Hea näide sellest milles Elon Musk on alati väga kõva olnud. Avaliku arvamuse fooni kujundamine kaugelt ennem seda kui tal võivad kusklt mingid tagaslöögid tulla:
https://www.reddit.com/r/RealTesla/comm ... t_to_mars/
Elon tahab NASA kuuprogrammi ümber suunata otse Marsile minekuks. Kõlab ju hästi? Kuigi teda teades on 90% põhjus selles, et antud tempoga ei suuda ta Starshipiga etteantud lepingut lihtsalt tähtaegselt täita. Mars on mugav viis verstaposte nihutada:
He has realized that SpaceX can't fulfill its contractual obligations to NASA and Artemis, so he's banking on using his influence with Trump to cancel the program before his failure comes due. Canceling the program outright will sound like a failure. Refocusing the program on reaching Mars instead will sound like aspirational progress, all while kicking the Spaceship can further down the road.
Pikemalt tema tegemisi jälginud ja alati kui tuleb mingi suur hurra-progressi suunaga hüüatus kuskil intervjuus (või aktsiahinna punmpamise üritusel) on see alati mingi varasema lubaduse peadse luhtumise kõrvalejätmiseks. Oli see ka 2016 kui ta lubas 2024 marsile jõuda (asi mida ta kordas veel üle 2019, lubades esimest mehitamata lendu 2022).
Võtta kasvõi see narratiiv, mis oli akutootmise soodustustega Teslale Saksamaal.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-11-26/
Niipea kui oli mingi vahetähtaeg kus sakslased andsid mõista, et antud tegevus mis Musk teeb ei vasta soodustuse tingimustele (arendus pidi olema Saksamaal, mitte ainult olemasoleva tootmine), hakkas ta patrama kuidas kõik need soodustused on mõttetud. Ja võttis fanfaaride saatel avalduse välja (mida poleks iialgi rahuldatud):
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-11-26/
Ise on tema firmad olnud ühed suurimad riigi toetuste ja maksusoodustuste saajad üldse. Aga kui PRi uskuda siis ei ole ta midagi võtnud ja kõik puha "self-made-man".
Olen nõus et Tesla aitas elektriautode kommertsialiseerimise käimalükkamisele asendamatult palju kaasa (ja senimaani on nad mõnes asjas teistest ees, kuigi laias laastus on hiinlased mööda läinud). Space-X'ist ei tasu üldse rääkida. See ei muuda seda et Muski peamine oskus on olla kõva müügimees ja mainekujundaja (kus suure osa teevad ära ka tema andunud pimestatud fännid kes massiliselt tambivad kõiki kes julgevad alternatiivset vaatepunkti avada):
Siin on hea näide kuidas Musk ja tema pmts online pruunsärklased tema kunagise akuvahetuse teemal ajakirjanikke ahistasid:
https://www.currentaffairs.org/news/202 ... -and-tesla
Veel üks hea näide kus isegi 10+a andunud fännsaitide omanikele lennatakse Stalinlikult peale kui ta julgeb nati isegi kahtlusevarju heita asjade seisule:
https://cleantechnica.com/2025/01/05/wh ... -at-tesla/
Selline agresiivne fännclub ei ole ainult juhuslikult kujunenud. Musk on ammu lojaasematele fännidele aktsiaosalust andnud online "fooni loomise" eest. Nagu ka igasugu YT influkatele ja teisele. Kõigil suurematel FSD testijatel (Whole Mars Catalog jpt) on otseselt huvi aktsiahinda pumbata.
Tesla Semi kohta lubas ta tõsikindlalt 2017 et konvois autonoomselt liikuda suudetakse "juba täna, praegu!" Kuidas tegelikult läks:
https://www.youtube.com/watch?v=o3dCDNIRM34
Peab ikka päris debiil olema, kui kuulata neid omaagseid lubadusi ja arvata et "ju tal laboris midagi peaaegu valmis oli ja oli lihtsalt heauskilk". See oli otsene investorite eksitamine.
Aga keegi ei mäleta enam neid vanu asju. Kogu tähelepanu nihkus täis-autonoomsele sõidule (mida on ka juba täpselt 10 aastat lubatud saabuma) ja siis inimrobotitele.
Mis mu pika vahu point on, et iga kord kui Musk suure suuga lubab mingit uut asja või tähtaega, palun uurida tausta, mis tal nüüd täitmata jäi (või millest ta mööda hiilida üritab) et sedasi pröökab