456. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 8:55
Postitas vanahalb
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Ei ole ise teinud sellist asja. Kuid eeldatavalt on vana rihm pikemaks veninud. Ehk tuleks panna niimoodi nagu vana rihm oleks tegelikust natuke lühem :scratch:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 12:41
Postitas Kapten Trumm
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Venivad rohkemgi kui pool hakkast. BMW M20 mootori hammasrihm venis selle 60 000 km jooksul pea hamba võrra ning tegemist on suht lühikese rihmaga veel.

Aga eks siis arvestad, et su uus rihm lühem on. Ehk järgmisse hambasse.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 14:06
Postitas OLAVI
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 14:07
Postitas erkilo
Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2024 12:41
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Venivad rohkemgi kui pool hakkast. BMW M20 mootori hammasrihm venis selle 60 000 km jooksul pea hamba võrra ning tegemist on suht lühikese rihmaga veel.

Aga eks siis arvestad, et su uus rihm lühem on. Ehk järgmisse hambasse.
Sellist hammasrihma vahetust tahaks lausa päriselt näha :)

Üldiselt on põhjus olemas, miks säärast pornograafiat kuskile kirja ei juleta panna. Kui te vana hammasrihma pooleks olete ajanud ja uue peale saanud, siis võin näidata ;)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 14:57
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 18:14
Postitas Some
Kapten Trumm kirjutas: 29 Aug, 2024 10:04 Kanada uus elektriauto toll pidi puudutama ka Teslat, kas meil ka taoline hinnalisa tuleb?
Usun, et Kanadasse tulevad Teslad vast USA-st, miks neid Hiinast peaks vedama? Euroopa puhul Tesla 3 tuleb Hiinast ja Tesla Y Saksamaalt. Btw, olen nüüd kah elektrika omanik, eile sain kätte.
Mis elektrika läbisõitu puutub siis esimine massiline elektrikas oli Tesla S ja suurima läbisõiduga isend 1,2 miljonit miili kui ma ei eksi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 30 Aug, 2024 20:29
Postitas vanahalb
erkilo kirjutas: 30 Aug, 2024 14:07

Sellist hammasrihma vahetust tahaks lausa päriselt näha :)
Sellist hammasrihma vahetust kirjeldas mulle üks tuttav kellelt nõu küsisin :)

Täpsemalt helistas kõigepealt üks teine taat kes oli laupäeva õhtul resti õlut ligi võtnud ja otsustas garaažis oma mootorrattal hammasrihma ära vahetada. Ta elab Riias, seda ratast pole ma ise näinud. Muteada on tal mingi suur Kawasaki , nii 1600 kuubikut. Mure olevat selles et seal on kaks hammasrihma üksteise taga. Kui mõlemad ära võtta siis pidavat mingine tasakaalustusvõll paigast minema ja räme vibra tekib mootorisse. Et mismoodi saaks tagumise rihma nii ära vahetada et esimest ei puutuks?

Ma pole sellise tehnikaga üldse kokku puutunud ja helistasin Eestisse ühele teisele sõbrale kes kodus laupäeva õhtuga nagu muuseas auto mootori ringi viskab. Ta sai alguses valesti aru et mingid võllid ei tohi paigast liikuda rihma vahetuse ajal. Siis ütleski et aja rihm pikuti pooleks ja tõmba teine peale See ju vana külaseppade võte, mis sa ei teagi vä?

Ma ütlesin et nii lihtne see ka ei ole ja lõpuks soovitamine riialasel dr Juutuubiga nõu pidada. Ilmselt seal mingi esinduse spets harkjalg on millega kõik ära fikseeritakse. Aga need kes põlve otsas teevad peavad heaks tooniks videod välja panna et kuidas lihtsamalt ja käepäraste vahenditega saab. Sellepärast ongi lollikindlaid asju raske teha et lollid on erakordselt leidlikud :)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 0:50
Postitas OLAVI
AMvA kirjutas: 30 Aug, 2024 14:57
OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06 On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?
Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja ja selle põhjuse mõistmiseks on vaja tunda mootori ehitust ning tööpõhimõtteid ning sain aru, et nii elementaarse asja küsimine "selliste spetside" poolt on lihtsalt norimine.

