Re: Jõelaevad Emajõel
Postitatud: 19 Juul, 2017 10:31
Ksf Zoig andis tegelikult hea idee- teha väike ülevaade „Moskvitš“ tüüpi laevadest üldse. Seda enam, et neile, kes omal ajal mööda suurt NSVLiitu ringi liikusid, hakkasid nad kindlasti paljudes piirkondades silma. Ja ega nad praegugi ida ja lõuna pool päris välja surnud pole.
Zoigi ülespandud pildil on projekt 544 Moskvas ehitatud laev (koos paari pisikese Volgogradis tehtud täiendusega).
Praeguseks on enam- vähem selge, et antud projekti järgi on ehitatud ligi 640 alust, neist pisut üle 50 on eriline madala süvisega variant (nagu „Pravda“ kunagi Narvas). Seega on tegemist NSVLiidus kõige massilisemalt toodetud sisevee reisilaevaga.
Lisaks oli veel ca kaks tosinat Moskvas valmistatud 20- tonnise kandevõimega piima- ja veeveolaeva projektist M-21T. Väliselt olid nad pr 544 koopiad v.a. aknad. Mitmed ehitatigi juba soveti ajal tavaliseks 544 projektiks ümber ja tänapäevaks on pea kõik säilinud alused reisilaevadeks kohandatud.
„Moskvitši“ kaubamärgi järgi olid ka Moskvas ehitatud 20 alust (projekt 515) Need olid ca 5 meetrit lühemad ja kuidagi nurgelisevõitu väljanägemisega. Üks näide siin http://fleetphoto.ru/ship/39279/
Teatava ülevaate eri tehastes ehitatud pr 544 järgsete laevade väljanägemisest saab järgnevalt pildilt. Variatsioone oli loomulikult rohkem. Obi-Irtõši jõestikus asuvates Samussis ja Tjumenis ehitati ka tavaliste akendega aluseid. Esimesed Hersoni laevad olid Moskva omade pea täielikud koopiad ja hiljemgi olid osadel pardapiirded nagu Moskva omadel. See-eest pea kõik leedukate valmistatud alused olid selliste pardapiiretega nagu Hersoni omad. Isegi Moskvas toodeti paar erinevat seeriat ja pildil tooduga võrreldes meie „Pegasus“ (mõeldud muidugi tema algset välimust) erineb paari detaili poolest.
Täht M ja number on ninas ja uste peal ainult Moskvas toodetud laevadel. Teistel on teistsugused tähed koos numbritega või on laevad saanud konkreetse nime.
Pildi kommentaariks veel niipalju, et Habarovskis siiski „Moskvitše“ pole kunagi ehitatud.
Blagoveštšenskis pandi neid vaid Moskvast toodud detailidest kokku. Nimekirjast on puudu Baikali äärne Listvjanka tehas ja mõned alused on 50-te alguses ehitatud Rostovis.
Paljudes kohtades organiseeriti laevade tagatekkidele mingisugune varikatus peale.
Enamikel olid peal 150 hobuselised mootorid, mõnedele on pandud ka natuke tugevamad.
Reisjakohti oli algse projekti järgi 133, siis avastati, et mõned pingid mahuvad juurde ja jäi vahemikku 145-150. Kandevõime oli muidugi suurem. Seda tean, et terve päeva kestvaks reisiks (nt. Tartust Piirissaarde ja tagasi) võis peale võtta 180 reisijat. Milline lühikese reisi ülempiir oli, seda pole kusagilt kuulnud (Saksamaal on võrreldavas vanuses ja sarnastes mõõtudes aluste lubatud maksimum reeglina vahemikus 200-240 inimest), aga mitteametlik fikseeritud rekord 280 (sellest kirjutasin lk 42) oli sellest kindlasti palju suurem.
Illustratsiooniks üks vana ida poolt pilt. Ega vist enam kedagi juurde ei mahuks. Nõrganärvilistel pole vaja vaadata
http://fleetphoto.ru/photo/157423/
Esimesed 544 projektijärgsed „Moskvitšid“ ehitati Moskva ja Hersoni tehastes 1949.aastal. 50-d oli nende massilise ehituse aeg. 1957 ja 58 vastavalt Herson ja Moskva lõpetasid. Siberi ja Valgevene tehastes aga käis ehitus tasapisi 60-te II pooleni välja.
