Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika
Postitatud: 07 Apr, 2020 15:04
Pole siin mingit halba, lihtsalt turg, mitte õhu võngutamine meedias paneb asjad paika, Cleveronil, Starshipil kõikidel on rasked ajad.
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://militaar.net/phpBB2/
Eks nad ole nüüd keerulises seisus kindlasti, kuid ma ei usu, et see projekt on kusagilt kõrrest välja puhutud. Eriti lähtudes tõsiasjast, et seda projekti on ette valmistatud pikemalt: https://digi.geenius.ee/eksklusiiv/milr ... aha-sisse/Leo kirjutas:Mõtlesin välja. Milremi omanik pani suurema osa teise sarnase nimega firma müügist saadud rahast tootearendusele, ehk just nende kümnete inseneride ja tehnikute ning oskustööliste palkamiseks, kelle palkasid on nüüd pidanud vähendama, sest käivet ei ole ja raha hakkab otsa saama.
...
Selle suure salapärase arendusprojekti jaoks asutas Milrem Robotics Rootsi tütarettevõtte. Umbes 500 km kaugusel Stockholmist põhja poole tegutseb kamp insenere, kelle teadmisi ja oskusi Milremil vaja on. Selle asemel, et neid siia lennutada, laiendas Milrem Robotics oma tootmist Rootsi.
Vaata ma olen selliseid asju veidi ise teinud ja tean ka inimesi Tallinnas ja Tartus, kes meil selliste asjadega tegelevad ja USK on kõikidel muidugi hästi suur, aga tulemustega on raskem.Kilo Tango kirjutas:See on kena põhjalik artikkel, mis lõpeb järgmise tõdemisega:Tux kirjutas:...
Ettevaatust pdf fail, väga värske ja annab ülevaate kõikidest "pisikestest" probleemidest, mis tuleb ära lahendada ja millele hetkel kellelgi head lahendust pole. Seega pole ka kelleltki võimalik tehnoloogiat osta! Ainukene võimalus meil Eestis selliseid asju teha on kasutades avatud lähtekoodiga tarkvara, millisesid on ka mõned olemas ja kus ka eestlased kaasa löövad. Kõik see võtab aga veel aastaid aega.
A Survey of Autonomous Driving: Common Practices and Emerging Technologies
https://arxiv.org/pdf/1906.05113.pdf
Level 3 isejuhtimine on juba olemas ja saavutatav ning see on ka see, mida antud puhul vaja on. Ma ei näe seda probleemi sugugi nii suurena, kui sina. Ka on päris kindlasti olemas ettevõtted, mis level 3 isejuhtimist müüvad. Üks mu endine kolleeg töötab pärast MIT lõpetamist sellises.This survey has shown that through inter-disciplinary academic collaboration and support from industries and the general public, the remaining challenges can be addressed. With directed efforts towards ensuring robustness at all levels of automated driving systems, safe and efficient roads are just
beyond the horizon.
Starship tahab ju minu arusaamist mööda vähemalt Level 3+ kui mitte L4. Ja teenust nad ju pakuvad USA ülikoolilinnakutes. Lihtsalt terve linn on väikese roboti jaoks liig. Rahvast pidid nad vähendama selle pärast, et ülikoolilinnakud on praegu tühjad ja neil ei ole kellelegi vedada. Starshipil on veel hädasid, millest millegipärast eriti ei räägita. Lihtne asi näiteks - mis siis saab, kui lund sajab? Pakivedu ei toimu? Alles mõni talv tagasi tuli siin mitu nädalat järjest iga päev paras pudrukiht maha. Ja muide, ega sel Boltil ka praegu kuigi hästi lähe - küsisid riigilt 50 mil raha.Tux kirjutas:...
Muide, miks Starship koondas inimesi? Boldid, Woldid ja Tallinki taksod veavad toitu laiali, Rimi valmistub suure kiirusega turule tulema omma kodukande ja netipoega...peaks ju olema ideaalne torm Starshipi jaoks? Miks need robotikesed terves Tallinnas ringi ei ukerda? Miks on neid leida vaid paaris mikrorajoonis Mustamäel? Põhjus on selles, et tehnoloogia skaleerub halvasti! Starship on olnud väga tubli ja sellist teenust nagu nendel teistel maailmas hetkel ei ole. Amazonil on raha nagu ratsahobusel sedasamust ja arendavad nad sarnast asja juba mitmeid aastaid, aga teenust pole ikka. ...
