Jah, Jak-141 osas ju tegi Lockheed konkreetselt Jakovleviga koostööd, et saada lisainfot oma X-35 programmi jaoks.
Cooperation with Lockheed
Following the announcement by the CIS on September 1991 that it could no longer fund development of the Yak-41M, Yakovlev entered into discussions with several foreign partners who could help fund the program. Lockheed Corporation, which was in the process of developing the X-35 for the US Joint Strike Fighter program, stepped forward, and with their assistance 48-2 was displayed at the Farnborough Airshow in September 1992. Yakovlev announced that they had reached an agreement with Lockheed for funds of $385 to $400 million for three new prototypes and an additional static test aircraft to test improvements in design and avionics. Planned modifications for the proposed Yak-41M included an increase in STOL weight to 21,500 kg (47,400 lb). One of the prototypes would have been a dual-control trainer. Though no longer flyable, both 48-2 and 48-3 were exhibited at the 1993 Moscow airshow. The partnership began in late 1991, though it was not publicly revealed by Yakovlev until 6 September 1992, and was not revealed by Lockheed until June 1994.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_ ... h_Lockheed
Kolmest punktist keeratava mootoridüüs on nende kahe lennuki kõige sarnasem komponent. See on üsna suure tõenäosusega Jak'ilt maha viksitud(või vähemasti tugevalt inspireeritud):
Kapten Trumm kirjutas:See pole mõistagi päris 1:1 ja ilmselt ameeriklastel lahendab paljusid probleeme parem elektroonika (mis venelastele lõpuks fataalseks said).
Sellegipoolest, lisaks elektroonikale on veel üks väga suur erinevus, mistõttu oleks veits liig X-35't Jak-141 klooniks kutsuda. See on asii mille venelased
pidevalt oma propas ära unustavad, justkui see oleks miski pisiasi. Nimelt mootori "kardaanivõlliga" otseühenduses olev tõsteventilaator (
Lift-Fan), mida
Lockheed Martin,
Pratt & Whitney ning
Rolls-Royce 10 aastat välja töötasid, ning mille osas leidus skeptikuid küll ja veel. Selle lahendus oli oli suurim X-35 eelis Boeing X-32 ees. Niipea kui seda viimaks 2000. aastal edukalt demoti, oli Boeingu lahendusega "krõshka".
Jak-141'el oli selle asemel kaks eraldi vertikaalpaigutusega mootorit. Teema, kuidas selline lahendus lennuki kaalule ning kütusekulule mõjub, on Jak-38 (vs Harrier) näitel siit foorumist juba läbi käinud
F-35 mootorist (P&W F135)
F135 mootorilahenduse kohta on üsna hea õhtulugemine
see 2012. aasta artikkel:
Powering the Lightning II
April 2012 Chris Kjelgaard
"...Another key feature of the F135 is its augmentor, or afterburner system. While available details of the augmentor are sketchy, the F135 is known to employ multi-zone (probably three-zone) fuel injection aft of the afterburner’s pilot light. These zones inject fuel independently, so that the afterburner does not act in an all-or-nothing way but instead provides a variable range of additional, smoothly transitioning wet thrust at the pilot’s command. Also, like the F119 augmentor, the F135 augmentor is stealthy: The design of the two engines’ augmentors places multi-zone fuel injection into curved vanes which eliminate conventional spray bars and flame holders and block the line of sight to the turbine when looking into the engine from behind...."
Seal on mõningaid spekulatsioone, mis on ajaga tõesteks osutunud (mis viitab et autorid teadsid rohkem kui väitsid). Näiteks mainiti seal esimesen, et F-35 on üsna ainulaadne samaegselt radari-blokkerina töötav järelpõleti mis on mootoridüüsi keskele kinnitatud, varjates täielikult mootori tagakülje. See on arvatavasti põhjus, miks iga viimanegi pilt
seisva mootoriga lennukist on
alati mootorikattega.
