1. Järgneva satsi F-35A tükihind
kukkus $89 miljoni peale
2.
RIAT air show video, mis on esimene Block 3F demo, mis peaks viimaks tähendama 9Gd ja lõdvemate piirangutega pardakompuutrit. Kava pole ise vast teab mis muljetavaldav, aga märksa teravamaid pöördeid võrreldes varasematega on näha küll, eriti lõpupoole.
3. Pratt & Whitney sai praegusele F-35 mootorile (F135)
valmis täiendusprojekti vol2 (
Growth Option 2)
Vol1, mille juured on igasugu varasemates mootori-efektiivsuse uuringuprojektides ning mis arendati lõpuni välja P&W enda raha eest
2017. aasta keskpaigaks, annab täiendava 5% kütusesäästu ja kuni 10% tõukejõudu (see teeb siis umbes 200kN). Täiendus vol 2 lisab sinna veel olulise voolugenereerimise võime tõusu - piisava 2020ndatel plaanitavate laserite jaoks.
Growth Option 1.0, which was floated with the JPO in 2017, offered 5% fuel reductions and as much as 10% higher thrust. Offered as a cost-neutral upgrade, it was always meant to form part of a longer-term, two-stage improvement road map for the F-35 engine under plans first unveiled by the manufacturer in 2015. However, with the move to combine GO1 and 2 into a more complete enhancement package, Pratt is tailoring the revised proposal to closer match the F-35 upgrade road map recently outlined under the C2D2 continuous improvement strategy.
GO1 builds on core technologies evaluated from 2013 onward using the modified F135 test engine XTE68/LF under the U.S. Navy-sponsored fuel-burn reduction (FBR) program. It also incorporates design improvements developed under the U.S. Air Force-supported component and engine structural assessment research (Caesar), which focused on the F119 engine for the F-22, the predecessor to the F135 powerplant.
4. Veel huvitavamad on need pikema plaani projektid, millest antud artikkel riivamisi räägib (AETD, AETP) - adaptiivsed mootorid. Tegu on on 6. generatsiooni mootoritega (vastavalt
GE XA100 ja P&W XA101), mida on juba arendatud circa 10 aastat ning mis rakendavad mitmeid uusi reaktiivmootori kontspetsioone. Neil mootoritel on nn "kolm juga", ehk kogus õhku mis suunatakse turbiinist mööda (
bypass-ratio) muutub pidevalt vastavalt lennurežiimile. See annab väidetavalt vähemalt 25% kokkuhoidu kütusekulus (ja vastavat kasvu lennuulatuses). Mootoritel peaks olema aga ka palju muid täiendusi (ma ise kahtlustan et viidatud maksimaalse tõukejõu numbrid on sihilikult kõvasti alahinnatud):
“‘Adaptive’ refers to many other elements of the engine as well, not just the third stream. Yes, there is a third stream, but we are also looking at adaptive elements in controls and components inside the engine such as an adaptive turbine.
Mis on vb põnev on see, et on kindlad plaanid paigaldada võitev mootor F-35'ele 2020ndate teises pooles:
But the new award clarifies that the competing AETP engines — embodied by GE’s XA100 and P&W’s XA101 demonstrators — are focused on a potential bid to re-engine the F-35 in the mid-2020s....
General Electric võitis selles osas värskelt
uue poole-miljardilise hanke oma GE XA100'le.
Lühidalt:Põhimõtteliselt homne päev on varnast võtta ~200kN tõukejõuga veidi säästlikum mootor. Ainus põhjus, miks selle kasutuselevõttu pole veel ära otsustatud (lisakulud kasvõi logistilikas on märgatavad, kui võtta kasutusele 2 versiooni) on see, et 2020ndate teises pooles on juba kindlalt plaanis veel revolutsioonilisem ja vingem mootor ...