Kui hakkad autol rihma vahetama ja näed uuel rihmal peal märke ning suunanooli, siis tasub uurida rihma tootja poolt kaasa pandud kasutusjuhendit ning mitte seda minema visata.
(Odavatel rihmadel ei pruugigi rihmamärke olla kuigi mootoritootja neid näeb ette ja seepärast tasub alati enne rihmavahetust kontrollida rihma hammaste arvu.)

Need sellised mootorid, milledel rihama hammaste arv jagatuna väntvõlli hammasrihmaratta hammaste arvuga on täisarv.
(Vajalikud hammaste numbrilise arvu leiab ka mootoriosade kataloogidest.)

Kuna rihma koormus suureneb koos klappide avanemisega alati teatud vända asendil ja täisarvulise hambasuhte korral hakkatakse igal rihma ringil samu rihmahambaid rohkem koormama, siis need "pidevalt rohkem koormatavad" rihmahambad tehakse erinevad rihma eluea pikendamiseks.

Kui rihma hammaste arvu jagatis vändaratta hammaste arvuga erineb täisarvust, siis igal rihma ringil töötavad erinevad rihmahambad ja need rihmad on sümeertilised ning ei ole kindla asendiga.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 4:24
Postitas Väino
OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 0:50 ...Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja...
Autotootja teeb auto valmis ja siis rihmatootja paneb sinna ebasümmeetrilise sammuga hammasrihmarattad? :dont_know:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 5:06
Postitas Erureamees
Ma ei ole küll mootori lappamise alal spets aga lugemisoskus on mul olemas ja kinnitamata või ümber lükkamata kas akf OLAVI väidetud erinevad rihmatüübid on olemas, sain ma aru põhjendusest. Jutt käis rihma, mitte rihmaratta asümmeetrilisusest. Ja põhjendus ja toimemehhanism tunduvad loogilisena.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 5:49
Postitas Väino
Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? Kui jalgrattaketil on lülid erineva pikkusega, siis hambumise võimaldamiseks peaks sama olema ka hammasratastel. Selleks, et õige pikkusega ketilüli igal ringil "oma" hamba otsa sattuks, peab lülide arv olema täisarv kordi suurem hammaste arvust, nagu OLAVI kirjutas.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 7:28
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 0:50
AMvA kirjutas: 30 Aug, 2024 14:57
OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06 On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?
Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja ja selle põhjuse mõistmiseks on vaja tunda mootori ehitust ning tööpõhimõtteid ning sain aru, et nii elementaarse asja küsimine "selliste spetside" poolt on lihtsalt norimine.

Kui hakkad autol rihma vahetama ja näed uuel rihmal peal märke ning suunanooli, siis tasub uurida rihma tootja poolt kaasa pandud kasutusjuhendit ning mitte seda minema visata.
(Odavatel rihmadel ei pruugigi rihmamärke olla kuigi mootoritootja neid näeb ette ja seepärast tasub alati enne rihmavahetust kontrollida rihma hammaste arvu.)

Need sellised mootorid, milledel rihama hammaste arv jagatuna väntvõlli hammasrihmaratta hammaste arvuga on täisarv.
(Vajalikud hammaste numbrilise arvu leiab ka mootoriosade kataloogidest.)

Kuna rihma koormus suureneb koos klappide avanemisega alati teatud vända asendil ja täisarvulise hambasuhte korral hakkatakse igal rihma ringil samu rihmahambaid rohkem koormama, siis need "pidevalt rohkem koormatavad" rihmahambad tehakse erinevad rihma eluea pikendamiseks.

