459. leht 1000-st

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 25 Okt, 2016 0:55
Postitas soul
Helenius: Venemaal ja Ukrainas on raske
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/he ... d=75985285
Eesti põllumajanduses on asjad korrast ära, aga Venemaal ja Ukrainas on olukord palju hullem, sest seal on meeletud riskid.

Eesti suurimat piimandusfarmi pidav Joakim Helenius ütles, et frustreeriv on juhtida põllumajandusäri, kui hinnad on väga madalad, kuid veel hullem on olukord Venemaal ja Ukrainas, kus valitseb täielik korralagedus.

Helenius sai valusaid kogemusi, kui ta oli seotud Trigon Agri juhtimisega, mis tegeleb teravilja kasvatamisega ja millel oli 110 000 hektarit põllumaad Ukrainas, Venemaal ja Eestis – kokku tervest Hiiumaast suuremal maalahmakal. Alates 2006. aastast on sellesse ärisse investeeritud 170 miljonit eurot.

„Venemaal kahanesid varade väärtused peaaegu olematuteks, pangandussüsteem lõpetas normaalse toimimise ja kohalikel puudus ligipääs finantseerimisele, välja arvatud Putini lähedal seisvad tegelased,” lausus Helenius. „Välismaalased lõpetasid Venemaal igasuguse toimetamise,” lisas ta.

„Ukrainas, kus meil oli kena kasumlik põllumajandusäri, ei saanud me kasumit riigist välja viia, sest kapitali väljaveole kehtestati piirangud,” rääkis Helenius Ukrainas toimetamise raskustest. „Lõpuks oli ainus võimalus jõuda kokkuleppele rahvusvaheliste kreeditoridega, kes olid meile laenu andnud. Kokkulepe tähendab võlgade konverteerimist aktsiakapitaliks ja see võimaldab ettevõttel tegutsemist jätkata. See omakorda tähendab seniste omanike osaluse vähenemist ja kontrolli üleminekut kreeditoride esindajatele,” lisas ta.
Kalliks läinud ettevõtmine

„Loodetavasti muutub see äri kunagi veel edukaks,” ütles Helenius. „Minu jaoks oli see väga kalliks läinud ettevõtmine. Ma usun Ukrainasse niivõrd, kui see on võimalik riigi puhul, kes piirab kapitali väljavedu, mis ei võimalda teenitud kasumit välja viia.”

Helenius ei usu Venemaa põllumajanduse tulevikku. „Kõik arvavad, et Venemaa on põllumajanduslikult kõigi võimaluste maa,” ütles Helenius. „See ei ole nii, sest riik on tohutult suur.”

Venemaal on transport väga kallis ja kaupa tuleb liigutada väga suurte vahemaade taha. „Kui sul on farm, siis nn väravahind on sadama ekspordihind miinus transpordikulu,” jätkas ta. „Mida kaugemal oled sadamast, seda vähem tulusaks äri muutub. Lugu on teisiti, kui tegemist on integreeritud äriga, kus kasutatakse vili ära.”

„Näiteks sadamast kaugel tegutseval lihatootjal on väga odavad teravilja sisendhinnad,” rääkis Helenius. „Kasvatad vilja ise või ostad selle kohalikelt põllumeestelt sisse, kuid hinna määrab sadama ekspordihind miinus transpordikulu.” Probleem on see, et Venemaa transpordihinnad on kõvasti tõusnud. „Meie Venemaal tegutsemise aastate jooksul on raudtee kaubaveotariif peaaegu kolmekordistunud,” ütles ta.

Kui Venemaa majandus arenes, siis veomahud kasvasid, kuid raudtee infrastruktuuri ei investeeritud piisavalt, et viia võimekus nõudlusega vastavusse. Seetõttu tõsteti veotariife, et raudteefirma teeniks investeerimiseks piisavalt raha. Heleniuse sõnul on suurimad kaotajad vähese lisandväärtusega tooraine tootjad, näiteks põllumajandustooraine tootjad.

