Mõtleme veel.
Näen siin teatavat halvakspanu/laitmist ka oma arvamusele/panusele selgitustöösse, millega üritasin toetada nn "rahvasoomuki" isetootmist selle asemel, et neid samaväärseid sisse osta.
Martin Herem kirjutas:Loen ja imestan. Kust tulevad sellised väited, et Kaminas istuvad nii laisad inimesed, et nad ei viitsi tõhusaid lahendusi kasutada? Või see, et seal hangetega tegelevad inimesed on lauslollid võrreldes näiteks siin foorumis tegutsevate inimestega?
Et siis siin oleks nagu kaks erinevat teemat: Hanked vs isetegemine/tootmine/arendamine.
Hangetega tegelevad inimesed ei pruugi (kuigi võivad küll, ei eita) olla sama pädevad riikliku tootmise, tootmisstrateegia (majandusstrateegia) ja riiklikes finantseerimisküsimustes.
Enne igasuguseid hankeid keegi kusagil otsustab (või peaks otsustama), kas teeme hanke, või toodame ise.
Kui see otsus on juba hanke kasuks (sisseostmise kasuks) langetatud, siis "tootjainimstel" pole enam miskit rääkida.
Kui rääkida nn "riigihangetest" ja üldse igasugustest "hangetest", siis mul on sellistes protsessides aastaid osalejana (pakkujana, mis eeldab edukana esineda soovides pakkuja strateegiate ja nägemustega lähedalt tuttavaks saamist) ja erinevate majandusüksuste juhatajana ise hankeid korraldades, tekkinud oma kindel arvamus, arusaam, hoiakud ja vaade nendele "hangetele" kui sellistele üldse. Seda küll teistes valdkondades, kui otseselt militaaria, aga mingi ettekujutuse "riigihangetest" (s.h. igasugustest KOV hangetest) ma arvan annab see kogemus küll. Ja see kogemus ütleb, et "hankel" ja "hankel" võib olla suur vahe, nagu ka hanke korraldajal ja hanke korraldajal.
Ja siin IMHO on veel lisaks mitu erinevat tahku/tasandit: 1. Hankija (see, kes tahab midagi hankida) 2. hanke nn "korraldaja" (võib olla füüsiliselt seesama hankija ise, kuid võib olla ka palgatud "proff" asjaajaja/korraldaja) ; 3. hankedokumentide nn. "koostaja" (kes lähtub hankija soovidest ja lisab lõpptulemusele oma juriidilise, ning asjaajamise pädevuse ja kogemuse - koostab hankedokumendid, mis vastavad teatud juriidilistele ja vormilistele nõuetele/soovidele); 4.Hankekomisjon (kes teeb otsuse, milline pakkumine on OK milline mitte) jms. Mida rohkem on selles "hanke"süsteemis erinevaid tasandeid, seda rohkem on võimalus, et mingil tasandil tehakse viga (loe: saadakse hakkama mingi jamaga).
Seega minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt "lauslollideks" kellegi nimetamine on siin overkill ma arvan, aga tunnistamine, et kusagil keegi võib teha vea, valida ajudekomposti asemel kergema-lihtsama-kiirema variandi/tee, kasutada töös vähem ebakompetentseid (vahel ka teemas küündimatuid) isikuid, või pöörata oma tegevusega lõpptulemuse mingi % osas sellelt teelt kõrvale, mida algselt sooviti, oleks asjakohane. Selle eelneva arvamusavalduse võtab kõige paremini kokku see vana tõdemus, et "tahtsime paremat, aga kukkus välja nagu alati".
Martin Herem kirjutas:Küsimus pole ju huvis või kompetentsis. Te ise tegite siin arvutusi, kus Eestis toodetud soomuk läheks maksma umbes 200 000 tükist. Kuskil öeldi, et vaja läheks neid 60 ja kuskil, et 100. Seega oleks vaja 12 - 20 miljonit.
