Re: Kaitsetööstus
Postitatud: 27 Mär, 2025 8:56
Ma ei tea, kas neil on Lätis tegemise põhjus Eesti bürokraatia või Läti pikemad raketinduse traditsioonid (s.h. signaalrakettide vabrik), aga Frankenburg soovib samuti alustada tootmisega Lätis.Kriku kirjutas: ↑27 Mär, 2025 8:56 Mis on tugevam kui Eesti oma ründedroonid? Eesti oma bürokraatia.
Lobaroboti kiirkokkuvõte tervest artiklist:Martin ja insener Taras on selle aja jooksul pannud kokku drooni esialgse prototüübi. Nüüd tuleks see saata Lätti Marisele. Martin uurib, kuidas see käima peaks, ja teda tervitab strateegilise kauba seadus. Tuleb välja, et sõjalise otstarbega kauba üle piiri liigutamiseks tuleb kõigepealt küsida vastavalt komisjonilt kooskõlastust.
Martin loeb seadust ja saab aru, et rangelt võttes läheb strateegilise kaubana kirja ka kauba kohta käiv tehniline info, isegi kui need on salvrätiku nurgale kritseldatud kontseptsioonijoonised. Loa hankimine võtab kuu aega.
Meil on olnud KOLM kuradi aastat aega, et sellised barjäärid maha võtta ja tehtud on täpsemalt mida? Ma selle Isamaa poolt käima tõmmatud Pevkuri vastase kampaaniaga ei ole muidu viitsinud kaasa joosta, kuid see on ikka kuradi jälk jama küll, kui meie oma entusiastlikel noortel ei lasta Eesti kaitsmiseks hädavajalikku toodet teha puhtalt selle pärast, et ei ole suudetud bürokraatiat korda saada. Vaat SELLE pärast peaks nüüd küll Pevkur tagasi astuma. IMHO on see märksa tõsisemalt võetav süüdistus, kui see "kõike raha ei ole nelja kuuga ära kulutatud" jutt.Artikkel kirjeldab läbi fiktiivse Eesti droonifirma "Kuri Kärbes OÜ" loo, kui keeruline ja bürokraatlik on Eestis ründedroonide tootmist alustada, isegi kui Ukraina sõja kogemus näitab nende kriitilist vajalikkust.
Peamised takistused on:
Artikkel rõhutab kontrasti Eesti "rahuaja bürokraatia" ja Ukraina sõjaaegse kiire kohanemise ja innovatsiooni vahel. Kuigi ametnikud on mõistvad ja seadusi plaanitakse muuta, on protsess aeglane ja takistab oluliselt kodumaise kaitsetööstuse, eriti alustavate ettevõtete arengut kriitilistes valdkondades.
- Pangandus: Suured raskused pangakonto avamisel (kaitsetööstust koheldakse kui riskantset äri), kõrged kuutasud ja viivitused. Isegi välismaksed võivad hiljem probleemseks osutuda.
- Regulatsioonid ja load: Strateegilise kauba (sh prototüüpide ja isegi jooniste) liigutamiseks on vaja aeganõudvaid lube. Relvasüsteemi ja selle komponentide legaalsed definitsioonid on puudulikud, tekitades õiguslikku ebakindlust.
- Tootmise rajamine: Sobivate rendipindade puudus lõhkeainega tegelemiseks. Oma tehase ehitamist takistavad ranged ja aegunud nõuded (nt ohutuskaugused, madal lõhkeaine käitlemise piirmäär võrreldes Lätiga), pikad planeeringuprotsessid ja asjaolu, et puudub ühtne riigipoolne kontaktpunkt kaitsetööstuse küsimustes.
- Turvanõuded: Isegi tühjale hoonele kehtiks kallis mehitatud relvastatud valve kohustus (24/7).
- Testimisvõimaluste puudumine: Eestis ei saa efektiivselt testida droonide vastupidavust elektroonilise sõjapidamise vahenditele (segajatele) ega sooritada pikamaa lennukatsetusi. Ründevõimekuse testimine on samuti piiratud. See sunnib ettevõtteid otsima testimisvõimalusi välismaalt (nt Ukrainast).
- Müügibarjäär: Välisriikidele on raske müüa toodet, mida kodumaine kaitsevägi pole veel kasutusele võtnud.
"On vaja" = pole veel olemas.Droonide tarbeks on rakendusuuringute keskusel vaja testalasid ja katselaboreid, kus segada droonide sensoreid elektromagnetlainete või teiste segajatega.