„Veos on mahukas, kuid kaalu kohta on toote hind madal,” selgitas Helenius. „Kui tahad näiteks saada suureks lihatootjaks, siis võib saada väga odava sööda ja toota liha. Eksportides on transpordikulud kauba väärtusega võrreldes palju väiksemad. Tonni liha tootmiseks on tarvis kaheksa tonni teravilja.”

„Mina Venemaale tagasi ei lähe,” ütles Helenius. „Ära iial ütle iial, kuid mulle ei meeldi põrmugi praegune süsteem. Tegemist on riikliku korruptsiooniga, see on peaaegu nagu poliitiline süsteem. Kõik põhineb varade liigutamisel võimu soositud isikutele. Sellel puudub igasugune seos efektiivse majanduse juhtimisega.”
Riskid on meeletud

„Ütleme, et proovid Venemaal midagi teha ja osutud tohutult edukaks,” lausus ta. „Olgu tegemist toorainete, maa, kaevanduste või füüsilisse varasse investeerimisega – riskid on meeletud. Kui sa teenid hästi, siis varem või hiljem toimub Kremli siseringis kohtumine, et see äri tundub päris huvitav. Näiteks Gennadi ei ole juba kaua midagi saanud, ehk anname selle äri talle.”

Erinevalt Venemaast usub Helenius Ukrainasse. „Hoolimata suurtest kogetud raskustest usun ma Ukrainasse,” lausus ta. „Kuigi see on tohutult korrumpeerunud, on muutuses paljud asjad, mis viivad Ukrainat õiges suunas. Ukraina vajab läänest välisabi ning lääs nõuab vastutasuks poliitilisi ja majandusreforme. Sellest üksi ei pruugi piisata, kuid koos rahva survega tegeleda tippametnike ja poliitikute kleptomaaniaga muutub olukord paremaks.”

„Ukraina varad on praegu väga odavad,” lausus Helenius. „Meil on Ukrainas Hartwalli perekonnaga kinnisvara ühisettevõte, mis jälgib kinnisvaraturu võimalusi, peaasjalikult arenduse valdkonnas, kuid ka muid võimalusi.”

Trigoni varasem Harkivi kinnisvaraarendus on nüüd uue ühisettevõtte, Trigon Hartwall Ukrainian Properties AS-i osa.

„Loodame, et suudame ettevõttes elu käima panna,” lausus ta. „Praegu istume varade otsas ja peame vaatama, kuidas need toimima panna, mis muidugi oleneb majanduse arengust.”

Venemaal on lahendamata geopoliitilised riskid
Tõnu Palm

Venemaa majanduse väljavaade on praegu seotud suure määramatusega, mida külvavad lahendamata geopoliitilised riskid. Kriisiküsimustele konstruktiivsete lahenduste otsimine võimaldaks Venemaa elanike heaolu kasvu märkimisväärselt parandada, sest majanduse pikaajaline kasv ja reaalsed sissetulekud sõltuvad suuresti ekspordituludest ja investeeringutest.

Venemaa impordimaht dollarites arvestatuna on paraku poole väikesem kui 2013. aastal. Eksporditulud ja seega ka kodanike tarbimisvõime võiksid olla vähemalt sama suured kui varem, kui oleks soovi leida ühiselt lahendusi maailma majanduse valuküsimustele.

Eeldades, et geopoliitilised kriisid ei eskaleeru, näeme baasprognoosis ette Vene majanduse pööret tänavusest umbes protsendipunktisest langusest sama suurele kasvule järgmisel aastal. Eratarbimine kahanes II kvartalis aastataguses võrdluses veel 4% ja järgmiselt aastalt ootame umbes 1,5% aastakasvu, mis on seotud positiivsete reaalpalkadega.

Tänu inflatsiooni alanemisele on reaalpalk jõudnud juba kergesse plussi ja koos madala, umbes 5% tööpuudusega soosib see eratarbimise taastumist. Näiteks kui jaemüügi aastalangus suvekuudel küündis veel 5,5%-ni aastases arvestuses, siis septembris jõuti langusega esimest korda alla 4%. Tarbijate kindlustunne on viimastel kuudel paranenud, kuid visalt. Pessimistide osakaal on endiselt ülekaalus.