Kui rihma hammaste arvu jagatis vändaratta hammaste arvuga erineb täisarvust, siis igal rihma ringil töötavad erinevad rihmahambad ja need rihmad on sümeertilised ning ei ole kindla asendiga.
Oot, ära nüüd hakka keerutama.
Esiteks konstrueerib mootori mootoritootja ja telllib hammasrihma valmistajalt just sellised hammasrihmad, nagu tal vaja on.
Teiseks: alguses sa räägid ebavõrdsest hambasammust ja nüüd räägid rihmahammaste erinevusest. Saad ikka ise ka aru, et see ei ole üks ja seesama?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 10:10
Postitas OLAVI
Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
(Suurema koormusega kohas on rihmahammaste vahe (normaalses pingeta olukorras) väiksem, et suurema pingsusega hetkel sattuks hammas õigesse kohta.
See erinevus on piisavalt väike, et seda ise välja mõõta aga rihmatootjad põhjendavad seda niimoodi.)
Ise oma autodele olen rihmad alati rihmal olevate märkide järgi paigaldanud ja vale paigaldusega vähenevat rihma eluiga ei ole ise katsetanud.

Ajamite hammasrihmade hammaste kujud ja rihmade pikkused on standartiseeritud ja ei ole mitte margipõhised.
Universaalseid, sümmeetrilisi hammasrihmu on odavam toota ja suure tõenäosusega paigaldavad odavamad töökojad, odavaima teenuse otsijale, odavamaid rihmu mis nagunii saavad "ennetähtaegselt otsa".
Kusjuures ka odavamate rihmade tootjad annavad kataloogides oma universaalrihmadele vajaliku sobivuse, sest "kasutada ju saab".

Autoomanik ise puutub probleemiga kokku, kui tahab oma masinale hästi head (kallist) rihma ja siis selle pakendist leiab märkidega rihma koos selle paigaldusjuhendiga, mille tähtsusest ta aru ei saa.

Ei maksa unustada, et tehases auto koostamisel kasutatud detailid peaks kestma auto garantiiaja lõpuni aga järelpaigalduse detailid ainult Tarbijakaitse seaduses ettenähtud aja jooksul.
Ja seda eesmärki silmaspidades ka laiatarbe varuosi toodetakse.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 10:21
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 10:10
Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
(Suurema koormusega kohas on rihmahammaste vahe (normaalses pingeta olukorras) väiksem, et suurema pingsusega hetkel sattuks hammas õigesse kohta.
See erinevus on piisavalt väike, et seda ise välja mõõta aga rihmatootjad põhjendavad seda niimoodi.)
Ise oma autodele olen rihmad alati rihmal olevate märkide järgi paigaldanud ja vale paigaldusega vähenevat rihma eluiga ei ole ise katsetanud.

Ajamite hammasrihmade hammaste kujud ja rihmade pikkused on standartiseeritud ja ei ole mitte margipõhised.
Universaalseid, sümmeetrilisi hammasrihmu on odavam toota ja suure tõenäosusega paigaldavad odavamad töökojad, odavaima teenuse otsijale, odavamaid rihmu mis nagunii saavad "ennetähtaegselt otsa".
Kusjuures ka odavamate rihmade tootjad annavad kataloogides oma universaalrihmadele vajaliku sobivuse, sest "kasutada ju saab".

Autoomanik ise puutub probleemiga kokku, kui tahab oma masinale hästi head (kallist) rihma ja siis selle pakendist leiab märkidega rihma koos selle paigaldusjuhendiga, mille tähtsusest ta aru ei saa.

Ei maksa unustada, et tehases auto koostamisel kasutatud detailid peaks kestma auto garantiiaja lõpuni aga järelpaigalduse detailid ainult Tarbijakaitse seaduses ettenähtud aja jooksul.
Ja seda eesmärki silmaspidades ka laiatarbe varuosi toodetakse.
Kas oleks siiski võimalik saada selliste mootorite kohta, mis kasutavad erineva sammuga hammasrihma, infot. Sa ju tundud teadvat, pane siis siis valmistaja ja mootori tüüp. Ja sooviks ka siis linki sellistele rihmadele.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 31 Aug, 2024 10:24
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 10:10
Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
Jama, hammasrihm on pidevalt sama pingega, lihtsalt väntvõlli eri asendites rakendub hammasrihma tõmbepoolele erinev tõmbejõud.