Esmakordselt õnnestus seda avalikult jäädvustada alles
selles hiljutises videos, alates 43. sekundist:
Infrapuna Signatuuri vähendamine
Mis puudutab F-35 mootori infrapuna signatuuri minimaliseerimise lahendusi, soovitan lugeda
seda blogi alates lõigust: "
For example : F-35 has a scoop ... ".
Näiteks on F-35'el mootoridüüsi ja kere vahele jäetud "auk", kust lastakse täiendavatest õhuvõttudest (pilt 1 ja 2) tulevat õhku, et ümbritseda mootorist väljuv kuumem õhk nn "külma kihiga". Sakilised servad aitavad, lisaks radarisignatuuri vähendamisele, neid õhuvooge kiiremini segada (antud lahenduse eelane on
F-16 LOAN programm)
Täiendavad õhusissevõtud:
"Auk" mootoridüüsi ümber on hästi näha siit:
Kogu skeem:
Lisaks veel mõned tähelepanekud:
- Soovitan pildilt jälgida mootoridüüsi pikkust ja võrrelda seda näiteks F-16 mootorite omadega.
- Arvestada sellele juurde, et F135 on hävitaja mootori kohta erakordselt suure bypass ratio'ga*, mis suurendab külma õhu kogust, mis düüsi läbib.
- Seda, et lääne mootorite põlemiskuumus on nende kestvuse huvides vene omadest madalam. Järelpõleti leegivärv on selleks väga hea indikaator, lääne mootoritel ei ole see päevavalgel iialgi sinine.
- USA 5. generatsiooni lennukite mootorid on nihutatud tüürpindade suhtes ettepoole, et need varjaks düüse rohkemate nurkade alt. Vahe näha näiteks neilt piltidelt (F-18 vs F-35): [1], [2]).
Juhiks nüüd tähelepanu, et
kõik need eelmainitud on lahendused, on olemas nii F-22 kui F-35 juures, kuid puuduvad näiteks täiesti PAK-FA'l. Kuidas on nende faktide kajastamisega "noh, enamvähem neutraalsetes ja adekvaatsetes" vene militaarsaadetes?
Eks venkude jaoks ole jah F-35 ikkagi põhimõtteliselt üks "veidi parema tarkvaraga Jak-141 kloon"
(Ääremärkusena lisan, et F-35 ei tee operatiivselt sisuliselt kunagi vertikaalstarte, vaid pooleldi ruleerivat
short-takeoff'i, mis võimaldab kaasa võtta suuremat laadungit)
Jak'i juurde tagasi
Lõpetuseks siiski äge video Jak-141'est 1992 aasta Farnborough lennushowlt. Vertikaalstart keelati ära, asfaltkatte kahjustumise vältimiseks, küll aga on videos näha hõljumist.
https://www.youtube.com/watch?v=WybwlN_UCVI
Jak-141 on ilmselgelt F-35 arengut mõjutanud masin. Samuti on tegu ju esimese lennukiga maailmas, mis oli suuteline korraga nii vertikaastardima kui ka helikiirust ületama. Igati muljetavaldav masin oma aja kohta! Lihtsalt ei tasu nüüd venkude enesereklaamist päris hulluks ka minna. Teatavasti ei jäta nad ju ühtegi võimalust kasutamata, kisamaks kuidas just "
nende unikaalseid lahendusi" alles varastati, ning sellest 20 aastat saateid treida. Võrdluseks võiks mõelda, kui palju kõvatas Grumman teemal: "Näete kuis Su-27 alles inspiratsiooni sai meie F-14 pealt" ? Rääkimata lugematust hulgast muudest vastassuunalistest mõjutustest ...
Selliste saadete juures on alati palju olulisem on see,
mis jäetakse ütlemata. Eks see kehti muidugi kõige kohta, kaasaarvatud näteks sellesammuse F-35B.
--
*
Bypass-ratio - (oleks tänulik kui keegi annaks kõlava maakeelse vaste sellele sõnale)