Stabiliseerunud maailmaturu toornafta hinnad on olnud Vene majandusele kahtlemata kõige olulisemaks toeks. Eksport on ka dollarites arvestatuna aasta alguse madalseisust üle saanud. Kui jaanuaris oli ekspordi kuine maht 17 miljardit dollarit, siis augustis ulatus see 23 miljardini. Toornafta ekspordimahud püsivad ajalooliselt kõrgematel tasemetel. Hiilgeaegadel teeniti ekspordist aga poole rohkem.

Seega on märkimisväärsed võimalused Venemaa kodanike heaolu kasvatamiseks potentsiaalselt olemas, kui on olemas soov panustada rahvusvaheliste kriisikollete lahendamisse ja üldise kindlustunde kasvu.

Investeeringute aastane langus vähenes aasta esimese kvartali pea 10% langusest 4,3%-le II kvartalis. Investeeringute taastumise puhul on endiselt kõige olulisem roll riigiettevõtetel. Üldise kindlustunde paranemisest olenevad aga välisinvesteeringud ja pikema horisondi kasv.

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 25 Okt, 2016 20:53
Postitas soul
Kuulame Demurat, kellel on külas Moskvas elav ( pea igas talk show kohal olev) ameeriklane Michael Bohm, arutavad nn halva tööeetika üle Venemaal.
Hea kuulamine valitseva süsteemi lootusetusest.
https://www.youtube.com/watch?v=Unn3I4zG1_g
ДЕМУРА! Плохая русская трудовая этика — миф или реальность?

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 27 Okt, 2016 6:27
Postitas ruger
Vene 2017 aasta riigieelarve hakkab kujutama endast parajat pommi, kirjutab Novaja Gazeta. Veerand eelarvest on salastatud...
В этом году федеральный бюджет достиг максимальной секретности за всю постсоветскую историю: закрытые статьи расходов увеличены сразу на 800 млрд рублей. Дополнительные ассигнования поступят в распоряжение Министерства обороны.
Pilt
https://www.novayagazeta.ru/articles/20 ... -eto-bomba

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 27 Okt, 2016 6:48
Postitas Kalakala
Kremlist kommenteeriti seda salajast osa nii, et kaitsetööstuse ettevõtted on varasematel aastatel suurte tellimuste ootuses liiga palju laenanud ja ei jaksa nüüd võlgu teenindada. Salajase rahaga makstakse vanad võlad kinni, et ettevõtted saaksid uuesti hingata ja investeerida uutesse tehnoloogiatesse ning ei pea ainult võla koorma all ägama. :wink:

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 27 Okt, 2016 11:16
Postitas Kriku
Pensionärid asusid oma metsa eest barrikaadidele.
Karjalas on rühm kohalikke pensionäre otsustanud lõpuni seista oma kodukoha metsade eest, mis uue maantee ehitamise jaoks maa võitmiseks tahetakse maha saagida.

Juba neljandat kuud elavad vanakesed maanteetrassi kulgemise kohas püsti pandud telkides, protesteerides sellega väärtusliku Sunski metsamassiivi lageraie vastu, kirjutab Venemaa Greenpeace’i veebiväljaanne. Nad on korraldanud ka valve teel, mida mööda raietöölised koos tehnikaga tõenäoliselt metsa tulla võiksid.

Vahepealse võidu kohalikud juba saavutasid, kui neil õnnestus töid kavandav Venemaa ettevõte Saturn Nordstroi koos juba kohale veetud tehnikaga metsast minema peletada. Siiski on ilmselt tegu vaid vaherahuga, sest ettevõttel on n-ö riiklik roheline tee magistraali rajamiseks olemas ning objektile võidakse naasta igal hetkel.

Saturn Nordstroi soovib 40 kilomeetri kaugusel Petrozavodskist maha võtta 11 hektarit metsa, et võimaldada teepikenduse ehitamine karjääri.

Pensionäride motiiv iga hinna eest selle metsa kaitseks seista peitub asjaolus, et kõnealune metsatükk on sisuliselt nende põhiline elatusallikas – mingit tööd selles piirkonnas pole ning nõnda elataksegi sealkandis vaid metsaandide korjamisest ja nendest tehtud hoidiste müügist.