Aastaid tagasi sai Tehnilise Järelvalve Ametile kurdetud, et ühes konkreetses kohas vabasagedusel keegi või miski karjub eetri täis ebaproportsionaalselt suure osa ajast. Ametlikust vastusest võis järeldada, et TJA'l on sügavalt pohlad sellest mis vabasagedustel toimub, sest neile selle eest raha ei maksta ning keegi selles metsikus läänes korda ei pea. Nii palju mainisid, et seadmetel peab olema CE märgistus aga too on sisuliselt iseendale antav diplom, et kui selle seadmele sisuliselt vildikaga peale joonistad on kõik tipp-topp.lennumudelist kirjutas: ↑31 Mär, 2025 17:15 Neile, kes peavad raadioga pikka levi katsetama, võib abiks olla tarkvaraliselt juhitav väljundvõimsus. Saad võimendi külge panna, 95% ajast oled vagusi - kiirgad näiteks väljundisse 50 mW, võimendi teeb sellest 500 mW, keegi ei märka. Pidulikul valideerimise lennul "kogemata lülitad vale lüliti sisse" ja kiirgad 200 mW, millest võimendi teeb 2 W. Kui keegi tuleb küsima, on lend juba tehtud, vabandad ette ja taha, pakud end trahvimaksmise vabatahtlikuks. Tõenäoliselt aga, kui kusagil inimtühjas kohas asjatad, keegi ei leia - võib-olla registreeritakse, et keegi ületas võimsuspiire, aga ei viitsita püüdma minna. Teha ja loota on lihtsam, kui lube saada.
Küsimus ei ole ju ometigi ainult Pevkuris. Kogu see oravate erakond on aastakümneid militaariat alla surunud. Tundub, et nad kardavad eestimeelsust ja kaitsetahet nagu katku ning selle vastu ühe saamatu ministri väljavahetamisest ei piisa.Kilo Tango kirjutas: ↑31 Mär, 2025 21:53 Tänud akf lennumudelist, aga see ei vabasta Hanno Pevkurit vastutusest kriitilise valdkonna juhtimata jätmise eest.
Lubade kohapealt on see, et Eesti nõuded tulenevad EU nõuetest, ning loa menetlus 1 kuu võib-olla aeg-ajalt tüütu, kuid ette mõeldes ja planeerides on võimalik koha idee algus faasis endale tekitada need load, sa ei pea kasutama, võid 0 deklaratsioone teha, seega tundub pigem ülepaisutatud.Kilo Tango kirjutas: ↑31 Mär, 2025 15:19 Ukrainlaste toimetamisi on selles kontekstis tore vaadata. Küll aga on sügavalt piinlik sellise bürokraatliku sõnniku pärast, mis meil toimub: https://ekspress.delfi.ee/artikkel/1203 ... a-ei-saagi
Mõte sellest, et kuidagi on suudetud Eestist teha selline bürokraatlik seapesa ajab mul pea valutama.
Lõik artiklist:
Lobaroboti kiirkokkuvõte tervest artiklist:Martin ja insener Taras on selle aja jooksul pannud kokku drooni esialgse prototüübi. Nüüd tuleks see saata Lätti Marisele. Martin uurib, kuidas see käima peaks, ja teda tervitab strateegilise kauba seadus. Tuleb välja, et sõjalise otstarbega kauba üle piiri liigutamiseks tuleb kõigepealt küsida vastavalt komisjonilt kooskõlastust.
Martin loeb seadust ja saab aru, et rangelt võttes läheb strateegilise kaubana kirja ka kauba kohta käiv tehniline info, isegi kui need on salvrätiku nurgale kritseldatud kontseptsioonijoonised. Loa hankimine võtab kuu aega.
Artikkel kirjeldab läbi fiktiivse Eesti droonifirma "Kuri Kärbes OÜ" loo, kui keeruline ja bürokraatlik on Eestis ründedroonide tootmist alustada, isegi kui Ukraina sõja kogemus näitab nende kriitilist vajalikkust.
Peamised takistused on:
Artikkel rõhutab kontrasti Eesti "rahuaja bürokraatia" ja Ukraina sõjaaegse kiire kohanemise ja innovatsiooni vahel. Kuigi ametnikud on mõistvad ja seadusi plaanitakse muuta, on protsess aeglane ja takistab oluliselt kodumaise kaitsetööstuse, eriti alustavate ettevõtete arengut kriitilistes valdkondades.
- Pangandus: Suured raskused pangakonto avamisel (kaitsetööstust koheldakse kui riskantset äri), kõrged kuutasud ja viivitused. Isegi välismaksed võivad hiljem probleemseks osutuda.
- Regulatsioonid ja load: Strateegilise kauba (sh prototüüpide ja isegi jooniste) liigutamiseks on vaja aeganõudvaid lube. Relvasüsteemi ja selle komponentide legaalsed definitsioonid on puudulikud, tekitades õiguslikku ebakindlust.
- Tootmise rajamine: Sobivate rendipindade puudus lõhkeainega tegelemiseks. Oma tehase ehitamist takistavad ranged ja aegunud nõuded (nt ohutuskaugused, madal lõhkeaine käitlemise piirmäär võrreldes Lätiga), pikad planeeringuprotsessid ja asjaolu, et puudub ühtne riigipoolne kontaktpunkt kaitsetööstuse küsimustes.
- Turvanõuded: Isegi tühjale hoonele kehtiks kallis mehitatud relvastatud valve kohustus (24/7).
- Testimisvõimaluste puudumine: Eestis ei saa efektiivselt testida droonide vastupidavust elektroonilise sõjapidamise vahenditele (segajatele) ega sooritada pikamaa lennukatsetusi. Ründevõimekuse testimine on samuti piiratud. See sunnib ettevõtteid otsima testimisvõimalusi välismaalt (nt Ukrainast).
- Müügibarjäär: Välisriikidele on raske müüa toodet, mida kodumaine kaitsevägi pole veel kasutusele võtnud.