Jäin seda ostuhinna teemat veel natukene uurima. Tähelepanuväärne on see Belgia tehing siis veel vähemalt kahel põhjusel:
1. Taanile, kui F-35 programmi partnerriigile, läks 27 lennuki tehing 2016. aastal maksma
20 miljardi Taani krooni, mis teeb circa $3.3 miljardit dollarit. See teeb tükihinna oluliselt mõistlikumaks,
circa $121M. Kusjuures
Flyaway Cost, oli hanke avalikes võrdlusdokumentides tsiteeritud 85 miljonit tükist (mida Lockheed ka lähiaastatel saavutada lubab).
Kuniks ei ole veel teada mida see Belgia tehing veel sisaldab on lõplikku hinnangut anda ( kõigele lisaks ei ole Belgia ju isegi veel "jah" sõna öelnud). Sellegipoolest tulevad ikka kaunikesti suured käärid võrreldes Taani tehinguga. Ainukese info, mis tehingu sisu kohta välja kaevasin,
leidsin siit.
Ehk vähemalt simulaatorid ja ming EW võimekus on hinna sees (samas see viimane peaks nii või naa olema lennukisse integreeritud).
It also includes electronic warfare systems, communications gear, a full mission trainer and Lockheed’s Autonomic Logistics Information System — which facilitates maintenance, mission planning and logistics — as well as other equipment, the Defense Security Agency stated.
2. Soome on öelnud, et kavatseb osta 60 lennukit 5-10 miljardi
euro eest. See teeb siis 6-12 miljardit dollarit (madala kursiga vaid kuni 11 miljardit). Taani hindadega jääks raha ülegi, Belgia hindadega läheks asi kas lõhki või ikka väga ülempiiri lähedale.
Sellegipoolest peetakse F-35 hanke väga tugevaks favoriidiks.
Esiteks, koostati hange pigem suunatult, ja just F-35ele (seda arvamust avaldati mitmel pool koheselt, kui avalikustati osad nõuded)
Teiseks, on konkurentsi on jäänud veel ainult Eurofighter (mis on kõigis teistes hangetes senimaani tulnud nii ostu kui ülalpidamishindades kallim kui F-35). Suurim reaalne konkurent, prantslaste Rafale, langes konkurentsist, kuna ei suutnud/tahtnud tähtajaks esitada nõuetekohaseid dokumente. Tehti mingit sahker-mahkerit, protsessist väljaspool, mis muuhulgas lubas prantsuskeelsesse Lõuna-Belgiasse lubati suuri tagasioste ja tööpakkumist, ning hetkel on see "viimase hetke ümbernurga pakkumine" kohtus uurimise all
oma küsitava legaalsuse tõttu. Sisuliselt Rafale disklahviti, ja peamiselt Dassaulti enda süü tõttu.
Kolmandaks: Belgia ja Hollandi õhujõud teevad väga tihedat koostööd, ning viimased on juba ammu F-35A kasuks juba otsustanud. Alates 2015. a. peavad Belgia ja Hollandi F-16'ed lahingvalvet (QRA) vahetustega, ühel maal korraga. Lisaks jagatakse ka muid ressursse, hoolduspersonali jms osas (lennukitüüp on ju sama). Kuna ka Holland on raha eraldanud vaid 37 lennuki jaoks (millest 5 jääbki treenimiseks USAsse) kuigi esialgu planeeriti 85, on üsna selge Belgia kontingenti on vaja juurde et kahepealegi mingist arvestatavast lennuväest midagi rääkida. Eri lennukitüüpidega läheb see kindlasti kahtlasemaks ja kulukamaks.[/list]
Ehk siis kõige tõenäolisemalt juhtub see mis alati, Belgia otsustab sellise arve peale ostetavate lennukite arvu veelgi kärpida
(Ise loodan siiski, et lõpliku tehinguga õnnestub seda numbrit natukenegi alla tuua ilma lennukite arvu vähendamata)
EDIT: Kohati sai "tühi-tähi" miljardid ja miljonid sassi aetud, parandasin ära
