõrval ülesandena vajadusel maismaa sihtmärkide ründamine (samad Blue Spear raketid). Mingis ulatuses ka allveetõrje (süvaveepommid)? Miinide veeskamine lisaks?
Alguse juurde tagasi hüpates tuleks käsitleda kahte eraldi hinda – patrull-laev on tavapärasel kujul, ütleme, et see on siis 100 mln ja patrull-laev + meresihtmärkide ründamise võime maksumusega x + õhusihtmärkide ründamine hinnaga y jne.
Selleks, et eri tüüpi võimed, nende ostu ja omamise kulud muuta võrreldavaks on mõistlik need taandada sarnasele kujule. Kui rääkida ainult laeva või ka maismaa raketi üksuse puhul näiteks ainult masinate endi ostmisest on see kergelt eksitav lähenemine. Ma pigem ei kasutaks sedamoodi planeerimist.