Kusjuures, Starlinkiga on üldse asi tegelikult väga väga hapu. Kaugelt hullem kui välja paistab.
Mind tõsiselt šokeeris kui sain teada, et kui sellele projetkile pidureid ei tõmmata, tingib see ilmselt SpaceX'i pankroti ja/või restruktureerimise:
Siin on üks sentsiatsioonivaba rahulik ja faktirohke video mis seda lahkab (tõsi 40 minutit pikk). Alguses oli tunne et autorid pingutavad kõvasti üle, aga vaadates mis trajektoori asjad on pärast video ilmumist liikunud, siis tundub et laias laastus on neil vägagi õigus (kuigi osades detailides on tõesti väga "klaas-pooltühi").
https://www.youtube.com/watch?v=3YLWlALwObA&t=3sIgatahes soovitan video tervenisti ära vaadata (või kasvõi taustaks kuulata) muidu tundub mu jutt kaugelt liiga radikaalne.
Starlinki ärimudel ei saa põhimõtteliselt sellisel kujul tasuv olla. Varasemalt oleks ma sellise väite peale arvanu, et Musk ja SpaceX lihtsalt ei saa olla nii lollid et väljatoodud teguritele mõelnud ei ole, aga ajalugu seda ei kinnita. Tegelikult on Elonil olemas konkreetne pretsedent väga sarnasest käkist: SolarCity - mille väljaost Tesla poolt oli pigem kuritegelik ja asi on hetkel kohtus. Selle juhtum lahendus võtab ilmselt aega aga läheb suure tõenäosusega Elonile väga-väga kulukaks. Seda video ka põgusalt mainib, keda rohkem huvitab vaadaku ära sama kanali "Solar City" seeria või "Debunking Elon Musk"
Elon kiri töötajatele eelmise aasta lõpust mis pigem ainult kinnitab kõike mainitut:
Unfortunately, the Raptor production crisis is much worse than it had seemed a few weeks ago. As we have dug into the issues following the exiting of prior senior management, they have unfortunately turned out to be far more severe than was reported. There is no way to sugarcoat this.
I was going to take this weekend off, as my first weekend off in a long time, but instead, I will be on the Raptor line all night and through the weekend.
Unless you have critical family matters or cannot physically return to Hawthorne, we will need all hands on deck to recover from what is, quite frankly, a disaster.
The consequences for SpaceX if we can not get enough reliable Raptors made is that we then can’t fly Starship, which means we then can’t fly Starlink Satellite V2 (Falcon has neither the volume nor the mass to orbit needed for satellite V2). Satellite V1, by itself, is financially weak, while V2 is strong.
In addition, we are spooling up terminal production to several million units per year, which will consume massive capital, assuming that satellite V2 will be on orbit to handle the bandwidth demand. These terminals will be useless otherwise.
What it comes down to, is that we face a genuine risk of bankruptcy if we can’t achieve a Starship flight rate of at least once every two weeks next year.
Thanks,
Elon
Vaadates praegust Starshipi arendamise tempot on pehmelt öeldes väheusutav et suudetakse saavutada vajalik tempo - kaks starti kuus
käimasoleva aasta jooksul, isegi kui märtsis tõesti lubatav start toimub, arvestades et viimane Starshipi katsetus tehti eelmise aasta mais.
Ja ka äkkiline Starlinki ärimudeli muutus kipub väga viitama sellele et esialgne mudel lihtsalt ei tasu ära:
https://www.youtube.com/watch?v=05eoVe4RbtQNimelt, hoolimata lubadustest et starlink ei saa olema astmeliste pakettidega süsteem, muudeti silmagi pilgutamata (esialgse $100 kuus paketi) ühenduse kiirust umbes 5x aeglasemaks. Sama kiirus maksab nüüd 500$ kuus (ja ka paigaldatav "pann" on kordades kallim).