Laevatüübi levik oli väga laialdane. Kõige läänepoolsem jõudis Budapesti. Praegugi alles
http://fleetphoto.ru/ship/62398/
Kõige idapoolsemad on sõitnud Kamtšatka poolsaare jõgedel. Omaaegsetest NSVL liiduvabariikidest ei ole kasutamisest midagi teada Kaukaasia ja Kesk-Aasia lv-de puhul. (aga see ei tähenda, et millalgi mõni ootamatu vana foto välja ei võiks ilmuda) Suurjõgedest pole teadet kasutamisest Jenisseil.
Ehkki päris paljude laevade tegemistest pole midagi teada, on tänu tehastes antud ehitusnumbritele olemas arvulised piirid, palju ühes või teises kohas võidi Moskvits laevu ehitada. Moskvas 273 pr 544 ja 21T alust, Hersonis vähemalt 195. Teistes kõigis kamba peale kokku u samapalju kui Hersonis.
Tänapäeva seis on selline, et kõikidest oma Moskvitšidest oskasid lahti saada Läti ja Kasahstan, tõsi, viimases on alles, paraku küll avariilises seisus, ainus säilinud 515 projekti laev.
Hetkel peaks aktiivses kasutuses olema kusagil 170-180 alust. Lisaks on veel ca 80 laeva, mille puhul on märge „ei kasutata“. Nende seas on selliseid, mida võiks hommepäev sõitu lasta, selliseid, mis praegu on kapitaalses remondis, aga ka selliseid, mille edaspidiseks kasutuseks ettevalmistamine nõuaks väga palju tahtmist ja veel rohkem raha.
Enamik laevu on rohkem või vähem ümber ehitatud, tõsi küll, laevade väljanägemisele on uuendused enamasti kahjuks tulnud. Suuremalt jaolt puudutavad muudatused ahtris asuvat väikest varikatusealust või/ja akende kuju. Piirdeid on ka tehtud kõrgemaks. Aga on ka selliseid, mille seostamiseks algprojektiga tuleb kasutada fantaasiat.
Moskvitšidega tugev sugulus oli veel järgmistel. Kõigepealt „Leningradets“ e. projekt 564K, mille pikkus-laius on täpselt samad ku pr 544-l, aga selleks, et ta Neeva harujõgedel ja kanalitel sildade alt läbi mahuks, oli rooliruum viidud allapoole ja reisijad tekile ei saanud
http://fleetphoto.ru/projects/98/
Mõnedel säilinud laevadel ongi nüüd tagatekk kasutusele võetud.
Siis veel haruldane ja väikesearvuline projekt 543. Mõõtmed ning kuju jäävad pigem pr 515 kanti http://fleetphoto.ru/projects/5323/
Stalingradis tehti ka kohapealsel initsiatiivil kolm laeva, mille inspiratsiooniallikat pole vaja kaugelt otsida. Jälle nii mõõtmetelt kui väliselt rohkem pr 515 moodi. Üks sellisel kujul tänini alles http://fleetphoto.ru/ship/1766/#n111599
Paaris kohas on veel midagi sarnast leidunud. Ja on kahtlus, et Moskvas tehti kohe pärast sõda tosinkond nö eelmoskvitši. Hetkel ei suuda leida fotot, kus üks kahtlane sõidab, parda küljes Stalini, Beria jt pildid.
Ei oskagi öelda, miks just projekt 544 teiste jõetrammidega võrreldes nii populaarseks sai. Laev ju polnud tegelikult eriti hea manööverdusvõimega. Aga ilmselt mängis kaasa see, et oli oma aja kohta paraja kiirusega, väga funktsionaalne, korraliku reisijate mahutavusega ja lisaks veel väliselt voolujooneline ja isegi omamoodi elegantne.
EDIT: Nii pika teksti peale tuleb ikka kiirelt täiendusi. Usalda, aga kontrolli.