Tänaste plaanide arvelt seda teha ei taheta. Nähakse prioriteetsemaid võimearendusi.
Teine võimalus on küsida lisaraha.
Nojah, nii see on. Mina saan praegu rääkida vaid oma enda postituste baasil. Siin teemas on mitu erinevat vaidlust. Minu postide eesmärk oli kummutada väidet, mis on ainult üks selles teemas tõstatatud probleemidest, et meil ise midagi toota ei tasu, sest see tuleb kätte kallimana, kui mujalt ostes. Iseküsimus on, kas ja mida meil vaja on, ning millised on prioriteedid.
Fucs kirjutas:Ainukeseks heaks argumendiks sellisest ettevõtmisest loobumiseks oleks, et meil lihtsalt pole neid soomusmasinaid vaja (mõttetu kasutamist mitteleidev toode).
Mingiks argumendiks võib olla ka "sama raha eest või odavamalt saab mujalt paremat kasutatud soomust", aga siinkohal oleks jällegi vaja arvutusi mis näitavad, et nt. meil toodetud uus soomusmasin maksab ütlema 10 aastase ekspuatatsiooni käigus rohkem, kui sisse ostetud vana soomus koos selle järeleaitamise ja remondiga.
Argument, et meil läheks uue soomusmasina tootmine kallimaks, kui mujalt uus samaväärne soomusmasin sisse osta, ei pea IMHO mitte kuidagi paika.
Tähendab, eraldi küsimus on proiriteetides ja võimalustes. Et mida eelistada ja mille arvelt.
Ma püüdsin kummutada
ainult arvamust, et "meil endal ei tasu ise midagi toota, sest tuleb kallim".
Martin Herem kirjutas:Aga paraku on nende lisarahastust vajavate arenduste nimekiri ka üsna pikk. Mitmendal kohal on "plekk ümber kogu jalaväe", seda ei oska öelda.
Seega tegemist on ikkagi otsustega olemasolevate vahendite raames. Juhin tähelepanu, et neid otsuseid kujundavad ja teevad siiski laigulised, mitte pintsakud. Süüdistada kaitseväelasi või ametnikke siin hoolimatuses, laiskuses või lauslolluses, on sama hea, kui ... arguses kõiki neid kes rahvasoomukeid nõuavad.
Kahtlemata võib siin foorumis teha arvutusi, võrrelda hindasid ja teha hüpoteetilisi ettepanekuid varustuse hankeks. Vaba maa ja oma aeg. Kahjuks kohtab siin harva (kui üldse) arutlusi, mis lahendaksid vahendite puudumist läbi taktika muutuse.
No mina näiteks olen juba ette leppinud sellega, et raiskan oma aega siin võibolla (tõenäoliselt) mõttetult.
Ise olen valinud hetkel selle tee, ja pean sellega ka leppima. Keegi mind ei sunni, ega keela.
Ma olen üritanud seejuures (millegagi mitte rahul olles) pakkuda välja ka lahendusi, mille arvelt midagi endale lubada saaks.
Viimati sai midagi kobisetud nt. siin
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... id#p456222
Kui rääkida nüüd antud teemas nendest "rahvasoomukitest", siis tegelikult lõppeb igasugune jutt, nägemused, ettepanekud ja lahendused täpselt seal, kus öeldakse, et meil ei ole neid vaja või, et oleks võibolla vaja küll, aga prioriteedid on mujal. Ja kui nii on, siis on. AGA kui jälle peaks kunagi tulema päevakorda see teema, siis minu arust on väär teatud tootegruppide puhul rääkida sellest, et alati on odavam ja mõttekam neid asju osta sisse. Mina arvan, et nn "rahvasoomuki" puhul see nii ei ole. Samas jällegi oleneb millise "rahvasoomuki". Thats all. Ülejäänud vaidlemised (proiriteedid, taktika, strateegia jne) pangu paika mil. spetsialistid.