Kohaliku rahva võitlus oma metsa eest on väldanud juba üle nelja aasta. Alguses andis kohalik kohtuvõim õiguse inimestele, hiljem asus Karjala ülemkohus siiski ärimeeste poolele. Vaidlused jätkuvad, sest nüüd leiti kõnealusest metsast ka mitmeid haruldasi taimeliike, mis on kantud punasesse raamatusse.
Puukallistajate proteste on igal pool, aga juhtumi majanduslik mõõde muudab selle huvitavamaks.

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 5:46
Postitas Lemet
Ühelt vene foorumilt, kus arutati Rogozini paari päeva tagust avaldust teemal "Venemaa loobub välismaiste lennukite sisseostmisest ja hakkab lendama eranditult kodumaist päritolu reisilennukitega..." (tea, kas sanktsioonid hakkavad jõudma sedasorti tehnika ja selle varuosadeni), jäi silma järgmine mõtteavaldus:
У нас два пути развития - реалистичный и фантастический. Реалистичный - прилетят марсиане и все за нас сделают. Фантастический - мы сами все сделаем.
Vähe taustateavituseks- viimase seitsme aasta jooksul pn venelased ise tootnud 53 (või oli see 56- igal juhul 50-60 vahel) reisilennukit ja sisse ostnud 870+ masinat.

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 9:07
Postitas Kilo Tango
Lemet kirjutas:Ühelt vene foorumilt, kus arutati Rogozini paari päeva tagust avaldust teemal "Venemaa loobub välismaiste lennukite sisseostmisest ja hakkab lendama eranditult kodumaist päritolu reisilennukitega..." (tea, kas sanktsioonid hakkavad jõudma sedasorti tehnika ja selle varuosadeni), jäi silma järgmine mõtteavaldus:
У нас два пути развития - реалистичный и фантастический. Реалистичный - прилетят марсиане и все за нас сделают. Фантастический - мы сами все сделаем.
Vähe taustateavituseks- viimase seitsme aasta jooksul pn venelased ise tootnud 53 (või oli see 56- igal juhul 50-60 vahel) reisilennukit ja sisse ostnud 870+ masinat.
SU Superjetist on Venemaal toodetud sisuliselt ainult kest. Kõik muu on välismaa komponentidest kokku pandud (allpool on boldis mitte-vene tootjad, kelle juppidest see masin koosneb):
Project leader: United Aircraft Corporation
Strategic partner: Alenia Aermacchi
Risk-sharing partner: Snecma
Main designer: Sukhoi
Consultant: Boeing
Aircraft Main System Suppliers: Thales (avionics),[54] Liebherr (with Teploobmennik OJSC and PMZ Voskhod JSC) (Flight Control Systems),[55] Messier-Dowty with OOO "Авиаагрегат", Ulyanovsk (landing gear), Vision Systems (IFE),[56] Intertechnique (Zodiac) (fuel system), BE Aerospace (interior), GEVEN SPA (seats), Curtiss-Wright Controls (fire protection system), Honeywell (APU), IPECO (crew seats), Parker Hannifin (hydraulic system), Hamilton Sundstrand (electrical system), Meggitt Vibro-Meter (engine vibration sensor), Saint-Gobain Sully (windows), Aircelle (engine nacelles and thrust reverser), SAMCO, Korea (passenger and cargo doors), Goodrich Corporation.
Engines: PowerJet (NPO Saturn and Snecma)

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 9:11
Postitas Lemet
Jätkem neile nende illusioonid...aga tegelikult rehkendavad nad ise, et superjeti puhul olla tase kuskil 85 % vrs 15%. Tõsi küll, need numbrid kõlguvad pisut ajas ja erinevates allikates.

