erick kirjutas:Mulle tundub, et õhk-õhk lahingutes F-35 vastu võib selle turn-rate'i kui näitaja ära unustada. Kui, siis ehk nii palju on see oluline, et ehk õnnestub 80-150km kauguselt saadetud raketi eest viimasel hetkel kuidagi ära põigata. Ground support rollis ka muidugi, kuid hetkel teemaks õhk-õhk.
Võimalik, et see oleks rohkem teema, kui vastaspoolel õnnestuks luua sama heade vargsusomadustega lennuk (üsna ebatõenäoline) ja nad oleksid võimelised teineteist tuvastastama vaid väga väikestelt distantsidelt.
Antud graafikud olid konkreetselt lähivõitluse peatükist (Within Visual Range), mitte õhk-õhk võimekus tervikuna. Oleksin ilmselt pidanud seda täpsustama. Kui relevantne see pärislahingutes tuleb on iseasi, mõte oli rohkem juhtida tähelepanu sellele, miks F-35 praegust laias-laastus F-16e kandis olevat Turn-Rate'i loetakse piisavaks ka lähivõitluse jaoks (ning miks selles klassis nõuded üldse püstitati, mitte karmimad).
Seda kuidas operatiivnõuded mõjutavad lennukite disaini on
üsna hästi kirjeldatud siin blogiseerias.
Üldiselt muutuvad operatiivnõuded lennuki manööverdus-omadustele mõnevõrra igal aastakümnel, seoses näiteks lähimaa rakettide arenguga. Juba 80ndatel ilmunud (
All Aspect) infrapuna-raketid, mis võimaldasid tabada lennukit ka eespoolt, tingisid prioriteetide nihke lennukite disanis (
sustained turn pealt
instantaneous turn poole). Selle kohta hea tabel
siit postitusest:
Järgnevalt toimunud kiivripealsete sihikute teke, nende areng ning üldine lähimaa rakettide ohuala suurenemine on neid prioriteete omakorda muutnud. Seda on näha kasvõi venelaste enda lennukite arengus (näiteks PAK-FA puhul on kiirele "ninaosutamise" võimele selgelt rohkem rõhku pandud kui püsivale kui sustained-turn'ile, sarnaselt F-35ele ja F-22ele).
Nagu eelnevalt tsiteeritud blogipostitus väidab tehti USAs, lisaks lugematutele simulatsioonidele, kolmekümne aasta jooksul (80ndatel, 90ndatel ja 2000ndatel) nii Õhuväe kui NASA poolt väga palju uuringuid kõikvõimalike veojõusuunamise,
post-stall manööverdusomaduste ning nende relevantsuse kohta päris lahingus. Testiti mitmeid veojõu suunamisega modifitseeritud rea-lennukeid ning ka täitsa nullist ehitatud prototüüpe. Näiteks:
Laias laastus jõuti kõigi uuringutega enamvähem samadele järeldustele - Lähivõitluses ei ole veenvaid võidumehi. Ehk isegi märgatavalt paremate lähimaarakettide, avioonika ja veojõu suunamisega super-agiilsete lennukite korral saavutab üks pool edu parimal juhul protsentides (mitte kordades). Seegi edu mitte ei kasva, vaid hoopis väheneb tunduvalt, kui korraga on lahingus rohkem lennukeid.
Ehk, need kes panustavad edusse lähivõitluses peavad valmistuma kurnamissõjaks.
Super-manööverdamise kohta öeldi niipalju:
The biggest benefit of EFM that could be drawn from the study was that EFM pays off significantly IF the A2A fight STARTS very ‘close in’ under 1 v. 1 situations AND inside the minimum range (Rmin) of the ‘then-era’ of Short Range Missiles with limited OBC (Off-Boresight Capability up to 30°), AND IF no further aircraft enter the combat (remains a 1 vs 1 engagement).
Ma ei väida, et neis uuringutes leitud järeldused on kindlasti õiged (puudub igasugune kvalifikatsioon selleks), kuid võib mõista küll, miks F-22 ja F-35 programmide nõuded kujunesid välja sellised nagu need tulid. Sensoritele ja Vargsusele (selles järjekorras muide) keskenduti mitte suurest usust, et lähivõitlus on surnud,
vaid et see on parim potentsiaalne viis ebasümeetrilist edu saavutada. kui see ei toimi on lähivõitluses terve müriaad muid tegureid, mis on omavad lõpptulemuses kõvasti suuremat rolli kui pisike edu lennuki manööverdusvõimes. Ärgem unustage, et lähivõitluse treeningutes lastakse õppivaid F-22e piloote aegajalt alla
60ndatest pärit treeninglennukitega T-38 (mis muidugi ei takista mõnel endisel treeneril kommentaariumites vahutamast Su-35 mõõtmatust manööverdusvõime paremusest F-35 ees, mis teeb viimase lootusetult iganenuks)