Kasahstanis olevat siiski ka sõitev 544 alles. Ja selgus (nagu eeldasin) et Kesk-Aasiast võib midagi välja karata. Turkestanis Amu-Darja jõel on olnud Moskvitše. Ja praegugi alles- tundub, et kaks tükki. Venelaste andmebaasides pole neist mingit jälge.
Zoigi ülespandud pildil on projekt 544 Moskvas ehitatud laev (koos paari pisikese Volgogradis tehtud täiendusega).
Praeguseks on enam- vähem selge, et antud projekti järgi on ehitatud ligi 640 alust, neist pisut üle 50 on eriline madala süvisega variant (nagu „Pravda“ kunagi Narvas). Seega on tegemist NSVLiidus kõige massilisemalt toodetud sisevee reisilaevaga.
Lisaks oli veel ca kaks tosinat Moskvas valmistatud 20- tonnise kandevõimega piima- ja veeveolaeva projektist M-21T. Väliselt olid nad pr 544 koopiad v.a. aknad. Mitmed ehitatigi juba soveti ajal tavaliseks 544 projektiks ümber ja tänapäevaks on pea kõik säilinud alused reisilaevadeks kohandatud.
„Moskvitši“ kaubamärgi järgi olid ka Moskvas ehitatud 20 alust (projekt 515) Need olid ca 5 meetrit lühemad ja kuidagi nurgelisevõitu väljanägemisega. Üks näide siin http://fleetphoto.ru/ship/39279/
Teatava ülevaate eri tehastes ehitatud pr 544 järgsete laevade väljanägemisest saab järgnevalt pildilt. Variatsioone oli loomulikult rohkem. Obi-Irtõši jõestikus asuvates Samussis ja Tjumenis ehitati ka tavaliste akendega aluseid. Esimesed Hersoni laevad olid Moskva omade pea täielikud koopiad ja hiljemgi olid osadel pardapiirded nagu Moskva omadel. See-eest pea kõik leedukate valmistatud alused olid selliste pardapiiretega nagu Hersoni omad. Isegi Moskvas toodeti paar erinevat seeriat ja pildil tooduga võrreldes meie „Pegasus“ (mõeldud muidugi tema algset välimust) erineb paari detaili poolest.
Täht M ja number on ninas ja uste peal ainult Moskvas toodetud laevadel. Teistel on teistsugused tähed koos numbritega või on laevad saanud konkreetse nime.
Pildi kommentaariks veel niipalju, et Habarovskis siiski „Moskvitše“ pole kunagi ehitatud.
Blagoveštšenskis pandi neid vaid Moskvast toodud detailidest kokku. Nimekirjast on puudu Baikali äärne Listvjanka tehas ja mõned alused on 50-te alguses ehitatud Rostovis.
Paljudes kohtades organiseeriti laevade tagatekkidele mingisugune varikatus peale.
Enamikel olid peal 150 hobuselised mootorid, mõnedele on pandud ka natuke tugevamad.
Reisjakohti oli algse projekti järgi 133, siis avastati, et mõned pingid mahuvad juurde ja jäi vahemikku 145-150. Kandevõime oli muidugi suurem. Seda tean, et terve päeva kestvaks reisiks (nt. Tartust Piirissaarde ja tagasi) võis peale võtta 180 reisijat. Milline lühikese reisi ülempiir oli, seda pole kusagilt kuulnud (Saksamaal on võrreldavas vanuses ja sarnastes mõõtudes aluste lubatud maksimum reeglina vahemikus 200-240 inimest), aga mitteametlik fikseeritud rekord 280 (sellest kirjutasin lk 42) oli sellest kindlasti palju suurem.
Illustratsiooniks üks vana ida poolt pilt. Ega vist enam kedagi juurde ei mahuks. Nõrganärvilistel pole vaja vaadata
http://fleetphoto.ru/photo/157423/
Esimesed 544 projektijärgsed „Moskvitšid“ ehitati Moskva ja Hersoni tehastes 1949.aastal. 50-d oli nende massilise ehituse aeg. 1957 ja 58 vastavalt Herson ja Moskva lõpetasid. Siberi ja Valgevene tehastes aga käis ehitus tasapisi 60-te II pooleni välja.