See on nii mitmel tasandil vigane analoogia, et ma ei hakka kõikidesse vigadesse süübimagi. Lendav auto on algusest peale olnud sama surnult sündinud idee, kui lendav allveelaev. Lihtsalt odavam ja seetõttu on seda ka korduvalt proovitud. Ford Aerocar pandi lendama juba 1949 ja seda müüdi kokku selliste kohta üüratu kogus - 6tk. Lendava auto probleem pole mitte see, et see oleks kuidagi tehnoloogiliselt kättesaamatu, vaid, et see on lihtsalt üüratult ebapraktiline (alatest sellest, et see tehnilistest kompromissidest ainult koosnebki kuni vastandlike regulatsioonideni välja). Lisaks on autole ja lennukile esitatavad nõuded põhimõtteliselt vastukäivad. Kui auto peaks liibuma vastu teed, et maksimeerida hõõrdetegurit, siis vastu teed liibuv lennuk teatavasti ei ole lennuk jne. Kui sa võrdled laiatarbe infotöötlust sellise anakronismiga siis näitab see, et sul ikka päris head pilti ei ole asjast, millest sa räägid.Tux kirjutas:Muide lendavaid autosid on ka juba paarkümmend aastat lubatud, aga mida pole, seda pole...
Tegemist ei ole päris kindlasti täiselektriveermikuga. Diiselmootori jaoks vajalikud atribuudid on kõik kenasti olemas (õhuvõtt, jahutus jms.). Ettekujutlus, et isejuhtiv peab võrduma elektriveermik ei pea paika. Kusagil oli ka kirjas, et on hübriid nii, et akud on, ag amitte nii palju. Ja Li-ion akud lähevad enamasti põlema, mitte ei voola sealt "löga välja". Aga asjaolu, et tegemist on ilmselt luureüksuse jaoks mõeldud soomukiga, mis saadetakse "põnevamatesse" kohtadesse hakkas kohe silma.Leo kirjutas:... saadetakse sinna, kuhu inimesi ei taheta saata ja seal täidab ülesannet kuni lastakse sodiks ning akudest välja voolab löga tekitab veel korraliku keskkonnakahjustuse. Tavalise elekriauto kaalust kolmandiku ehk mitusada kilo võtavad akud, ehk kui sama suhtarv siia üle kanda, siis oleks 12 tonni kaalust 4 tonni akud, ...
Läheks ikkagi edasi, et aga teised lugejad ka aru saaksid mille üle me vaidleme, siis alustaks kõigepealt isesõitmise tasemete definitsioonidest.Kilo Tango kirjutas:Starship tahab ju minu arusaamist mööda vähemalt Level 3+ kui mitte L4. Ja teenust nad ju pakuvad USA ülikoolilinnakutes. Lihtsalt terve linn on väikese roboti jaoks liig. Rahvast pidid nad vähendama selle pärast, et ülikoolilinnakud on praegu tühjad ja neil ei ole kellelegi vedada. Starshipil on veel hädasid, millest millegipärast eriti ei räägita. Lihtne asi näiteks - mis siis saab, kui lund sajab? Pakivedu ei toimu? Alles mõni talv tagasi tuli siin mitu nädalat järjest iga päev paras pudrukiht maha. Ja muide, ega sel Boltil ka praegu kuigi hästi lähe - küsisid riigilt 50 mil raha.Tux kirjutas:...
Muide, miks Starship koondas inimesi? Boldid, Woldid ja Tallinki taksod veavad toitu laiali, Rimi valmistub suure kiirusega turule tulema omma kodukande ja netipoega...peaks ju olema ideaalne torm Starshipi jaoks? Miks need robotikesed terves Tallinnas ringi ei ukerda? Miks on neid leida vaid paaris mikrorajoonis Mustamäel? Põhjus on selles, et tehnoloogia skaleerub halvasti! Starship on olnud väga tubli ja sellist teenust nagu nendel teistel maailmas hetkel ei ole. Amazonil on raha nagu ratsahobusel sedasamust ja arendavad nad sarnast asja juba mitmeid aastaid, aga teenust pole ikka. ...
