India eelistas „Apatše“ „Öisele kütile“
“Rosvertoli“ poolt toodetav helikopter «Ми-28Н» jäi India poolt korraldatud suurel konkursil moodsate helikopterite tarnimiseks alla ameerika helikopterile «Apache AH-64D». India sõjaväejuhtkonna teateil „…näitas helikopter katsetustel end eeskujuliku lahinguüksusena, seda ka arsenali osas, kuid ameerika helikopter edestas seda Indiale vajalike omaduste- kvaliteetsete lisavõimaluste ning igakülgsete kasutusvõimaluste osas…“. Tegu pole Venemaa tööstuse esimese ebaõnnestumisega regioonis- 2011 aasta kevadel kaotati konkurss mitmeotstarbelise hävitaja pakkumisel India õhujõududele.

Käesoleval ajal toimub Indias kolm konkurssi helikopterite ostmiseks, esimene(mille Venemaa juba kaotas) 22-e lahingukopteri ostuks, teine 12-ne raske transpordihelikopteri ostuks ning kolmas 197-e kerge helikopteri omandamiseks. Kõigi kolme konkursi ligikaudne maksumus on 2,5 miljardit dollarit. Venemaa osaleb neis kõigis ning esialgu pole veel teada kahe viimase konkursi resultaadid.
Venemaa tööstus loodab väga võidule kergete helikopterite konkursil, mis lubaks Venemaa helikopteritootjatel saada üheks India suurimaks tegijaks selles Venemaa jaoks uues turusektoris. Antud hetkel toimuvad kahe põhikonkurendi- vene Ка-226Т ja AS550 Fenneci katsetused. Konkursi võitmise korral asendab Venemaa kogu India kergete helikopterite «Alouette 2/3», mida kasutatakse valdavalt mägirajoonides, pargi.
Raskete helikopterite konkurss toimub samuti kahe põhikonkurendi vahel- vene «Ми-26Т2» ning ameerika «CH-47F Chinook».
India kaitseministeerium planeerib perspektiivis veel paari konkursi korraldamist helikopterite soetamiseks ning nende hulgas on ka Venemaa jaoks väga huvipakkuv konkurss mitmeotstarbeliste lahinguhelikopterite soetamiseks riigi mereväele. Ligikaudsetel hinnangutel võtab India lähema kümne aasta jooksul relvastusse ligi 700 uut helikopterit.
Ei ole imekspandav ka Venemaa sõjaväejuhtkonna otsus hankida armee lennuväe tarbeks helikopterid «Ми-35М» - «Ми-24» versiooni välisturu jaoks

„Helikopter Ми-35М on väga lihtsalt piloteeritav, ning selle rivvisaamine toimuks märksa kiiremini kui uue ja kalli Ми-28Н omandamine" rõhutavad sõjaväe spetsialistid. Keegi kaitseministeeriumis ei eita, et uued helikopterid nagu Ка-52 ja Ми-28Н on tänasel päeval täiuslikumad kui praegu meie relvastuses olevad analoogid, kuid uute masinate ostmisel relvajõudude tarbeks jälgitakse esmajoones masinate arenguliini ja nende piloteerimise lihtsust.
Kõik see ei tähenda, et helikoptereid üleüldse armeele ei tarnitaks, lihtsalt on helikopterite tarne seeriatest Ка-52 ning Ми-28Н antud hetkel minimaalne ning ulatub vaid kolmandikuni 2011 aastal VF sõjalistele ametkondadele tarnitavate helikopterite hulgast.
„Öise küti“ lugu.
Uusima lahingukopteri projekteerimisel püüdsid Moskva lennukitehase konstrueerimisbüroo töötajad arvestada maavägedes helikopterite kasutamise nüanssidega- starti ning maandumist ükskõik millistes meteotingimustes, võimet kasutada erinevaid kütuseid, lahingumoona standartiseerimist, juhtumis- ja sideseadmete universaalsust etc.
Helikopteri loomiseks kujunes välja unikaalne situatsioon, põhilised firmad ning tootjatehased kiratsesid toona tellimusteta ning konstrueerimisbüroo insenerid said kasutada isegi raketi- ja kosmosekompleksi leiutisi ning tootmisvõimsusi.
