Otsustasin siiski kõigepealt neist kaotustest kirjutada.
Siit siis lühike ülevaade Keskineni ja Stenmani
Suomen Ilmavoimien Historia osa 2 lisa põhjal. Sortisin lennukid nii ajaliselt toimunud sündmuste kui hävimise põhjuse järgi.
Õnnetus ülelennul Soome
JK-274 - 23. aprillil 1943 purunes ülelennul Soome.
Lahingkaotused
JK-259 - 23. juunil 1944 tulistasid kaks vene hävituslennukit selle tagasilennul Aunuse pommitamiselt Salmi kohal alla.
JK-256 - 10. oktoobril 1944 tulistas saksa hävituslennuk alla. (Lapi sõda)
JK-263 - 15. oktoobril 1944 oli tagasilennul Ivalo suunas tehtud luurelennult. Lennates mööda Rovaniemi lennuväljast tulistas sealne saksa õhutõrje selle alla (Lapi sõda).
Võimalik lahingkaotus
JK-264 - 15. juunil 1944 Karjala kannasele tehtud pommirünnaku ajal süttis üks lennuki mootoreist põlema. Meeskond hüppas langevarjudel välja.
Lennuõnnetused sõja ajal
JK-251 - kukkus puruks 29. detsembril 1943 Onttola lennuvälja lähistel kui üks mootoreist stardil üles ütles.
JK-255 - 1. juunil 1944 kaldus stardil rajalt kõrvale, telik sattus raja kõrval olnud kraavi, lennuk kapoteerus ning lohises mitukümmend meetrit "jalad püsti". Taastamiskõlbmatu.
JK-254 - 1. juulil 1944 sattus stardil eelstartinud lennuki propellerituulde, lennuk läks pöörisesse ja kukkus lähedal asunud järve ning plahvatas.
JK-262 - 18. juulil 1944 lennul Vuosalme pommitama üks mootoreist seiskus. Lennuk tegi hädamaandumise Mensuvaara lennuväljale, kuid üks tiivaots riivas maad, löögi tagajärjel kukkus teine mootoreist küljest. Lennuk libises külg ees pikki lennurada kuni süttis põlema, 10 min hiljem lennukis olnud pommid lõhkesid.
JK-267 - 29. juulil 1944 purunes taastamiskõlbmatuks ebaõnnestunud stardil Onntola lennuväljalt.
JK-260 - 6. oktoobril 1944 eksis peale Rovaniemi pommitamist tagasilennul teelt ning tegi kütuse lõppemisel hädamaandumise vene territooriumil väikesel järvel. Ligi 100 km Leningradist lõunas. Lennuk purunes ja uppus. (Lapi sõda)
Lennuõnnetused peale sõda
JK-261 - 5. juunil 1946 riivas Kemi maakonnas pikeerimisharjutust tehes puid ja kukkus metsa.
JK-272 - 12. veebruaril 1947 tegi Luonetjärve lennuväljal maandumisel avarii. Ei taastatud.
JK-273 - 18. juunil 1947 kukkus Laukkalla alla, kui stardil üks mootoreist seiskus.
JK-253 - 26. augustil 1947 purunes taastamiskõlbmatuks ebaõnnestunud maandumisel Luonetjärve lennuväljal.
Sõja ajal viga saanud, aga hoiustatud ning mahakantud peale sõda
JK-257 - 18. septembril 1943 Lavansaare pommitamiselt tagasilennul eksis, maandus halvasti valgustatud Mikkeli lennuväljale ja sai tõsiselt viga. Anti üle Valtion Lentokonetehtaalle, lahinglendudes enam ei osalenud. 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-269 - Lennuk sai viga oma pommide kildudest ning maandumisel Onntola lennuväljal tegi avarii. Anti taastamiseks Valtion Lentokonetehtaalle 30. oktoobril 1943. Lennuk remonditi, kuid katselendude ajal otsustati siiski taastamine peatada. Kasutati varuosadoonorina. Lennuki jäänused anti hoiule 27. oktoobril 1949.
Sõja ajal oluliselt viga ei saanud.
JK-266 - 17. oktoobril 1945 anti VLT-le hoiule.
JK-252 - 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-258 - 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-265 - 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-268 - 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-270 - 15. septembril 1948 pandi hoiule.
JK-271 - 15. märtsil 1945 tegi mootoririkke pärast hädamaandumise Rootsis Kiruna lennuväljal. Interneeriti. 4. oktoobril 1945 anti Soomele tagasi. 15. septembril 1948 pandi hoiule.
Kokku siis kaotati lahinguis kindlalt kolm ja võimalik, et ka neljas lennuk. Neljanda lennuki meeskond pääses (mitte küll kõik), aga mootoririkke põhjust nad ei osanud öelda ning õhutõrje tabamust ei kinnita. Neist lennukeist kaotati kaks Lapi sõjas sakslaste käe läbi.
Seitse lennukit kaotati sõja ajal erinevais olukordades lennuõnnetuste läbi.
Veel neli lennukit kaotati juba peale sõda samuti erinevais lennuõnnetustes.
Veel oli kaks lennukit, mis olid sõja ajal viga saanud. Loetud remondikõlvulikeks, kuid tegelikult teenistusse ei naasnud. Ühe kohta öeldakse otse, et kasutati varuosadoonorina. Kuna teine oli ka VLTs, siis kahtlustan, et see teine tegi seda sama tööd.
Igasugu õnnetusi, hädamaandumisi, lahingvigastusi oli muidugi rohkem, kuid enamus neist lennukeist remonditi VLTs ära.
Seega siis elas tegelikult sõja üle 24 - 11 = 13 lennukit. Neist kaks olid siiski pigem "lennukid" vaid arvel seismise mõttes ja üks oli Rootsis interneeritud. Kuigi hiljem saadi tagasi. Kaotatud lennukeist kolm hävisid Lapi sõja ajal ning 10 Jätkusõjas. Kolmest Lapi sõja kaotusest 2 olid lahingkaotused ning üks oli õnnetus. Kümnest Jätkusõjas kaotatud lennukist 1+1? olid lahingkaotused ning 8 õnnetused.
Vaieldamatult olid aga peamised kaotuste põhjused erinevad lennuõnnetused, mitte lahingkaotused. Ja neist pooled või isegi üle poole (kuna üks on neist nii-või-naa) saadi Lapi sõja ajal sakslastega sõdides.
Seetõttu ka soome lendureile tegelikult Ju 88 eriti ei meeldinud. Ei olnud lihtsad piloteerida, õnnetusi oli palju. Rohkem kui lahingkaotusi. Ja peale sõda kaotati õnnetustes lennukid edasi. Vahel ka koos meeskonnaga. (Ei lisanud õnnetuste ja muude sündmuste juurde meeskondade kaotusi, aga neid oli ka palju.) Sõja ajal 1943-45 kaotati õnnetustes seitse lennukit (+1 = ?), peale sõda 1945-48 veel neli.
15. september 1948 oli siis see kuupäev kui Soome pani kõik oma allesjäänud pommituslennukid hoiule (Pariisi rahulepingu tõttu). Mis muidugi juba veel varem polnud muudel põhjustel hoiule pandud. Ja 15. september 1952 kanti kõik lennukid maha. Lammutati neid muidugi kauem, kuid praeguseks pole Soomes isegi ühtegi muuseumieksemplari...