See kõik ei puutu aga üldse asjasse kui me räägime militaarsõiduki juhtimise vajadusest. Seal me räägime tüüpselt Level 3 tasemel otsuste tegemisest tõenäoliselt kahe operaatori (komandör ja laskur) valve all ja seal ei ole tarvis isegi nii suurt automatiseeritust, kui Starshipil USA ülikoolilinnakutes. Piltlikult öeldes annab komandör masinale korralduse sõita 2000 m mööda sihti sellise-sellise kiirusega, masin joonistab kaardile oma plaanitud teekonna ja minek. Kui vaja korrigeerida, siis korrigeeritakse. Point on pigem selles, et pidevat roolimiskoormust ei ole vaja kellelegi panna - sellega saab automaatika hakkama.
Mis puutub Amazoni tegemisi, siis Jeff Bezos on ka oma raketifirmat ehitanud tükk aega ilma eriliste nähtavate tulemusteta. See ei tähenda, et eduka rakette ehitava ettevõtte käima panek oleks võimatu või et see ei peaks ka Bezosel lõpuks õnnestuma. Amazoni juhtimismudel ei sobi paljude teemade jaoks. Päeva lõpuks on tegemist ülioptimeeritud laooperaatoriga ja terve nende juhtimiskultuur on vastav.
See on nii mitmel tasandil vigane analoogia, et ma ei hakka kõikidesse vigadesse süübimagi. Lendav auto on algusest peale olnud sama surnult sündinud idee, kui lendav allveelaev. Lihtsalt odavam ja seetõttu on seda ka korduvalt proovitud. Ford Aerocar pandi lendama juba 1949 ja seda müüdi kokku selliste kohta üüratu kogus - 6tk. Lendava auto probleem pole mitte see, et see oleks kuidagi tehnoloogiliselt kättesaamatu, vaid, et see on lihtsalt üüratult ebapraktiline (alatest sellest, et see tehnilistest kompromissidest ainult koosnebki kuni vastandlike regulatsioonideni välja). Lisaks on autole ja lennukile esitatavad nõuded põhimõtteliselt vastukäivad. Kui auto peaks liibuma vastu teed, et maksimeerida hõõrdetegurit, siis vastu teed liibuv lennuk teatavasti ei ole lennuk jne. Kui sa võrdled laiatarbe infotöötlust sellise anakronismiga siis näitab see, et sul ikka päris head pilti ei ole asjast, millest sa räägid.Tux kirjutas:Muide lendavaid autosid on ka juba paarkümmend aastat lubatud, aga mida pole, seda pole...
Alguse sai see vaidlus sellest, et Milremi omanik teatas, et ta tahab teha:Tase 0, 1, 2 - Inimene jälgib keskkonda
Tase 0
Ai - puudub
Tase 1
Ai - juhi abiline, aitab pidurdada, kiirendada või roolida
Ai lähtub keskonna andmetest, eeldab et inimene teab kõike paremini ning kontrollib ja vastutab
Ai soovitused viib ellu inimene
juhul, kui Ai hakkama ei saa võtab inimene juhtimise üle
Tase 2
Ai - osaline automatiseerimine, aitab kiirendada/pidurdada ja roolida
Ai lähtub keskonna andmetest, eeldab, et inimene teab kõike paremini ning kontrollib ja vastutab
Ai soovitused viib ellu automaatika
juhul, kui Ai hakkama ei saa võtab inimene juhtimise üle
Tase 3, 4, 5 - Ai jälgib keskkonda
Tase 3
Ai - tingimuslik automatiseerimine, Ai oskab ise juhtimisülesandeid täita
suudab sõita niikaua, kuni inimene sekkub
Tase 4
Ai - kõrge automatiseerimine, Ai oskab ise juhtimisülesandeid täita
suudab sõita ka siis kui inimene ei sekku
Tase 5
Ai - täielik automatiseerimine, Ai oskab ise juhtimisülesandeid täita
suudab sõita igas olukorras kus ka inimene suudab sõita
Siit võib teha järelduse, et masin on navigeerimise ja sõitmise koha pealt kas tase 3, 4 või 5. Kuna sinna inimest sisse pole ette nähtud, siis 3 ja 4 taseme jaoks peab inimese sekkumine olema võimalik mingi sidevahendi näol ja relvasüsteemi kontrolliks on sidevahendi olemasolu vaja ka 5 taseme jaoks.Teiselt poolt on Milremi robot (tööversioonis TypeX, aga lõplikku nime veel nuputatakse-toim) aga hoopis midagi muud: palju kergem, palju madalam ja mis peamine, mehitamata ja autonoomne. See tähendab, et meeskonda ja sõdureid, kes võiksid lahingu käigus surma saada, masinas ei ole. Samuti toimetab ta lahinguväljal omapäi nagu näiteks isejuhtiv auto tänavatel, ainult et relvasüsteemi kontrollib alati inimene.