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 10:00
Postitas Jura
Tuli meelde, et Medvedjevi (Dmitri Anatoljevitš) jaoks korraldati hiljuti uhke avamine, kus karuke hiilata sai:

https://www.youtube.com/watch?v=wsDhLXCQJ7o

MC-21 on küll uuem pill võrreldes SuperJetiga, aga komplekteeritakse suuremalt osalt välismaal toodetud süsteemidest. Erand on vist mootorid, mis omavat kodumaist analoogi :)

The initial design is to include composite materials (about 33%), increasing to 40-45% provided a composite wing is added in 2015. In March 2008, a contract was signed which will see Sukhoi Civil Aircraft Company, a subsidiary of Sukhoi Corporation, designing and manufacturing composite wings for the aircraft.[15] Engines supplied for the Russian domestic market will be the Aviadvigatel PD-14.[16][17] In December 2009, Pratt & Whitney announced that the Irkut Corporation had selected the PW1000G engine to power the MC-21.[18] On 20 August 2009, Hamilton Sundstrand, a subsidiary of United Technologies Corporation, announced they had signed a $2.3 billion deal with Irkut to supply systems for the MC-21.[19] Irkut also selected Rockwell Collins and its Russian partner Avionika to supply the MC-21's avionics.[20] Goodrich also a subsidiary of United Technologies Corporation, along with Aviapribor, secured the mandate to develop an integrated control system for the MC-21.[21] The Interior will feature furnishings from Zodiac Aerospace, coordinated from C&D Zodiac in Huntington Beach, California. The Water and Waste Systems of the aircraft will incorporate innovations from Zodiac Aerospace in Carson, California.

https://en.wikipedia.org/wiki/Irkut_MC-21
https://en.wikipedia.org/wiki/Aviadvigatel_PD-14

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 10:43
Postitas Kriku

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 11:55
Postitas Gideonic
Jura kirjutas:Engines supplied for the Russian domestic market will be the Aviadvigatel PD-14.[16][17] In December 2009, Pratt & Whitney announced that the Irkut Corporation had selected the PW1000G engine to power the MC-21.[18]
PW1000G peaks olema Geared Turbofan 12:1 bypass ratio'ga, mis peaks nii võimsa mootori korral olema üsna unikaalne. Idee ise on lihtne, kuid selle praktikasse viimine ilma eluiga ja vastupidavust ohverdamata on osutunud keerukaks. PD-14 ise ei tundu selles suhtes "analoogne" olevat. Kuigi tulevikku on planeeritud PD-18R versioon, mis peaks töötama samal põhimõttel, ei ole kuskilt välja et seda antud lennukile plaanitakse

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 12:56
Postitas Kapten Trumm
Venelaste probleem omamaise raua igapäevasel kommertskasutusel on kodumaiste mootorite lühike eluiga - käib nii auto- kui reaktiivmootorite kohta.
Sisemaiselt ehk hammustavad läbi, aga rahvusvaheline tegevus tõotab probleeme.
Näiteks MIG-29 ekspordi üks probleeme oli ja on mootorite lühike eluiga, mis jääb F-16 omale mitu korda alla.
Küll aga maksvad need kaks mootorit koos vahetusega kolmandiku lennuki hinnast.
Jättes lennuki enda võimed kõrvale, siis F-16 on majanduslikult targem valik.

Automootoritega on see natuke väiksem probleem, sest seal kompenseerib seda eluiga ka mootori samapalju odavam hind.
Vene veokidiisel võib sõita 250 000 km lääne oma miljoni vastu, sest ta maksab ka mitu korda vähem.

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 13:30
Postitas Walter2
Lemet kirjutas:Ühelt vene foorumilt, kus arutati Rogozini paari päeva tagust avaldust teemal "Venemaa loobub välismaiste lennukite sisseostmisest ja hakkab lendama eranditult kodumaist päritolu reisilennukitega..." (tea, kas sanktsioonid hakkavad jõudma sedasorti tehnika ja selle varuosadeni).
Kas järgmine samm on see, et keelatakse välismaised autod ära ning kõik peavad hakkama sõitma kodumaise autotööstuse toodanguga? :)

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 13:42
Postitas Lemet
Silmas pidades isanda seniseid hõiskamisi poleks see tegelikult eriline üllatus...

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid

Postitatud: 28 Okt, 2016 13:46
Postitas Kriku
Kui rubla edasi kukub, tekib see olukord iseenesest.