Sellised MANPAD-sid on mõeldud ikkagi peamiselt maabuvate dessantide jms. väikealuste segamiseks.
Vahe on selles, et Spike laadsete juhitavate käsirakettidega saab kohale toimetada mõnisada grammi kuni paar kilo lõhkeainet. Mis pealegi lõhkeb veepinnast kõrgemal, kus suurem osa plahvatuse energiast hajub õhku. Rasked torpeedod (näiteks DM2A4) viivad kohale mitusada kilo spetsiaalset vee all tõhusalt mõjuvat aluminiseeritud lõhkeainet. Mõju erinevus on mitu suurusjärku. Ja Mistrali vastu ei pruugi isegi ühest torpeedost piisata (Spike tuleb vist lendu saata sadu, et Mistralile märgatavat kahju teha).
Egas lõhkeaine kogus üksi määra, küsimus on ka tabamise täpsuses.
Selles osas konkureerib Spike ER-ga (mis fotol) ainult Hellfire (Norral on sellised rannakaitses).
3 kg lõhkeainet Mistrali kaptenisilda täpselt kohale toimetatuna võtab asja kohe mõneks ajaks rahulikumaks (võimalik tabada meetrise ruudu sisse).
Või nt hõljuki mootorisse.
Torpeedod on toredad, kuid vajavad enda kohaletoimetamiseks arvestatavat kandjat, mis mõistetavalt muutub ka vastase sihtmärgiks.
Allveelaev on tore, kaatriga praegu seda enam ei tee. Maismaalt - noh 533 mm torpeedo kaalub päris palju ja nõuab päris kopsakat masinat.
Selliseid kergeid asjakesi toimetab vabalt kohale üks kolmene meeskond ühe G-mersu abiga ja tehnika ei vaja raketialuse panekut otse randa (Milani ja Mapatsiga vajab).
Sestap on vastasel selliste asjade leidmine ja hävitamine üsna keeruline tegevus.
Ja kui jõuavad tankid randa, lendavad samad asjakesed sama edukalt tankide pihta.
Torpeedo või laevatõrje tiibraketiga ei tee siis enam midagi.
Mõistagi ei asenda ta täielikult raskeid relvi, kuid siiski - palju parem kui 90 mm Rootsi TT kahuriga ärplema minna (tõhus laskekaugus mõnisada meetrit).
Raskete relvade põhiliseks probleemiks (v.a lennuväe asjad) saab olema nende väike arv ja vajalikku kohta jõudmise väike kiirus (aega vähem kui tund aega).
Küse ju selles, et kui sul on autodel tiibraketikompleks Tallinna kandis, kuid vastane alustab maabumist nt Kundas või Tahkurannas ja katab end vähekegi õhust, siis ei sõida sa veoautodega õigeks ajaks kohale.
Nt Falklandil (ja ka mujal) oli Exocet tiibrakettidega probleem, et lõhkepea ei läinudki lahti, kuid laeva tõsiseks vigastamiseks (või lausa uputamisest) piisas raketi kütusejääkide tekitatud tulekahjust.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.