Kapten Trumm kirjutas: ↑08 Apr, 2024 9:45Noname asjade eluiga on 4, heal juhul 5 aastat, kuid olen tähele pannud, et nad pole sugugi 2 korda odavamad sellest.
Kui akude andmeid võrrelda, siis kallimad akud kipuvad sama mahtuvuse juures andma rohkem käivitusvoolu, käivitusvool tegelikult ongi see, mis auto käima paneb. Amper-tunnid näitavad, kaua põlema unustatud tuled põlevad. Ehk korraliku aku võib saada sama käivitusvooluga väiksema suurusega, mis natuke leevendab kallist hinda.
Siin on nüüd vaja selgitada, et nendel samadel eespool mainitud akufirmadel on tehniline info kah ikka olemas.
Nt Bosch: on S-seeria aku S5 013; S4 013 ja S3 013, ja on ka L-seeria aku L5 013. Tehnilistest andmetest on näha, et S5-seeria on "käivitusprioriteediga" 100ah aku. Annab koormamisel välja kõvema lühiajalise voolu (830)(käivitusvool), aga
tunduvalt kesisemad näitajad on tavalise tarbevoolu pikal ühtlasel väljastamisel (st nn. seisva mootoriga maki kuulamisel) ja energia sees hoidmisel (ära kustumisel). S4-seerial on need näitajad vastavalt 95ah ja 800A. S-3-l vastavalt 90ah ja 720A.
L-seeria L5 013 90 ah, vastupidi hoiab kauem energiat sees, lubab tavatarbimiseks pikemat ühtlast väljastust (25A koormust 174 minutit), aga see eest ei anna nii suurt amperaaži lühiajalisel koormamisel (800A) (st starterdamisel). Omal valisin Volvo P3-e peale L-seeria L5 013 90ah-se aku, käivitumisega probleeme pole olnud ja eeldaksin, et lubab nn. kauem "süüdet" sees hoides raadiot kuulata. Ja ega ma eriti usu kah, et kahe Boschi vahet valides L5 800A versus S5 830A see 4% suurt vahet meil siin teeb. S4 oleks nagunii juba samaväärne 800A.
Mõõdud kõigil samad. S3 juba nõrgemgi.
Üks siis justkui käivitusprioriteediga igapäev sõitmise/laadimisega aku ja teine pikema seismise/hoiustamisega masina peale mõlduna (haagissuvilad, paadid jne).
Ahjaa, lisan kaalud kah: et siis 013-akud reas- S3 20,7; S4 21,..midagi, S5 juba peaaegu 22 ja lõpetuseks L5- 23,73.
Samade mõõtude juures.
Lisan veel ka hinnad, sellised harju-keskmised orientiirid 013-seeriale: S4 130euri, S5 150euri ja L5 145euri. Täpsema personaalsema hinna saab igaüks juba vastavalt oma suhetele kabandusvõrgus. Tarbeväärtuse kestust Trumm juba selgitas eespool.
Üks lihtsamaid ja mõistetavamaid asju akunduse alal ka võhikutele- kui ikka poes analoogsed akud (võrreldes Bosch Varta vmt) suht sittagi ei kaalu, ega tal siis eluiga kah suurt sittagi ei ole. Võtad korraliku asja- kui laadimine korralik, siis kestab. Üritad tiba kokku hoida nii rahas kui kaalus, no ja samas ka kergem poest autoni vedada ju!, ja saadki selle, mille ise valisid...
NB! Ja neid seeriaid on veel, käsitlesin praegu ainult valikut, mida panna Boschi tavalist akut mis sobiks "tavalisele" sõiduautole valikutes kas S või L seeria. Tavaliselt meil igal pool S5 letis ja L-i tuleb tellida. Ja noh, kui ikka elektrist suht sittagi ei tea, siis kuula mis räägitakse kaupmehe poolt, ja kui sobib, siis võtagi S5 ja mine.