Mind ei pea muidugi uskuma, mul pole sellest ka sooja ega külma, aga firma asutaja juttu võiks proovida mõttega lugedaThere are too many problems with the AV industry to detail here: the professorial pace at which most teams work, the lack of tangible deployment milestones, the open secret that there isn’t a robotaxi business model, etc. The biggest, however, is that supervised machine learning doesn’t live up to the hype. It isn’t actual artificial intelligence akin to C-3PO, it’s a sophisticated pattern-matching tool.
Five years later and AV professionals are no longer promising Artificial General Intelligence after the next code commit. Instead, the consensus has become that we’re at least 10 years away from self-driving cars
...
It’s widely understood that the hardest part of building AI is how it deals with situations that happen uncommonly, i.e. edge cases. In fact, the better your model, the harder it is to find robust data sets of novel edge cases. Additionally, the better your model, the more accurate the data you need to improve it. Rather than seeing exponential improvements in the quality of AI performance (a la Moore’s Law), we’re instead seeing exponential increases in the cost to improve AI systems — supervised ML seems to follow an S-Curve.
.
Ma ei teadnudki, et see vaidlus meil veel käibTux kirjutas:...
Alguse sai see vaidlus sellest, et Milremi omanik teatas, et ta tahab teha:Siit võib teha järelduse, et masin on navigeerimise ja sõitmise koha pealt kas tase 3, 4 või 5. Kuna sinna inimest sisse pole ette nähtud, siis 3 ja 4 taseme jaoks peab inimese sekkumine olema võimalik mingi sidevahendi näol ja relvasüsteemi kontrolliks on sidevahendi olemasolu vaja ka 5 taseme jaoks. ...... Samuti toimetab ta lahinguväljal omapäi nagu näiteks isejuhtiv auto tänavatel, ainult et relvasüsteemi kontrollib alati inimene.
Pigem on siiski tegemist tüüpilise luuresüsteemi osaga, mis erineb tavapärasest selle poolest, et kui enamasti on luurajate roll ise oma nina herilasepessa pista, siis siin saadavad luurajad enda ees selle mehitamata aparaadi ja hoiavad ise mõõdukat distantsi, olles samas võimelised ise teisest soomukist tuld andma. Vähemalt on mul selline ettekujutus sellest lahendusest. Sellise mudeli puhul saab ka teatud piirides raadiosidet asendada lasersidega. Vähemalt senikaua, kui on otsenähtavus. Stiilis, et kui on otsenähtavus, hoitakse lasersidet, kui see kaob, hüpatakse kohe raadiosageduste peale. See muidugi ei lahenda probleemi, aga mingil määral võimaldab seda hallata.Kriku kirjutas:...Aga kas neil võiks olla ülesanded, mida annaks võrrelda Türgi UAV-de omadega? Vaenlase positsioonide lähedusse lõgistada, midagi punkteerida ja enne minekut teha, kui kaudtule löök peale tellitakse?