Mõtlesin, et võtan vahelduseks vanemat ajalugu
Möödunud kümnendi teisel poolel oli mitmes väljaandes ja portaalis juttu järgmisest lodjaseltsi kavast:
Emajõe lodjaseltsi üks unistusi on Baltimaade esimese ratasauriku "Juliane Clementine" Peipsi põhjast üles otsimine ning selle laeva koopia ehitus.
Nojah, julget pealehakkamist peab ju olema, aga seejuures natuke teadmisi ei teeks ka paha. Karta on, et "JC-st" pole midagi märkimisväärset järel, sest pärast uppumist toodi laeva küljest ära kõik, mis vähegi hinnaline. "JC" materjale eesotsas aurumasinaga kasutati uue laeva "Konstantin" ehitusel mõned aastad hiljem. Uus alus aga osutus väga ebastabiilseks ja reisijate liikumine ühe parda äärest teise juurde ajas laeva ohtlikult kõikuma. Seetõttu leidis lõpuks kasutust ainult puksiirina. Saatuse kohta andmed puuduvad.
Pärast "JC" uppumist regulaarne laevaühendus Tartu ja Pihkva vahel katkes kümneks aastaks (juhusõidud muidugi toimusid) , taastudes 1862.a. Järgmisel aastal sai liin hoo sisse eeskätt tänu tuttuuele, Rõika-Meleski klaasivabriku juures Stettinist toodud juppidest kokku pandud ligi 34m pikale ratasaurikule "Aleksander". Temaga paaris liini sõitev laev oli aga pisike ja 1869.a. monteeriti Pihkvas rongiga sinna Moskvast toodud detailidest kokku veel 3 m pikem alus, mis sai nime "Dorpat". Mõlemad laevad kuulusid Tartu firmale ja sõitsid paarisrakendina 20 aastat. Siis ilmus ülikõva konkurent Petseri-Valga-Tartu raudtee näol. Tulemusena koristati "Aleksander" lõpuks liinilt ära ja müüdi päriselt Pihkvasse, kus ta sõitis pikka aega Velikaja jõe liinidel. Viimane inf temast on pärit 1918.aastast.
"Dorpatist" sai EW ajal teadupärast "Kungla"

- PihkvaDA.jpg (123.57 KiB) Vaadatud 9221 korda
Pildil mõlemad laevad Pihkvas. Loodan, et fotol olevad numbrid kedagi ei sega, sest samasugune puhas jäädvustus oli palju udusem ja väiksem.
Ühest nende kirju saatusega, peaaegu saja-aastaseks elanud eakaaslasest veel
1857.a. valmis Narva kandis pirakas rataslaev "Sofia". Pikkus umbes nagu "Kunglal". Mõned tekstid väidavad, et tema veeväljasurve oli 150, mõned jälle, et 230 tonni. Kui viimane on õige, siis selle numbri poolest on ta isegi "Lermontovist" suurem.
Alguses oli puust kerega. Läbis juba tsaariajal mitu ümberehitust, sh sai teraskere. Tartuga tal erilist seost vist polnud, aga Pihkvas teda nähti

- Sofia2.jpg (13.37 KiB) Vaadatud 9214 korda

- sofia.jpg (22.01 KiB) Vaadatud 9214 korda
Temast kaks fotot. Juskui oleks erinevad laevad, aga arvatavasti on ülemine pärit 19.saj. lõpust, alumine aga 20.saj algusest pärast viimast ümberehitust.
I MS ajal tehti suurtükipaadiks, Vabadussõja ajal sõdis alguses punaste poolel, kes ta lõpuks ära uputasid. Edasi vedas Loodearmee ta Pihkvasse remonti, sealt toodi 1919.lõpul Tartusse ja astus "Ilmatari" nime all teenistusse. 30-tel (nagu "Vanemuinegi") reservis, mingil määral kasutati kaubalaevana. 1941.aastal "Pljussa" ja punalipp mastis. Edasi mõnda aega taas eestiaegse nimega. Pärast II MS ennistati algne nimi ja leidis mõned aastad Pihkvas kasutust kaubapraamina. Lammutati 50-tel.