Laevatüübi levik oli väga laialdane. Kõige läänepoolsem jõudis Budapesti. Praegugi alles
http://fleetphoto.ru/ship/62398/
Kõige idapoolsemad on sõitnud Kamtšatka poolsaare jõgedel. Omaaegsetest NSVL liiduvabariikidest ei ole kasutamisest midagi teada Kaukaasia ja Kesk-Aasia lv-de puhul. (aga see ei tähenda, et millalgi mõni ootamatu vana foto välja ei võiks ilmuda) Suurjõgedest pole teadet kasutamisest Jenisseil.
Ehkki päris paljude laevade tegemistest pole midagi teada, on tänu tehastes antud ehitusnumbritele olemas arvulised piirid, palju ühes või teises kohas võidi Moskvits laevu ehitada. Moskvas 273 pr 544 ja 21T alust, Hersonis vähemalt 195. Teistes kõigis kamba peale kokku u samapalju kui Hersonis.
Tänapäeva seis on selline, et kõikidest oma Moskvitšidest oskasid lahti saada Läti ja Kasahstan, tõsi, viimases on alles, paraku küll avariilises seisus, ainus säilinud 515 projekti laev.
Hetkel peaks aktiivses kasutuses olema kusagil 170-180 alust. Lisaks on veel ca 80 laeva, mille puhul on märge „ei kasutata“. Nende seas on selliseid, mida võiks hommepäev sõitu lasta, selliseid, mis praegu on kapitaalses remondis, aga ka selliseid, mille edaspidiseks kasutuseks ettevalmistamine nõuaks väga palju tahtmist ja veel rohkem raha.
Enamik laevu on rohkem või vähem ümber ehitatud, tõsi küll, laevade väljanägemisele on uuendused enamasti kahjuks tulnud. Suuremalt jaolt puudutavad muudatused ahtris asuvat väikest varikatusealust või/ja akende kuju. Piirdeid on ka tehtud kõrgemaks. Aga on ka selliseid, mille seostamiseks algprojektiga tuleb kasutada fantaasiat.
Moskvitšidega tugev sugulus oli veel järgmistel. Kõigepealt „Leningradets“ e. projekt 564K, mille pikkus-laius on täpselt samad ku pr 544-l, aga selleks, et ta Neeva harujõgedel ja kanalitel sildade alt läbi mahuks, oli rooliruum viidud allapoole ja reisijad tekile ei saanud
http://fleetphoto.ru/projects/98/
Mõnedel säilinud laevadel ongi nüüd tagatekk kasutusele võetud.
Siis veel haruldane ja väikesearvuline projekt 543. Mõõtmed ning kuju jäävad pigem pr 515 kanti http://fleetphoto.ru/projects/5323/
Stalingradis tehti ka kohapealsel initsiatiivil kolm laeva, mille inspiratsiooniallikat pole vaja kaugelt otsida. Jälle nii mõõtmetelt kui väliselt rohkem pr 515 moodi. Üks sellisel kujul tänini alles http://fleetphoto.ru/ship/1766/#n111599
Paaris kohas on veel midagi sarnast leidunud. Ja on kahtlus, et Moskvas tehti kohe pärast sõda tosinkond nö eelmoskvitši. Hetkel ei suuda leida fotot, kus üks kahtlane sõidab, parda küljes Stalini, Beria jt pildid.
Ei oskagi öelda, miks just projekt 544 teiste jõetrammidega võrreldes nii populaarseks sai. Laev ju polnud tegelikult eriti hea manööverdusvõimega. Aga ilmselt mängis kaasa see, et oli oma aja kohta paraja kiirusega, väga funktsionaalne, korraliku reisijate mahutavusega ja lisaks veel väliselt voolujooneline ja isegi omamoodi elegantne.
EDIT: Nii pika teksti peale tuleb ikka kiirelt täiendusi. Usalda, aga kontrolli.
Kasahstanis olevat siiski ka sõitev 544 alles. Ja selgus (nagu eeldasin) et Kesk-Aasiast võib midagi välja karata. Turkestanis Amu-Darja jõel on olnud Moskvitše. Ja praegugi alles- tundub, et kaks tükki. Venelaste andmebaasides pole neist mingit jälge.