Ми-28Н on uusim lennumasin, millel on viienda põlvkonna avioonikakompleks ning plaaner. Masinale on paigaldatud uued tehnikasaavutused- transmissioon, põhitiivik, parendatud soomuskaitse, juhttiivik, uus juhtimissüsteemide paigutus. Praktiliselt kõik sõlmed on kodumaist päritolu.
«Ми-28Н» lahinguvõime tõstmiseks on kasutatud järgmisi lahendusi:
-mootorite paigutamine eri parrastele ning nende veojõu ühendamine peareduktoris välistamaks mootorite rivist väljaminekut ühe tabamuse tulemusena.
- masina võime lennata ühe mootoriga ning masina mehaaniliste süsteemide võime töötada mõne tunni jooksul ilma määrdeta.
- üleminek pneumaatikale varasemalt kasutatud hüdraulika asemel
- piloodikabiini täielik soomustamine, tähtsaimate blokkide ekraniseerimine ning dubleerimine.
- juhtimissüsteemide ja elektrisõlmede dubleerimine ja eri parrastele laialipaigutamine.
Katsetused on näidanud, et helikopter tervikuna kannatab välja 7,62 mm relva tabamusi, esiklaas kestab 12,7 mm relva kuule , kabiini külg aga 20 mm moona tabamusi.
Oma lennu ja lahinguomadustel ületab «Ми-28Н» märkimisväärselt «Apache AH-64D», kuid eksisteerib kaks faktorit, mis annavad ameerika helikopterile eelised mis vene kopteri eelised nulliks muudavad. Esiteks on ameeriklaste helikopter juba ammu tootmises ning enamus konstruktsioonivigu ammuilma välja selgitatud ja kõrvaldatud (Siinkohal libiseb mõte tahes-tahtmata meie „väga kompetentsetele“ ametnikele, kes meile „…parimad SAR ja MEDEVAC ülesandeks sobivad kopterid sebisid. Saades selleks rahalist tuge, mis tegi ostu meie jaoks väga soodsaks...“ – LEMET). Ja teiseks puudub vene helikopteril lahingukogemus ning samuti kogemus nende masinate konfliktitsoonis kasutamiseks, mille tõttu on kõik masina väidetavad eelised vaid read paberil.
„Öise küti“ põhilised tehnoandmed:
Pikkus 17 m
Kõrgus 3,8 m
Mass 10 tonni
Mootorid 2x «ТВЗ-117ВМА»
Keskmine kiirus 265 km/h
Keskmine tegevuskaugus 500 km
Maks lennukõrgus 5700 m
Meeskond 2 inimest
Transpordivõimekus 2 inimest
RELVASTUS:
30 mm suurtükk „2A42“, moona 300 lasku
4 pilooni kuni 1600 kg riputamiseks
Neli juhitavat tankitõrjeraketti «Штурм» ;
Kaks blokki 130 mm mittejuhitavate rakettidega
Kuusteist juhitavat tankitõrje raketti «Вихрь»
Võimalik on paigaldada erinevaid relvastusskeeme nagu näiteks granaadiheitjad, kuulipildujad, lennukupommid, „Õhk-õhk“ tüüpi raketid või mineerimisblokid
http://topwar.ru/7967-indiya-predpochla ... tniku.html
P.S. Pole enne juhtunud "Apatši" ja "Öise küti" pilte sellise nurga alt vaatama- kuidagi väga üheplaanilised tunduvad olevat, otsekui ühe ja sama konstruktoribüroo väljalase...selle vahega, et Apatš läks esmakordelt lendu 75-nda aasta septembris ning Ми-28 alles 82 aasta novembris (ja modifikatsioon H veel tükk aega hiljem), s.o. seitse aastat hiljem. Kuskil tõlkeloos tuleb ette ühe vene asjapulga arvamus, et nõukogude sõjaline mõte on tegelikult ameerika sõjaline mõte mitmeaastase hilinemisega...Ma saan muidugi aru, et antud füüsilises keskkonnas tingivad sarnased ülesanded sarnaseid lahendusi, aga samad ülesanded on ka Ka-52-l, konstruktsioon aga on hoopistükkis erinev...